Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 12:33

Oh Elfje is wel leuk!

Kende trouwens ook nog een Bolero, dat was Bolles haha.

Ja Caca klinkt raar hè, eerst noemden we hem Pinda maar nu weer meer Caca.

Pintu vind ik ook leuk klinken! Ik vind Taruga wel een mooie naam Dorien. Ik moet alleen de hele tijd aan Tortuga denken uit Pirates of the Caribbean. :+

Dartel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 14:25

Lucifer zal ik mijn paard niet snel noemen :D Dat is toch wel een beetje vragen om een duiveltje :j

Navarro vind ik mooi! Sol in de zin van zon vind ik ook mooi. Een zon in je leven.

Ik vind het leuk om de officiële naam te gebruiken. Dan wordt het in het gebruik toch vaak wel korter.
Gallardo werd Gayo, Pruna (is Spaans voor pruim) vond ik stom, dus dat werd Una. Quimera was meestal gewoon Quiem.

Met Jarana wisselt het nog een beetje. Soms Rana soms Jarana. Ik heb een minder positieve associatie met Jara anders zou ik haar zo noemen denk ik.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 14:31

Wat een leuke namen komen er voorbij

Ik hou zelf meer van de originele namen, maar dat is persoonlijk natuurlijk :)
Heb er dus ook nooit bij nagedacht om Jenara anders te noemen, op haar paspoort heet ze gewoon Jenara JL.
Ik kort het ook wel vaak af naar Nara ... of ik noem haar pruts of mieke, wat wel lekker vlaams is :p

@Tatyana, wat knap, wedstrijdje meedoen en meteen winnen :D Goed bezig dus!

@Kelly, succes met de zoektocht, vond het wel een goeie tip om even te wachten, wie weet popt er een passende naam in je hoofd als je even bezig bent :)

@Audesta, vandaag wedstrijd dan? :) Succes!!

@FB, haha Piet en Peet, dat bekt wel lekker :')

@Century, wat leuk dat je volgt :) En ja gaat echt goed nu! Ik vrees alleen dat ze weer wat vast zit rechts in haar rug, heel veel moeite opnieuw met links aanspringen en linker buiging ... heb even de fysio geapt.

@Tarzan, ik vind Rambo wel bij hem passen ofzo, beter dan Kyento :) Rocky en Rambo is ook gewoon te leuk!

@Jolmer, Wat een mooie foto's <3 die rododendrons ook <3

Een vriendin van mij haar andalusiër heeft Paco, vond ik ook wel leuk.
Zou wel echt niet weten wat ik zelf zou kiezen als ik ooit een naam mocht geven.
Vroeger als kind hield ik van arabieren en dan super zweverige namen, nu niet meer zo :+

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:41

Hahaha vroeger noemde ik mijn fantasie paarden gewoon witje, vlekje etc. Blij dat die fase over is :')

Ik heb de 2e prijs mee naar huis genomen en een wp. Heb erg erg fijn gereden. En ben super blij want mijn mini heeft zijn eigen verzorgster ook sinds vandaag. Te leuk!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 18:01

Oh fijn Audesta, een mini-verzorgster :D

Hier lekker gewerkt met alle dames, allemaal hadden echt een positieve vibe vandaag

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 18:20

Gefeliciteerd Audesta, met wp, prijs en mini-verzorgster :D

Bedenk me net dat er nog een paar PRE’s bij mij op stal staan, Armando, Bandolero en Will. Die laatste zal wel een afkorting zijn, maar ik weet niet waarvan.
En natuurlijk Taruga’s moeder, die heb ik ook ontmoet; Nacarada (Parelachtig).

Bij het geven van een naam zou ik naar de stamboom kijken, en vernoemen. Eventueel met dezelfde letters een andere naam vormen. Dat vind ik altijd wel leuk.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 18:35

Mooi Audesta! Wat start je nu met hem? En fijn ook een verzorgster voor je mini!

Namen zijn altijd zo eigen. Mijn vorige paard noemde ik niet bij naam, die heette voor iedereen gewoon merrie. Dat stond zelfs op haar naambordje :')
Sun noemen we meestal Sunsie, of pony paard (omdat ze pony is, maar iedereen denkt dat ze paard is)

Maar ik heb ook niet zoveel met namen, dus mij maakt het ook niet echt uit hoe ze heten. Maar het moet inderdaad wel een beetje passen. 2 Spanjaarden bij ons op stal (staan er nu niet meer) heette Isleño en Medgie. Verder ken ik niet zoveel Spanjaarden :')

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 07:37

Even een snelle vraag tussendoor: Weet iemand hoe ik de grootte van de ouders kan achterhalen?
Beide ouders hebben de morfologie online staan maar ik kan nergens de schofthoogte achterhalen. Wellicht weet iemand hier dat.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 17:52

Jullie gaan zo snel :=

Mooie namen hebben jullie gekozen voor jullie paarden, als het maar lekker uitspreekt.
Namen is echt zo moeilijk, en ze moeten ook wel altijd wat passen vind ik. Ik heb zelf nog nooit een paard een andere naam gegeven. Ze zeggen dat dat wel eens ongeluk brengt :')

Hier een Famosa, Lafuente, Zara, Tiffany, Cléopatra en Feiticeira.
Tiffany is Fieke geworden, Famosa is vaak framboos en Lafuente noem ik vaak gewoon Fuentie. De jongste telg is in t kort gewoon Viva.

@prehungaro, bij de APSL kunnen wij dat terugvinden bij de punten bij opname in het stamboek. Misschien daar ergens ook bij de PRE’s te vinden?

@audesta: gefeliciteerd met je WP!

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:22

Haha grappig en leuk de namen te lezen. Ook leuk om over na te denken

Mijn pre heette sterre, maar die heb ik juist juist een spaanse naam gegeven: Sueña.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:11

Namen ja , soms echt een dingetje . Om moeilijke namen naar iets makkelijks te roepen te maken .
Cammi , heet bijvoorbeeld Candela , vondt dat echt niet mooi en lief klinken dus Cammi van gemaakt . De huidige baas noemt haar wel weer Candela.

Verder had ik mijn vorige Gelderse die door de fokker Zintia met de a achteraan genoemd was , dat vondt ik enorm boers zeker met t stigma wat gelderse paarden vaak meedragen / meedroegen , werdt het Zinti ( met stamboek keuring ook officieel zo laten registeren)
Andere paarden hadden een leuke korte passende naam.
Enkele keren project pony gehad zonder naam , die gaven we een passende naam en die naam komt meestal als t diertje wat langer hebt meegemaakt als die korte tijd ttv bezichtiging .

Mijn huidige merrie heeft een heel lange naam OtaJirma , niet uit te spreken en roept niet handig .
Waar we ze kochten noemde ze haar Tinie en dat vondt ik ook niet cool dus nu is het Tiney ( 174 hoog ) of Tinus :D

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:58

Pastis schreef:
Jullie gaan zo snel :=

Mooie namen hebben jullie gekozen voor jullie paarden, als het maar lekker uitspreekt.
Namen is echt zo moeilijk, en ze moeten ook wel altijd wat passen vind ik. Ik heb zelf nog nooit een paard een andere naam gegeven. Ze zeggen dat dat wel eens ongeluk brengt :')

Hier een Famosa, Lafuente, Zara, Tiffany, Cléopatra en Feiticeira.
Tiffany is Fieke geworden, Famosa is vaak framboos en Lafuente noem ik vaak gewoon Fuentie. De jongste telg is in t kort gewoon Viva.

@prehungaro, bij de APSL kunnen wij dat terugvinden bij de punten bij opname in het stamboek. Misschien daar ergens ook bij de PRE’s te vinden?

@audesta: gefeliciteerd met je WP!

Ik haak heel even in, weet jij misschien hoe en waar? Peet en Piet hun vader staat ook in studbook maar ik kan nergens stokmaat van die hengst vinden. Heb al in studbook gekeken, staat vooral veel in het portugees maar ook daar zie ik geen getalletjes die kunnen lijken op een stokmaat...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 20:29

Gefeliciteerd Audrsta, jij gaat echt super met je zwarte!! :D

Leuke namen komen er voorbij!

Zondag en vandaag weer even gaan wandelen met Rambo <3
Zondag had ik een grotere ronde gemaakt met hem die we ook wel onder het zadel lopen. Maar het was vreselijk spannend voor hem. Op een gegeven moment kwamen we langs een weide waar een aantal paarden ‘nt rennen waren en we een fanfare ergens op de achtergrond hoorden. Rambo z’n staart ging de lucht in en dan moet ik wel echt even heel bewust gaan letten op mijn ademhaling. Maar hij bleef braaf bij mij en even verderop kon hij gelukkig weer ontspannen. Ook nog een heel stuk langs de weg gelopen langs de legerbasis enz. Allemaal heel braaf! We kwamen alleen onderweg in het veld een rooster tegen die nieuw was, nou doodeng dat ding hoor _O-

Afbeelding

En vandaag ook weer heel braaf. Ook nog wat gedraafd aan de hand door het veld, vond ie wel leuk :D Ik ga buiten ook bewust wel eens versnellen of langzamer lopen om te kijken of hij oplet en hij past zich heel braaf aan! Gaat ook meteen stilstaan als ik blijf staan, super training dus :D

Afbeelding

Vanmiddag had z’n verzorgster nog even gereden, met korte broek, zonder zadel _O- dier heeft 2 weken niet hoeven lopen en dat doet ie allemaal maar braaf <3

Misschien zadel ik hem binnenkort wel op, ga ik wandelen en als het goed voelt stap ik even op. Even aanvoelen, kleine stapjes worden uiteindelijk grote stappen <3

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 21:25

Mooie vooruitgang toch Tarzan!

Lis had vandaag geen goede dag, te veel wind en te veel stress. Zelfs Elevada was heel druk :=

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 22:18

Goed bezig Tarzan. Balen Maartje, wind is hier voor mijn eigen witje ook een onwijze trigger.

Ik ben echt mega druk geweest vorige week en ben pas nu een beetje tot rust aan het komen. Trainingspony vandaag voor het eerst meegehad naar de instructie en daar leek ineens een kwartje gevallen dus jeej.
De zwarte gisteren meegehad naar de clubles en de instructie daagde me uit een 4 sprong te nemen dus ik heb me er maar doorheen gebluft _O- (denk aan 40 cm hoogte ;) ).
Maar de zwarte vond het weer leuk dus heb me maar meteen opgegeven voor een crosslesje weer hahaha.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 22:56

Leuk crosslesje
Dat wil ik ook graag gaan oppakken als Tiney netjes gaat laden .
Vandaag lesje gehad van haar vorige ruiter.
Dit paard voelt veilig en safe
Alleen weer even wennen aan de meer verheven gangen en beweging in de rug als we draven.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 23:12

Wat fijn Tarzan!
En gelijk een mooie training zo inderdaad! Top!
En hijs knap <3

Ohh das jammer Maartje!
Was de wind zo heftig daar??

Druk Audesta!
Wel leuk!
Cross is ook super leuk denk ik!
Ben ik alleen een te grote schijterd voor :')

Even wennen inderdaad Zinzi!
Maar klinkt als een fijn lesje wel

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 23:16

Ik ben zo blij na 15 maanden weer redelijk ontspannen te kunnen rond rijden.
Ik had veel pech met mijn lieve Judy en Cam was een droom die uitkwam , maar we hadden niet de juiste match en dan is mijn vos merrie een nieuwe droom.
Op naar vele mooie km.s

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 08:35

ja uiteraard precies op de tijd dat ik ging trainen was er echt flink wind. Ik pak Lis bewust wel op die dagen nu, maar dan doen we rustig aan. Dan ga ik niet hangen etc maar gewoon op de kruk staan. Ze moet daar ook mee leren omgaan

Audesta crossen, leuk! Ik durf dat echt niet haha

Kan me voorstellen dat je even moet wennen aan de gangen Zinzi, maar fijn dat het zo vertrouwd voelt <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 08:39

Is de vos een nieuw paard of had je die al Zinzi? Fijn dat dit wel een match is, ontspannen rond kunnen rijden is zo fijn.

Audesta nog gefeliciteerd met de winst! Wel leuk springen en crossen voor de afwisseling.

Jammer Maartje, die wind blijft nog wel even aanwezig helaas zag ik..

Tarzan dat klinkt super! Rennende paarden zijn natuurlijk ook heel spannend. Zeker als daar ook nog een fanfare bij komt haha. (beetje veel prikkels in een keer)

Mooie namen komen er nog voorbij, ik denk dat ik eigenlijk het beste ben in het geven van bijnamen haha.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 08:44

Ja de wind blijft nog even ja, maar hopelijk wordt dat dan ook steeds 'normaler' voor Lis

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 08:58

De vos kwam ik tegen op internet, en wilde eerst wachten tot ik een plekje voor Cam had . Maar iets zei me dat ik toch de stoute schoenen aan moest trekken en vragen om een kennismaking met de merrie .
Ze stond tenslotte echt een dorp verderop te koop .
Met hulp van mijn ouders heb ik haar kunnen ophalen .
Heb er dus korte tijd 2 gehad

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:28

Ah op die manier, ja soms moet je dat soort kansen niet laten liggen. Als dit een betere match is.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:33

@flubberboot;

Kleine toevoeging, de stokmaat van een hengst is in het Lusitano stamboek enkel te vinden indien het een goedgekeurde dekhengst is. Dit onder alturra ao garrote. Op de foto heb ik het in het groen omcirkeld.

Afbeelding

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 12:07

Pastis schreef:
@flubberboot;

Kleine toevoeging, de stokmaat van een hengst is in het Lusitano stamboek enkel te vinden indien het een goedgekeurde dekhengst is. Dit onder alturra ao garrote. Op de foto heb ik het in het groen omcirkeld.

[ Afbeelding ]

Heel erg bedankt!! Ik keek dus gewoon scheel :') Heel fijn om de stokmaat van de vader te weten! Peet is zelf 1.62, de moeder van Pietje is 1.62 en nu weet ik dus dat de vader 1.64 is! Dankjewel!!!