Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:04

Je hoort het stiekem ook veel als je rond gaat neuzen. Ivm met mijn rechtzaak tegen die stal wil je niet weten wat ik tegen ben gekomen. Bizar veel fraude en oplichtingsverhalen. En een hele hoop over een Carta die zogenaamd aangevraagd zou zijn maar nooit gekomen is. Allemaal gestolen paarden uit Spanje.

Bedankt R_G_voor je verhelderende uitleg. Denk Indd dat veel mensen die een Pre willen of hebben niet het belang van de Carta inzagen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:17

Maar ik heb de carta ( getekend door de vorige eigenaar) in mijn bezit, dan loop ik eigenlijk toch geen risico meer?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:16

R_g ik had het niet specifiek over/tegen jou over bull oliebol dus voel je niet aangevallen. Was alleen benieuwd wat er dan voor komt, want voor de rest heb ik het idee dat iedereen maar iets roept "omdat het hoort".

Maar het lijkt me toch wel heel sterk dat dit allemaal mogelijk is, wonende in Nederland, onder de Nederlandse wetgeving, gekocht van een Nederlander, met aanwezige transport papieren, koop contract en bewijs van betaling dat zo iets kan gebeuren...

Ben wel benieuwd naar een vervolg inderdaad. En misschien als je kan achterhalen wat er met die wekelijkse aanvragen gebeurt, zou heel fijn zijn. Ben namelijk benieuwd of het ook daadwerkelijk kan. Dreigen is 1, maar volgens het rechtssysteem gelijk krijgen is 2.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:39

Goed om te weten, hoe meer informatie hoe beter denk ik.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:38

Bedacht me eergisteren dat ik al maanden niet meer echt fotos heb genomen, dus toen de zon scheen meteen paarden en camera meer naar de wei :j
Diva
Afbeelding
Ze kan ook blij kijken :')
Afbeelding
En Kimmie
Afbeelding

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 19:21

Wauw zien er goed uit azmay! <3 En interessant stuk _R_G, zou inderdaad goed zijn als ze dit op hun site zouden zetten!

Laatst nog wat betere foto's met Romero gemaakt, het is zo'n schatje! En hij word ook echt al groot.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SannaFotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:25

andalusiers zijn altijd al een van mijn favo paarden geweest :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 23:28

Vandaag vond Hugo het tijd voor een showtje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:59

Hey PRE/Andalusiers/Cruzado liefhebbers,

Ik lees al enige tijd mee en zou graag actiever binnen dit topic willen zijn.
Toch wel erg handig bij vragen over voer, weide, kwaaltjes, training etc.

Zal ons even kort voorstellen.
Zazu Cruzado ruin, sinds juni 5 jaar en heb hem in januari gekocht.
Tot zijn 3e jaar in Spanje gestaan en nu inmiddels een kleine 2 jaar in Nederland.

Qua opleiding is het nog vooral bevestigen van de Basis, rechtrichten en nemen we spelenderwijs de zijgangen mee. Ik wissel veel af met dressuur, springen, longeren, grondwerk en buitenritten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:36

Hugo is gaaf!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:26

Leuk paard Els, hoe groot is hij?

Leuke foto's van Hugo en Diva en Kim {lijken echt steeds meer op elkaar}

Zoe: knap veulen..blijft ie bruin?

R.G: fijne informatie..is toch een stuk duidelijker zo.

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:31

Thanks Elisa! Toen ik hem kocht was hij 1.64, maar denk dat er nog een cm bij komt.
Ben zelf ook niet zo groot, dus van mij hoeft het niet. ;)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:58

Els mooi ruim in het voorbeen....

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:55

Ik ben zo blij met hem!
Leuke fotos allemaal trouwens!! Knappe paarden!

Ik ben vandaag naar soesterduinen geweest! En luckyshots heeft van ons foto's gemaakt! Ben erg benieuwd naar het resultaat!!!
Afbeelding

Wat was hij braaf!

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:00

Gaaf Tess! Hoe doet hij het?

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:05

TessJazz schreef:
Ik ben zo blij met hem!
Leuke fotos allemaal trouwens!! Knappe paarden!

Ik ben vandaag naar soesterduinen geweest! En luckyshots heeft van ons foto's gemaakt! Ben erg benieuwd naar het resultaat!!!
[ [url=m/Ud2JbC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat was hij braaf!

Heerlijk! Ik woon aan de Soesterduinen. Ik droom er al over hoe ik daar straks kan rijden met mijn baby!

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:12

Hij doet het super!! Wat een wereld paard! Net 4, en al zo braaf....

Heerlijk zeg om daar te wonen!! :o

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:40

Mag ik hier ook meekletsen?
Ik heb sinds 2 maanden een PRE merrie van 10 jaar, Luz!
Hiervoor 14 jaar een Lusitano merrie gehad. Helaas kreeg zij een ernstige blessure en nu mag ze lekker genieten van haar vervroegde pensioen bij een vriendin.
Luz is echt een schat, ze is alleen de laatste 3 jaar een beetje betutteld. Ze vindt dus veel dingen eng en ik moe(s)t haar nog het een en ander leren. Ze kon niet vaststaan is als de dood voor water, vaststaan gaat prima en met het water zijn we bezig. Verder is ze nogal eenkennig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:44

R.G. even kleine aanvulling op het Carta / stamboek verhaal,

Het kan wel voorkomen dat bij oudere paarden . Dan bedoel ik geboren voor 2007 Dat er echt geen Carta bij zit. Om de dood eenvoudige reden dat deze paarden geboren zijn in de tijd dat de Carta nog niet automatisch gelijk met paspoort werd verstrekt. Zit nu met geperforeerde rand aan de eerste bladzijde van het paspoort. Paarden geboren voor 2007 hadden een ander paspoort.
Toen kon je als eigenaar nog een Carta aanvragen na overlegging van een aankoop bewijs. Maar niet iedereen heeft dat gedaan, zeker niet toen daarvoor betaald moest gaan worden. Het paard moest nl. eerst op je naam gezet worden, daarna moest je ook betalen voor de Carta

Zo kan het dus wel gebeuren dat oudere paarden geen Carta hebben omdat die nooit is aangevraagd.
Hoe kun je nu controleren dat dit nu wel zuivdere koffie is en geen somoesje van de verkoper::
Heel simpel: je zoekt op de site van de ANCCE het betreffende paard op.

Dan vind je onder zijn naam een lijstje waarin o.a. ook vermeld is of paard APTO/APTA is. ( Reprocucteur B. Maar ook of er Carta is afgegeven
.
Zie bijv. deze link naar een van mijn PRE's
http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... qpAb%2BZU=

Als er in het verleden dus geen carta is afgegeven staat er geen SI.

Neem dan voor de zekerheid wel even contact op met de nederlandse afdeling van Stamboek. Die zullen je percies vertellen wat je dan wel allemaal moet hebben van de verkoper om paard op je naam te zetten en een Carta te krijgen( Dit kan dus ALLEEN als paard nog NOOIT een Carta heeft gehad!!!!!)

Verder trap inderdaad niet in allerlei smoesjes over een Carta die opgegeten is door de hond,nog nagestuurd wordt met de post, kwijt geraakt in Spanje etc. etc.

En verder veel plezier met je PRE ( of Crusado/ andalusier)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:11

Ik zie op Facebook dat er een Spanjaard met 20 Pre's naar de zuidlaardermarkt komt 21 oktober.

Grappig de uiteenlopende reacties daarop. Vooral de hypocriete reacties van enkele stallen die er zwaar op tegen zijn, terwijl ze zelf slachtpaarden opkopen uit Spanje en hier duur verkopen. Ik hoop ook dat ze het niet doet hoor, lange reis en dan de hele dag daar staan en wat als ze niet verkocht worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:06

Heb je een linkje?
Vorig jaar stond er ook een Andalusier ergens op een paardenmarkt in NL, die kreeg ook een hoop aandacht op Bokt toen. Ook al zit er een treurig verhaal achter deze praktijken, het blijven toch prachtige paarden die echt wel de aandacht op zich weten te vestigen met hun bijzondere uiterlijk, zeker als je ze tussen de wat meer gangbare paarden en pony's zet.

Ik sta ook altijd versteld van dat iedereen die [***] ziet meteen roept dat het zo'n prachtig paard is en dat hij er zo gezond uitziet. Blijkbaar maken die enorme schouderpartij, hengstenkap, ronde hals en speknek zoveel indruk dat iedereen vergeet te zien dat de ruggengraat omhoog loopt waar die omlaag zou moeten vallen.
Maar op dat indruk maken en pronkpaard voor parades zijn zijn ze natuurlijk ook gefokt, dus daar zijn ze ook gewoon heel goed in. 8-)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:58

Lukt me nie let om de link te kopiëren. Het is op het Pre andalusier vrienden forum dacht ik.

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:31

Heey, ik heb even een vraagje,

Ik heb een voor mijn eigen veulen een vriendinnetje gekocht gezien ze niet naar de opfok gaat maar hier blijft. Ze komt hiernaartoe zodra ze afgespeend is.

Het is een Pre x Quarter, ik vraag me af of iemand ervaring heeft met zo'n kruising hier? Ik zocht voor in de toekomst een werkwillig, sensible maar toch koel paardje. Ik heb het idee dat ik dat wel gevonden heb als ik hoor hoe ze en haar ouders zijn maar ervaringen zijn toch wel handig :D

Afbeelding
Afbeelding

Verder heb ik niet enorm veel verstand van pre's en quarters gezien ik enkel een fijn recreatie paard zocht. Maar als ik de foto's zie zie ik naar mijn idee goed dat haar moeder een pre is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 16:03

Qua lijf zie ik eigenlijk alleen Quarter, maar ze heeft wel het bolle profiel en de lange oren van een PRE veulen. Ik ben benieuwd naar hoe ze uit gaat groeien!

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:52

Ja dat heeft zelfs een naam toch, azteka of iets in die richting! Vind ze erg gaaf vaak <3