Mijn paardentandarts heeft ook onderzoek gedaan naar cpl. Helaas kan ze ook niet veel zinnings zeggen buiten, vet houden en veel beweging. Ze gaf wel het advies de sokken niet te scheren bij darko, omdat hij wel mee valt. De sokken bieden veel bescherming
Sokken scheren geeft juist veel inzicht. Kim's benen leken heel erg mee te vallen, ik was enorm blij, ze stampte véél minder, ribbels waren niet duidelijk te voelen... totdat ik gisteren na het scheren weer keek. Laat ik het zo zeggen: ik durf de foto's hier niet eens te plaatsen. Dit had ik nooit verwacht aan te treffen.
Als je d'r sokken zo ziet, verwacht je wel íets natuurlijk. Ben nu wel heel nieuwsgierig hoor Tien! Echt zo erg? Na Tych de laatste tijd kijk ik van weinig meer op, dus wat mij betreft: kom maar op!
Anoniem
Geplaatst: 15-09-16 13:18
Vooral voor Kim, en nog steeds lijkt ze er weinig last van te hebben. Ze stampt niet, bijt niet, etc. en mét sok was er heel weinig te voelen. Dus toch een waarschuwing voor de mensen die het zonde vinden om de sokken eraf te halen: het geeft de echte schade goed weer ook al denk je dat het mee valt.
Klopt, Janneke, je ziet wel een lichte verdikking en je voelde ook wel lichte ribbels hoor, maar maanden terug, tijdens haar dracht, voelde je dat 10 keer beter én uitte ze het ook véél duidelijker. Ik stuur je de foto's even per pb.
Ik voel duidelijk ribbels maar die zijn droog en korstvrij. Hij heeft überhaupt geen wondjes alleen korten. Gelukkig zijn ze benen mooi droog en niet dik.
Mag ik nog vragen of jullie paarden dit sl lang hebben? Kunnen ze er oud mee worden? Crista is is 8 jaar. Ze heeft altijd moeite met voeten optillen. Zou dat hierdoor kunnen komen?
Het kan dat door extreme rimpel of korstvorminfg de beweging wordt beinvloed. Wat ik op de foto's kan zien lijkt me dat niet het geval bij die van jouw. Denk dat het een meer rijtechnisch/ paard eigen verhaal is.
Vanuit lymfe oogpunt adviseren wij altijd knippen ipv scheren. Beschadig je veel minder, plus je moet meer met je handen langs het been om de schade te inspecteren.
Mijn oude trekpaard is 19 geworden, niet in moeten laten slapen voor/door de CPL, maar ze had het heel erg. Op de BoktWiki bij CPL, die foto's zijn van mij, dat is mijn oude merrie. Ze was op de eerste foto denk ik 10, tweede foto was twee jaar later.
Die van ons hebben we nu een jaar of 5, en hij was 8 toen we hem kochten en had toen ook al flinke rimpels, maar met een goede behandeling is het wel redelijk in toom te houden. Het lijkt hier wel elk jaar iets erger te worden, maar niet zo erg dat zijn einde in zicht is zeg maar. Mijn tinker had 10 jaar geleden al af en toe een rimpel in de kootholtes en soms vocht in de benen, dus die zal ook vast CPL hebben maar is er gewoon minder gevoelig voor en kan qua beenwerk met gemak 30 worden. Hij heeft nu nog steeds die rimpel in de kootholte, maar daar blijft het ook bij gelukkig. Hij heeft wel af en toe mijt, maar geen wondjes en dus ook geen ontstekingen of maden of andere narigheid.
Ik vind het nog wel meevallen. De huid is zeker aangetast, maar nog niet zo erg dat het echte problemen veroorzaakt met de wonden en maden etc. Ik denk ook dat je dmv een goede behandeling en goed voeren en genoeg beweging nog wel wat verbetering gaat zien, in ieder geval trekt het vocht dan uit de benen.
geerke
Geplaatst: 15-09-16 22:32
orlando9 schreef:
Geerke is het bij jouw paard ook in deze mate? Ik vind het zo erg eruit zien. Vraag me echt af hoe ernstig het nu is
nee,bij mijn paard is het iets erger.Dit valt mee hoor,alleen het moet zo blijven. Inderdaad op voer letten,en heel goed uitkijken voor mijten....die houden van dit soort beschadigde huidjes.
Heel sober voeren Hooi ipv kuil, gras met mate, niet te veel snoep/fruit en zo min mogelijk krachtvoer. Liever een handje vitaminebrok. Het zijn vooral de suikers waar ze slecht tegen kunnen.
Het bedrag dat je voor het paard hebt betaald is in ieder geval vele malen te hoog. Afhankelijk van hoe erg je gehecht bent, zou ik hem persoonlijk terug brengen.