Berberpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:23

Oh oeps, ik werd per mail verzocht mij te 'melden'!
Hier ben ik, ik heb inderdaad een halve Berber. En Martine, yep that's me dus ;) (Er staat wel een recent fotootje op mijn FB).
Verder heb ik eerlijk gezegd niet heel erg veel hier te melden (behalve dat ik Berbers over het algemeen prachtige paarden vind uiteraard), aangezien het merendeel van onze paarden PRE is. Kan overigens absoluut wel van meer rassen genieten hoor :D

Zitouna

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:32

Lieve foto's op je fb Aline! Hoe doet ze het, en hoe is ze qua karakter? Ik houd ook van wel meer rassen hoor! Kan ook erg van Iberiers genieten maar ook juist AT's of Marwari's spreken me erg aan, zuid Amerikaanse gangenpaarden lijken me ook erg leuk :)

Aline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:10

Ze doet het uitstekend, en ze is erg ehhh slim ;-)
AT zijn ook bijzonder, maar Marwari, die ken ik nog niet? Wat is dat voor ras? Ik ga eens googlen.

Aline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:13

Nou, gegoogled en gevonden. Niet helemaal mijn type, maar wat grappig die oortjes :-)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:07

Haha een dondersteen dus? ;)
Ik vind Marwari's vaak best wel wat weghebben van Berbers qua bouw (hoewel ze wel meestal hun hoofd wat hoger dragen) en hoofdvorm, ja en die oren zijn natuurlijk anders :D
Deze mogen ze zo bij me afleveren hoor ( hij is wel een beetje dik)
http://2.bp.blogspot.com/_Jm8EtdEOZo8/T ... 0332+2.jpg

Nou we merken het hier wel aan de paarden dat het frisser is geworden :D ze zijn allemaal lekker 'wakker' de laatste dagen haha, rennen als gekken door de paddocks en ook ohz zijn ze lekker fris ;)

Aline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:31

Nou ja... dondersteen, ze is wel komisch met haar slimmigheidjes.
Ze pakt ook gerust het stroomdraadje tussen haar tanden (ze wéét het als er geen stroom op staat), en onder een enkel draadje doorduiken is ook totaal geen kunst als ze aan andere kant wil zijn :+
Ik moet altijd wel om haar lachen.

Ohh die van jouw link is wel een mooie! Dan heb ik zeker net de verkeerde afbeeldingen gegoogled, die waren over het algemeen wat tenger (niet alleen in conditie, maar ook qua bouw) en langgelijnder.
Ik hou van compact en er mag best wel wat body zijn (daarmee bedoel ik niet te vet ;) ).

Haha, hier ook gekken door de paddocks :j

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:03

Hehe een dame met een eigen willetje dus :D vind je haar nou verder qua karakter nog anders dan de rest of valt dat wel mee? Lijkt me ook moeilijk om te zeggen want sowieso verschillen alle paarden natuurlijk van elkaar, ook binnen een ras.

Ja er zijn verschillende types, die wat rondere zijn meer showtypes en ze hebben ook paarden die meer voor races worden gefokt geloof ik. Ik weet niet of JoSav nog meeleest maar zij weet er ongetwijfeld meer van.

Ik houd ook wel van een beetje body, echt te vet vind ik niet mooi maar ze mogen van mij best een beetje rond zijn :) wel heb ik ze in de zomer graag wat slanker dan in de winter, met die hitte is extra gewicht niet zo prettig voor ze en in de winter is een extra vetlaagje natuurlijk juist wel lekker :P

Haha ja ik kan me voorstellen dat ze daar ook errug druk worden, is nog wel een stukje kouder dan hier ook natuurlijk! Flavio en Raqas staan 's nachts samen in de grote paddock en als ze hun schoonheidsslaapje gehad hebben rennen ze ook de hele vroege ochtend heen en weer, op en neer met de gekste sprongen :P

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:28

Mooie paarden heb je, Aline! En lief van je, Cambiar, dat Barouk bij jou terecht kan. Meer dan twee paarden kan ik echt niet behappen, en ik heb ook een verantwoordelijkheid tegenover de paarden die ik al heb, dus het gaat echt bij twee blijven. Zitouna, ik heb weer vreselijk genoten van al je foto's. En ik ben vreselijk benieuwd wanneer Bouazine van Magreb naar Nederland komt, en hoe de reis geweest is. Mij is BSS transportservices aangeraden, en een van hun chauffeurs heeft wel eens taxi voor mij gespeeld als Jolanca naar de dierenarts moest, een heerlijke relaxte man.

Zijn Marwari's inheems in India?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:36

Helaas, Baroud is zwaar ziek. Diarree en uitgeput. Hij staat nu nog in Frankrijk bij Hélène.... Ik ben er wat de put van in. Ben bang dat ik weer een zwak paardje erbij genomen heb. Hélène wil dat ik hem ga halen van zodra hij er beetje door is, maar een verandering van omgeving zal hem nog maar eens een klap geven, vanuit ervaring weet ik: een zware klap...
Het wil maar niet lukken....wil hier niet klagen, maar wou het toch eens kwijt. Fingers crossed dat dit niet slecht afloopt!
Vraagje, Hélène geeft hem nu klei en zwarte kool, moet hij dan niet genoeg vit/min bij hebben?
Zitouna, prachtig paard in je link! Vind het echter vreemd dat mensen soms speciaal crème gaan fokken, het zou volgens Peter D. op een genetische afwijking duiden en zwakker qua gezondheid dus. Klopt dit?

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:03

Ik ben ook benieuwd wanneer Bouazine aankomt! Hoe gaat het met haar, Maghreb? Het komt nu al dichtbij toch?

Nicolanca ja Marwari's zijn Indiase paarden, ze mogen niet geexporteerd worden. Buiten India zijn er daardoor maar enkelen te vinden, ik geloof wel dat er een in Frankrijk staat...?

Cambiar jeeetje wat een pech! Enig idee waar het door komt? Is er een DA bij geweest? Ik heb nog nooit van zwarte kool en klei gehoord tegen diarree maar dat kan ook gewoon onwetendheid van mij zijn, heb er nooit een met diarree gehad. Maar voor zover ik weet zorgt kool voor gasvorming. Tja het lijkt mij ook niet zo heel verstandig eigenlijk om hem dan gelijk te gaan ophalen als hij net zwaar ziek is geweest -O- je zou zeggen, geef hem rustig de tijd bij te komen en weer een beetje weerstand op te bouwen alvorens honderden kilometers te reizen en in een nieuwe omgeving te worden gezet.. Ik snap dat je nu een beetje twijfeld wat te doen...

Hmm ik heb ook wel vaker gehoord over perlino/cremello paarden dat er gevallen zijn die slechter zicht hebben, en dat ze de zon niet zo goed verdragen (wat mij dan eerlijk gezegd in landen als India of in de Maghreb niet zo handig lijkt eigenlijk). Hier moest men er vroeger niets van hebben, schijnt dat ze zelfs regelmatig als veulen gelijk gedood werden. Maar je komt hier ook wel maximaal sabino tegen, ook 'witgeboren' paarden met zwarte ogen. Valken zien ze hier juist weer als erg sterk, maar ze hebben ook weinig van kleuren genetica begrepen, heb hier wel eens aan de DA uitgelegd hoe het werkt met het cremegen en hij begreep er niks van, dat je speciaal op zoiets kon fokken..

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:44

Ik lees nog mee. ;)
Ik heb het alleen te druk om uitgebreid te reageren, bijv. over theorieën waar schimmel vandaan zou komen bij de Berber. Sommigen opperen nl. dat dit typisch van de Arabier afkomstig is; maar in de Nisa vallei, in het huidige Turkmenistan, kwam schimmel al in de oudheid voor. Aangezien de Turkoman voorouderlijk is aan de Arabier valt er ook wat te zeggen voor de mogelijkheid dat schimmel vanuit Centraal-Azië zich verspreid heeft over de Dry Belt (de aride zone van Noord-Afrika, Oost-Europa tot Oost-Azië). Wel bestaat de mogelijkheid dat er sprake is geweest van wederzijdse beïnvloeding van AV (Arab) en AT (Turkoman), wat volgens Russische wetenschappers te zien is in bijv. de Iomudi Turkoman. De Centraal-Aziatische paarden hebben al vrij vroeg hun weg gevonden naar Noord-Afrika, niet alleen via de voor de hand liggende Hyksos bijvoorbeeld. Goed, voor ik daar weer te diep op in ga en mijn tijd erop zit...

De Marwari is inderdaad inheems in India en Pakistan. Net als gerelateerde grote gebruikspaarden van de Dry Belt (het noorden van India en delen van Pakistan vallen onder de uitlopers van de deze aride zone) hadden de oorspronkelijke steppenomaden/rovers ruwweg een tweetal types (met tussenvorm) en dat waren de renpaarden/paradepaarden en de oorlogspaarden. De ruitervolken van dit gebied zijn sterk beïnvloed door de Turkoman (en Mongolen trouwens), welke gedurende diverse periodes de macht hadden (te denken valt aan Tokhtamysh, de Moghuls, Tamerlane). Het paradepaard werd ingezet tijdens festivals, waarbij races ook zeer populair waren. Een andere traditie waar vaak wat "zwaardere" types voor ingezet werden is het dansen, wat een traditie is van al zeker 2000 jaar oud. Hier worden de oorlogspaarden van weleer veel voor gebruikt, omdat deze massiever en compacter zijn en daardoor geschikter zijn voor deze zeer zware oefeningen. De plaatjes die bij een gemiddelde google search opduiken zijn veelal niet zo relatief, en een beetje te vergelijken met googlen op de berber en AT als je niet weet hoe te zoeken of welke termen te gebruiken. Niet heel representatief dus. Ik heb nl. zelf prachtige exemplaren gezien, van uiteenlopende types en bloedlijnen (ook Marwari). Vroeger bestond er zelfs een speciale dans bloedlijn, maar deze is uitgestorven.

Double dilutes werden in vrijwel de gehele Dry Belt van oudsher geschuwd, voor een groot deel vanwege vermeende zwakte en vanwege vatbaarheid voor het boze oog. Blauwogige paarden werden daarom vaak kort na de geboorte gedood. De Turkoman noemden deze paarden "chakan" en eigenlijk ben ik in de gehele belt soortgelijke verhalen tegengekomen. Het ogen dichtknijpen werd als slecht voorteken gezien en ze koppelden het idd aan verminderd zicht en andere negatieve eigenschappen. Het is in die zin vrij recent dat je steeds meer double dilutes in deze streken ziet, vanwege het langzaam weg ebben van het hele hardnekkige bijgeloof in het boze oog (wat trouwens nog steeds heel belangrijk is!)

Zitouna, ik denk dat Cambiar medicinale houtskool bedoelt. Wordt bij mensen ook gebruikt (onder de naam norit).

Verder zie ik weer erg mooie paarden voorbij komen! En Cambiar, nog gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Ik zal voor hem duimen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:33

Ik lees nog wat bij met meer tijd, razend interessant!
Geen tijd om pessimistisch te zijn, stuur pro biotica op en psyllium van PN op, want Hélène kan dat zelf niet meer betalen. Als we allemaal hard duimen, zal hij er wel doorkomen ;) . Inderdaad, medicinale houtskool ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:45

Hoe oud is dat paardje nu Cambiar?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:05

Hij is nu 1,5 jaar...

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:04

JoSav bedankt voor de uitleg :D je bent toch wel de boktexpert als het om zulke dingen gaat natuurlijk :) Het klopt dat hier ook jonge double dilutes vaak gelijk gedood werden, ik heb er hier ook nog nooit een gezien. Onze DA vertelde me wel dat hij er eens een had gezien en dat niemand snapte hoe het kon... Zo zeldzaam is het dus blijkbaar hier ;) maximaal sabino's kom je wel heel af en toe tegen, in alle jaren dat ik hier ben heb ik er misschien 3 gekend. Zal eens terugzoeken, geloof dat ik nog ergens een foto moet hebben van mezelf met een toen ik een jaar of 13 was :)

Over de modellen, ik heb zelf al zo vaak gezien hoe ze van een gratenpakhuis naar toch een redelijk barok modelletje kunnen gaan in amper een half jaar tijd, je zou de paarden niet meer terug herkennen soms. In het algemeen zullen Berbers meestal wat fijner gebouwd zijn (en kleiner zijn) dan de modern gefokte Iberiers, maar ze kunnen zich toch best tot heel wat ontwikkelen.. In het Berberwereldje hebben velen ook totaal verschillende ideeen, de een houdt van een barokpaard, de ander wil een klein, fijngebouwd model, vaak zijn de tegenstanders behoorlijk fel tegen elkaar :+ ik vind de varieteit in het ras juist een mooi ding, zou ook behouden moeten worden imo :)

Die dansende Marwari's ken ik wel ja JoSav, het kan prachtig zijn maar het kan ook nogal naar gebeuren, tsja zoals met zo'n beetje alles in de paardensport natuurlijk.

Cambiar ik duim ook heel hard mee voor je arme kleine hummeltje!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:22

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:25

Ondanks dat de paarden er vanwege de Fantasia shows minder traditioneel worden gefokt zie ik hier toch wel gave plaatjes tussen zitten hoor!
Zou best eens bij dat spectakel willen zijn!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:08

Ja er bestaan al heel lang verschillende types, die barokkere types die men graag voor fantasia gebruikt zijn vaak meer de bergpaarden en de woestijnpaarden zijn vaak meer de wat 'drogere' race/lange afstandstypes. Vind het super dat de verschillende types nog hun waarde behouden, het zou jammer zijn als het stamboek zich zou blindstaren op een type. De laatste jaren wordt er natuurlijk heel veel gemixt tussen de types waardoor ze steeds dichter bij elkaar komen, de voorheen vaak vrij geisoleerde stammen komen nu natuurlijk veel meer in aanraking met andere gebieden/paarden, transport is zoveel makkelijker geworden nu waardoor de meer geisoleerde bloedlijnen zich steeds meer vermengen met elkaar. Ergens wel zonde, maar aan de andere kant waarschijnlijk ook wel nodig om genoeg variatie te behouden.. Tja en nog altijd het overgrote deel van de Berbers/Berber-arabieren hebben geen papieren.
Januari is hier op het eiland weer eens een grotere paardenrace, helaas geen endurance weer dit jaar :(

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:26

Ach, kom ik een keer naar jou om Berbers te kijken/rijden en kom jij hier keer endurance rijden ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:11

Haha, ik had daar juist een facebook pagina voor gemaakt, uitwisselingsproject om in het buitenland te gaan paardrijden :D

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:41

Laatst bijgewerkt door nicolanca op 20-12-12 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:58

Uitwisselingsprojectjes :D

Nicolanca ja nu heeft Hollande er een schimmel hengst en een bruine merrie bij, Sarko had (jaren terug) ook al een Berberhengst cadeau gekregen, Kheir.

En wat een heerlijke paarden zijn het toch, ook lekker samen, geen probleem <3
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 7049_n.jpg

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:01

Heerlijke paarden ja!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:52

Ben wel benieuwd naar de paarden die naar Frankrijk gaan, de merrie is als ik het goed heb begrepen van 2011 dus nog een jonkie. Zullen vast binnenkort wel foto's online opduiken :)

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:07