Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:15

Als ik nog kon rijden was ik ook niet gaan mennen hoor :o , maar het is hartstikke leuk en veel moeilijker dan ik ooit dacht dus ik heb alle menners altijd chronisch onderschat haha. En dank jullie wel! Havanna is eigenlijk officieel een portugees (Lusitano) en die staan ook goed aangeschreven als menpaarden. (Chardon reed geloof ik ook met een vierspan Lusi's een paar jaar terug)

Pastis, dat klinkt als een mooie droom..dat fokken lukt al dus ik zie niet in waarom het niet zou uit zou kunnen komen. :D Wil Famosa de proef snel door om met het WE parcours te starten? Klinkt best spannend zo..ben benieuwd. Succes alvast!

Jemig Audesta..dat is schrikken..had ook wel anders af kunnen lopen. Hopelijk valt het mee vandaag qua beursheid? Sterkte ermee!

Klinkt als een fijn paardenwerkdagje Maartje, rechtsom vind Lis waarschijnlijk moeilijker qua buiging? Die associatie met het krukje klinkt goed.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 10:06

Lis vindt rechtsom alles moeilijker. Deels een lichamelijk ding (dus inderdaad de buiging) maar ook een stukje mentaal. Daarom oefenen we nu bijvoorbeeld ook met de kruk rechts naast haar. Kan daar inmiddels bijna net zo veel als links, maar ze heeft daar gewoon wat meer tijd voor nodig dus het lag wel in de lijn der verwachting zeg maar

Audesta

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:28

Nee niet op straat, tussen een zandpad en geploegd akker in eigenlijk. Dus nog best zacht gelukkig, al leert de ervaring dat dat ook niet altijd gunstig is :')

Het valt me 100% mee. Wat gevoelig in de schouder en voel wel dat er wat gebeurd is maar lang niet zoals ik verwacht had.

Oh ja dat prachtige 4 span kan ik me nog wel herinneren.

Ik denk dat ik als ik niet meer kan rijden toch ook niet paardloos zie worden dus dan ook maar mennen idd. Of ik dat met een Spanjaard zie zitten is een 2e :+

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:30

Fijn dat je niet zo heel veel pijn hebt Audesta! Wel vervelend zo'n val :=
Prachtige foto Elisa, ze doet het echt heel goed he! <3
Hier weer heel fijn met Rambo bezig geweest, langzaam gaan we vooruit :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:37

Gelukkig toch een zachte landing dan Audesta, en dat het mee valt!

Kleine stapjes Tarzan, maar fijn dat je positief bent!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:56

Ah fijn Tarzan! Jullie komen er wel :j

Ja had zomaar anders kunnen aflopen, ik word hier eigenlijk te oud voor :=
Maargoed het is allemaal meegevallen.

Zo maar weer naar de les met mijn zwarte peper! Hopelijk houden we het droog.

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 14:08

Oef Audesta, vriendin van me zegt altijd zo mooi; “De grond wordt elk jaar harder” :')

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 14:19

Ohh gelukkig Audesta! Vrij zachte landing gelukkig!
Maargoed
Vind die van Lucilusitanto wel een mooi :')
Succes met je les!!

Mennen vind ik ook echt wel heel erg leuk!
Met mn welshje gedaan, maar heb alles verkocht. Soms wel spijt van!

Fijn Tarzan! Langzaam vooruit is ook vooruit!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 14:38

Hahahaha ik hoop toch dat ik hem op zijn hardst al gehad heb :+
Heb 12 jaar geleden bij een val mijn heup gebroken en dat wil ik echt niet nog eens meemaken.

Maar de trap vond ik ook vrij hard toen ik daar vanaf viel dus ja :')

Ik merk wel dat ik veel alerter ben op alles wat kan gebeuren, zeker met alle ongelukken die ik de laatste weken in de media voorbij zie komen.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 15:14

@elisa: het is vooral spanning omdat het anders dan anders is, en mijn eigen wedstrijd spanning is dan niet bevorderlijk :n
Ze is zo ijverig dat ze iedere keer denkt dat er wel een overgang zal komen, die dan niet komt. En zo begint ze dan wat spanning op te bouwen. Laat ons stellen dat aan de basis nog veel werk is

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 16:38

Ik snap het..en dan is het lastig dat ze zo gevoelig zijn. :o

Komt misschien ook door de leeftijd Audesta? Het alerter zijn? Dat merk ik tenminste bij mezelf dat ik niet meer zo onbezonnen ben als vroeger. Fijn dat het gelukkig wel mee valt.
Qua mennen, ik ben er achter dat het echt ZO belangrijk is wat voor een paard er voor staat. Paarden die snel in paniek zijn en er dan vandoor gaan zijn niet geschikt..

Wat leuk Jolmer, heb je de Welsh ook verkocht of niet?

Dankjewel Tarzan :) ja echt super, de instructeur vind het ook een geweldige pony. Alleen ff oppassen dat we niet te hard gaan.. klinkt stom maar ze is pas 5. Ik wil haar graag nog heel lang heel houden.

Jullie (jij en Rambo) zijn de afgelopen maanden toch eigenlijk ook vrij hard vooruit gegaan?

Maartje, apart dat het ook zo sterk mentaal merkbaar is bij haar. Qua buiging begrijp ik het wel. :)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:06

Havana is leuk zeg, wat pakt ze het goed op!

Auuuu dat is niet fijn Audesta!

Fijn dat je vooruit gaat Tarzan.

Alvast veel succes en plezier donderdag Patis! Ik vind WE echt zo tof om te zien. Vraag me af of mijn merrie daar geschikt voor zou zijn.

Fijn dat de osteopaat tevreden was Dorien. Zo’n check eens in de zoveel tijd is altijd wel lekker.

Kan de kraan weer uit, ik ben die regen alweer goed zat. :roll:

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:34

Elisa2 schreef:
(Chardon reed geloof ik ook met een vierspan Lusi's een paar jaar terug).

Dat waren Lippizaners :D

En ja, ik ben erg blij met het oordeel van de osteo. Wil Taruga ook niet overbelasten, dus dit is geen overbodige luxe.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:52

Dankjewel Maartje, we gaan voorruit, kleine stapjes, maar we komen er wel <3
Wat fijn dat je zo met haar bezig kan zijn en haar sterker kunt maken aan de andere kant!

Dankje Jolmer!

Pastis, bij Rambo moet ik absoluut geen proef gaan oefenen, daar gaat hij van mee denken en zelf de proef overnemen :+ Dus wie weet ligt het daar aan?

Audesta, same here, ik denk ook veel te veel na hoor! Zal wel aan onze 'ouderdom' liggen :')

Elisa, dat is het probleem van de Spanjaarden he, die blijven doorgaan en hun best doen waardoor je zelf op de rem moet trappen op de juiste momenten :D Ze is ook echt prachtig! Lijkt mij ook een heel fijn dier voor voor de wagen!

Vandaag weer even gereden in de bak en hij was heel braaf, ik heb het idee dat langzaam het scherpe randje ervanaf gaat :)
Zien jullie overigens ook die kabouters, tijgers en leeuwen in het zand?!!!
Afbeelding

De bak was gesleept en toen ik de bak binnen liep werden de ogen van Rambo heel groot door alle patronen in het zand _O- Maar na een beetje aanmoediging ging hij dapper overal doorheen <3
Ja, juist, jullie denken wat moet ik zien? Nou die strepen in het zand zijn altijd heel wat voor Rambo :')

En ja soms is het nog altijd lastig met Rambo, maar nu bijna een jaar na het verlies van Fuego begin ik mij steeds een beetje meer te kunnen open stellen naar hem en gaan we elkaar steeds beter begrijpen <3

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 18:29

Nee Elisa, welshje heb ik nog!
Die gaat nooit meer weg! :D

Dat alerter snap ik wel Audesta.
Ouder worden helpt daar ook mee mee, althans. Helpt
Vroeger vond ik alles prima, maar nu alles doodeng en bang dat er wat gebeurd.

Wat goed zeg Tarzan!
Ik zie overduidelijk tijgers :j
Dat zullen die strepen zijn!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 18:59

Dorien66 schreef:
Elisa2 schreef:
(Chardon reed geloof ik ook met een vierspan Lusi's een paar jaar terug).

Dat waren Lippizaners :D

En ja, ik ben erg blij met het oordeel van de osteo. Wil Taruga ook niet overbelasten, dus dit is geen overbodige luxe.

Nee, zeker niet.. voor de Lippizaners was er een indoorspan Lusitano,s die hij speciaal indoor startte vanwege de snelheid in de wendingen. :)

Ah leuk Jolmer, maar dan kun je het misschien ook nog wel weer oppakken een keer?

Dankjewel Tarzan :) ja daarom, niet overvragen. Ze heeft wel haar dingetjes maar we worden gelukkig ook steeds meer een team.

Haha Rambo jemig..hij heeft een grote fantasie. :+
Springt hij ook over lichtvlekken op de grond?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:39

Jeetje dat is niet fijn Audesta, schrikken vooral ook denk ik! Gelukkig zijn jullie beide zo te horen ongedeerd. Heb wel eens met Cas gehad dat ik dacht dat hij omviel als hij jeuk had wanneer ik er op zat als guppie :') dus ergens denk ik wel dat je hem aan voelde komen, lijkt me heel gek.

Elisa, dus eigenlijk wil je er nog 3 bij :+

Pastis, ik heb wel eens met examen stress acupunctuur punten in mn oor laten zetten. Zelf werd ik letterlijk ziek van de spanning, het was met de drukkers niet helemaal weg, maar echt vele malen meer dragelijk. Die dingen laat je volgens mij 5 of 7 dagen zitten. Misschien kan dat een stukje verlichting geven als je zelf minder spanning hebt?

Ik werd vanmorgen wakker door een nachtelijke appje. De houdster van de plek lag er zelf wakker van. Ze is bang dat die ex dekhengst niet stopt en dat er straks iets met Sol gebeurt. Met het verzoek of ik een back up plan wil maken, dwz een andere plek vinden zodat ik op stel en sprong weg zou kunnen als het echt niet gaat |o waarom wilde ik ook al weer een paard?
We gaan er alles aan doen om het wel te laten lukken, maar ik laat hem uiteraard niet de dood in jagen.
Vandaag dus vooral met buikpijn aan het zoeken geweest, hier in de buurt lopen al mijn lijntjes eigenlijk dood en daar baal ik gigantisch van. Ik heb hem gehaald met het idee dat ik ook aanwezig kan zijn tijdens het opgroeien van en hem niet over een jaar of 2 als een vreemde ergens van de wei af pluk.
Ik vind de traditionele opfok plekken met in de winter enkel een inloopstal en met wat mazzel een uitloopje echt verschrikkelijk. Heb wat dingen uit staan wat ik op marktplaats heb gevonden. Oproepje op fb levert tot dusver niets op.
Mochten jullie iets weten hoor ik het heel graag.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 21:17

Welke regio zit je Kelly?

Haha Jolmer, zou dat het zijn?!

Elisa, ik denk dat alle paarden wel hun ‘dingetjes’ hebben :+

Ja donkere of lichte vlekken op de grond zijn ook doodeng, net als putdeksels haha!

En ja Rambo heeft een levendige fantasie _O- ik dacht opeens, ik moet hier echt een foto van maken voor jullie :')
Hij was verder heel braaf hoor! Ze kwamen nog even langs de bak over de stenen met de grasmaaier met de sleep erachter, die van alle kanten rammelde, dat vond hij spannend maar hij liep gewoon normaal verder, komt er een halve minuut daarna een mens via datzelfde pad gelopen, DOOOODENG natuurlijk, zakte zijn kont en voelde ik dat hij wilde gaan _O- Nooit saai met Rambo dus :')

Haha maar het gaat nu wel goed tussen Rambo en mij en ik kan er steeds meer om lachen ipv huilen gelukkig :o

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 21:20

Herkenbaar Tarzan, op een gegeven leer je voelen wat er komen gaat en wordt het minder eng. Althans dat vond ik. Ik wist wanneer we een 180 gingen maken haha.

Ik zit regio Zaanstreek. Zeg maar midden Noord Holland.

Ik denk dat ik alle grote jongens heb benaderd. Maar hoop eigenlijk iets fijns en kleinschaligs te kunnen vinden. Of beter, ik hoop dat het niet nodig gaat zijn en dat het een storm in een glas water is _O-

Anders misschien toch wel jong castreren, dan zijn er meer opties. Maar liever niet.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 21:42

Lastige situatie Kelly.

Het is denk ik niet alleen de leeftijd maar ook gewoon al veel gezien en meegemaakt en ik en de mensen om mij heen zitten vaker niet dan wel aan de positieve kant van de kansberekeningen zeg maar :')

Is ook niet erg, maakt me ook extra dankbaar voor alles wat wel goed loopt en extra bewust van genieten in het hier en nu.

Ik krijg nu wel wat spierpijn dus heb de pony ook even aan de longe gehad tegen de spierpijn en morgen maar eens rustig opstappen en kijken hoe ze er mentaal voorstaat.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 21:46

@Audesta, oh balen van het vallen, gelukkig allebei te veel aan overgehouden. Stomme ongelukjes gebeuren nu eenmaal soms zeker? Met ouder worden wordt het er alleen idd niet beter op als je eens valt ..

@Maartje, Wat goed dat het toch wat vooruit gaat met Lissy :) en haha, ja als je lijf niet mee wil zijn die travers en renvers echt geen makkelijke oefeningen! Dat merk ik aan Jenara ook wel erg. En wat tof dat de welsh ook goed gaat, echt een leuk filmpje ook!

@Dorien, Dat is fijn nieuws :) Even rust en jullie kunnen er weer vol tegenaan! Leuke post ook op je instagram, zo chill in toch een drukke omgeving :p

@Pastis, oehh, spannend! Superveel succes alvast!

@Elisa, Wat knap van Havanna :D En kan je echt niet meer rijden? Dan is mennen idd nog wel een leuk alternatief. Ik heb nog door de stad Gent gereden met de koets als toeristengids, vond ik ook wel echt leuk om te doen. Niet dat ik echt correct kan mennen hoor, na 2 dagen "opleiding" was ik alleen weg, maar de paarden kenden hun job ook wel echt heel goed. Tweespan en vierspan lijkt me wel echt complex ook!

@Tarzan, wat fijn dat jij en Rambo steeds beter gaan :D maar haha, hij blijft toch wel een speciaal karakter hebben, enge figuren in het zand :') En wow, is dat alweer bijna een jaar geleden? wat vliegt de tijd zeg ..

@Kelly, ohjee, wat een stomme situatie ... zeker als je geen alternatief vindt, snap helemaal dat je daar stress van krijgt! Veel succes nog met de zoektocht en ik hoop eigenlijk gewoon dat het probleem op je huidige plek zichzelf oplost en je niet weg moet.

Ik had hier al een tijdje het idee dat Jenara toch wat vast zat in haar rug, vooral rechts, dus afgelopen weekend is de sportmasseuse hier geweest, heb een hele fijne gevonden in onze nieuwe regio.
Alles wat ik vermoedde en voelde klopte helemaal, ze zat inderdaad rechtsachter goed vast in haar onderrug en lendenen, vermoedelijk al langer met alle stress en verhuizen ook enzo. Links was er gelukkig niets en ook de rest van haar lijf was gewoon goed :) Enige dat we ook vonden is dat ze wat gevoelig reageerde waar het zadel ligt en ook dat begon ik de laatste twee weken wat te merken, dat die precies wat smal aan het worden is. Dan ook maar meteen een afspraak gemaakt bij de zadelpasser :)

Wat is alles wel zo duur zeg :'( behandeling hier, hup 85€ kwijt, behandeling daar hup 100€ kwijt ... zo snel verdien ik ze niet :+
Wel blij dat we even alles aanpakken en we straks weer zorgeloos verder kunnen trainen :)

PS: iedereen die ging meedoen met de fototour, mijn medefotografe heeft door omstandigheden moeten afzeggen en ik moet eerlijk zijn dat ik het niet helemaal zie zitten om de afstand en kosten helemaal alleen te doen. Ik zou het nog steeds graag willen, maar eventueel een jaartje opschuiven, zodat ik het iets beter van tevoren kan organiseren.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 23:10

Elisa dat wist ik niet (of was ik vergeten :+

Kelly wat een vervelende ontwikkeling. Ik duim voor je dat het met een sisser mag aflopen.

Jenara ik begrijp het heel goed. We gaan een keer in de herhaling.

Met het vorderen van de jaren voorzichtiger worden herken ik zeker. Maar met het juiste paard hoeft het geen probleem te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:05

Volgens mij is het ook alweer een poosje geleden..

Wat leuk Julie! Door de stad rijden lijkt me ook wel weer een vak apart. Twee en vierspan lijkt mij ook echt heel moeilijk. En nee, dat rijden dat gaat denk ik nooit meer goedkomen..mijn rug is helemaal aan gort. Goed dat je geluisterd hebt naar Jenara en ja het is inderdaad jammer dat alles altijd zo duur is..maar ja onderhoud aan je paard is ook belangrijk vind ik.

Jammer dat je medefotografe afgezegd heeft maar ik begrijp heel goed dat dit niet iets is om alleen te doen..een jaartje later kan ook prima toch?

Dat klinkt ook niet fijn Audesta wbt het veel gezien hebben en meegemaakt hebben, voorzichtig zijn/ blijven is denk ik alleen maar goed.

Ja mee eens Tarzan, allemaal op een andere manier..Rambo klinkt echt heel sensibel. Dat verwacht je dan eigenlijk niet zo bij zo'n kruising.

Haha Kelly, ja ik zou er best drie bij willen maar dan wordt Havanna jaloers haha. Maar jeetje wat balen daar zeg! Ik snap wel dat een ex dekhengst zo heftig reageert op Sol die nog hengst is..dat is wel heel natuurlijk gedrag. Is er geen mogelijkheid om hem er een langere tijd naast te laten staan totdat hij meer geaccepteerd wordt? Wij laten ze er gerust weleens twee maanden naast staan voor de introductie.
Maar goed, moet ook eerlijk zeggen dat wij ook een ex hengst hebben gehad die dan alsnog het andere paard niet accepteerde (ook al was dat een ruin) en die liever vermoordde.
Bij de meeste opfokplekken staan ze daarom ook in bachelor groepen met alleen paarden van hetzelfde geslacht en leeftijd. Ik ken helaas geen plekken bij jou in de buurt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:51

Oei , ex dekhengst ! Je ziet wel vaker dat die geen jonge hengsten of ruinen accepteren in hun kudde.

Achteraf gezien deed mijn overleden merrie met eierstok tumor daar ook moeilijk over , door overdreven testosteron aanmaak accepteerde ze onze mini jaarlingen ook niet zonder slag of stoot .

Welke regio zit je Kelly ? Heb je oproepje wel voorbij zien komen op FB.
Hoop dat je nog wat vindt in de buurt

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:55

Ohh lastige situatie inderdaad Kelly.
Hopelijk is t allemaal niet nodig..

Jaa alles is zo duur he Jenara..
Maargoed
Alles voor onze beestjes :+

Mag t morgen alsjeblieft drooog zijn!
Vanmiddag ook trouwens, wat moet mesten :')