Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LuciLusitano

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:08

Zo, tijdje niet gelezen en hier is best gekletst!

Fijn dat de paardjes goed gaan Audesta!

Lis had last van de wind, wat treft ze het met een baasje zoals jou Maartje, fijn op haar tempo en meedenkend!

Rambo heeft wandelingen gemaakt! Ik ben even kwijt waarom je er zelf niet op gaat, had je nou zelf een blessure?

Namen kwam ik ook tegen. Luci heb ik Lucifer genoemd, het rode duiveltje haha. In zijn paspoort heet hij L.uchador.

Verder doe ik weinig met hem momenteel. Lang leve zijn leeftijd, hij geniet wel van zijn dagen buiten!

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:39

Rana is gisteren bij de tandarts geweest. Ze was in september ook geweest, toen was er links een scherpe rand en schade aan de wang en een beetje aan de tong. Dit keer alleen een heel klein randje rechts met een klein plekje op haar wang. Ik hoop dat dit de oorzaak is dat ze de laatste tijd steeds bozer werd op het bit.

Ik heb de laatste keer geprobeerd wat ze van een scholingsbit vindt. Dat doe ik dan aan het kaptoom, er staat dus geen druk op. Maar de laatste tijd met haar dubbelgebroken D-trens werd ze steeds bozer. Oren in de nek en kantelen. Dit scholingsbit ziet er heftig uit, maar ze accepteert het veel beter :) Oortjes naar voren en af en toe ontspannen met haar mond dicht. Dit is de eerste keer dat ik een paard heb dat zo'n duidelijke mening heeft over het bit. :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:34

Vanmorgen lekker wezen buitenrijden met Rambo en een stalgenootje <3
3 weken niet gereden en opstappen en wegrijden naar buiten :D Ondanks de flinke wind was hij heel dapper en braaf <3
Afbeelding

Audesta, gaaf een crosslesje!! Waar ga je die volgen?
Dankjewel Jolmer <3
Fijn om te lezen Zinzi, heb je de vos pas gekocht? En wat is het voor iets?
Maartje, ik geef ze gelijk, wind is ook stom!
Luci, ik was/ben zelf inderdaad even geblesseerd helaas :+
Dartel, duimen dat het dat was! Altijd fijn als de tanden weer zijn gedaan. Prima toch, als het bit werkt, dan werkt het :D

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:49

Dartel schreef:
Rana is gisteren bij de tandarts geweest. Ze was in september ook geweest, toen was er links een scherpe rand en schade aan de wang en een beetje aan de tong. Dit keer alleen een heel klein randje rechts met een klein plekje op haar wang. Ik hoop dat dit de oorzaak is dat ze de laatste tijd steeds bozer werd op het bit.

Ik heb de laatste keer geprobeerd wat ze van een scholingsbit vindt. Dat doe ik dan aan het kaptoom, er staat dus geen druk op. Maar de laatste tijd met haar dubbelgebroken D-trens werd ze steeds bozer. Oren in de nek en kantelen. Dit scholingsbit ziet er heftig uit, maar ze accepteert het veel beter :) Oortjes naar voren en af en toe ontspannen met haar mond dicht. Dit is de eerste keer dat ik een paard heb dat zo'n duidelijke mening heeft over het bit. :D

Ah wat fijn dat ze zo duidelijk is!
En idd het is maar net wat voor het paard prettig is. Mijn Fjord vond het ook altijd een fijn bit. Hier nu een enkelgebroken onderlegtrens. Dubbelgebroken is te onrustig en op ongebroken wordt hij stug.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:49

_Tarzan schreef:
Vanmorgen lekker wezen buitenrijden met Rambo en een stalgenootje <3
3 weken niet gereden en opstappen en wegrijden naar buiten :D Ondanks de flinke wind was hij heel dapper en braaf <3
[ Afbeelding ]

Audesta, gaaf een crosslesje!! Waar ga je die volgen?
Dankjewel Jolmer <3
Fijn om te lezen Zinzi, heb je de vos pas gekocht? En wat is het voor iets?
Maartje, ik geef ze gelijk, wind is ook stom!
Luci, ik was/ben zelf inderdaad even geblesseerd helaas :+
Dartel, duimen dat het dat was! Altijd fijn als de tanden weer zijn gedaan. Prima toch, als het bit werkt, dan werkt het :D

Genieten! En mooi om te zien dat jullie zo naar elkaar aan het groeien zijn. Zo zie je maar weer hoe lang het kan duren voor je echt een team bent. Goed dat je hebt doorgezet!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 15:27

Hoi allemaal!
Ik spring even in met een vraag over carta's.
Ik ga mijn cruzado merrie verkopen (PRExKWPN), geboren in Nederland. Naast haar paspoort kreeg ik destijds een ander papier, ik dacht de carta, maar ik begreep van hier dat cruzados deze niet hebben? Hebben jullie een idee wat dat geweest zou kunnen zijn? Ik ben deze al een heel aantal jaar kwijt en ik weet even niet of ik daar, nu ik haar wil verkopen, wat mee moet.. :o

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 15:33

Is het niet gewoon cruzado-papier?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 15:43

Misschien een blauw/ groen veulenboek KWPN papier?

Je zou kunnen kijken of ze in de KWPN database staat of ergens anders als je de stamboeknaam nog hebt.

Heerlijk Tarzan!

Wat sneu Dartel dat ze last had, hopelijk is dat nu opgelost. Wel handig dat ze zo'n duidelijke mening heeft over het bit.

Havanna gaat momenteel ook echt super en wordt steeds ronder en gespierder, moet mezelf af en toe even knijpen van is dat echt mijn paard? Haha..*dankbaar*

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 15:54

Leuk is dat he Elisa, mijn zwarte begint ook eindelijk de juiste spieren op te bouwen.

Ik vind het echt heel handig, zo'n heldere mening. Heb alleen maar dames die die mening wel hebben maar totaal anders uitten hahaha.

Ik denk ook het cruzado papier, die had ik bij mijn cruzado ook.
Carta is alleen bij volpapier inderdaad.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 15:56

Hopelijk is dat de oorzaak Dartel!
Soms best fijn, zo'n mening! Haha.

Ahh wat goed Tarzan!
Heel knap van m <3

Helaas geen ervaring mee J0anieke!

Aahh wat goed Elisa!
Fijn he zo'n geluksmomentje <3

Hier gisteren druk geweest bij Natasja.
Friese hengst gelongeerd, buitenritje met de quarter, foto's gemaakt van paardjes daar, nog een reus gelongeerd :+, Star ook even gelongeerd. Ze was lekker druk, maar ook heel braaf!
Afbeelding
En mn blok staat daar, dacht. Ik probeer het gewoon! :D

Afbeelding

Afbeelding

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 15:56

Nu ik op internet kijk, denk ik dat het het certificaat is? Daar lijkt het in ieder geval, zover ik me herinner, het meeste op.
Zover ik begrijp hoef je die niet bij de verkoop erbij te hebben, zoals met een Carta wel is. Klopt dat? :')
https://pre-stamboek.nl/cruzados-andalu ... rtificaat/

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 16:07

Ik denk wel dat het meerwaarde heeft als je het erbij hebt eigenlijk. Denk niet dat je het zomaar nog een keer kan aanvragen?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 16:21

Nee lijkt er niet op zover ik zie. Ik kan m alleen helaas niet zomaar weer tevoorschijn toveren, dus vette pech helaas. Ik ga 1 poging nog doen in de oude kamer bij mn ouders, waar ik al zeker 10 jaar niet meer leef, maar wie weet ligt hij daar toch nog. :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:51

Ik las iets over een duidelijke mening over een bit - herkenbaar haha! Duidelijke mening over alles zoals wind die nog altijd stom is

En verder weet ik het ff niet meer hahaha. Sorry, ik had ff mijn dagen niet, maar vandaag wel even lekker relax kunnen doen

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 19:29

Hier hetzelfde. Kies onverwachts laten trekken en verder ff extreem moe na alle drukte van afgelopen weken dus ik heb er maar waar het kon aan toe gegeven.
Ga mezelf nu even aanzwengelen voor een stapritje.

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 19:38

Hier de hele week al op karakter bezig. Zo’n last van mijn ellebogen, heel bijzonder.
Nouja het hooi brengt zichzelf niet dus morgen nog maar even doorbijten om hooi te halen :Y)

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 19:48

Hoi allemaal!

Ik kom me hier even melden, heet Eline, woon in Spanje. Mijn buurman fokt paarden en heeft een aantal PREs rondlopen. Wij hebben er 2 van hem (waarvan er 1 met veulen aan de voet, dus eigenlijk 3).

Hij gaf aan meerdere veulens en jaarlingen (en een prachtige twenter die ik het liefst zelf zou kopen :o ) te koop te hebben staan en ik heb voorgesteld om ze in NL aan te bieden met mij als vertaler/tussenpersoon. Fokker heeft ervaring met exporteren naar Duitsland dus Nederland lijkt hem ook goed te doen. Nu heb ik alleen geen ervaring met paarden verkopen. Waar worden PREs doorgaans aangeboden? Marktplaats?
Afbeelding

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 21:43

J0anieke, ik zou het PRE stamboek even bellen. Wellicht kun je een duplicaat krijgen?

Wat fijn dat je zo op kon stappen en wegrijden Tarzan!

Wat leuk zo op het blok Jolmer!

Genieten is dat van zulke fijne paarden he Elisa.

Eline, wat tof, waar in Spanje woon je? Leuk idee van jou en de buurman. Ik zie vaak PRE’s op Facebook, Marktplaats en Sporthorses.

Verder ben ik het een beetje kwijt, jullie gaan zo hard!

Ik had vandaag trailerlaadles en dat ging super. We hebben ook over een zeiltje gelopen, dat deed ze keurig. Ik ben weer een trotse paardenmama <3

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 21:48

Ah super als het zo fijn gaat.

Eline: op fb heb je hele Spaanse paarden community's. Ik zou het daar proberen :j

Nou mijn stapritje werd een galop ritje. Zwarte peper had vanochtend acupressuur behandeling gehad en was bijzonder goed gemutst en voorwaarts dus we hebben het er even van genomen samen <3

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 21:55

Goh gezellig clubje zijn we zo lees ik, een aantal een beetje op hun tandvlees :+ sterkte dames!

Eline inderdaad Facebook!

Audesta had een blij ei :D

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 22:39

Eline welkom! Wat mooi wonen lijkt me.
Marktplaats Sporthorses en Facebook idd.
En dames, rustig aan! De lange dagen betekenen niet dat je ineens 10x meer op een dag moet doen he!

Heerlijk Jolmer. Vaak vinden ze dat soort trucjes doen wel leuk.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 22:59

Iedereen bedankt voor het mee denken!
Ik kijk het even aan hoe t gaat met de verkoop. Ik wil haar verkopen als recreatiepaard, dus wellicht dat het dan wat minder belangrijk gaat zijn.
Ik heb net vanavond al de eerste kijker gehad. Het gaat allemaal bizar snel.. :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:35

Audesta, dat vraagt wel eens om een fotootje hoor. :D
En zo'n galopritje is wel iets heel anders dan een stapritje :+

Wat een leuke foto's Jolmer! Zo braaf op het blok en inderdaad..zo'n geluksmomentje is heerlijk. <3

Sterkte voor iedereen die het nodig heeft!

Leuk Eline, ik zou vooral de FB groepen gebruiken.

Wat fijn Nadir, fijn kunnen trailerladen is zo belangrijk.

JOanieke, ik denk dat het bij een Cruzado sowieso niet zo belangrijk is want die kunnen toch nergens ggk worden voor de dekdienst. Het is alleen wel fijn als mensen de afstamming e.d weten maar dat staat waarschijnlijk ook wel in het paspoort?

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:43

Bedankt voor de suggesties! Ik ga facebook eens checken...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 23:56

_Tarzan , de vos heb ik sinds half april .
Ik zag haar per ongeluk geadverteerd en ze sprak me gelijk aan .
Dus met hulp van mijn ouders haar al kunnen kopen voordat Cam weg was .

Mis Cam wel eigenlijk, maar blijf mezelf voorhouden dat t zo beter is

Leuke berichten komen voorbij . Ook veel mensen moe , daar hebben ik en dochter ook last van nu .
Moe en weten niet waarom eigenlijk