Mijn droompaard gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 19:06

Wij hadden afgelopen weekend trouwens onze eerste wedstrijd dit jaar. Hier waren dus ook de 3 jarigen voor het eerst mee. Dit gebeurd normaal eerder al in het jaar om ze te testen op vreemd terrein.

Een aantal hadden maandag na thuiskomst gelijk een afspraak gemaakt om te ruinen :D
En met een aantal bedoel ik mensen die al jaren proffesioneel met de sport bezig zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 19:19

Popstra schreef:
Wij hadden afgelopen weekend trouwens onze eerste wedstrijd dit jaar. Hier waren dus ook de 3 jarigen voor het eerst mee. Dit gebeurd normaal eerder al in het jaar om ze te testen op vreemd terrein.

Een aantal hadden maandag na thuiskomst gelijk een afspraak gemaakt om te ruinen :D
En met een aantal bedoel ik mensen die al jaren proffesioneel met de sport bezig zijn.

En wat zegt dat nou? Ik ben amateur maar wel op en top hengsten mens. TS is amateur en heeft haar hengst samen met haar merrie succesvol verhuisd. Dat hele castratie verhaal kunnen we nu wel achter wegen laten toch? Dat punt is gemaakt en gehoord en er is voor nu een andere weg gekozen.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 19:37

hwn schreef:
@Anjali, bij mij worden de oude merries juist heviger hengstig, tenzij ze echt echt oud zijn, weet niet of dit algemeen zo is.

Juist fijn dat merrie en hengst in elkaars buurt kunnen zonder probleem. Hoe meer je een hengst gaat isoleren, hoe heviger ie zal reageren bij een ander paard. Drie jaar is natuurlijk nog jong, de mijne had op zijn 4 amper praatjes, terwijl ie toen al 4 veulens lopen had (2 jaarlingen en 2 veulens om correct te zijn).

Ze staan naast mekaar :D :knuffel:

nicolanca

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 19:52

Fijn dat de verhuizing goed is gegaan en veel plezier gewenst op je nieuwe plek!

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 19:53

nicolanca schreef:
Fijn dat de verhuizing goed is gegaan en veel plezier gewenst op je nieuwe plek!

Heel erg bedankt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 20:00

Een hengstje, ruin en merrie zijn ook gewoon vanuit Frankrijk zonder enig probleem naar Nl verhuisd. Het was een trailer voor 3 paarden, hengstje stond vooraan want moest vanuit zuid Frankrijk naar Nijmegen , daarna ruin Hercule, en achter bij de klep stond merrie Polie. De enige klacht die ik hoorde van P de vervoerder was, dat hengstje hem flink ah werk had gezet om water te brengen de gehele rit. Want hij bleef maar drinken. We praten over 900 km vervoer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:49

Jessix schreef:
Popstra schreef:

En wat zegt dat nou? Ik ben amateur maar wel op en top hengsten mens. TS is amateur en heeft haar hengst samen met haar merrie succesvol verhuisd. Dat hele castratie verhaal kunnen we nu wel achter wegen laten toch? Dat punt is gemaakt en gehoord en er is voor nu een andere weg gekozen.

Dat zegt dat die paardjes op vreemd terrein tussen vreemde paardjes in ene hele paarden werden en zich niet meer focussen op de ruiter/begeleider
Je wil niet eerst 2 uur op wedstrijd moeten stoeien voor je eens fatsoenlijk rond kunt rijden.

Maar is niet speciaal bedoeld naar de TS hoor, lekker hengst laten wat je hengst laten wil.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:58

Ik snap wat je zegt Popstra, maar dat zijn ervaringen die je deelt. Ik kan ook genoeg ervaringen noemen, waaronder die van mijzelf, die een ander verhaal vertellen. Wat jij verteld gaat over die ruiters met die paarden.

Ik vind het zelf niet meer zo bijdrage aan dit topic. Het gaat hier namelijk wel om TS en haar hengst, en die wil zij graag hengst houden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:59

TS hoe is de eerste nacht gegaan op de nieuwe stal? Zijn je paarden al een beetje gewend?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:07

Citaat:
Dat zegt dat die paardjes op vreemd terrein tussen vreemde paardjes in ene hele paarden werden en zich niet meer focussen op de ruiter/begeleider
Je wil niet eerst 2 uur op wedstrijd moeten stoeien voor je eens fatsoenlijk rond kunt rijden.

Maar is niet speciaal bedoeld naar de TS hoor, lekker hengst laten wat je hengst laten wil.

Mijn zoon was een 12 jarige angstige poeper en logeerde bij mijn vriendin in de Pyreneeën. Daarnaast zat Fantilhou, de merensstoeterij/ manege. Hij heeft die week op een goedgekeurde dekhengst gereden (actief met dekken). Hij kreeg de vraag of hij met het hengstje de wedstrijden wilde doen (trec, cross). Dus ik kom niets vermoedend aan in Bouan voor het jaarlijkse nationaal merens feest (keuringen, wedstrijden)en zie een stralend kind met zijn grote vriend in de weer. Het was een groot spectakel en mijn moederhart kreeg een schok. Maar ik zag die stralende snoet van mijn zoon en dus gaf ik de moederlijke zegen nadat voor mij duidelijk was dat alle hengsten daar en speciaal die van hem ok waren en dit zo gewend waren/zijn.

Dus de cross begon, de paarden moesten in het gelid, zijn hengstje stijgerde want Wilde weg om te winnen. Zoonlief ving dat perfect op en daar was het startschot. Hij won met zijn hengstje en praat er nu als volwassen man nog steeds over zo fantastisch was die ervaring. Kijk zijn moeder leeft een jaar minder _O- maar zo blij dat ik hem heb laten gaan en de mensen on hem heen vertrouwde.

Dus maak het allemaal niet zo absoluut, Ben niet zo stellig.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 17:38

Jessix schreef:
TS hoe is de eerste nacht gegaan op de nieuwe stal? Zijn je paarden al een beetje gewend?

Heel goed, wintoe de merrie staat hengstig en Apollo ja das zijn oude zelve. Apollo heeft vandaag kennisgemaakt met de hond Natcho

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:02

Fijn dat het zo goed is gegaan en ook de eerste dag :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:28

Fijn! Ik hoop dat jullie het daar naar je zin krijgen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:28

Chanelle007 schreef:
Jessix schreef:

Heel goed, wintoe de merrie staat hengstig en Apollo ja das zijn oude zelve. Apollo heeft vandaag kennisgemaakt met de hond Natcho

Hoe bedoel je zijn oude zelf? :)
Reageert hij op de hengstige merrie?

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 18:52

Ze neuzen met elkaar en ze roepen naar elkaar

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:53

Chanelle007 schreef:

Is dit serieus? Je laat een hengst neuzen met een hengstige merrie?
Ik ontstip hierbij nu, dit kan niet serieus zijn. Lijkt me eerder een relaccount ofzo.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 18:55

Suzanne F. schreef:
Chanelle007 schreef:

Ik ontstip hierbij nu, dit kan niet serieus zijn. Lijkt me eerder een relaccount ofzo.

Pff jullie zagen wi

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 18:56

En voor de duidelijkheid. Ik heb al eenster gezegd dat ze naast elkaar staan in de stalgang. En de merrie die deed haar neus omhoog

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:02

Suzanne F., mijn hengst heeft jaren naast een merrie gestaan op stal, had geen tralies boven zijn deur, konden echt neuzen, worden ze alleen maar handelbaarder van. Juist door ze te isoleren krijg je van die hete bokken.

TS, veel succes met je hengst en merrie! Alleen wel zorgen dat er geen accidentjes gebeuren hé, ga ze niet naast elkaar op de wei zetten met een draadje zonder stroom tussen, dat is in die situatie geen zo'n goed plan. :)

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 19:04

hwn schreef:
Suzanne F., mijn hengst heeft jaren naast een merrie gestaan op stal, had geen tralies boven zijn deur, konden echt neuzen, worden ze alleen maar handelbaarder van. Juist door ze te isoleren krijg je van die hete bokken.
Dit bedoelde ik
TS, veel succes met je hengst en merrie! Alleen wel zorgen dat er geen accidentjes gebeuren hé, ga ze niet naast elkaar op de wei zetten met een draadje zonder stroom tussen, dat is in die situatie geen zo'n goed plan. :)

Omg nee da ga ik echt niet doen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:07

Maar tussen isoleren en een hengstige merrie ernaast zetten zit een grijs gebied he.

Nu weet hij blijkbaar nog niet 100 procent dat hij hengst is maar het lijkt mij erg frustrerend voor een dier als de hormonen door je lijf gieren en je mag/kan er niks mee. Ik zou daar in de toekomst toch wel even kritisch naar kijken.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 19:08

capopjekop schreef:
Maar tussen isoleren en een hengstige merrie ernaast zetten zit een grijs gebied he.
Uhm ze was nog niet hengstig voor de verhuis.

Nu weet hij blijkbaar nog niet 100 procent dat hij hengst is maar het lijkt mij erg frustrerend voor een dier als de hormonen door je lijf gieren en je mag/kan er niks mee. Ik zou daar in de toekomst toch wel even kritisch naar kijken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:09

capopjekop schreef:

Mee eens! Onderschat niet de kracht van testosteron.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:07

Chanelle007 schreef:
Suzanne F. schreef:

Pff jullie zagen wi

Kom op...

Mensen "zagen" niet. Reageer volwassen, men probeert alleen maar te helpen, door ervaring.
Ik als merrie-eigenaar zou hier echt niet mee kunnen lachen hoor. Er staat een hengstenveulen van 4 maanden oud naast de wei van mijn merrie, en dat beest staat nu al te wippen naast de vierdubbele draad. Ik hou echt mijn hart al vast - ik kan er weinig tegen beginnen omdat de wei naast die van mij niet van dezelfde eigenaar is als mijn wei, maar die mensen voorzien in ieder geval 3 draden van hunzelf. Ik kan de buren niet verbieden om een hengst te houden, maar vermits zij de eigenaar zijn hou ik hen wel verantwoordelijk indien het beest zou ontsnappen. Net zoals ik ook verantwoordelijk ben voor mijn merrie, maar die heb ik nu ruim 9 jaar en die heeft respect voor de draad, aan haar zal het dus niet liggen. Zij reageert zelden op andere paarden, heeft weinig interesse voor hen, en is nog nooit door/over een draad gegaan.

Je reageert ergens dat de merrie nog niet hengstig was voor de verhuis.
Snap je dan dat de verhuis, de komst van jouw hengst, daar de oorzaak van is? De hormonen vliegen nu al in het rond, omdat jij niet wilt laten castreren.

Kijk, je kiest zelf of je wel of niet zal castreren. Maar als je kiest om hem hengst te laten, neem dan je verantwoordelijkheid en aanvaard dan dat daar gevolgen door zullen zijn, en dat jij als eigenaar van de hengst de pineut zal zijn. Het draait niet alleen om jou en jouw paard, maar ook om hoe andere paarden daarop reageren. Dat die merrie nu hengstig staat is niet jouw schuld; maar het komt wel door de hormonen die jouw paard met zich meesleept. Omdat jij een hengst wil. Jij moet er dus voor zorgen dat er geen accidenten volgen, dat jouw hengst niet gaat beginnen reageren in die mate dat je er andere paarden/eigenaars mee stoort.

Ik heb zelf op meerdere stallen gestaan waar hier en daar een hengst gehouden werd. Altijd waren daar wel issues. Eentje stond in de gang waar de piste grensde, daar kon ik met mijn ruin niet normaal voorbij rijden omdat dat beest altijd tegen zijn deur en muren stond te schoppen, en te brullen. En als de eigenaar zijn paard wilde buiten zetten, eiste hij dat al onze paarden (49 stuks!) binnen moesten blijven staan. Ja daag. Jij zult je moeten aanpassen aan de massa, niet andersom.

Op een andere stal mensen met bitter weinig ervaring; zij vonden het wel een leuk idee om een haflinger-hengst van 6 maanden oud te kopen, en die dan bij ons op de "doe-het-zelf" stal te parkeren. Onze staleigenaars kenden niks van paarden, deze hengst is uiteindelijk na nog geen maand moeten vertrekken en ze hebben er nooit meer eentje toegelaten daar. Lesje geleerd hoor. Puppy-paard brak uit de weien, en de rest van ons hadden vooral merries. Fijn... Ze stonden achteraan in de gang, dus moesten met hun hengstje altijd voorbij onze stallen met merries, was altijd een hels kabaal en gedoe, steigeren, aan het touw rukken, ... En dan vonden ze het wel een goed plan om hun kleine bal hormonen te laten neuzen met de merries over de deur heen. Ronduit idioot was het.

Ik zeg niet dat het bij jou zo zal gaan. Ik zeg wel dat het kan. En dat jij dan verantwoordelijk bent. Tegenover je paard, en tegen je stalgenoten. Andere paarden zullen op jouw paard reageren, en misschien zul je je dan niet verantwoordelijk voelen omdat het andere paard reageert, maar dat reageert op de hormonen van jouw hengst. Je moet dus zien dat je over voldoende kennis beschikt, en dat je je paard aankan met al die kennis. Iedereen heeft een bepaalde verantwoordelijkheid - de jouwe wordt nog zwaarder dan dat het geval zou zijn bij een merrie/ruin, want jij kiest er bewust voor niet te laten ruinen. Dat is jouw recht, maar dan is het ook jouw plicht om er alles aan te doen dat anderen daar niks van last door ondervinden, op geen enkele manier. Je kan niet aan alles wat doen, maar het zal wel van je verwacht worden.

Jouw keuze, maar je maakt het jezelf hier wel erg moeilijk mee denk ik. Je plakt een beetje een vizier op jezelf en je paard, en dat mag hoor, maar het is jouw taak om te zorgen dat niemand te klagen heeft over jouw hengst :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:23

De merrie stond op de vorige stal ook al naast de hengst, dus ze zal hem heus niet nu pas hebben ontdekt. Gebeurd wel vaker dat merries spontaan hengstig worden door verandering van omgeving. Nieuwe plek, andere luchtjes, andere paarden, en ja natuurlijk ook een knappe kerel naast haar. Maar ik heb vroeger genoeg met bosritten met mijn ruin gereden waarbij de merries spontaan hengstig werden. Ook nu ik hengsten heb zie ik dikwijls merries die niet voorbij mijn wei willen en staan te pissen op straat. Wat ik daarmee wil zeggen is dat merries ook gewoon hormonaal gevoelig zijn en dat hoeft niet altijd maar aan de hengst of de ruin te liggen.

TS ik hoop dat je een hele veilige stal hebt waar je hengst zichzelf niet kan beschadigen. Naast een hengstige merrie waar hij ook nog eens aan kan snuffelen is een behoorlijk risico. Ik zou er zelf niet voor kiezen.