[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 09:28

Horselover; bedoel je mijn zogende merrie? Ik heb toen advies gevraagd. Ik geef haar, nu ze nog zogend is 2x per dag 5 maatbekers breed and grow. Dat is best veel maar vlgs mij aanbevolen. Ze is op geen enkele manier haar conditie verloren terwijl het veulen er nu al bijna een half jaar bijloopt. Het veulen eet inmiddels ook mee met mama. Ik geef de merrie er verder niks naast, behalve vokop ruwvoer en nu ze meer binnen staan wat grasmix van hartog.

Timmie; de sportfriesjes krijgen allemaal een maatbeker daily. De merrie krijgt daarnaast 4 kopjes active. Zij is nog jong en volop in ontwikkeling. Mijn ruin krijgt ook een maatbeker daily met twee keer per dag een maatbeker active. Die is al heel erg energiek van nature en ook snel dik. Als ik het gevoel heb dat hij wat meer nodig heeft geef ik weleens een kopje meer. Je moet even uitvinden wat ze nodig hebben. We hebben het bij de jonge merrie wat opgevoerd en je merkt nu dat ze wat energieker is ih werk zonder dat ze overprikkeld of wegschieterig/schrikkerig is. We hebben ook nog een 3 jarige kwpner op stal die van haarzelf heel alert en prikkelgevoelig is. En nog enorm in de groei. Active bleek vr haar niet geschikt omdat ze daar nog heftiger van wordt. Maar ze is wel heel erg in ontwikkeling en viel wat in. Die voer ik nu twee keer per dag ook een kop breed and grow naast de daily. Doet ze het ook heel goed op. Mooier in bespiering en glimmen. Ze zien er echt top uit allemaal. En.. ze jeuken minder dan met pavo of i.d.

Met de kopjes bedoel ik de maatbeker van vitalbix

Je leest wel, ik ben erg enthousiast

Timmie06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 09:50

Nou super juist!! Ik hoop dat ik dat ook ga krijgen. Vind het gewoon heel mooi voer en ik moet zeggen de mail met advies voor ibbeltje was echt zo uitgebreid met allerlei optie's en een stappenplan dat ik daar al heel blij van werd.
Tim staat nu op fibra en dus een klein beetje brok en muesli van ons huidige merk maar als ik hem ging voeren wat er werd geadviseerd werd hij erg kijkerig/schieterig terwijl hij in de basis echt zo super makkelijk is en juist totaal niet schrikkerig dus die hoeveelheid aangepast ( eerlijk is eerlijk..ik begon met teveel ;-)) en zelfs nog minder gaan geven en nu is hij weer zichzelf gelukkig.
Ibbetlje krijgt nu ( zij is dus net uit de opfok en nu 2,5 jaar) 4 maatbekertjes breed&grow sinds deze week.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 11:03

Ik zat/zit te twijfelen om Diablo ook op vitalbix te zetten.. Hij krijgt nu 5 handjes (letterlijk) basisbrok van subli. Als ik hem meer geef wordt hij vliegerig. Ik heb hem 2 maanden op een sobere ponybrok gehad, maar daar miste hij toch wat energie van. Het hooi wat hij krijgt is van goede kwaliteit en hij staat nu nog op de wei gras te eten :)

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 16:08

Mijn ervaring met onze andalusiër die ook heel snel schieterig en schrikkerig werd is dat hij op de daily complete heel goed reageerde. En door de daily complete weet je dan wel dat ze alle vitamines en mineralen binnenkrijgen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:11

Kom ik aan met m'n sportbrok van havens en Lucerne... :')
En eind volgend jaar nog wat haver er bij. Die van jullie mogen die overtollige energie wel aan die van mij geven hoor haha.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:24

Absolem schreef:
Kom ik aan met m'n sportbrok van havens en Lucerne... :')
En eind volgend jaar nog wat haver er bij. Die van jullie mogen die overtollige energie wel aan die van mij geven hoor haha.

Ha ha das goed. Beide lopen ze over in energie. Daar waar ik mn KWPN-ers altijd wakker moest maken, ben ik nu vooral aan t terugrijden :D

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 00:06

Het was weer bos rit tijd vandaag! Heerlijk genoten met die herfst kleuren!Afbeelding
Afbeelding

En nog een foto van me nieuwe zadel! Moet alleen een langere singel hebben.. welke maat hebben jullie? Ik nu al 65 maar toch vind ik hem te kort!

Afbeelding

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 08:43

Wat ziet die foto van je bosrit er jaloersmakend uit kusvoorjou, heerlijk. Ik woon ook bij het bos (paard helaas niet. :+ ) maar loop nu zelf ook graag even het bos in in deze tijd van het jaar. Vind het prachtig.

De maat van mijn singel weet ik zo niet.

Ik zat ook aan de vitalbix, denk stap even over op een ander merk, kijken wat dat doet (helft goedkoper) en ze valt nu gelijk weer in. Deze zak maak ik op en dan ga ik gauw weer aan de vitalbix, daar doet ze het ‘t beste op.

Zag deze foto die ik gister gemaakt had en moest zo lachen. Zijn fluffy oren lijken alleen maar erger te worden en het begint nu ook echt te hangen. Straks kan ik er kerstballen aan hangen. :')

Afbeelding

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 09:00

Heerlijke bosrit foto. Wat genieten he. Als het weer goed is vanmiddag ga ik ook lekker. Ik heb de luxe dat mijn stal in het bos ligt dus we lopen vanaf stal zo het bos in.

Die oortjes <3 te lief

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 09:21

kusvoorjou schreef:
Het was weer bos rit tijd vandaag! Heerlijk genoten met die herfst kleuren![ [url=m/DXmN5e.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Ns9TVD.jpg]Afbeelding[/url] ]

En nog een foto van me nieuwe zadel! Moet alleen een langere singel hebben.. welke maat hebben jullie? Ik nu al 65 maar toch vind ik hem te kort!

[ [url=m/jniXi9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lekker naar buiten en blije oortjes!

Ik heb ook 65cm voor beide paarden. Singel lijkt ook hoog genoeg te komen, maar je singelstoten lijken niet al te lang.
Dus wellicht is 70cm/75cm net even fijner.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 09:58

Ah wat een schattige fluffy oortjes <3

Kusvoorjou mooie herfstfoto en wat heb je een mooi kleur dekje <3

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:29

Kusvoorjou, waarom ligt er een bontje onder een nieuw zadel?
Ik doe dat zelf alleen tegen de tijd dat de zadelmaker weer langs moet komen voor een opvulbeurt.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:30

Aahh fluffie oortjes :D
Niks is zo mooi als de natuur te bewonderen vanaf een paardenrug :D

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 13:56

boemel schreef:
Ik doe dat zelf alleen tegen de tijd dat de zadelmaker weer langs moet komen voor een opvulbeurt.

Het is een lemieux bontje met inlage pads. Van voor zit een inlage, omdat hij daar nog wat bespiering mist. Dit bontje ook van de zadelmaker gekocht. Zodra hij daar bespiering krijgt kunnen we de inlage en bontje er tussen weg halen :) voor een jong paard dus een hele fijne oplossing. Fit 3 is te smal, en fit 4 ietssss te ruim wat dus door de inlage tijdelijk word opgevuld :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:33

kusvoorjou schreef:
boemel schreef:

Het is een lemieux bontje met inlage pads. Van voor zit een inlage, omdat hij daar nog wat bespiering mist. Dit bontje ook van de zadelmaker gekocht. Zodra hij daar bespiering krijgt kunnen we de inlage en bontje er tussen weg halen :) voor een jong paard dus een hele fijne oplossing. Fit 3 is te smal, en fit 4 ietssss te ruim wat dus door de inlage tijdelijk word opgevuld :)

Ah mooie oplossing!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:27

Afbeelding
En de prijs voor sulletje van de dag gaat naar... Jelske _O-

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:49

Absolem, wel een heel knap sulletje dan!! Haha

Boemel, dit is die lemieux pad.. kan je dus kiezen waar je vulling nodig bent Afbeelding
Hier ligt het er op voor het idee, maar je steekt ze dus er in. Floris heeft die achterin op de foto zit dus niet.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:20

Herfst Afbeelding
Hier ook heerlijke rit gemaakt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:22

kusvoorjou schreef:
Absolem, wel een heel knap sulletje dan!! Haha

Boemel, dit is die lemieux pad.. kan je dus kiezen waar je vulling nodig bent [ [url=m/zyT3Lh.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier ligt het er op voor het idee, maar je steekt ze dus er in. Floris heeft die achterin op de foto zit dus niet.

Mooi ding! Ik ken alleen de Prolite

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 08:45

Thornforest.. die oortjes, te schattig!

Wat lekker hè, al die bosritjes! Het wordt de komende twee weken eindelijk weer rustig en mooi droog weer. Heerlijk! Ben helemaal klaar met de regen en de blubberbak.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 08:52

Wat een fluffy oortjes :o

Helaas is mijn zwarte parel nog niet zo bom proof dat word nog wel een dingetje hoe hebben jullie dat geoefend ?

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:36

Ik luister even mee voor de tips want ik ga beginnen met ibbeltje en zij komt ook net uit de opfok.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:37

ynekes schreef:
Thornforest.. die oortjes, te schattig!

Wat lekker hè, al die bosritjes! Het wordt de komende twee weken eindelijk weer rustig en mooi droog weer. Heerlijk! Ben helemaal klaar met de regen en de blubberbak.

Echt he...die blubber...ook zo klaar mee

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:39

Ik moet nog heel veel bijlezen!

Kusvoorjou, wat is je paard braaf! Heerlijk genieten zo! Nu het komende week droog blijft plan ik ook weer eens een bosritje, prachtig nu met die bladeren <3

Ik heb een singel van 55 cm en die is perfect. Ik heb de prolite en ben erg tevreden. Heel makkelijk schoon te houden onder de kraan ook :+
https://www.divoza.com/nl/prolite-dressuursingel

Bomproof maken doen wij door te wandelen vanaf 2,5 jarige. Toch zijn erbij die altijd wel wakker zullen blijven. Onze 3 jarige Beart wordt nu zadelmak gemaakt en dat is en blijft waarschijnlijk ook een vliegert :Y)
Mijn Thorben merrie heeft een jaar weggevlogen voor heel veel dingen. De laatste maanden heeft ze daar wat rust in gevonden. En wij dus samen ook :D
De driejarige Nane loopt in de koets en is zo koel van zichzelf dat we de derde keer meteen de openbare weg op zijn gegaan (wel heel rustige straat en vlakbij bos).
Het ene paard zul je wat meer moeite moeten doen dan het andere als je het mij vraagt. We hebben hier aan huis een shet en die vliegt alle kanten op als er iemand in zijn buurt wil komen. Is echt heel erg bang voor mensen. Schiet ook weg voor een dichtklappende deur enzo. Maar eenmaal in het tuig voor de sulky kan er een bom ontploffen en hij reageert er niet eens op. Meer dan bomproef in het werk dus :Y)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:25

Maar toch vind ik m’n 2,5 jarige erg heet worden soms in de hand. Lopen jullie met bitje in?

Soms is ze koel in haar hoofd en soms een drama queen ;)