Het gaat me meer om het verschil tussen voor en achter. Bij de Kolonel zie je dat bv ook vrij sterk. Bij paarden met een wat afhangend kruis zie je toch vaak dat ze meer stuwen dan onderbrengen. Ben dus verrast hoe ver zo'n achterbeen nog ondertreed. En ik ben dan vooral verrast door het verschil tussen voor en achter, het gaat me in deze dus niet om de kwaliteit vd beweging maar om de balans.
De Kolonel is Queens x Nevada. Zegt me niks maar dat zegt een KWPN papier me ook niet.
EmEm
Geplaatst: 07-12-15 20:45
Aha, je bedoelt het verschil tussen voor en achter!
Wat mij opvalt is dat als Kiara stopt ze ook echt stopt en haar achterhand dan ver onderbrengt. Het lijkt soms wel zoiets als een Quarter doet als ze stoppen. (Kiara is trouwens al wel eens 'uitgescholden' als Quarter haha met haar dikke kont).
Ik weet ook niet of het zozeer een afhangend kruis is dat dat veroorzaakt, als wel een kort kruis? En misschien ook wel de stand van het achterbeen?
Maar dan komen we aan zeer theoretische materie. Ik zie vaak wel wat er aan de hand is, maar kan dan niet altijd verklaren wat in de bouw die beweging dan veroorzaakt. Want vaak is het wel terug te voeren op de bouw van het paard inderdaad.
Nadia heeft als vader: Neptune-des-Champs en moeder is: Samenta. Als je de 'schuine lijn/diagonaal' aanhoudt is Nadia: Neptune-des-Champs x Falonne x Judaa. Bij Kwpn zegt afstamming me een heel klein beetje maar bij Freibergers helemaal niet. Geen verstand van.
Qua beweging zijn Freibergers naar mijn idee niet vergelijkbaar met kwpn'ers. Volgens mij gefokt voor andere doeleinden. Toch vind ik ze verrassend goed bewegen en kan je een heel eind komen (dat bewijst HeidiHeros met haar mooie Fribi's) maar, naar mijn mening, toch minder spectaculair bewegen, als sommige hoogbenige Kwpn'ers.
piecon
Geplaatst: 08-12-15 11:12
Holdon is een Valentino x Canada en Amilton een Nadal x Libero. Bij de Freibergers werken ze met linie. Ze hebben de E,H,L,N,Q,R,V en Don linie. Iedere Freiberger stamt af van een van de stempelhengsten uit een van deze linie. Meestal krijgt het veulen een naam beginnend met de eerste letter van de vader.
HeidiHeros
Geplaatst: 12-12-15 23:00
Je kunt veel hengsten vinden op orginalfreiberger.ch bijgevoegd een foto ven Euridice. Mooie hengst trouwens! Mijn freibergers zijn van Hatif x Nagano en Harquis x Nagano.
Idd het zijn over t algemeen geen bewegingswonders maar een goede uitgestrekte draf kan je er absoluut in trainen!! Heidi kan dat super, Heros is nog te jong en vind dat idd nog erg lastig. Bovendien is hij erg stijl in zijn schouder wat het er ook niet gemakkelijker op maakt. Kortom eerst achter sterker maken zodat hij goed bergop kan lopen en zichzelf kan dragen. Dan komt t voorbeen er vanzelf meer uit.
HeidiHeros
Geplaatst: 12-12-15 23:13
Nog even op jacht geweest naar foto's van een redelijke uitgestrekte draf van Heidi
Ir111
Geplaatst: 13-12-15 17:35
Tja, wat vind je een bewegingswonder? Ik vind veel KWPNers uit zijn verband gefokt, met een voorbeen dat er zo ver uit komt dat het achter nooit meer te verwerken is. Ik denk dat een paard met een beperktere bewegingsuitslag gezonder is en blijft. En dat is voor mij het wonder van beweging.
Leuk om bovenstaande plaatjes te zien HH!!
Gisteren heb ik de Kolonel op balans kussen laten staan. Dat was leuk! Je zag hem zijn benen bewuster plaatsen. Hij ontspande wat in de schouder en je zag heel mooi de ruglijn boller worden. Tof.
Vandaag gereden en dat ging super, of dat nu aan de kussen van gisteren lag weet ik niet maar hij ging echt super goed. Bijna jammer dat de tandarts en osteopaat volgende week komen, kan ik even een week of wat niet rijden....
Aan zijn tanden gaat het niet liggen, prachtig gebit volgens de TA. Wel veel scherpe randen maar verder mooi recht een aansluitend. Ik mag gewoon rijden vandaag dus er is gisteren niets heftigs gedaan. Ben benieuwd of ik er wat van merk.
Lr111: fijn dat de Kolonel goed gebit heeft! Nadia op zich ook. Heeft wel nog 2 wolfstanden/kiezen. DA adviseerde om deze eruit te laten halen. Ga ik wss in het voorjaar laten doen.
Rijden hier op een wat lager pitje ivm de nattigheid. We rijden in een grote weide en dat houdt momenteel niet over helaas . Dus doen we wat dubbele lijnen werk en grondwerk. Ook leuk en leerzaam vind ik.
Vraag aan iedereen: komen jullie paarden nu nog hele dagen buiten op de wei ook met heel nat weer en als het gaat vriezen/sneeuwen? Nadia staat 24/7 buiten alleen nu niet meer op de wei maar in paddock. De paddock deelt ze met 3 andere paarden. Is op zich ruim en ze kunnen ook via zand paden naar achteren lopen. Omdat er zoveel regen is gevallen zijn die paden enorm blubberig dus even een sprintje trekken kan niet/is gevaarlijk. De paddock is op zich wel droog maar te klein en teveel mul zand om 'te sjezen'. Daarbij komt dat Nadia's stralen wat zacht/week zijn en behandel ik al preventief ter voorkoming van rotstraal. Ik vraag me af of een pension waar ze 's nachts standaard op stal zou gaan en overdag op een (grote) wei kan misschien toch beter is voor haar. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Lastig he, die winterperiode? Het is ook hier erg nat. De Kolonel staat 6 uur in de wei (die vrij nat is) overdag en verder binnen helaas. Voor de regio waar ik zit is dit absoluut bijzonder, de meeste paarden staan in de paddock omdat weides te nat zijn. Maar toch baal ik heel erg van het vele binnen staan.
Ik kan me je twijfels voorstellen... In hoeverre mis je het hebben van een bak? Want dat is voor mij wel een belangrijk punt, ik wil perse een goede bak tot mijn beschikking hebben. Logisch dat je met vorst even minder kunt rijden maar een hele winter niet rijden in de bak ivm de nattigheid zou ik zelf vervelend vinden en ook mee laten wegen in de beslissing.
EmEm
Geplaatst: 17-12-15 17:03
Wat leuk die foto van Euridice! Maar Kiara begint dus niet met de voorletter van haar vader. Het is dus geen regel? Zal eens gaan kijken op die website! Bedankt voor de tip HeidiHeros!
Leuk die foto's van Heidi! Hoe werk jij aan het sterker maken van de achterhand van Heros? En hebben jouw paarden ook moeite met de galop, of komt dat echt omdat onze paarden meer betuigd zijn geweest?
@ Ir111 Mooi dat de Kolonel steeds beter gaat lopen. Wat zijn die balans kussens? Dat ken ik niet.
Kiara had ook een super gebit blijkbaar de laatste keer dat ze bij de tandarts is geweest. Hij heeft er toen niks aan gedaan.
@ LouiseB: bij onze pensionstal is een binnenbak, dus dat is wel heel prettig. Kiara staat van ongeveer 09.00 - 15.30 uur op de wei. Daarna op stal. Alleen 'wei' is een groot woord, want er is dus geen gras meer. Ik voer haar nu zelf wat hooi bij op de wei, zodat ze dan toch wat te knabbelen heeft. De wei is prima begaanbaar, ook vrij droog, maar het pad er naar toe, waar ze ook overheen lopen is wel echt een modderdrama. Als het weer heeeel slecht is blijven ze binnen, want dan is het een modderballet. Maar dan komen ze dus wel even in de binnenbak. Vorige winter hebben ze ook wel een tijdje binnen gestaan, omdat het toen sneeuwde en vroor. Ik vind dat vreselijk, want wil mijn paard echt altijd naar buiten hebben. Maar soms kan het ook echt niet anders. Ik zou wel willen dat ze nog meer naar buiten kon dus.
Ik vraag me af hoe vaak Kiara een sprintje trekt in de wei. Dus ik geloof dat ze dat best even kunnen missen. Frisse lucht en kunnen bewegen is volgens mij veel belangrijker.
Rotstraal is wel vervelend. Heeft Kiara gelukkig geen last van. Kiara wordt Natural Balance bekapt. Ook mijn vorige merrie werd Natural Balance bekapt. En daar heb ik heel goede ervaringen mee! Ook minder snel rotstraal omdat ze werken aan een optimale doorbloeding van de straal.
Ir111
Geplaatst: 17-12-15 17:42
De balanskussens, wat ik ervan begrepen heb:
Hoe ze werken is niet wetenschappelijk bewezen. Wat ze doen is het paard bewust maken van zijn lijf. Ieder mens en paard heeft een voorkeurshouding, die ligt opgeslagen in je brein en deze neem je onbewust aan met je houdingspieren. Door nu op deze kussens te gaan staan trigger je het brein, het kan niet terugvallen op het oude patroon (door de zachte ondergrond moet er bijgestuurd worden anders val je om). Daardoor wordt er een nieuw patroontje gelegd van de hoef naar de hersenen. Dit pad maakt dat het paard ineens bewust is van zijn been / hoef en het bewuster en vaak anders gaat gebruiken.
Stel nu dat het paard een blessure (klein of groot) heeft gehad. Daar pas je op dat moment je houdingspatroon op aan. Vaak blijft dat patroon bestaan als de blessure weg is en er allang weer een andere, gezondere houding, mogelijk is. Daar kun je naar toe werken met deze kussens, je haalt het oude patroon overhoop en creëert de mogelijkheid tot een nieuw patroon.
Je kon bv zien (niet op het filmpje) dat de ruglijn voller werd en dat mn het stuk achter de schouders zich mooi vulde. Ook zette hij zijn voeten zachter neer ipv het gebruikelijke stampen. Ik vind het wel interessant. Niet dat dit nu enige is dat je moet doen maar het is wel een leuke aanvulling op het meer reguliere werk.
En dit vond de Kolonel ervan. Je ziet overigens het kussen onder zijn linkervoet liggen.
@Lr111 en EmEm: Nadia heeft gelukkig nog geen rotstraal, maar is er wel gevoelig voor. Ik behandel haar nu preventief met NT dry. Over anderhalve week komt de hoefsmid weer. Ben benieuwd of het dan stabiel is gebleven. Ik laat Nadia 'natuurlijk' bekappen. Zal eens vragen of hij wel eens van 'Natural Balance' heeft gehoord. De andere paarden die bij haar staan, krijgen dan weer last van zachte hoeven, dat heeft Nadia dan weer niet gelukkig.
Qua bak mis ik die inderdaad wel. Een binnenbak zou helemaal fantastisch zijn, dan kun je 'altijd' rijden. Toch vind ik zoveel mogelijk buiten belangrijker, maar in deze omstandigheden twijfel ik of het wel goed is. Lastig allemaal! Zomers is het echter de meest fantastische plek
@Lr111: Wat is de Kolonel een gave Fribi zeg! Mooi hoe hij reageert, hij blaast zich op zo te zien, dat doet Nadia ook wel eens. Dan tonen ze heel mooi vind ik zelf en hij klopt het dat hij nog kort in zijn vacht zit? Nadia is net een teddybeer
@EmEm: Nadia heeft wel behoefte om lekker even de benen te strekken. Als ik haar nu even in de wei/bak laat, gaat ze helemaal los, rennen, bokken etc. Mooi om te zien en ze moet dan dus duidelijk haar energie kwijt.
HeidiHeros
Geplaatst: 18-12-15 16:02
Heidi en Heros hebben ook beide voor de wagen gelopen. Ben alleen wel al begonnen met rijden toen Heidi 5 was en Heros was 3. Galop was bij Heidi rechtsom lastig; linksom was haar voorkeurskant. Inmiddels kan ze heel gemakkelijk galopperen. Ook heros vind t steeds makkelijker worden. Aan het begin ging t alleen heel hard. Nu kan ik m steeds beter terug rijden. Ook lange stukken galopperen rechtuit in t bos dragen hier aan bij. Bij heros probeer ik zoveel mogelijk overgangen te rijden in draf en galop. Dan activeert hij zijn achterbeen goed. Ook rijd ik op de volte een lichte travers en vervolgens laat ik hem met zijn kont juist naar buiten uitzwaaien. Ook schoudervoor rijden is een goede oefening om het binnenachterbeen meer te activeren. Daarnaast lopen we cavaletti in draf en galop en ook een sprongetje (bijv inuitjes).
Wat betreft de namen. De heren vererven de eerste letter van hun vader. Bij merries hoeft en gebeurd dit dus ook vaak niet.
Tomaatje
Geplaatst: 21-12-15 22:20
Weten jullie ergens in Nederland (liefst het noorden) een stal waar je een paar Freibergers kunt ontmoeten? Ik probeer mijn moeder te overtuigen er één te kopen, maar we hebben er beide nog nooit eentje in het echt gezien, wat het wat minder overtuigend maakt. Of gewoon een liefhebber die ons wat meer over het ras kan vertellen, waar je op moet letten, etc.
Lol anders moet je eens filmpjes van Rufus de freiberger zoeken... die kreeg de eerste keer dat ie mee naar een drill ging een lading kanonnen over zich heen 'oh, kijk, hij is schotvast' als de smid komt werken ze aan 2 hoeven tegelijk en ligt ie op de rug van de voorste smid te dutten XD
Tomaatje
Geplaatst: 21-12-15 22:48
Mja, dat schotvast zijn is nou net het minst interessante aan de Freiberger. Dat geldt voor bijna alle koudere paarden. Het gaat meer om meewerken, werklust, robuustheid, stabiel, allround en geschikt voor voor de kar en onder het zadel, en nog een beetje kunnen springen ook.
Waar woon je tomaatje? Ik woon in assen en onze paarden (5 freibergers) staan in amen.
Ir111
Geplaatst: 22-12-15 11:39
@Louise: wie bekapt jouw paard als ik vragen mag? NTdry is een mooi product, kun je goed zonder schade preventief mee behandelen.
En dank voor t compliment. Ik vind de Kolonel natuurlijk ook gaaf maar ik ben bang dat ik door een ietsiepietsie roze bril kijk. Leuk om te horen dat anderen hem ook stoer vinden. Hij heeft een relatief korte vacht maar wel heel dicht.
@Tomaatje; aan mij heb je niet zo veel ben ik bang. Ik heb mijn Kolonel nu drie maanden. Je bent van harte welkom om hem in echt te bewonderen, ik woon in t midden van het land. Voor de hand liggend (als in, die had vast al gevonde) maar leuk om te gaan kijken is bij http://horse-aquatherapy.nl/ daar komt mijn paard ook vandaan.
@HeidiHeros: wat een fijne manier om kerst door te brengen! Ik heb gister ook lekker gereden ondanks harde wind.
@Lr111: wat toevallig dat je Ivan kent. Hij komt a.s donderdag weer. Ben ook heel blij met hem. Hele kundige hoefsmid . Ben benieuwd of het in ieder geval stabiel blijft.