Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:19

Pastis goed dat je al weet waar de werkpunten zitten, dan kan zo'n wedstrijd toch alleen maar een leerzame ervaring worden? :)

Elisa Lissy is een heel 'mentaal ingesteld' paard. Maar dus ook met veel emotionele bagage die dat wel verklaart. Ze gaf in de meting op dat vlak ook wel echt pittige dingen aan, ik wil niet alles online zetten en vast niet iedereen gelooft hier ook in een lecher meting maar dingen als loslaten en verdriet maar ook het naar jezelf kijken en je eigen aandeel ergens in kunnen erkennen kwamen naar boven.

Nadir van mij mag de regen ook wel weer uit ja

Tarzan wat grappig dat hij zo reageert op de strepen in de bak! Alhoewel, voor jou denk ik minder grappig :')

Kelly wat een ellende... hopelijk komt er snel rust in de situatie

Julie thx :D welshje was zo trots op zichzelf ook haha! En ja, alles is duur inderdaad, helaas... We hebben niet de goedkoopste hobby gekozen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 09:07

Dat snap ik, ik denk altijd dat het stom is om dingen uit te sluiten als je ergens zelf niet in gelooft. Je hoeft namelijk niet ergens in te geloven om te kunnen zien of iets werkt. En wat werkt dat werkt, ook al snap ik er helemaal niks van. :D

Lekker geformuleerd.. :+

Ik dacht dat het vandaag droog zou worden, helaas vanmiddag pas. Ik vind de temperaturen wel lekker zo..van mij hoeft het niet perse warmer.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:16

Ik snap wel wat je bedoelt :D en tot nu toe werkt het altijd, we gaan het zien over 3 tot 6 weken, ik weet even niet meer wie wat hoe lang moet hebben. Er staat zo veel :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:56

Ik heb alles meegelezen maar even niet gereageerd. Ben met een nieuwe baan begonnen en dat vraagt toch even wat van je.
Ik zag een mooie foto van Havanna, las iets over onze veel te dure hobby, Audesta was gevallen :( ik hoop dat je je gauw beter voelt! Kelly's jonge paard had niet zo'n fijne introductie in de kudde begreep ik :( wat vervelend! En Rambo zag tijgers in de bak. Maartje heeft een meting laten doen, ik hoop dat je er fijn mee verder kunt!
Jenara: ik heb het gelezen van de fototour, jammer maar heel begrijpelijk!

Ik ben ondertussen aan het uitzoeken wat mijn nieuwe ritme gaat worden met Navaro en nieuwe baan. Heb weer een grondwerkles gedaan wat heel leerzaam was. Zijn paddockmaatje gaat op zich goed nu, er is rust maar nog wel weinig interactie samen (wat vooral aan de merrie lijkt te liggen).
Zelf heb ik dinsdag een les meegereden op de manege op een paard van hen; ik miste het rijden heel erg en wilde dat eens proberen. Ik heb flink spierpijn eraan overgehouden :+

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 22:46

Precies Elisa. We weten ook gewoon niet alles en dat is ook niet nodig als het helpend is.

Haha succes met de spierpijn Century! Pittig altijd, die eerste periode met een nieuwe baan.

Ik heb vanochtend weer ouderwets genoten van een ritje in de regen. :+

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 23:57

Ohnee, succes met de spierpijn Century :+
En je nieuwe baan! Altijd even wennen de eerste tijd!

Heerlijk Nadir
Die fijne fijne regen haha

Hier dagje bij Star gehad. Oude verzorgster van mij was mee, die heeft lekker gereden op een aantal paardjes en we zijn lekker naar buiten geweest.
Ga die omgeving nog missen als ik daar wegga uiteindelijk!
Afbeelding

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 00:35

Onze Ed (Etreros) mag op een folder van de rijksoverheid prijken. :)

Afbeelding
Afbeelding

Hij is er zelf ook blij mee :D

Afbeelding

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 07:52

Briljante foto

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 07:57

Wat geweldig leuk haha, die laatste foto is geniaal :')

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 08:49

Aah wat een super schattige foto van het paard met de kat. Allebei ook zo senang samen. Prachtig! (Staat in uitgelicht, met recht!)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 08:56

Hele leuke foto inderdaad! en ook leuk dat hij fotomodel is geworden voor de rijksoverheid. :D

Dat klinkt als een heerlijk paardendagje Jolmer, heeft de andere stal waar je straks naar toe verhuisd ook uitrijdtmogelijkheden?

Dapper rijden in de regen Nadir! en inderdaad..we weten nog zoveel niet.

Wat voor een baan heb je eigenlijk Century? Ik snap dat het even wennen is. Die grondwerkles klinkt goed en het rijden op de manege ook. (alleen jammer van de spierpijn haha)

Haha Maartje, dat kan ik me voorstellen..ben wel benieuwd naar de resultaten.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 09:44

Marigold schreef:
Aah wat een super schattige foto van het paard met de kat. Allebei ook zo senang samen. Prachtig! (Staat in uitgelicht, met recht!)

Och wat leuk! Had ik niet eens gezien. :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:20

Leuke foto met de poes <3

Mooie omgeving is het daar idd Jolmer. Al mag ik hier denk ik ook niet echt klagen.

Gisteren met de verzorgster van mijn mini naar een ruitersportzaak geweest want ik moest natuurlijk een nieuwe cap. Nou, zij is me een partij los gegaan _O-
Mini is in het roze gestoken hahaha, super grappig.

Samen nog even proefje voorlezen geoefend en een ritje gemaakt, met de vallende pony erbij. Die deed het weer goed dus de schade valt me erg mee. Heb zelfs weer een beter galopje dan voorheen gepakt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 13:24

@Nadir: hopelijk nog wel een beetje droog gebleven, of was je echt helemaal nat? Het wordt weer wat droger weer gelukkig.

@Jolmer: Ziet er inderdaad uit als een mooie omgeving! Heb je uitrijmogelijkheden op je nieuwe plek?

@JJ4: Dat is een knap paard! En zo schattig met de kat.

@Elisa: Ik werk in de ICT, ik bouw webapplicaties :)

@Audesta: Fijn dat de vallende pony het weer goed deed, en leuk dat je verzorgster zo los is gegaan. Ben wel benieuwd naar een roze mini foto :)

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:00

Zo, weer even moeten bijlezen.

De wedstrijd ging boven verwachting goed! Bij de opwarming reed Brecht D’hoore een van zijn paarden. Dan voel ik me altijd zo’n snulletje, maar het ging goed. Famosa was niet echt onder de indruk van het gebrul van een hengst die er ook reed. Waar ik echt blij mee was, want ze kan daar soms echt heel ril van worden. De dressuurproef ging redelijk goed, op wat rommeltjes na. Niet geheel vierkant bij t groeten, en soms naast de letter. Spanning was er, maar viel redelijk goed te managen. De trail heeft ze heel fijn gedaan. Kleine aarzeling bij de brug, en niet stil blijven staan bij het opheffen van de kruik en het overzetten van het potje. Maar dat lag aan mij. Een nette 4e plaats, van de 8 (denk ik). Ik ben zelf relatief ontspannen gestart, en dat heeft z’n vruchten afgeworpen. Ik was wel echt trots op hoe voorbeeldig ze zich gedragen heeft. Stond rustig op of aan de trailer hooi te eten, wat rondkijken en knuffelen. Echt heel erg braaf geweest.

Alle anderen hier in ‘t topic doen het ook goed, wat fijn als het soms wel gewoon goed gaat!

Vandaag ook een nieuw zadel gevonden met de zadelpasser voor Famosa en mijzelf. Het zat echt als een huis, en Famosa was meteen ook een stuk meer ontspannen en ruimer in de schouders. Leuk gevoel.

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:56

Zo trots op mijn puppy paard!
Even geoefend met de trailer, in 5 minuten stond hij met 2 voorbenen op de klep. Volgende keer gaan we verder, na een paard te hebben gehad die echt vreselijk te laden was, wil ik het nu heel rustig en positief opbouwen. Ik had als doel vandaag om 1 been op de klep te krijgen maar hij zette meteen zijn andere been er ook bij <3
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:23

Aaah die foto met die kat <3

Ik hou jullie op de hoogte Elisa!

Audesta geslaagd voor een cap? En fijn dat de gevallen pony er geen last van heeft!

Fijne ervaring dus Pastis! En een zadel, ook heel fijn!

Goed begin Lucilusitano!

Hier straks al even met Elevada getraind. We zijn de draf aan de hand aan het uitbouwen en daar wordt ze me toch een partij heet van :') ik wilde niet draven vandaag, omdat het hier heel benauwd en warm is, maar daar dacht Elevada echt anders over. 20 minuutjes aan de hand en een bezweet paard tot gevolg, je kunt jezelf maar druk maken :+
Lis mag vanavond, we halen onze les van eerder deze week in, toen regende het nogal hard :=

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 20:08

Ik spring even weer zo in, maar mag ik hier met jullie mee gaan praten (als t me lukt, want jullie gaan soms zo snel! := )? Ook een beetje als motivatie.. Ik lees al een tijdje af en toe mee en vind t eigenlijk best leuk om t een beetje te volgen..
Ik had mn cruzado merrie, Alana, dus in de verkoop. Eigenlijk vrij snel veel reacties gehad.. Vandaag is ze klinisch gekeurd en er helaas niet doorgekomen... Ik baal als een stekker, maar meer omdat ze daar zo'n fijn huisje had gekregen.. Vanmorgen hadden we nog snel wat foto's gemaakt en eigenlijk was dat ook weer een eye opener. Wat een verschrikkelijk brave merrie is t toch.. Ik ben eigenlijk gek dat ik haar weg wil(de?) doen. 8)7
Foto van vanmorgen.. 2 weken bijna niks gedaan, kon zo opstappen zonder zadel, super braaf..
Afbeelding

Maar goed. Die keuring dus... Ze liep met de buigproef linksvoor niet goed in draf weg. Herstelde wel snel gelukkig, dat zag de da daarom niet als een mega probleem. Daarna volte op t harde. Ze was gewoon kreupel, ik zag t gelijk.. Rechtsvoor in draf, 2/5 gescoord. Ik was er zelf ook een beetje van geschrokken.. Inmiddels veel mensen over gesproken, veel tips gehad natuurlijk. Nu gaan bedenken welke vervolgstappen ik wil gaan doen (even los van verkopen, dat heb ik voor nu even helemaal stop gezet na de rollercoaster van vandaag). Ga in ieder geval een afspraak inplannen bij een fysio of osteo (iemand tips omgeving Ede? Via een vriendin kreeg ik Femke Schepers door, haar site ziet er wel veelbelovend uit). En ik denk afhankelijk daarvan even kijken wat die ervan vindt, wbt hoeven/benen, om verder onderzoek te doen. En andere instructrice zoeken die me meer kan helpen met de verticale en horizontale balans, want die zijn ook niet om over naar huis te schrijven (kon ze volgens iemand die ik sprak ook kreupel van lopen op de volte op t harde? Ik heb geen idee..).

Mijn hoofd maakt in ieder geval over uren, maar ergens wel weer gemotiveerd om wat met haar te gaan doen.. Grootste dilemma is nu 2 kleine kindjes thuis, waarvan de ene nog borstvoeding krijgt. Ik gun me vaak die tijd niet om naar stal te gaan, dus dat gaat ook nog een drempel zijn.. :')

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 23:52

Wel een eind verder weg maar hier altijd goede ervaringen gehad met Jill Bomers in Groenlo!!
Wat balen van die keuring zeg… Lijkt me flink schrikken ineens!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 00:07

@Pastis: wat fijn dat het goed ging! En dat ze zo relaxt en rustig was. Wat voor zadel heb je nu?

@Luci: oh, dat is zeker fijn! Jong geleerd, oud gedaan!

@Maartje: Haha, Elevada is een enthousiast paard, of niet? Lijkt me wel fijn om mee te werken? Hoe ging het met Lis?

@Joanieke: welkom! Wat schrikken van de keuring. Laat het even rustig bezinken zou ik zeggen, en dan één stap tegelijk.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 07:18

Heel erg schrikken! Maar steeds meer dingen vallen ook al op de plek gek genoeg. Linksvoor ging de buigproef ook niet fantastisch, rechts een gevoelig rug. Vervolgens op de rechter volte kreupel. Krijg sterk t gevoel dat t ene het andere veroorzaakt door compensatie. Alleen rechtsvoor op de volte vraag ik me af of dat de oorzaak is, of een gevolg. Daar komen we hopelijk binnenkort achter. Ik denk voor nu dat het allemaal komt door haar belabberde balans.
Ik heb via pb ook een fijn gesprek gehad gister avond en ik zie het best positief weer in. Ik ga weer lekker met haar aan de gang om haar weer beter te krijgen. Eerste afspraak voor een behandeling staat gepland. :)

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 08:16

Joanieke, wat balen en schrikken zeg!
Heeft de keurende arts ook iets gezegd waar hij vermoedde dat het weg komt?

Maartje haar Elevada had er zin in!

Audesta fijn dat de pony weer goed ging! En een foto van de mini in het roze is wel leuk!!

Pastis een nieuw zadel, mooi dat je meteen verschil merkt.

Ik zweef nog even op mijn wolkje na gister. Hij moet natuurlijk in het najaar geopereerd worden op de kliniek dus we oefenen rustig door! Verder doe ik weinig met hem, poetsen, knuffelen en verder mag hij puppypaard zijn. Zit zelf even aan de max van mijn kunnen (geestelijk) dus blij dat hij zo jong is en er geen druk is om wat te doen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 08:31

Nee niet specifiek wat gezegd, maar ik heb ook niet alles helemaal meegekregen, zat er best doorheen gisteren.
Denk ook niet dat je zomaar kan zeggen waar t vandaan komt na zo'n test, t is natuurlijk alleen bekijken of t paard rad loopt of niet, verder ga je dan op zo'n moment niet kijken..

Wat goed dat je, ondanks je mentale, zo lekker met de trailer bezig bent!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 08:52

Jeetje J0anieke, dat is een rare ervaring. Maar het lijkt erop dat het zo moest zijn, want je hebt toch ineens weer zin/motivatie om met haar aan de slag te gaan. Ik wens je veel succes met puzzelen en hoop dat je straks weer heel blij bent met haar.

Ik ben ook erg benieuwd naar welk zadel je nu hebt Pastis.

Ed en kat zijn natuurlijk h-e-l-e-m-a-a-l geweldig <3

Ritjes in de regen… Nog niet meegemaakt met Taruga, en ik betwijfel of dat ooit gaat gebeuren. Mevrouw heeft al meer dan eens laten blijken wat ze van regen vindt }>

Zo leuk LuciLusitano, om met zo’n jong dier aan de slag te zijn. Ik kocht Taruga met 1,5 jaar en hoewel ik er eerst best wel over twijfelde, want toch een beetje spannend, ben ik nu zooooo blij. Heerlijk eerst 2,5 jaar rondgerommeld voor het ‘echte werk’ begon. Alle tijd om elkaar goed te leren kennen en een vertrouwensband op te bouwen. Heel fijn.

Hier geen nieuws; deze week stond in het teken van regenbuien uitzitten en rust na osteo-behandeling. Morgen eerst maar wat grondwerk.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:05

Ja precies! Blij ben ik gelukkig altijd wel met haar geweest, tuurlijk met ups en downs, maar ze is altijd zo enorm lief geweest, zit geen enkel kwaad in haar.. Het was meer de leeftijd van haar (14 is nog 'leuk' om te verkopen), ik met 2 jonge kinderen (7 mnd en 2,5 jaar) en daardoor minder tijd/minder gedachten bij haar, en daarnaast ikzelf nog veel ziek, ze verdween een beetje op de achtergrond (ze werd wel gewoon door bijrijder verzorgd).
Maar we gaan er de komende tijd gewoon lekker tegenaan en duimen dat mijn gezondheid er niet onder gaat lijden. Inmiddels zelfs hoop dat t misschien wel gaat helpen. :D