juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:00

horseyfries schreef:
Ik scheer vanaf de achterkant van de voorknie in een soort omgekeerde V -vorm de lange haren weg met het scheerapparaat omgekeerd in mijn hand. Alle langere haren vanaf de elleboog tot de onderkant van de voorknie gaan er sowieso af, omdat anders de voorknie totaal niet te zien is en er geen "model" in het been zit. Om de sokken wel mooi te houden ga ik dus vanaf de onderkant voorknie schuin naar opzij en laat het zo dus "uitwaaieren" in een omgekeerde V-vorm.

Ik snap wat je bedoelt. Heb alleen geen scheermachine dus probeer dit een beetje met de schaar, is wel lastiger helaas.... Maar denk dat ik hem nog wat meer ga kortwieken, het is wel erg wild namelijk en je ziet het been zo veel minder mooi vind ik.
Thanks voor de tips

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:06

Vind dat altijd zo moeilijk om te zeggen, kom ik daar met m,n 17 jaar.. Maar ben altijd nog eigen baas he.
Zucht, ik kan echt niet wachten om lekker zelf te gaan rijden. Heb er eigenlijk een hekel aan om m,n paard uit handen te geven...

Horsea_nl

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:25

ik ben 18 jaar. en er is nog zoveel te leren en zoveel dat ik graag zou willen kunnen

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:38

Wietse_07 schreef:
Vind dat altijd zo moeilijk om te zeggen, kom ik daar met m,n 17 jaar.. Maar ben altijd nog eigen baas he.
Zucht, ik kan echt niet wachten om lekker zelf te gaan rijden. Heb er eigenlijk een hekel aan om m,n paard uit handen te geven...

Kun je het, nadat hij goed aan het zadel/hoofdstel gewend is, niet zelf oppakken maar dan wel onder begeleiding van goede instructie? Dat heb je desbetreffende persoon helemaal niet nodig.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:46

Matsje schreef:
Wietse_07 schreef:

Kun je het, nadat hij goed aan het zadel/hoofdstel gewend is, niet zelf oppakken maar dan wel onder begeleiding van goede instructie? Dat heb je desbetreffende persoon helemaal niet nodig.

We hebben juist gevraagd of ze hem ook wat verder door wil rijden, vandaar. Lastig hoor..
Ik heb Wietse namelijk samen met mijn moeder en die denkt er wel eens anders over....

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:00

hihi ik heb Hil ook samen met mn moeder, maar ze rijdt eigenlijk nooit meer ;) Kan me dus levendig voorstellen hoe je soms van mening kan verschillen.
Hil is gekocht als rustig braaf recreatiepaard alleen nu is ze inmiddels ietsje vlugger en heter geworden haha!
Ben haar gaan starten omdat mn andere paarden alsmaar blessure's hebben en t gaat met Hil eigenlijk beter, sneller en makkelijker dan ik ooit had durven hopen haha!
Vond vandaag 2 van mn moeder's dekjes in de bench van de hond haha dus geloof niet dat ze nog echt rijplannen heeft...

Maar wat vindt je moeder er van dat hij zo diep loopt? Heeft je moeder iets mt dressuur of is ze vrij groen wat dat betreft en voornamelijk een (bginnende) recreatieruiter?

@Matsje, Hil heeft van dat 'pluis'haar aan de achterkant van haar voorbenen vooral vanaf vlak boven de knie wordt dat echt heel erg, en ik scheer dat dus allemaal weg op de manier die hier al beschreven werd dmv omgekeerd V vorm
Achter heeft Hil minder wilde haren haha maar ook daar scheer ik het netjes weg tot een bescheiden plukje (dan passen mn strijklappen ook meteen beter en die gebruik ik altijd)
Hillie is 10x sierleijker sinds ik dat doe, benen lijken zovel langer en slanker! Vooral bij t voorbeen is het verschil enorm :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:16

he, handige tip! met die haren, mijne heeft wel minder, maar ook wat te veel.
Lees hier nog steeds mee, met mijn NIET Fries (die volgens velen wel Fries is, aangezien ze niet weten wat ie wel is :D _

Verder kropt die van mij zich ook graag op. (hals te opgericht, daardoor rug wegdrukken, passen niet afmaken,
en valse knik. Is echt aandachtspunt).
(heb geen recente rijfoto's behalve van dat ik hem een dag of zo had, en ondertussen staat hij dikke 2 maand,
bijna stil op af en toe buitenrit na. (niet zijn schuld, mijn schuld).)
Heb gelukkig instr. die ook vind dat ie voldoende halslengte moet houden.
Maar blijf het heel lastig vinden.
(met buitenrijden eigenlijk makkelijker dan in bak, zitten minder bochten :o )

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:27

Leuke tip van de beenharen, morgen neem ik een schaar mee naar stal! :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:33

Een schaar geeft hakken, scheerapparaatje werkt veel mooier!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:35

inderdaad, ik doe nooit meer iets met een schaar :)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:35

Scheren gaat sneller en is mooier idd!
En als je van boven naar beneden scheert dus met de haren mee dan weet je zeker dat je een mooie overgang krijgt :)
Dat kan iedereen, zelfs als je nog nooit een scheerapparaat hebt gebruikt :D

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:51

Die van mij heeft niet zoveel behang :D Maar die lange vlerken boven z'n 'knie' gaan er mooi af, ook die aan z'n billen, ellebogen, baard, onderaan z'n hals.. Ik hou niet van al die wildgroei :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:53

Moderatoropmerking:
Dit topic gaat over halshouding van een fries. Graag ontopic verder, niet offtopic verzanden in allerlei toilletage tips.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:04

Eeeeehm.... de hals komt er zoveel mooier uit als je zijn benen bijscheert? ;)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:09

haha kneveltrens en een persoon die daarna binnenvalt die niets met friezen heeft mag wel, maar tips over een fries zn benen scheren mag dan weer niet
Typisch bokt :D

Achja we scheren ook al die wilde haren aan de onderkant van de hals van onze friezen denk ik, zo zijn we toch weer bij de hals uitgekomen ;)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:20

Ja ik kortwiek zijn baard ook, zodat zijn halsje beter uit komt. Ik ga toch eens kijken voor een klein scheerapparaatje, voor de lastige plekjes... Mijn harige kortpoot moet toch eens wat sierlijker worden!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:26

Wel lastig dat je moeder er anders over denkt, want juist dat doorrijden op een eventueel foute manier kan zo veel (fout) doen. De basis wordt op die manier verkeerd gelegd en voor je dat er uit hebt.. Maar goed, belangrijker is nu wat je er aan kan doen. Ik zou proberen hem toch zo snel mogelijk zelf op te pakken!!!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:45

Matsje schreef:
Ja ik kortwiek zijn baard ook, zodat zijn halsje beter uit komt. Ik ga toch eens kijken voor een klein scheerapparaatje, voor de lastige plekjes... Mijn harige kortpoot moet toch eens wat sierlijker worden!

ik heb nu ook een grotere erbij. je ziet zovaak die friezen met dat lelijke haar aan de benen. nee bij mij gaat het tot de sok er gewoon af :)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:51

_Lott schreef:
Matsje schreef:

ik heb nu ook een grotere erbij. je ziet zovaak die friezen met dat lelijke haar aan de benen. nee bij mij gaat het tot de sok er gewoon af :)

Haha je bedoelt die van mij dus ;p
Heb je toevallig een duidelijke foto van tot hoe ver jij zijn benen kaal haalt?

Ik heb nu een kleine besteld, kan ik het mooi proberen. De grote hebben we hier op stal wel maar ik laat altijd iemand anders dat doen in het najaar, want dan gaat ie op z'n lijf ook kaal.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:29

Mijn moeder is inderdaad een reacreatieve ruiter. En vind ook dat iedereen het beter kan als haar, dus vind een ander zijn rijden al snel goed.
Dit had ik in het begin ook maar, heb van meerdere gehoord dat ik me eigen absoluut niet weg moet cijferen! En dat ben ik nu ook behoorlijk zat, altijd maar een ander beter te vinden als mezelf. Ik kan gewoon lekker rijden, klaar. ( dat was wel wel fijn om even van me af te schrijven haha :o )
Dus eigenlijk, wil ik gewoon zelf aan de slag met goede begeleiding met onze Wiets! :D
Heb nu meerdere keren gehoord dat ik het echt wel zelf kan, en dat heeft wel doorslag gegeven. Bedoel, dan zou ik er nooit op kunnen want dan kan ik dat nog niet en dat.. Geen enkele ruiter is ooit uit geleerd tog?!
Ook komen bij mij nu de erger puntjes aan een ander op m,n paard, zoals dat diep lopen en dat zeggen : 'dat komt allemaal wel goed, hij kan niet alles in 1 keer goed doen'
Dat ben ik zat, want dat is gewoon een grote ruiter fout!!
Een paard maakt zelden fouten, de ruiter is de gene die foute reactie oproep..

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:33

Hihi grappig, zomaar ineens 3 pagina's erbij!! :P

Ik heb mijn Fries ook in het begin met kneveltrens gereden, trok het bit door zijn mond :o En met een kneveltrens begreep hij wel wat ik bedoelde.
Inmiddels rijd 'k heerlijk op een simpel trensje, met m'n *kuch* "wilde" hengst :D :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:43

Ben de hele tijd op zoek naar een foto dat ik m'n paard met knevel rijd, maar een filmpje is nog wat duidelijker denk ik :P

Vanaf 3.25 ongeveer ben 'k aan 't rijden. Nja, dan ben ik niet meer aan het zwemmen haha, mocht je geen zin hebben om dat te kijken ;)

Hier was hij dus ook nog maar net onder de man.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:00

@ Wietse, samen kun je leren, en onder goede begeleiding is het risico op fouten beperkt. Ik ben zelf ook ergens begonnen, er maar gewoon op gaan zitten, en het zoveelste paard later weet ik nog steeds niet alles... Je kan ook voorstellen om er zelf op te gaan en dat zij je begeleidt? Als overgang zeg maar, zij kent het paar namelijk inmiddels wel en dat is een voordeel. Maar zo kun je zelf wél onder andere zijn halslengte etc. bepalen..!

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:05

Matsje schreef:
@ Wietse, samen kun je leren, en onder goede begeleiding is het risico op fouten beperkt. Ik ben zelf ook ergens begonnen, er maar gewoon op gaan zitten, en het zoveelste paard later weet ik nog steeds niet alles... Je kan ook voorstellen om er zelf op te gaan en dat zij je begeleidt? Als overgang zeg maar, zij kent het paar namelijk inmiddels wel en dat is een voordeel. Maar zo kun je zelf wél onder andere zijn halslengte etc. bepalen..!

Ja precies, je moet ergens beginnen! Heb er net flinke ruzie met mn ma over gehad.. Erg jammer dat ze niet in ziet hoe erg dr dochter het rijden mist en hoe graag ze het zelf wil doen...
Heb haar ook gezegt dat ze zich zelf niet zo weg moet cijferen.
Zelf rijden zal er voorlopig nog niet in zitten voor mij.. ;(

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:10

Vervelend, heb je een paard heb je er alsnog niets over te zeggen..