Wie kent mn merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 01:04

In voordroog zit inderdaad veel meer dan in hooi, ik voer zelf voordroog en mijn paard krijgt per dag nog geen kilo brok, terwijl hij toch wel 5x per week behoorlijk aan het werk wordt gezet. Van hooi vond ik hem iets te schraal worden, vandaar dat ik goede voordroogkuil heb gekocht.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 01:07

Yep mijne staat ook op voordroog van eigen land van me stalbaas.
Als whis niet drachtig had geweest stond ze op onbeperkt voordroog en twee handjes musli per dag.

Nu staat ze op tweescheppen nature's best en 1 pavokoek.
Omdat mijn tinker niet tegen merriebrok kan

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:38

Ik ben het ook met jullie eens dat het afvragen is dat wanneer het veulen eruit is nog van de merrie overblijft. Maar op dit moment kun je haar toch niet genoeg voeren dat haar conditie weer goed word. Omdat ze moet eten voor twee zal ze nu niet dikker worden. Want wat ze eet gaat naar het veulen en iets na de merrie. Maar inderdaad kun je overwegen om kuilvoer te gaan voeren. En het zal straks nog zwaarder worden voor de merrie als ze melk moet gaan geven. Mais kun je ook bijvoeren daar zitten veel eiwitten in.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 14:35

Thx voor al jullie raad en zorgen. Idd, ook ik maak me zorgen over hoe ze het gaat klaarspelen eens het veulen eruit is. De osteopate zei dat ik het MINIMUM een jaar moest geven eer ze terug op gewicht gaat zijn. Het veulen neemt haar nu alles af, eens ze zal lacteren, zal dat nog erger zijn. Daarvoor ga ik ook méér voer voorzien en mss geef ik haar idd voordroog. Nu geef ik dat nog niet, want mn shet mag dat nie hebben en mn haf liever niet.

Ze staat nu op een 5-tal kg merriebrok per dag + een baal hooi en haar stro dat ze eet uit haar stal. Binnenkort krijgt ze terug een kuur EquiTop Forte. Ik ga wschlk ook starten met een soort van Lucerne-hooi van Hartogh, dat heb ik aangeraden geweest op een ander forum.

Komende week komt de DA langs en dan ga ik haar vragen wat ik nog meer kan doen of beter kan doen. Ik doe echt mn best en ik vind niet dat jullie me aanvallen, hoor. Ik begrijp het wel, het is voor mij ook moeilijk...

@ Peetorlan: ze is bij mij aangekomen in september met 100 kg te mager. Ze leefde al de hele zomer op 1 schelletje hooi, wat oud brood en dat allemaal op een schrale weide. Bij mij krijgt ze krachtvoer, 1 baal hooi per dag. Ze krijgt geregeld een lekkere slobber met groenten en fruit in. Ze krijgt superveel affectie en ze is innerlijk al héél veel verbeterd, alleen... het uiterlijke blijft achter Verward

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:38

TS< houdt moed en voer de merrie goed merrievrok bij idd! Ze was al niet op krachten en voor haar kost een veulen NOG meer energie dan voor een andere drachtige merrie! Pas als je veulen (als alles goed gegaan is) afgespeend wordt dan kan mama helemaal tot zichzelf komen.
Misschien heeft jouw merrie ook wel baat bij een probioticakuurtje. Heeft ze veel rotzooi aan medicijnen gehad? het kan best zijn dat door alle ellende haar darmen de voedingsstoffen niet meer optimaal opnemen, sterkte!

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:51

Amigo_tje schreef:
@ Peetorlan: ze is bij mij aangekomen in september met 100 kg te mager. Ze leefde al de hele zomer op 1 schelletje hooi, wat oud brood en dat allemaal op een schrale weide. Bij mij krijgt ze krachtvoer, 1 baal hooi per dag. Ze krijgt geregeld een lekkere slobber met groenten en fruit in. Ze krijgt superveel affectie en ze is innerlijk al héél veel verbeterd, alleen... het uiterlijke blijft achter Verward

Daarom vind ik je ook een kanjer dat je het beesje toch een nieuw goed leven heb willen geven meid.
Petje af.
En wat ik voor de rest zeg is puur om misschien advies tegeven.
Veel geluk nog met je meissie

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 18:38

peetorlan schreef:
Amigo_tje schreef:

Daarom vind ik je ook een kanjer dat je het beesje toch een nieuw goed leven heb willen geven meid.
Petje af.
En wat ik voor de rest zeg is puur om misschien advies tegeven.
Veel geluk nog met je meissie

Thx Haha! Ik apprecieer dit echt, hoor. Ik kan de raad en adviezen goed gebruiken, want soms weet ik ook niet meer wat méér gedaan of beter gedaan...

Citaat:
Misschien heeft jouw merrie ook wel baat bij een probioticakuurtje

@ detour: wat is dat? Dat ken ik niet?
Ik denk niet dat ze veel medicijnen gekregen heeft, hoor, want zelfs haar vaccins had ze niet gekregen Rolleyes

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:42

Zo iemand als waar ze vandaan komt zou gewoon vervolgt moeten worden.
Is te gek voor woorden hoe iemand zo met z'n beesje om kan gaan zeg.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:46

Zo, hehe, hele topic doorgelezen!! Ik vind jou helemaal geweldig dat je je zo inzet voor deze lieve schat. Ze heeft het heel erg getroffen met je en is een lucky knolletje dat jij op haar pad bent gekomen OK dan! . Echt super wat je doet!

*neemt een abbo op dit topic*

Groetjes

abo, typo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:53

Mijn posts waren ook puur als raadgeving, ik vind dat je geweldig je best hebt gedaan en nog doet voor dit dier! Verder wens ik dat er volgende maand een gezond veulen komt en de merrie daarna goed gezond zal blijven.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 19:12

jammes schreef:
Zo, hehe, hele topic doorgelezen!! Ik vind jou helemaal geweldig dat je je zo inzet voor deze lieve schat. Ze heeft het heel erg getroffen met je en is een lucky knolletje dat jij op haar pad bent gekomen OK dan! . Echt super wat je doet!

*neemt een abbo op dit topic*

Groetjes

abo, typo

Amai, ook wel een tijdje bezig geweest, denk ik zo? Thx voo je compliment en idd, sjans dat ik haar pad heb gekruist. Raad waar ze anders terecht was gekomen en wat er verder met haar gebeurd was Verward

Maar het is jammergenoeg niet allemaal rozegeur en maneschijn. Ze heeft me (en nog steeds) al veel centen gekost, én natuurlijk véél tijd. Maarja, ik had het er onlangs nog over met mn vriend, dan ga ik 's avonds naar haar toe, krijg je daar een ongelooflijke hartelijke hinnik van haar en dan ben je verkocht, é Lovers Ik vermoed wel dat ze gelukkig is, dat ze wel redelijk goed beseft dat ik veel voor haar doe.

@ suleilitha: ik weet het wel dat je posts raadgevend waren, en ik waardeer dat ook. Voor mij zijn alles tips hard welkom, dan kijk ik wat het beste voor ons (Ceara en ik) van toepassing is en dan hoop ik daar het beste resultaat van te halen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:18

Probiotica is een middel wat zorgt dat de darmflora niet meer verstoord zal zijn doordat er goede bacterieen worden gegeven en ze daardoor hun weerstand opbouwen omdat ze hun voeding beter kunnen verwerken. Door antibioticakuren (misschien nav het been of andere oorzaken, name it) kan de daqrmflora verstoord zijn geraakt (immers goede bacterien gaa ook kapot, snap je?)
Twee van onze paarden hebben een kuur gehad, fermentgranen zijn prachtig spul, en van Dr Vogel kun je via internet zakjes bestellen en elkde dag een zakje door het voer doen (is weinig poeder) en dat drie weken lang 1 x per dag. Dont worry, het kan geen schade veroorzaken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:28

Een paard dat ondervoed raakt, breekt in verschillende fasen de volgende stoffen af: eerst vet, dan spierweefsel, en uiteindelijk zelfs het weefsel rond en van de ingewanden (zo heeft een DA mij ooit uitgelegd). Vet dat weg is bouw je makkelijk weer op, spieren moet je een stuk gericht trainen/stimuleren (stappen aan de hand) + veel weidegang geven, het laatste kun je nooit meer echt ongedaan maken... Dus afhankelijk van hoever jouw merrie was, is het eigenlijk normaal dat ze nog niet bijkomt...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:28

Oja, bokker Kris ving ook een zwangere merrie op en die begon ook maar te verdikken nà het veulen.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:30

Ik weet niet of het al genoemd is, maar hier: [HK] Mijn zielige hoopje paard. COOKY FOTO'S pag 108! kun je een topic vinden van Kris, die een merrie die er zeer slecht aan toe was heeft opgevangen en die ook drachtig was. Er is inmiddels een prachtig veulen uitgekomen en de merrie is mooi opgeknapt. Misschien heb jer wat aan of kan zij jou nog tips geven?
Veel succes ermee!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:31

poes schreef:
Oja, bokker Kris ving ook een zwangere merrie op en die begon ook maar te verdikken nà het veulen.

Ik had jouw berichtje nog niet gezien, maar daar verwees ik inderdaad ook naar.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:06

Ja die is da laatste maanden plots veel sneller opgeknapt dan toen ze nog drachtig was Ja

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 16:20

Dit topic is idd ooit al es vernoemd geweest hier in mn topicje. Heb het toen bijna allemaal gelezen. Dit paard stond er naar mijns inziens nog iets slechter voor met die zware mok. Ceara heeft daar iets of wat last van, maar niet om te zeggen pijnlijk.

Ik snap niet wat mensen zich bezielen om een paard dit aan te doen. Wat haal je daar van plezier uit? Niks, toch?

Ik verwacht dat mn merrie eens het veulen zal afgespeend zijn, er weer helemaal bovenop komt. Maarja, eerst het veulen laten geboren worden en hopen dat alles vlot en goed verloopt...

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:17

hoi, heb hier al lang niet meer gepost, maar wilde ook maar even zeggen dat de kans idd groot is, dat ze na het veulen pas echt opknapt. Een zwangerschap vergt ook heel veel van een merrie en dan in zulke omstandigheden... (nu niet meer natuurlijk).
Ik heb het hier ook gehad met een KWPN merrie met bloedwormen enz... Hoewel ze genezen was werd ze maar magerder, maar toen haar veulen (7 weken te vroeg geboren) er eenmaal uit was, kwam ze langzaamaan op krachten en na 6 maanden was ze weer stralend en rond. ook alleen op gras en hooi en een beetje brok.

Je hebt al super je best gedaan! doe zo verder!

harvestroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:42

heb net meer dan anderhalf uur erover gedaan om dit hele topic door te lezen,ongeloofelijk wat een verhaal!
wat een smeerlappen zijn er toch op de wereld dat ze dat arme dier dit allemaal hebben aangedaan.
vind het heel knap dat je de gok hebt genomen en begrijp jou schrik toen het nieuws van haar beentje zo slecht bleek te zijn,ceara heeft veel geluk dat ze bij jou is gekomen en ik ben nu zoooo nieuwsgierig wat voor veulen eruit komt,of het een fries is of een kruising?
ik begrijp dat dat niet uitmaakt hoor als het maar gezond is Knipoog
heel veel succes met je lieve merrie,ik blijf dit topic volgen Knipoog

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 10:06

harvestroos schreef:
heb net meer dan anderhalf uur erover gedaan om dit hele topic door te lezen,ongeloofelijk wat een verhaal!
wat een smeerlappen zijn er toch op de wereld dat ze dat arme dier dit allemaal hebben aangedaan.
vind het heel knap dat je de gok hebt genomen en begrijp jou schrik toen het nieuws van haar beentje zo slecht bleek te zijn,ceara heeft veel geluk dat ze bij jou is gekomen en ik ben nu zoooo nieuwsgierig wat voor veulen eruit komt,of het een fries is of een kruising?
ik begrijp dat dat niet uitmaakt hoor als het maar gezond is Knipoog
heel veel succes met je lieve merrie,ik blijf dit topic volgen Knipoog

Ja, het wordt een lang topicje zo onderhand, é Haha!

Ik begrijp ook niet dat er zo'n kl**tzakken op de wereld bestaan, maar ja, het is nu eenmaal zo dat voor héél veel mensen een dier nog altijd héél erg minderwaardig tgo de mens Rolleyes

Idd wil ik nu gewoon een gezónd veulen, het aspect wel of geen zuivere Fries maakt me nu nog weinig uit. Als je ziet hoe ze er bijstaat voor een drachtige merrie Huilen Ze is gezond, dat wel, maar nog steeds te mager.

Leuk dat je het topic blijft volgen, wij kunnen steeds alle steun gebruiken Knipoog

harvestroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:47

je doet je uiterste best en meer kan je niet doen,ze staat er nu bij jou een stuk beter bij dan bij de vorige eigenaar,daar hadden zij en haar veulen geen schijn van kans gehad!
ik las dat je verschillende stukken weide hebt die nu ingezaaid zijn? dus straks kunnen zij en haar veulen lekker in alle rust bijkomen,nu maar hopen op een mooi zonnig voorjaar Knipoog

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 21:02

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

De DA is net geweest en ik ben helemaal euforisch Go jij! Go jij! Ceara staat er heel goed voor (voor haar situatie dus) en ik doe alles goed. Ik kan niets méér doen dan wat ik al doe. Ze heeft haar vaccin gehad en ze heeft een rectaal onderzoekje gehad.
Het veulen is springlevend en al redelijk groot. De DA schat op nog een 4 à 5 weken te gaan Haha! Toen ze het veulen een duwtje gaf, kreeg ze gelijk een stamp terug van het veulen. Ze heeft een kaakje gevoeld, de voetjes, ... En het ligt in een ideale houding om geboren te worden.
Ceara zélf staat ook heel gezond en ze is héél alert. Helemaal anders dan in oktober geweest.
Mn geluk kan niet op nu. Ben zo blij dat alles goed gaat Pling

Ik ga nu, op aanraden van mn DA, overschakelen op Pavo merriebrok omdat dat beter zou zijn. Zitten meer goede dinges in die beter zijn voor haar. Ook ga ik es kijken naar een supplement (soort ruwvoer) dat ze me aanraadde.

Ook haar been is sterk verbeterd, zei ze. Is voor 3 kwart beter geworden én rechter geworden.

Allemaal goed nieuws vandaag, dus mn geluk kan nu fkes nie op Hyper!

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

1 minpuntje wel Boos! Amigo heeft een stofallergie... Maar mits een beetje medewerking van mijn kant en oplettendheid moet dit perfect in orde te komen zijn.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:21

Hee fijn dat alles goed is met de merrie en het veulen!!! Inderdaad in merriebrok zijn bepaalde waardes hoger dan in de basisbrok. Stofallergie is heel goed mee te leven, mijn pony heeft er ook last van. Maar ze staat nu onder een afdak dus lekker veel frisse lucht en geen hooi. Ze krijgt alleen kuilvoer en nu heeft ze er nooit meer last van. Ohja alleen in de zomer mag ze niet in een bak rijden waar het stuift want dan krijgt ze er wel last van. Maar ik ben echt heel blij voor jouw en de merrie dat het allemaal zo goed gaat! Dat hebben jullie verdient!!!!!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:21

Hey, wat een onwijs leuk nieuws, meid! Ben heel benieuwd of het veulen ook echt groot zal zijn, misschien is het wel een ukkie gezien de omstandigheden van mams, maar dat het gezond is is het belangrijkste! Knipoog Ach gut

Mooi zo, dan heb je het allemaal niet voor niks gedaan en 4 a 5 weken zijn zo om!! Spannend hoor! Sterkte en geniet er van! Haha!