Gister was een vriendin mee die wat foto's heeft gemaakt van mijn les:

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sunora schreef:Ik kom hier na lange tijd nog eens binnenvallen![]()
Wat leuk om jullie vorderingen allemaal te zien! Aquilo is wel echt stoer! Zo maar eventjes al die behendigheidsoefeningen...
Eefiepeefie, mooie foto’s van jullie!
Ik ga dit jaar naar Gesves om te gaan kijken, wou Idra mee laten doen voor de opnamekeuring maar ik wacht nog een jaartje. Heb vorige maand mijn pols gebroken dus ze staat jammer genoeg weer even stil. Zelf had ze vorige week ineens een dikke knie en heb ik een sterk vermoeden dat ze maagzweren heeft.
De trailerrit blijft voor haar toch ook echt een issue, ben de laatste maanden verschillende keren onderweg geweest en ze komt er steeds volkomen bezweet af. Maar echt kletsnatIk weet niet hoe ik het voor haar aangenamer kan maken. Nochtans rij ik echt heeeeel voorzichtig met haar erop.
Eefiepeefie schreef:Ja dat is Hèrmes, net na het douchen dus extra zwart. Prachtige foto van Santi![]()
Gister was een vriendin mee die wat foto's heeft gemaakt van mijn les:
[ [url=m/ukXQG1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Q0BwGd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3P7mnH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZXhjpU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MIlt8S.jpg]Afbeelding[/url] ]
Jessix schreef:Dankje! Ja hij is vrij groot uitgevallen, maar gelukkig wel fijn in proportie.Mooi groot sport paard!
Nouvel schreef:Thanks!Mooi, hij ziet er super uit!
Sunora schreef:Dankjewel!Eefiepeefie, mooie foto’s van jullie!
Nouvel schreef:Super leuk!!!Wij hadden vanavond zomaar 5 lusitano’s in de verenigingsles, welke vereniging heeft dat...
rider schreef:Wauw wat een lieve reacties.Wow, Hermes ziet er zeker goed uit!
floripori17 schreef:Thanks.Wat een knap dier zeghoe oud is hij als ik vragen mag?
Eefiepeefie schreef:Jessix schreef:Dankje! Ja hij is vrij groot uitgevallen, maar gelukkig wel fijn in proportie.Mooi groot sport paard!![]()
Jessix schreef:Dankje! Ja hij is vrij groot uitgevallen, maar gelukkig wel fijn in proportie.Mooi groot sport paard!
Eefiepeefie schreef:Het springen hebben we uiteindelijk een beetje vanaf gezien. Zijn vader kan wel een leuk sprongetje, maar heeft het vooral goed gedaan in de dressuurring en kon de merrie goed verbeteren. Ik bedoelde eigenlijk vrij groot uitgevallen voor een Lusitano. Merrie is 1.67 en hengst 1.68, denk dat Hèrmes nu zo'n 1.71 is. Dus wel ietsje groter dan verwacht, maar we wilden zeker geen klein paard fokken. Eigenlijk ook met het doel dat mijn vader er goed op zou passen. Hij heeft er alleen nog nooit opgezeten, haha!Ik ben zelf 1.64, maar gelukkig heeft Hèrmes vooral hele lange benen en ziet het er niet zo gek uit.
We zijn nu vooral lekker aan het trainen en leuke dingen aan het doen samen. Ik heb niet meer zo'n haast met de wedstrijden, maar ik hoop toch nog wel eens met hem in de ring te verschijnen.
Eefiepeefie schreef:Haha ja grappig hè Jessix, zo hebben we later ook nog wilde fokplannen gehad met Trovador en Dolar, maar het heeft nooit doorgezet. De merries staan nu voornamelijk niks te doen bij mijn ouders in Portugal. Ik ga volgende week weer bij ze kijken.
Dankjewel Earthfocus!
Klopt inderdaad Lusitana. Ik denk dat onze merrie, wanneer ze niet zo mager was geweest toen we haar kochten, nog wel wat centimers groter was geworden. Hèrmes heeft veel meer en beter eten gehad en werd daardoor logischerwijs ook groter. Hij heeft op 4-jarige leeftijd alleen een koliekoperatie ondergaan (heb ik wel eens iets over geschreven, vrij ongelukkig verhaal en vlak voor de keuring) en ik denk dat hij zonder die operatie nog zeker een paar centimeter groter zou zijn geworden. Hij was toen vol in de groei en dat is daarna vrijwel gestopt. Hij heeft er daarna nooit meer last van gehad en met mijn lengte ben ik stiekem ook wel blij dat hij niet nog groter is geworden.
Ik vind het ook jammer om te zien dat het rastypische er bij veel paarden een beetje afgaat. Al denk ik dat er met grotere paarden, mits goed in elkaar, niet zoveel mis is.
Lusitana schreef:Er is geen maximum maat. Het wordt door het stamboek een middelgroot paard genoemd. Dat moet bijgesteld als álle paarden ineens groot zouden worden, maar voorlopig is het maar een percentage.
Maar je ziet gewoon sportpaardenmodellen die echt níet meer op de ouderwetse Lusitano lijken en toch zijn opgenomen. Functionaliteit was en is bij dit stamboek altijd belangrijker dan uiterlijk. De uiterlijkheden die beschreven zijn geven veel ruimte voor variatie.
Het zijn individuele fokkers die een bepaald plaatje al of niet willen bewaren.
Bij mijn "buurman", stoeterij Santa Margarida was een 3 jarige merrie (!) van 1.75m. Zulke uitschieteres komen gewoon voor, ook "uit het niets".
De Lusitano is volgens mij vooral klein gebleven door de omstandigheden, niet zo zeer het genetische materiaal.
Je ziet dit bv ook wel bij geadopteerde kinderen uit midden Amerika, om maar een voorbeeld te noemen, dat die veel groter worden dan hun familie die in het land gebleven is.....
Het is óók voeding, voldoende beweging en medische zorg die de groei bevorderd.