Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 12:02

De Facebook groepen zie ik zelf het meest voorbij komen. Heb ook het idee dat marktplaats veel gemeden wordt door de kosten en toch lagere respons aantallen.
Voor iets dat makkelijker zoekt dan Facebook en waar je volgens mij gratis adverteert is sporthorses/ehorses.

Altijd fijn als je van je eigen paarden gaat kwijlen Elisa! Niet alleen een compliment naar je paard, maar ook naar jezelf voor goed management!

Klinkt druk Jolmer. Leuk dat het blok meteen okee was - althans, zo ziet het er hier uit.

Na toch wel wat slapeloze nachten heb ik weer een paard, de Portugees.
Op het moment is hij nog een soort van naamloos, hij werd volgens mij zowel Dia als Sol genoemd. Op dit moment gebruik ik ze beide en de variant Sollie. Uit onwennigheid heb ik hem perongeluk ook Cas genoemd, naam van de hond kwam perongeluk ook nog voorbij - laten we het er op houden dat ik toe ben aan een paar dagen goede slaap haha.
Ik ben echt heel blij dat ik terug ben gegaan naar "mijn" kliniek. Ik had mijn eigen DA verteld dat ik zou komen op haar vrije dag en bij haar collega die ook betrokken was bij het onderzoek er zou zijn.
Ze hebben wat extra foto's voor me gemaakt dan dat er afgesproken was. "Je bent er nu toch en nu kunnen we checken of alles goed is". Mijn DA bleef heel vaag over de vraag of ze dacht dat hij er langer last van had. Vrijdag vanuit hem wel de verwachting gekregen dat hij er al heel lang mee liep. En dat is fijn om te horen, geeft toch een stukje rust en bevestiging in mijn hoofd.
Wel weer even een naar gevoel weg slikken toen het nieuwe ventje achter gesloten deuren de foto's moest onder gaan, alsof de ellende weer opnieuw begon.
Maar niets was minder waar, hij werd helemaal goedgekeurd!

Streskip dat ik ben had ik een vrachtwagentje gehuurd in plaats van een trailer. Cabine helemaal open gezet zodat hij alle ruimte had. Met fokster een stalbed gemaakt met stro en wat hooi om te knabbelen.
Zo relaxed als dat hij op de trailer stond. Heeft Cas nog nooit gestaan :'). Lekker achterstevoren gaan staan en heeft de hele weg gekrabbeld ondanks flinke wind en hoos buien.

We moesten op locatie even wachten. Dus ik ben bij mijn "wilde" hengst gaan staan. Hij vond het allemaal interessant, stond lekker te genieten van kriebels terwijl hij ook af en toe krabbelde.
Op vreemd terrein was hij echt mega braaf. Wat wel inhoud dat hij waarschijnlijk een binnenvetter is. Als ik het vergelijk met Cas dat ik hem kreeg, haha. Tja.... ik was mijn hoofd bijna kwijt omdat hij begon te steigeren en daarmee bijna mijn hoofd mee maaide omdat ik er niet op bedacht was.

Intro in de groep ging eeeuhh poedersuiker, ravage als je het mij vraagt.. was niet verwacht en paard wat zo lelijk deed heeft dit ook nog nooit eerder laten zien.
Volgende dag verplaatst naar hun "oude" stuk en hem daar apart gezet van de rest om bij te komen, dat kon in het stuk waar ze stonden niet.
Nog even wat schuiven en voorbereiden. We gaan nu vooral even wachten tot hij zelf aangeeft interesse te hebben in de paarden voordat we er 1 of 2 aan hem gaan introduceren. Binnenkort gaan ze naar een stuk van 16ha voor de zomer, daar zal het sowieso wel los lopen.

Meet Sol, Sollie, Dia, of iets anders wat nog gaat komen.
Moet nog een wat betere foto maken van hem.

Afbeelding

Hoop dus echt dat ik hét paard heb gevonden wat ik zocht, het lijkt er nu wel op. We gaan het allemaal mee maken. Hoop dat ik veel mooie momenten met hem mag mee maken en dat ik deze keer er wel 1 heb die oud mag gaan worden.

Sorry voor de lange post :o

Zinzi_jewel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 12:27

Gefeliciteerd KellyR met je mooie Portugees.
En de juiste naam komt wel .

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 12:30

Gefeliciteerd Kelly!!

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 13:05

Gefeliciteerd Kelly! Op naar heel wat mooie jaren samen

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 15:03

Gefeliciteerd Kelly! Balen van de introductie, komt vast wel goed op de weide straks.

Ik zou gister les hebben maar dat werd een (heel interessant) rondje lecher metingen en ik heb weer dingen over Lis haar verleden geleerd die ik liever eerder had geweten maaaaar goed ik denk dat ik nu wel een hele hoop beter begrijp, Lis beter begrijp en straks ook een goede ingang heb om weer vooruit te komen. Maar eerst een berg druppels er in om haar emotioneel wat te stabiliseren.
En vandaag ben ik ziek, dus ik ga zo maar eens even kijken wat we voor elkaar krijgen := had vanmorgen behoorlijk koorts maar voel me nu wel beter dus ja :+

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 17:27

Gefeliciteerd Kelly!
Wel spannend gegaan zeg..
geen fijne introductie dus...
Hopelijk op de wei wat beter!!

Ohh wat goed zeg Maartje!
Hopelijk voel jij je ook snel beter weer!

Hier mn andere pony verplaatst
Introduceren doen zij heeel langzaam daar
Dus waarschijnlijk staat hij nog 2 weken alleen
Maargoed.
Wel naast de rest. Hij is gelukkig rustig!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 18:03

Gefeliciteerd Kelly, hij ziet er leuk uit!

Interessant is dat het Maartje. Ik heb die van mij laatst ook door laten meten. Viel me gelukkig alles mee wat er uit kwam. Beterschap voor jou en hopelijk gaan de druppels snel iets opleveren.

Fijn dat de pony rustig naast de rest staat Jolmer.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 18:06

Ik laat ze regelmatig doormeten. Elevada is ronde ik-weet-het-niet-meer en daar lijken we nu eindelijk bij de kern van het probleem te zijn ipv alle randzaken. Uitje is bijna afgepeld :D
Lis hadden we nog nooit zo op emotie gemeten maar dat hadden we dus eigenlijk eerder moeten doen :=
En de haf mocht ook, maar die was eenvoudiger haha

Fijn dat hij rustig staat Jolmer. Heb je ze nu allemaal op dezelfde stal?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 19:28

Lijkt me wel echt interessant dat doormeten
Misschien ook eens in verdiepen :j

Nee Star staat nog bij Natasja!
Die gaat uiteindelijk ook over, maar pas als ik echt bij mn vriend woon!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 20:24

Gefeliciteerd KellyR! Ben benieuwd naar meer foto’s :D

Met Taruga gaat het goed. Ze heeft haar draai volledig gevonden, is heel relaxt waar we nu staan. Ook bij enorme drukte, staat zij los een beetje hooi te kauwen terwijl ik haar poets, op- of afzadel. En we hebben eindelijk het gaspedaal teruggevonden, de drafknop doet het weer *\o/*

Morgen de osteopaat. Ik denk dat ze het wel kan gebruiken na alle avonturen sinds eind januari :j

Dit was gisterenochtend:
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 20:57

Oh ja Jolmer dat wist ik :=
Ik vind dat met de lecher echt zo rete interessant! Vroeger vond ik het zweverig maar het heeft zich vaak genoeg bewezen nu haha

Wat fijn Dorien! Ziet er druk uit idd

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 21:01

Gelukkig is het maar 1 ochtend per week zo druk bij ons op stal. Makkelijk vermijdbaar :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 08:25

Super leuk Kelly, gefeliciteerd! *\o/*

En ik hoop dat je met deze veel meer geluk en plezier zult gaan krijgen. Ik vind hem erg leuk! Hopelijk gaat het snel wat beter bij het introduceren. En toch fijn nog die bevestiging over Cas, duidelijkheid kan zo helpend zijn wat betreft afsluiting.
En dankjewel, dat speelt waarschijnlijk inderdaad ook wel een rol. :)

Maartje, beterschap! Werkt jouw instructrice met de lecher antenne? Ik heb daar ook wel wat interessante dingen mee gezien.

Langzaam is niet altijd slechter Jolmer, als hij de rest maar kan zien. :)

Dat ziet er heerlijk relaxed uit Dorien! Mooi kleurtje heeft ze ook.
En super dat het gaspedaal en de draf knop het weer doen. Nu weer een APKtje en dan lekker zo doorgaan. :D

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 09:20

Wat een drukte inderdaad Dorien!
Wel fijn!!

Langzaam is zeker niet altijd slechter!
Ik ben het alleen niet gewend.
Hij is gelukkig echt ontzettend rustig, had het heftiger verwacht.
Zelfs als die 2 anderen even de bak in lopen blijft hij vrij rustig staan eten!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 10:40

ja Elisa, mijn instructrice werkt met de lecher. Heel fijn, want als er in de les eens iets niet lekker wil, kan ze dat lichamelijk ook checken. Mijn andere instructrice is osteopaat, werkt ook heel fijn hahaha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:42

Wat handig dat beide zo meerdere vaardigheden hebben! Zo kunnen ze ook wat holistischer kijken inderdaad. Lijkt me ook met lessen zeer waardevol!

Wat fijn dat hij zo rustig is Jolmer, wij doen het meestal ook heel langzaam dan gaat het introduceren vaak beter. (maar natuurlijk zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden)

Afbeelding
Ik ben echt super trots op Havanna, vandaag heeft ze voor de tweede keer in een les mee gelopen met andere paarden. De eerste keer was nogal wild/ west in het begin.En vandaag was het gewoon goed en deed ze of alsof het de normaalste zaak van de wereld was.
En het begint dressuurmatig ook allemaal wat beter bij elkaar te komen. :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:44

Ziet er goed uit voor de wagen!

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 21:38

Oh wat leuk! Een spanjaard voor de wagen!

Handig, zulke instructrices Maartje!

Hier weinig gedaan afgelopen tijd met Luci, voordeel van zo’n jonkies, enige verplichtingen zijn schone stal en eten <<)
Als de regenperiode voorbij is maar weer eens wat doen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 21:43

Ja superhandig van die instructrices :D

Ik vind Havanna echt prachtig. Helemaal mijn type.

Ik ben met pony gevallen vandaag dus zal morgen wel als een 80 jarige uit bed klimmen :')

Echt puur uit schrik en daarna onbalans maar het ging wel even hard.

Les afgezegd en buiten nog simpel wat stap en draf gedaan en het lijkt ook mee te vallen met getriggerde onzekerheid dus we doen deze week even wat stapjes terug en dan hopen we weer verder op te kunnen bouwen.

Mooi excuus voor een nieuwe cap :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 21:54

Oh oliebol Audesta… met de trainingspony?

Hier vandaag heel fijn met Lis kunnen werken! Linksom de renvers er even opgezet, ik geloof ook dat het niet haar favo oefening gaat worden :') rechtsom wilde nog niet helemaal lukken en dan komt er stress en dan lukt niks meer. Mooie is wel dat ze tegenwoordig op die momenten zelf naar de kruk wil, want kruk is rust. Dat wordt dus al een goede connectie in haar koppie.

De Welsh stond ook lekker aan vandaag! Ik wilde voor de afwisseling vrijheidsdressuur doen, maar de jambette werd een schoolhalt :))

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 21:56

Yes haha. Echt totaal geen stoutigheid, ze schrok van opvliegende vogels en is dan nog zo in onbalans dat ze zichzelf nu gewoon niet overeind kon houden. En mij dus ook niet :+

Gelukkig liep er een dame met hond die niet bang was voor paarden en die kon haar mooi opvissen terwijl ik mezelf van de grond af schraapte :')

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 22:33

Wat tof zeg, Havanna voor de wagen! Heel knap!!

Ohnee Audesta, harde klap!
Schrikken kan altijd helaas jaa. En als ze dan geen balans hebben, ga je mee. Jammer dat het oprapen en omhoog hijsen van jezelf morgen moeilijker gaat waarschijnlijk dan vandaag :')

Lekker Maartje!
En zag al wat langskomen van t welshje! :D

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 22:34

Oei Audesta, da’s toch wel even schrikken en slikken. Fijn dat het mee lijkt te vallen voor beiden.

Klinkt goed Maartje +:)+

Volgens mij wordt er best veel gemend met Spanjaarden. Niks voor mij :n

Osteopaat was zeer te spreken over Taruga, zeker gezien alles wat ze heeft meegemaakt de laatste maanden. Ietsje spanning in het middenrif en een wat gevoelig plekje onder het zadel. Dus wel een kleine behandeling. Nu een paar dagen rust en dan weer lekker aan de slag.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 07:29

@audesta: beterschap! Wel altijd heel erg schrikken denk ik.

@elisa: havanna ziet er goed uit. Fijn als alles begint samen te komen. Mijn partner droomt ook van een 2span schimmels voor de koets. En dan nog wel 2 zelfgefokte. Dat belooft :=

Ik ben druk aan ‘t oefenen voor onze WE wedstrijd donderdag. Spanning is een behoorlijk werkpunt voor Framboos. Dus ik bekijk het als een oefening, maar Famosa kent de witte hekjes zo goed dat ze meteen aanstaat als ze dat ziet - en zij wil dan die dressuurproef zo snel mogelijk door

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 07:59

Wel oliebol Audesta, op de straat gevallen? Hopelijk heb je er niet te veel last van zelf en pony ook niet :(:)

Fijn dat de osteo tevreden was Dorien!

Pastis succes en veel plezier donderdag!

Ja het welshje doet het heel leuk. Had al heel trots een filmpje naar mijn juf gestuurd, juf ook trots :D filmpje op mijn insta voor de nieuwsgierige haha

Mennen is ook niks voor mij. Hier heeft een paar jaar een tuig voor Jonique gehangen maar ben er toch nooit iets mee gaan doen dus recent toch maar verkocht. Geeft weer ruimte haha