Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:19

Fokken bijv. Miss kun je in de database of via Pre Stamboek Nederland op zoek naar de vorige eigenaren. Wat is de naam van het paard? Anders kun je hem opzoeken bij de lgancce website. Carta is ook een eigedomsbewijs dus wel zo handig om te hebben.

koetjeboe

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:47

Ze zou straks ff een foto maken van zijn papieren.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 18:42

koetjeboe schreef:
wat kan je er niet met je paard als hij niet op naam staat.
hij is ook ooit in belgie gekocht

Ik heb een carta maar heb hem niet over laten schrijven.
Hij is nog steeds rechtmatig eigendom van mij.
Plus ik heb hem laten ruinen dus in principe ga ik de carta dan ook never nooit niet gebruiken.

Wel leuk om zijn afstamming op te zoeken :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:56

Ja maar je hebt hem wel kelly_.
Elke pre had ergens een keer een carta, raar als zoiets verdwijnt en niet opnieuw word aangevraagd. Nogal een belangrijk document. Ik zou nu ook nooit meer een pre zonder kopen. Die Stal in België deed ook net alsof ik de carta zo aan kon vragen, mooi niet dus. Niet handig bij een merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:26

KellyR schreef:
koetjeboe schreef:
wat kan je er niet met je paard als hij niet op naam staat.
hij is ook ooit in belgie gekocht

Ik heb een carta maar heb hem niet over laten schrijven.
Hij is nog steeds rechtmatig eigendom van mij.
Plus ik heb hem laten ruinen dus in principe ga ik de carta dan ook never nooit niet gebruiken.

Wel leuk om zijn afstamming op te zoeken :)

Als hij niet op jouw naam staat is hij - volgens stamboek- niet jouw eigendom. Ik zou hem zeker wel laten overschrijven. Een paspoort is geen eigendom, zoals het kwpn stamboek kun je je alleen als eigenaar aantonen middels een koopovereenkomst. Het PRE stamboek heeft daarom eigendomskaarten gemaakt zodat je kan aantonen dat het jouw paard is. Of hij nu ruin is of niet, ik raad je wel aan hem over te schrijven.

@ZsaZsa: Vandaar dat ik zei tegen @Koetjeboe trap niet in de praatjes dat een Carta niets voorsteld/niet belangrijk is/makkelijk kan worden aangevraagd. Want veel handelsstallen halen tientallen paarden uit Spanje zonder carta's en blijven die praatjes verkopen.. Je wilt dan vaak ook niet weten waar die paarden allemaal wegkomen. De goede stallen in Spanje hebben wel carta's erbij.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 00:27

Ik vind het maar ingewikkeld :+
Wat nou als je die carta niet hebt, wat kan er dan gebeuren? Dat de eigenaar op de carta het paard komt opeisen oid?
Ik lees op die site dat volgens de Nederlandse wetgeving een ondertekend koopakte bewijs van eigendom is. (En voor de Spaanse de carta dus).
Maar nu staat het paard dus bij jou in Nederland en je hebt een koopovereenkomst. Is hij dan nog steeds niet van jou?
En als paard in Nederland is geboren, dan heb je toch niks met de Spaanse wetgeving?
En wat nu als het een andalusier is, dan krijgen ze geen carta als ik het goed heb, en hij wordt in Nederland aangeboden als PRE zonder carta bvb. Dat kun je wel achterhalen dus, of het echt een PRE is? En als je dus wel een volle PRE hebt maar er is nooit een carta voor aangevraagd, staat hij dus ook niet in het stamboek dus dan wordt het een Andalusier genoemd of werkt dat niet zo? :')

Veel vragen haha ik probeer het te begrijpen. :P

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:38

Jawel Aurelia, maar als je wil fokken dan kan dat dus niet omdat je het paard niet op naam kan zetten. Maar de Carta hoort er gewoon bij te zitten, het papier is erg belangrijk dus ik kan me niet voorstellen dat je het als eigenaar kwijt raakt en dan niet opnieuw probeert aan te vragen. Ik denk dat er vaak wat meer achter zit dan per ongeluk kwijt geraakt.

Ik hoorde laatst dat die stal in België paarden koopt in Spanje, en de paarden bij aflevering moet betalen, daarna worden de carta's nagestuurd. Vervolgens betaald diegene dus niet, en stuurt de stal in Spanje dus de Carta's niet. De betreffende stal verkoopt dus zogenaamde Pre's waarvan de Carta's kwijt zijn.. de gedupeerde stal in Spanje kan dan nog weinig doen.. De transport bedrijven kunnen daar weinig aan doen.
Die zullen voortaan wel betaling vooraf per bank willen.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:06

Ja dat bedoel ik meer, stel je koopt bij een handelsstal en je hebt geen carta. (Als je er niet mee wilt fokken of niks)
Particulier zal er wel voor zorgen dat ie er is neem ik aan.
Maar zou het ook kunnen dat de stal het paard als Andalusier verkoopt, maar stiekem wel een PRE met carta is alleen die carta is idd niet meegekomen. Is dat dan erg? Dus jij denkt dan dat je een Anda koopt. Ik probeer alle scenario's te bedenken hahaha

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 13:03

Het is wel een Pre maar dus niet mogelijk op hem op je naam te zetten. Dat moet mocht je er mee na de keuringen willen of fokken. Een anda heeft een Spaans paspoort geen Pre papier. Dus bij een Pre is alles bekend qua pedigree en fokker en door middel van de Carta dus de eigenaar. Ik heb mijn les wel geleerd ondanks dat die merrie vlak na de koop overleed, daar had ik nooit geen Carta meer bijgekregen als ze nog had geleefd en haar wilde ik om mee te fokken.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:56

Ik meen ook dat als je paard nog op de naam van de Spaanse Fokker staat. Dat als deze failliet gaat er beslag kan worden gelegd op je paard.
Maar dat weet ik niet zeker.
Gewoon altijd op naam zetten. Altijd vragen naar Carta en niet geloven als ze zeggen dat ze hem kwijt zijn hahaha.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:32

Ik lees veelal mee en post niet veel.

Maar een carta op naam zetten is geen goedkoop grapje toch? En voor een ruin vind ik dat behoorlijk veel geld. Of weten jullie goedkopere manieren?

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:47

Maar waarom koop je dan een pre? Als het goed is weet je van te voren dat dit geld kost. Ik ben me nog aan het verdiepen maar zou zeker het paard op mijn eigen naam willen zetten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:38

Als je een ruin koopt zou ik me er persoonlijk niet al te druk om maken. Maar zorg wel voor een aankoop bewijs.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 18:27

Nu ben ik wel benieuwd wat die kosten ongeveer zijn?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:02

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:35

Ik wil een PRE omdat ik het mooie paarden vind en het karakter me aanspreekt. Verder hoef ik niet te fokken of zo. Als ik een leuke anda tegenkom vind ik dat ook prima.

Alleen overschrijven pre? Of moet je nog iets van die lijst?
Best leerzaam dit. Had het woord 'carta' al wel eens gehoord, maar geen idee dat dit zo belangrijk was en hoe dat werkt enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:35

Alenthe05 schreef:

Maar een carta op naam zetten is geen goedkoop grapje toch? En voor een ruin vind ik dat behoorlijk veel geld. Of weten jullie goedkopere manieren?

Ongeacht geslacht zou ik hem zeker op naam zetten.
Je bent een eigenaarsnummer nodig á €95.00 en de overschrijving zelf á €65.00.
In het geval van een hengst of merrie waar je mee wilt fokken moet je een fokkersnummer ipv eigenaarsnummer. Die kost €215.00.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:41

_R_G_ schreef:
Zet alsjeblieft altijd je paard op je naam en koop nooit een paard waar geen carta bij zit!
Ook bij een ruin.

Ik sta toevallig heel dichtbij het stamboek en je wil niet weten welke ellende er allemaal voorbij komt bij mensen die dit niet gedaan hebben.
Voor dat je een PRE aanschaft weet je dat deze kosten er zijn. En dit is gewoon eenmalig net als de aanschaf van je paard, neem dit mee in het bedrag wat je uit wil geven bij de aanschaf van je paard.

Ben dan wel heel benieuwd welke problemen jij tegen komt to be honest.
En nog steeds, "dat weet je toch als je een PRE koopt" vind ik echt zo een bull oliebol iets, van te voren wist ik echt niet dat het zo veel geld kostte om hem over te laten schrijven, plus je moet alles nog opsturen (vind ik echt geen veilig idee) en waarom? Het is geen eens een geldig eigendom bewijs.
Ik heb een PRE voor het karakter niet voor zijn papiertje, interesseert me echt helemaal niks. Had net zo lief gewon een Andalusier gekocht als ik daar een juiste van tegen was gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 20:10

Ik ben ook wel benieuwd naar de wettelijke status van de carta in Nederland? Het enige wettelijke eigendomsbewijs van je paard is je koopcontract/factuur, je moet daarnaast ook een paspoort hebben (maar dat is geen eigendomsbewijs) maar alle andere rassen hebben ook geen carta, dus hoe kan die dan de boel alsnog verstoren als je een paspoort + door alle partijen ondertekend koopcontract hebt?

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 20:24

Ja daar ben ik ook een beetje benieuwd naar. Het is dat ik voor het ras ben gevallen maar ik zal hem gewoon voor recreatieve doeleinden 'gebruiken'. Misschien ooit een wedstrijd rijden (kan dit dan niet zonder carta?) maar dat is niet echt mijn doel of zo. Dus stel ik kom mijn droompaard tegen, waarom moet ik die dan laten staan daarvoor zegmaar?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 09:13

Especial schreef:
Alenthe05 schreef:

Ongeacht geslacht zou ik hem zeker op naam zetten.
Je bent een eigenaarsnummer nodig á €95.00 en de overschrijving zelf á €65.00.
In het geval van een hengst of merrie waar je mee wilt fokken moet je een fokkersnummer ipv eigenaarsnummer. Die kost €215.00.

Gezien de reacties dacht ik dat het veel meer zou zijn.. Deze bedragen vallen me nog wel mee.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:14

Ik wil wel een pb :)
En alleen maar fijn die info!
Voor 160 ga ik het natuurlijk niet laten, je paard kost een paar duizend wat is die 160 dan nog?
Maar als ik bvb bij een handelaar een paard tegenkom wat alles is wat ik zoek en het klikt ed. helemaal verliefd en gezond blabla. En dan kom je er achter dat ze geen carta hebben.. dat lijkt me dan een lastige.

En in het paspoort staat dan PRE en dan weet je dat er een carta bij moet zitten dan toch? En als het wel een zuivere pre gefokt is maar ze hebben niet ingeschreven bij pre/carta aangevraagd (weet niet precies hoe dat werkt) komt er dan anda in het paspoort?
En wat als het paard in Nederland gefokt is? Dan heb je niet met de Spaanse wetgeving te maken toch?

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:23

Ik zou ook graag een pb ontvangen! En niet alleen over het overschrijven van een PRE maar ook van een Shetlander :Y)

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:35

Heel interessant om te lezen allemaal inderdaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:51

Interessant dat de Carta in Spanje wordt gezien als eigendomsbewijs. In mijn koopcontracten laat ik de verkoper trouwens altijd tekenen voor dat ze het complete bedrag hebben ontvangen. Dus niet 'X koopt het paard van Y voor € 3000', maar 'X koopt het paard van Y voor € 3000 en Y geeft hiermee aan de € 3000 ook daadwerkelijk ontvangen te hebben'.

Maar het komt dus echt 1x in de week voor dat een Spanjaard zijn naar Nederland verkochte paard opeist en weer vanuit Nederland meeneemt naar Spanje? Daar zou je dan toch veel meer over moeten horen?