Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 08:59

Lijkt mij ook een goed idee! Alleen heb ik geen idee hoe dat moet..

Super leuk dat de Lusitano's het zo goed doen in de internationale dressuur, ik las gisteren ook een bericht dat een Lusi alle warmbloeden had verslagen in een GP wedstrijd ergens in Amerika. En Gareth Hughes (GB) rijdt er nu een..dus dat zijn er al twee in GB. (de man van Kyra Kyrkland rijdt ook met een Lusi)
En in Belgie een halfbloed bij Wim Verwimp (Jedai de Massa) en die andere Belgische die met een volle Lusi rijdt.

Oja herkenbaar Dorien, dat had Havanna ook heel erg aan het begin..dat is nu gelukkig heel erg verbeterd.

Hoorde hij de hengstige merrie Century? Goed afgerond kunnen hebben is het belangrijkste..die binnenbak was de afgelopen dagen wel hard nodig.

Ik zal voor de komende dagen de vliegendeken klaarleggen..zo'n rare grote overgang wordt dat. Ik ben bang na deze nattigheid als de temperaturen stijgen dat er een dazen explosie gaat komen.

Zinzi_jewel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 10:39

Jeetje , jullie gaan echt rap .

Voor Peet , hoor ik veel goede verhalen over Pat en Noor . Is het een idee hun te laten meekijken ?

Veulen van Kelly , hoop dat t nu settelt en er geen drama meer van komt .

Zelf lees ik via insta updates over Cam , gek te zien dat huidige eigenaar zo trots doet over een dekje of een zadel met losse beugels terwijl Cam dat allemaal kent al en geen probleem vindt, maar anderzijds ook fijn dat ze gewoon rustig aftast waar Cam haar grenzen liggen.

Ik ben happy met mn grote ginger merrie . Heb haar nu bijna 2 maanden en een fijne les juf gevonden.
1 les gehad en we beginnen lekker met lang en laag , leren doorstappen en goed op zithulpen te blijven lopen.
Ze is lange tijd redelijk kort gepakt en opgericht gelopen al , balans is best ver te zoeken en daarmee ook de draagkracht . Spectaculair loopt ze dan wel. Maas heb liever eerst balans .

_Tarzan

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 10:50

Heb je een foto van je nieuwe topper zinzi?
En wat voor ras is het?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 13:09

Afbeelding

Deze heb ik . De linkse is mijn ginger . Helemaal Gelders gefokt (Henkie x Laurentz ) ze is een ster voorlopig keur merrie van net 6 jaar En heel groot haha
Groter als ik wilde . Maar super lief.

Nadeel dat alles van Cam te klein is , dus nagenoeg nieuwe dekens moeten allemaal de verkoop in.
Zadel en hoofdstel waren ook niet passend. Maar die zijn al vervangen .

Edit op de foto lijkt ze niet veel groter als Cam , maar ze is 174 hoog en Cam was goed 160 cm

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 15:09

_Tarzan schreef:
Goed idee Dorien, of gewoon Iberische paarden en alles daartussenin ofzo? Ik ben daar niet zo goed in :')

Dat is misschien het beste, het wordt anders zo lang. Zal een moderator vragen hoe dat werkt.

Audesta

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 18:09

Gelukt zie ik :D

Ahja dat is wel een essentiële knop, de voorwaartse haha.

Vandaag op wedstrijd geweest en een grotere dan ik normaal pak. Is me meteen weer duidelijk waarom ik dat normaal niet doe :')

Fout gereden en niet helemaal fijn dus ook geen wp mee naar huis genomen maar dik terecht.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 20:04

Iedereen lekker bezig zo te zien weer!

Hier vandaag zadels gepast. Zadel wat ik wilde had ze niet meer -O- dus we gaan toch maar even verder met de wintec die we al hebben. En dan als we weer wat stappen verder zijn, verder kijken. Ik ben ook zo moeilijk met zadels zelf… ze adviseerde nu wel eentje dus die ga ik 2e hands in de gaten houden om te passen t.z.t. Had nog wel op een ander zadel gezeten op Mara, maar daar kon mijn lijf ook niks mee helaas :\

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 20:18

Wat wil je passen ?
Zijn zoveel zadel fitters met 2e hands zadels.

Ik ben op zoek naar n half pad edix met merino wollen onderzijde .
Als tijdelijk tot mn zadel bijgevuld kan worden .

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 20:27

Ik dacht heeee waar is het topic. Maar goede titel zo! Nog meer mensen joeeee

Lees nog steeds mee, reageren doe ik later even.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 20:42

Jaa nieuwe titel!
Leuk! Nog meer zielen misschien!!

Nou inderdaad
De vliegendekens kunnen weer van stal.
Wat een ommezwaai wordt t!

Wat fijn dat ze rustig doen met Cam Zinzi.
En je hebt een knappe ginger hoor! Vosmerries zijn geweldig <3
Wel jammer dat alles te klein is van Cam!

Wedstrijdje gereden Audesta, jammer geen wp maar hopelijk weer een les eruit gehaald dan maar..

Oh balen Maartje..
Jammer. Maar gelukkig kan je even door met de wintec!

Ik ga morgen op vakantie dus zal weer even wat minder reageren denk ik!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:06

Er komt niemand anders bij mijn paarden, sorry :+ Ik ga nu op zoek naar een Equestor Movimento of Movimenta. Die is wat zit betreft gelijk aan het zadel dat ik op Elevada had. Ik zat vandaag op een wintec wide endurance uit mijn hoofd maar die wrong %) ik kan dat echt niet met mijn lijf

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:41

Maartje_M schreef:
Er komt niemand anders bij mijn paarden, sorry :+ Ik ga nu op zoek naar een Equestor Movimento of Movimenta. Die is wat zit betreft gelijk aan het zadel dat ik op Elevada had. Ik zat vandaag op een wintec wide endurance uit mijn hoofd maar die wrong %) ik kan dat echt niet met mijn lijf

Hoeft ook niemand anders te wezen, maar bedoelde meer eens kijken of er een 2e hands fitter is die evt verstuurd om paar dagen te proberen , dat gebeurd vaak namelijk!
Snap goed als je vertrouwen hebt in iemand je daarbij blijft .
Er is veel bras in zadel land

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:02

Oh zo ja, dat kan, maar dan moet ze eerst ingereden zijn zodat ik kan proberen :=

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:03

Ja onhandig is dat altijd met groene paarden :+

Nou de trainingspony is terug naar de eigenaren.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:34

O Audesta
Hoe dat zo ?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:40

Huh? Audesta, kennelijk hebben we wat gemist?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:42

Maartje_M schreef:
Oh zo ja, dat kan, maar dan moet ze eerst ingereden zijn zodat ik kan proberen :=

Out of the box, kan je geen tweedehands boomloos zadel overnemen. Kan je daarna misschien fijner passen en een zadel uit proberen?

Tweedehandse (boom) zadels die particulier worden verkocht vind ik altijd wel tricky. Heb daar zo veel gekke dingen mee voorbij zien komen.
Zou daar goed mee op passen en sowieso eerst je zadelmaker langs laten komen voordat je er mee gaat rijden. Van gebroken bomen tot knetterhard vulling onder een zachtere laag....

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:44

We kwamen qua prijs zeer zeker niet overeen en ze wouden er niet meer in investeren dus ze gaat de handel in (al heb ik daar een hard hoofd in voor die prijs).
Diep diep triest maar ik kan niet alles redden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:51

Ach wat ontzettend jammer audesta!
Was een leuk dier!

Maartje balen zeg dat ze het zadel niet had wat je graag wilde!

Zinzi, leuk dier zeg!

Hier gaat Rambo goed, ik heb echt het idee dat hij wat ‘slomer’ is geworden van zijn suikervrije dieet. Hij is nog steeds alles behalve sloom hoor maar hij loopt niet meer zo gejaagd als van te voren, hij is nog steeds fel op elke hulp en dingen van buitenaf :+ maar hij is toch een heel stuk meer relaxed, heel fijn! :D

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 03:22

Ahh wat balen zeg Audesta...
Je kan inderdaad niet alles redden, maar zuur is t wel..

Wat fijn Tarzan! Denk dat dat zeker een hoop kan doen die suikers minderen!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:25

Jammer Audesta, maar je hebt gelijk…

Ook met boomloos is het opletten geblazen. Ik heb de ervaring dat die net zo goed geregeld niet zo goed passen. Of ze zijn te dun, waardoor je drukpunten krijgt van je zitbeenknobbels. Mijn vorige merrie kon daar fors op reageren.
Zadelzoektocht is lastig helaas. Zeker met zo’n gevoelig, groen paard.

Fijn Tarzan!
Misschien moet ik Taruga meer suikers gaan voeren :+

Ginger is mooi Zinzi, ik hou van Geldersen. Leuke afstamming ook, zal veel looplust hebben, schat ik zo in?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:40

Ah wat jammer Audesta, maar in ieder geval heb je haar een goede basis gegeven en dat vergroot de kansen dat ze goed terecht komt.

Wat fijn Tarzan, het is natuurlijk ook een heel sober paardje.

Jammer Maartje, zo'n Wintec Wide snap ik wel dat je daar niet goed op kunt zitten.

Fijne vakantie Jolmer!

Leuk paard Zinzi! Ik vind Geldersen ook altijd leuke krachtpatsers.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:27

ja mega onhandig, zadels en groene paarden, maar ik vind Raisa echt heel fijn <3 vorige keer reageerde ze extreem met hangen, dus dat hebben we nu met zadels passen ook weer gedaan. Dan hebben we wel ook een beeld van hoe mevrouw het met druk vindt. En dat was dus prima, ze vond het maar saai :')

Kelly ik heb een zadel dat past nu, dus boomloos hoeft niet :) Als ik er eentje gevonden heb, stuur ik eerst de advertentie naar mijn zadelpasser voor ik hem koop en hij gaat er ook niet op zonder dat zij zegt dat het mag :)

Fijn Tarzan! Fijn dat voeding daar goede invloed op heeft!

Elisa het zadel zelf zat wel echt prima, alleen die wrong... dat kan ik gewoon niet aan haha. Ik moet echt een zadel met een vlakke zit en zonder wrong, maar daar doen dressuurzadels niet aan :\

Audesta ik vind het echt een sterke beslissing van je. Heel sneu voor het paardje, maar verstandige keuze

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:56

Een basis is een groot woord hoor.
Ze kreeg langzaamaan weer wat vertrouwen in zichzelf en in de amazone maar dat is echt een dun lijntje. Als het mijn pony was zou ik het niet aandurven om er een vreemde op te laten proefrijden op dit moment. Zowel qua aansprakelijkheid als qua terugvalgevaar voor de pony niet.
Ik heb echt heel veel ervaring met zulke sensibele dieren met wat negatieve ervaringen in het leven en de gemiddelde ruiter voelt dit randje echt niet.
Hun plan is nu zonder voorrijden verkopen voor 4 k :+
Ik wens ze veel succes.

Maar goed, not my circus, not my monkeys zullen we maar zeggen.

Wel fijn dat je nu vooruit kan Maartje, iig voor even.
Helaas bij mij gewisseld en moet terug wisselen want mevrouw krijgt een bult na rijden. Baal er wel van want Raisa had mijn oude boom meegenomen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:07

Oh dat is oliebol Audesta... Hopelijk kan Raisa dat wel fijn mee oplossen