mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samar

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:41

Wat betreft de OS:

Tijdens de persconferentie van het Fryso Huys d.d. 8 april j.l. heeft Peter Spahn gezegd dat het nog zeker 10 jaar zal duren voordat een Nederlandse ruiter een Fries binnen de Nederlandse dressuur equipe kan rijden.

Hilda79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 13:06

Dus NU geen doelstelling nog.

Uiteraard hopen we dit wel.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:49

Samar schreef:
Pletje123 schreef:
En of ze altijd op het hoogste niveau moeten lopen/bewijzen? Nee, ik denk van niet, maar men maakt de hoge druk er zelf naar. Denk eens aan de Friezen die eventueel naar de Olympische Spelen gaan met Peter Spahn. Het zou mij niet verbazen dat als ze geen medaille halen, mensen denken: zie je wel, die Friezen horen hier gewoon niet thuis! Op die manier gaan de 'Friezenmensen' zelf de strijd aan. Een ongelijke strijd als je het mij vraagt...

Waar slaat dit nu weer op?

"De Friezen die eventueel naar de Olympische Spelen gaan met Peter Spahn....."

Gelukkig denken Peter Spahn en de Stichting Fryso Huys er zelf iets positiever, genuanceerder en realistischer over.

Ik vind het Fryso Huys een goed initiatief en ik denk dat ze meer dan tevreden zijn als ze in 2010 met één Fries paard naar de OS mogen!

En stel dat dit lukt, denk je dat ze zich dan voor schut zetten door geen medaille te halen? Kom op zeg, ik denk dat er heel wat mensen apetrots zullen zijn op alleen al hun deelname!!!

Dit vind ik dan weer een waardeloze post van je Samar..

De Friezen gaan toch eventueel naar de OS? Niks nog zeker... Zoals je zelf schrijft:

'Tijdens de persconferentie van het Fryso Huys d.d. 8 april j.l. heeft Peter Spahn gezegd dat het nog zeker 10 jaar zal duren voordat een Nederlandse ruiter een Fries binnen de Nederlandse dressuur equipe kan rijden.'

De zin: 'De Friezen die evetueel naar de OS gaan met Peter Spahn..' Daar zit imo weinig negatiefs aan.. It is like you always see something dark when everything is bright! En dat vind ik dan zo jammer...

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:30

Starbreeze schreef:
2008 toch?

@Pletje, jouw opmerking dat het een ongelijke strijd is als een fries op de spelen verschijnt en daar geen medaille zou halen... wat zegt dat dan over of een fries geschikt is voor dressuur? In jouw ogen moeten ze zich dus wel bewijzen.

Je kan toch niet ontkennen dat er een hele hoop friezen zijn die het wél ontzettend goed doen in de sport zonder dat ze allemaal GP met toeters en bellen lopen? Ik ken trouwens zat mensen met een KWPN die niet uit de L of M komen, maar dat zegt toch ook niks over ALLE Kwpn-ers of wel?
De meeste ruiters moeten het hebben van het basis niveau en een aantal stromen door naar ZZGP. Slechts enkele zijn gezegend met zoveel talent dat ze aan de wereldtop meedraaien, echt een handje vol. Van oudsher zijn KWPN of Duitse dé dressuurpaarden bij uitstek ja, en de fries is in opmars, dus is het niet zo vreemd dat Laurens van Lieren niet op een Fries rondstuurt, net zo min als Anky. Dat ze de laatste jaren meer richting de sport gefokt worden en dat dat er reeds een aantal zijn die ZZGP lopen, is een mooi bewijs dat het ook anders kan. Dan kun je je kop in het zand steken maar wat heeft dat voor zin? Ik denk ook niet dat Anky ooit op een fries zal verschijnen, ieder z'n voorkeur. Maar dat doet niets af aan het feit dat een fries óók een uitstekend dressuurpaard kán zijn.

Precies! Ik kan het niet beter zeggen. Overigens hebben ze anky een paar maanden geleden op een fries gezet ( ik geloof tjibbe ) en ze was erg onder de indruk van dat paard. Daarnaast zei ze wel dat ze de fries niet echt een dressuurpaard vond. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak als je het mij vraagt. het zijn vaak de 'basissportruiters' die lopen te mieren n*euken over het wel of niet thuishoren van de fries in de dressuur. Echte topruiters kijken naar het paard als individu, want dat is voor hun veel belangrijker. En tenzij er hier allemaal professionele ruiters en fokkers aanwezig zijn: waar maken we ons dan zo druk om? Een goede fries is goed, een goede hannoveraan is goed en mooi zwart is niet lelijk.

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:32

@ pletje: ik vind het overigens altijd érg flauw als mensen anky er bij halen. Maakt niet uit in wel topic of onderwerp. Als anky nou eens met een fries uit zou komen? Zijn dan alle vooroordelen de wereld uit ineens? Blijkbaar wel.....

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:16

Alsof iedereen op een -wat is het- Hannoveraan? altijd het beste is omdat ANKY daarmee rijdt???? Makes no sense to me. Ik sta ook vaak genoeg bovenaan met mn zwarte, in de basissport wel te verstaan Of ik ooit hoger kom, of wil weet ik nog niet. Maar ik kan met mn fries prima dressuren tussen de bruintjes hoor.

Pletje, wat vind jij van de rassen dan die ik met mn fries achter me laat als jij vind dat een fries al niet kan dressuren? Kunnen die andere er dan al helemaal niks van? Zitten toch echt op en top sportpaarden bij hoor! Of wacht even, zou ik ze nu ook allemaal over één kam scheren

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:01

Ik rij dan welliswaar pas B met mijn fries. Ik ben toch al 3 x eerste geworden. En hoef nu maar 1 winst te halen. Ik ondervind tot nu toe nog geen problemen.

Samar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:42

Pletje123 schreef:
Dit vind ik dan weer een waardeloze post van je Samar..

Nu ben je tenminste een keer eerlijk!!!

Enne...ik kan me voorstellen dat je mijn post verkeerd hebt geïnterpreteerd, aangezien die tweede zin in mijn post (tussen aanhalingstekens) weggehaald had moeten worden.

"Waar slaat dit nu op?" sloeg op het hele gedeelte wat ik heb geqoute, niet op die ene zin.

(snap je hem nog?)

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 00:06

Starbreeze schreef:
Alsof iedereen op een -wat is het- Hannoveraan? altijd het beste is omdat ANKY daarmee rijdt???? Makes no sense to me. Ik sta ook vaak genoeg bovenaan met mn zwarte, in de basissport wel te verstaan Of ik ooit hoger kom, of wil weet ik nog niet. Maar ik kan met mn fries prima dressuren tussen de bruintjes hoor.

Pletje, wat vind jij van de rassen dan die ik met mn fries achter me laat als jij vind dat een fries al niet kan dressuren? Kunnen die andere er dan al helemaal niks van? Zitten toch echt op en top sportpaarden bij hoor! Of wacht even, zou ik ze nu ook allemaal over één kam scheren

Sterker nog, ik rijd met Anky!

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 08:16

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 08:47

Rij je ook tegen Anky dan ?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 08:51

Ja tegen meerdere.....

merelberfe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:07

Hilda79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:14

*Komt niet meer bij*

Inderdaad mensen, voordat daar weer over gezeikt gaat worden, Horseyfries rijdt inderdaad met ANKY.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:56

Ik heb trouwens ook een ANKY shirtje

Hilda79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:21

Ik niet, ik heb mijn eigen shirtjes. Ha ha ha.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:41

Echte Fryske shirtjes? Bestaan die ook dan?

Hilda79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:44

horseyfries schreef:
Echte Fryske shirtjes? Bestaan die ook dan?

Alles is te maken he.

GoldieLoks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:25

Friese paarden en dressuur gaat prima samen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:16

Starbreeze schreef:

Amen..

Kimmm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:19

Miirthe schreef:
Starbreeze schreef:

Amen..

inderdaad

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:00

Juist mooi een fries in de dressuur

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:18

Barcelano schreef:
miek140 schreef:
De paarden van deze tijd zijn gefokt. Alle dieren zijn gefokt. Ze worden geselecteerd op de kwaliteiten die het individu heeft voor dat specifieke ras. Zo zijn fjorden en haflingers gefokt op hun sterke compacte bouw. Als je een typische rasfjord hebt moet je je erbij neerleggen dat je het niet ver zult schoppen in de sport. En als je hem dan netjes aan de teugel hebt lopen en iemand zegt tegen je dat hij leuk loopt voor een fjord, getuigd dat alleen maar dat je netjes kan rijden, beter dan je verwaande buurmeisje die een dresuurpony uit het Z onder dr kont krijgt geduwd.
Waarom vat je het niet gewoon op als compliment en ga je dr over zitten zaniken?
Wees realistisch, door met een koudbloed op een wedstrijd aan te komen kan je verwachten dat je 4en krijgt. Niet omdat de jury niet van koudbloeden houdt, maar gewoon simpelweg omdat hij niet de kwaliteiten heeft van een warmbloed. Een fjord kan niet zo mooi strekken als een kwpn, dan krijg je er dus ook lagere cijfers voor als een kwpn.

en nu niet zeggen dat ik zelf een verwaande ben met een kwpn paard, want volgend jaar zit ik op ijsland tussen de ijsco's...

En dat moet veranderen vind ik het uitgaans punt.....
Je moet niet van uit gaan hoe een corect gefokte sport paard "kwpn" loopt en dat vergelijken met dat ene ras wat in de ring komt...

Nee je kijkt naar de corect heid van dat paard ongeacht ras en naar de ruiter. Het samen spel...

Dressuur bestaat al zo lang.....Toen had je het ras sport paard nog niet hoor.

Zoals ik al eerder zei:
Als anky vandaag of morgen op een ras rijd wat volgens het gros van de wedstrijd mensen niet dressuur gefokt is en ze zet een prestatie neer en scoort hoog.

rijden die week er op alle anky aanhangers op dat ras

Dit vind ik ook heel mooi gezegd! Ben het er helemaal mee eens.

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:21

Het is toch eigenlijk belachelijk dat uitstrekken pas 'goed' uitstrekken is wanneer de benen op een bepaalde hoogte komen. Want dat is eigenlijk wat er wordt gezegd. Ja die friezen kunnen strekken máár niet zo hoog en ver als de warmbloedpaarden. Het gaat toch om de verruiming? Waar is de essentie van de dressuur gebleven , vraag ik me toch sterk af.

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:34

Afbeelding

ik zou hier geen problemen mee hebben hoor
en dat kan hoger!!!

Afbeelding

Daaaagggg Edward en Lingh
waar is dat achterbeen nou??
Afbeelding