Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:43

Vrije keuze.
Dingen worden van te voren doorgenomen. wji mensen mogen kiezen.

Voor die stieren wordt gekozen. Knipoog
En martelingen tot de dood volgt? Nooit gezien in de rimboe met ons Hollanders. Haha!

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:03

Inderdaad. De discussie gaat niet over het doden van dieren om ze op te eten. Het gaat erover dat je dieren op een langzame en pijnlijke manier laat sterven, puur voor 'amusement'.

Ik blijf erbij dat het iets over mensen zegt dat ze zoiets 'goed entertainment' vinden.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:23

Ok, over de stier zullen we het niet mee eens zijn, hoor niets van jullie over eventuele rijstijlen. Wat daar jullie mening over?

daar hoor ik niets over, en ik bedoel de mensen die alleen hun mening over de stier geven. Prima, maar er zit zoveel meer aan.

De stier kunnen we niet uitkomen, maar wat betreft de rijstijlen wat is jullie kennis hierover?

hierover hoor ik helemaal niets, tenzij het van mensen is die zelf een iberisch paard hebben en zich hierover meer verdiept hebben.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:30

Ik vind niet dat je paard bewust in gevaar brengen door ermee naast een dolle stier te rijden een 'rijstijl' mag heten. Als je het over klassiek paardrijden wil hebben doe ik graag met je mee maar daar gaat het topic niet over.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:39

Dan moet je toch wat beter lezen Jesser, want er zijn diverse mensen die zich positief uitgelaten hebben over het rijden van de paarden. Ergens in dit topic staat een filmpje geplaatst waar je kunt bekijken hoe je ook 'lol met je knol' kunt hebben zonder een ander dier te pijnigen. Hoe graag je ook wilt dat we de andere kant uitkijken, het blijft een feit dat het één onlosmakelijk verbonden is met het ander.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:58

Klopt helemaal dat het 1 onlosmakelijk is verbonden aan het ander. Het rijden is ontstaan vanuit het hoeden van de koeien en stieren. Het stierenvechten is daar weer uit ontstaan omdat men (dat vermoed ik tenminste) wilde laten zien hoe geweldig men kon rijden en hoe men het paard onder controle had.
En dat stierenvechten is door de eeuwen heen uitgegroeid tot wat het nu is.
Voortschreidend inzicht van onze kant leert dat het naar onze mening niet meer past binnen de hedendaagse westerse cultuur. Zeker niet binnen de onze hier in Nederland.
Maar onze inzichten kan je niet even opleggen aan mensen in Spanje, ook al heb je nog zo gelijk. En ga je iets afdwingen dan kan je er vanuit gaan dat elke vorm van luisteren ophoudt. Dat is menselijk, als er gedwongen wordt sluit men zich af voor de ander.
Ons standpunt is gevormd door onze normen, door onze opvoeding, onze achtergrond. Iemand die in Spanje of Portugal woont en niet anders weet zal daarom heel weinig snappen van onze problemen met wat zij doen met die stieren. Daarom kan je beter eerst het vechten op een niet bloederige manier proberen te laten gebeuren zodat je in ieder geval 1 stap in de goede richting gaat. Je kan niet meteen een marathon proberen te lopen zonder eerst een stap te verzetten.
Veranderingen kunnen niet meteen 180 graden om, dat moet stukje voor stukje. Zodat je zorgt dat degene die je probeert in te laten zien dat er iets anders moet ook merkt dat je niet probeert om zijn/haar levensstijl compleet om te gooien.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:07

Er is al hard geijverd voor het be-eindigen van wrede bloedsporten met dieren. Hanen- en hondengevechten zoals wij die hier vroeger ook hadden, zijn nu gelukkig in heel europa verboden.

Er zal een tijd komen dat ook stierenvechten verboden wordt, hopelijk duurt dat niet meet lang. Dat het niet onmiddellijk kan wil ik best aannemen.

Maar verwacht niet van ons dat we hier de rijkunsten gaan zitten prijzen van een meiske dat eraan meedoet. Ik vind dat paardrijkunst ophoudt als er niet meer gekeken wordt naar het welzijn van het paard. Die dappere dieren doen alles voor hun baas. Waarop baaslief hen willens en wetens in levensgevaar brengt, alleen maar voor het amusement. Dan heb ik er verder dressuurmatig niks meer over te zeggen. No Cheer

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:34

Jesser schreef:
Ok, over de stier zullen we het niet mee eens zijn, hoor niets van jullie over eventuele rijstijlen. Wat daar jullie mening over?

daar hoor ik niets over, en ik bedoel de mensen die alleen hun mening over de stier geven. Prima, maar er zit zoveel meer aan.

De stier kunnen we niet uitkomen, maar wat betreft de rijstijlen wat is jullie kennis hierover?

hierover hoor ik helemaal niets, tenzij het van mensen is die zelf een iberisch paard hebben en zich hierover meer verdiept hebben.

je zal ongetwijfeld gelijk hebben wat de "rijkunst"betreft...ik kan het alleen niet los zien van elkaar...sorry..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:47

Ik begrijp dat het een cultuur is, dat het al duizenden jaren bestaat en zo is. Maar ook al groei je er mee op en weet je niet beter, het moet toch in het systeem van een mens zitten om een dier niet te willen martelen? Ik begrijp dat echt niet hoor. Je wéét toch hoeveel pijn je zo´n dier doet, dat het dier een enorme lijdensweg te gaan heeft. Kan honderd keer cultuur zijn, maar ook een Spanjaard of Portugees heeft toch gevoel?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:11

Diablo schreef:
Ik begrijp dat het een cultuur is, dat het al duizenden jaren bestaat en zo is. Maar ook al groei je er mee op en weet je niet beter, het moet toch in het systeem van een mens zitten om een dier niet te willen martelen? Ik begrijp dat echt niet hoor. Je wéét toch hoeveel pijn je zo´n dier doet, dat het dier een enorme lijdensweg te gaan heeft. Kan honderd keer cultuur zijn, maar ook een Spanjaard of Portugees heeft toch gevoel?

Jij kan het je indenken dat het een stier pijn doet. Dat is jouw beeldvorming op basis van wat jij hier hebt geleerd. Maar hoe lang heeft het geduurd voordat je je b.v. bewust bent geworden hoe het gemiddelde biefstukje op het bord eindigde en je daar iets mee deed? Ga er gemakshalve even vanuit dat je dus geen bio-industrievlees eet. Want hoeveel mensen schreeuwen het van de daken dat die stieren daar lijden, terwijl die koe op zijn/haar bord ook een leven heeft geleden? Sorry, maar is zo'n iemand dan niet vreselijk hypocriet? Want dat vlees ligt echt op het bord voor het genot.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:21

BrankaZ .. val nu eens niet in herhaling - de argumenten van "ons biefstukje etc." zijn allang de revu gepasseerd en zoals al eerder opgemerkt het is geen relevante vergelijking en het éne kwaad wordt niet beter door het andere kwaad. Misschien moet je even teruglezen: de kern is dat er niemand bij het abatoir staat te juichen hier om een spannende zaterdagmiddag door te brengen.

Persoonlijk vind ik "cultuur" ook een zwak excuus .. cultuur betekent ook een soort van luiheid om jezelf of situaties te verbeteren.
Het is altijd zo geweest dus gaan we er lekker mee door. Dierenkwellerij doet ons bloed sneller door de aderen stromen? Volgens mij heb je daar tegenwoordig ook pillen voor en dat doe je niets of niemand kwaad mee, behalve jezelf.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:28

En het argument kwellerij is geen herhaling? Blijkbaar komt het ene je wel uit en het andere je niet.
Ik vind het wel degelijk een relevante vergelijking omdat het duidelijk maakt hoe hypocriet mensen zijn waar het dierenleed betreft. Het ene is wel leed en moet te vuur en te zwaard worden bestreden. Het andere heb je 'baat' bij en moet kunnen.

Cultuur is geen zwak excuus. Verdiep je eens in het onderwerp cultuur algemeen en lees er eens wat over. Dan zal je mogelijk ook begrijpen dat cultuur iets is dat jaren lang verankerd ligt in samenlevingen en daardoor bijzonder moelijk te veranderen is en een zeer langdurig proces vraagt.

Zou het overigens op prijs stellen als mij niet wordt voorgeschreven wat ik wel en niet als argument mag gebruiken in een discussie. Dit ervaar ik als de mond gesnoerd worden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:32

Jannepauli schreef:
BrankaZ .. val nu eens niet in herhaling - de argumenten van "ons biefstukje etc." zijn allang de revu gepasseerd en zoals al eerder opgemerkt het is geen relevante vergelijking en het éne kwaad wordt niet beter door het andere kwaad. Misschien moet je even teruglezen: de kern is dat er niemand bij het abatoir staat te juichen hier om een spannende zaterdagmiddag door te brengen.

Ik ben het met Brankaz eens dat je daar wel bij stil moet staan.
Het gezegde: "if you can't kill it, you shouldn't eat it" snijdt wat mij betreft absoluut hout.
Wat mij betreft kun je met recht over dierenleed spreken wanneer je hier bewust met dieren omgaat; dus ook qua consumptie.
Wanneer je met mate vlees eet (2 a 3 x pw, is ook meer dan voldoende) en dit eet voor een eerlijke prijs (biologisch vlees), en verder matig producten van dierlijke oorsprong gebruikt, ben je een bewuste consument.
Die bewuste consument denkt na, wil zuinig zijn op dieren/ milieu/ omgeving, en heeft dus absoluut recht van spreken waar het gaat om het leed dat stierenvechten heet.

Wanneer je dag na dag goedkoop supermarkt vlees in je mik zit te douwen hoef je idd niet te gaan zitten janken hier.

"Overigens ben ik nog steeds van mening dat we moeten kappen met iedere vorm van dieren mishandelen voor eigen vermaak, nog geen enkel argument heeft daar iets aan veranderd...."

ps: en waar het gaat om cultuurbehoud, en de diepgewortelde aard van cultuur, en hoe onnadenkend het van ons is om daar eens even het mes in te zetten: stenigen is ook een cultuurgebonden ritueel.... ook niet wenselijk, maar verstandiger om er niets aan te doen omdat het nu eenmaal de cultuur is die zegt dat vrouwen die "goedemorgen" hebben gezegd tegen de buurman prutsmutsen zijn en dus gestenigd moeten worden? Ik wil best toegeven dat het cultuurgebonden is en dat ik het daarom slecht kan begrijpen, maar soms kan het zo'n gebruik dus volkomen k*t zijn, en dan zeg ik: het mes erin!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:48

Citaat:
Ik vind het wel degelijk een relevante vergelijking omdat het duidelijk maakt hoe hypocriet mensen zijn waar het dierenleed betreft. Het ene is wel leed en moet te vuur en te zwaard worden bestreden. Het andere heb je 'baat' bij en moet kunnen.

Met je onderschrift in gedachten: kennelijk heb je goed nagedacht toen je dit opschreef.. je mist het punt totaal - in het ene geval gaat het om MISbruik en in het andere geval om Gebruik. Als jij de pretentie erop na houdt dat je mij wilt aanbevelen me eens in cultuur te verdiepen en eens wat te lezen, mag ik jou dan aanraden om je hersens 's te gebruiken? Clown

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 00:13

@ Jannepauli
Ik denk dat met mensen persoonlijk aanvallen, je totaal de plank misslaat en daarbij jouw zwakte laat zien, wat betreft een discussie niet kunnen voeren op een volwassen manier.

Je hebt het recht om je mening te verkondigen, dat is echter ook een anders goed recht. Ik val niemand hier persoonlijk aan om het feit dat ik het niet eens ben met zijn of haar mening.

Dit zegt meer over jou dan over BrankaZ.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:14

Het zegt alleen maar over mij dat ik even geïrriteerd was, omdat ik vind dat haar opmerkingen over 'je verdiepen in cultuur en er eens over lezen' behoorlijk neerbuigend en pretentieus waren. Dat schoot me in het verkeerde keelgat.
Wat betreft jouw reactie: ik kan alleen maar hopen dat je net zo snel op de bres springt voor de arme dieren waar het in dit topic tenslotte over gaat, als dat je een oordeel meent te moeten uitspreken over mijn zwakte. Haha!

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:15

Tis de bedoeling om een discussie te hebben, voors en tegens.. prima, door gedachten uit te wisselen kun je alleen maar van elkaar leren, inzichten verkrijgen.
Dan helpt het niet om persoonlijk te gaan worden.. of elkaar aan te vallen, omdat je nu eenmaal anders over dingen denkt dan de ander. Daar worden een hoop oorlogen over gevoerd omdat men anders is of denkt.. (of gaat het om macht en geld, maar dat is een andere discussie)

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:33

Jesser schreef:
Tis de bedoeling om een discussie te hebben, voors en tegens.. prima, door gedachten uit te wisselen kun je alleen maar van elkaar leren, inzichten verkrijgen.
Dan helpt het niet om persoonlijk te gaan worden.. of elkaar aan te vallen, omdat je nu eenmaal anders over dingen denkt dan de ander. Daar worden een hoop oorlogen over gevoerd omdat men anders is of denkt.. (of gaat het om macht en geld, maar dat is een andere discussie)

Tja, voors en tegens... Ik kan gewoon niet zoveel voors bedenken als het gaat om het ene dier laten op de horens nemen door het andere, of het met spiesen doorboren.

Het argument dat het om cultuur en traditie gaat en daarom automatisch behouden moet blijven snijdt echt geen hout. Vrouwenbesnijdenis, stenigingen en slavernij zijn ook ergens ter wereld wel tradities waar we gelukkig van af aan het stappen zijn.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:42

Wellicht is het wat handiger om ook eens de berichten te lezen voor je reageert. Er zijn een hoop mensen die graag het bloedloos zouden willen zien. Dus, zonder het spiesen...

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:16

Jesser schreef:
Wellicht is het wat handiger om ook eens de berichten te lezen voor je reageert. Er zijn een hoop mensen die graag het bloedloos zouden willen zien. Dus, zonder het spiesen...

Dus een stier opjutten zodat hij zo door het lint gaat dat hij probeert om een paard op de horens te nemen is wel goed entertainment? Echte paardenvrienden brengen hun dier niet bewust in levensgevaar.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:46

Citaat:
Echte paardenvrienden brengen hun dier niet bewust in levensgevaar.

Er gaan meer sport en racepaarden kapot en naar de slacht dan paarden die worden gestoken door een stier !!!!!

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:12

jus schreef:
Er gaan meer sport en racepaarden kapot en naar de slacht dan paarden die worden gestoken door een stier !!!!!

En "een ander doet het ook" is weer maar eens het excuus om zelf de grootste rottigheid uit te halen.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:14

Ehh.. denk dat je hier even pas op de plek moet nemen, er is niemand van ons hier die op die manier bezig is met zijn paarden.

trek het aub niet uit het verband. Wij geven een mening meer niet. Wil niet zeggen dat wij ook zo zijn.

Doe even normaal zeg!

Ik hou er voor een week mee op, ga heerlijk naar de Sicab, paardjes kijken. Wees een beetje aardig voor elkaar..

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:45

Jesser schreef:
Ehh.. denk dat je hier even pas op de plek moet nemen, er is niemand van ons hier die op die manier bezig is met zijn paarden.

trek het aub niet uit het verband. Wij geven een mening meer niet. Wil niet zeggen dat wij ook zo zijn.

Doe even normaal zeg!

Ik hou er voor een week mee op, ga heerlijk naar de Sicab, paardjes kijken. Wees een beetje aardig voor elkaar..

Ik ben best aardig, ik stel gewoon vast dat jullie hier bewonderend opkijken naar deze dame. En als ik dan zeg dat zij haar paarden in gevaar brengt met haar 'sport' (om van die arme stier nog maar te zwijgen) , dan roep je opeens dat jullie niet op die manier met paarden bezig willen zijn.

Wat is het nu? Uit het feit dat dit artikel geplaatst wordt; leid ik toch af dat jullie fans zijn van wat deze mevrouw met haar paarden uitspookt.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:26

nee scoopje, even het topic doorlezen, Jesser houd zich juist erg op de vlakte (Jesser is een beetje aan het meten en wegen). Bovendien zijn er meer mensen geweest die zich niet in de dame in kwestie kunnen vinden (waaronder ondergetekende) dus gelieve niet iedereen over 1 kam te scheren...