Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 09:38

KellyR schreef:
Tarzan, je berichten over Rambo lezen wel steeds meer weg alsof je hem steeds een stukje meer toe laat. Fijn dat er veel positieve dingen gebeuren!

Klopt! Het blijft moeilijk na het verlies van mijn Fuego, maar ik probeer Rambo toch steeds meer de kans te geven. Het blijft lastig omdat ze zo enorm verschillend in karakter zijn, Rambo is echt een lompe zeg maar, Fuego was een die je met zijden handschoentjes moest behandelen, dag en nacht verschil dus haha. Dat gaat met hele kleine stapjes, maar zolang het stapjes vooruit zijn ben ik tevreden :j Hij is ook gewoon heel lief, daar zit echt niks kwaads in en hij is eigenlijk ook te leuk om te verkopen.

Elisa, klopt, door het wandelen komen we wat dichter bij elkaar en leert hij mij vertrouwen en ik hem ook!
Daarnaast heb ik een overbelaste spier in m'n enkel die getriggerd wordt met rijden dus helaas ben ik even genoodzaakt om ernaast iets te doen. Met dit weer wandel ik liever dan longeren dus vandaar dat we lekker aan de wandel zijn nu :D

Scheelt overigens dat Rambo wel gewoon schrikachtig is maar nooit gemeen dus die kun je ook gerust een maand niet rijden en daarna weer opstappen en wegrijden, wat dat betreft is hij toch altijd gewoon braaf :j

Ik vind de jouwe ook echt een hele mooie Elisa, knap dier :D
Oei, dat was niet slim van haar Maartje :+ Wel fijn dat je nog een beetje met haar kan doen om haar soepel te houden!

Kelly, geef mij maar een saaie vos, ik hou ervan en ik vind ze eerlijk gezegd mooier dan de palomino's, valken of dubbel verdunde :o Dus een saaie bruine ben ik het helemaal niet mee eens, de jouwe is ook echt prachtig! <3
Spannend hoor!! Ik ben benieuwd naar je nieuwe aanwinst!!
En gewoon doen zou ik zeggen, de cranio ook voor paarden. Ik heb Rambo ook een aantal keren laten behandelen.

Genieten jolmer <3 Fijn dat ze zo braaf is!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 15:23

Het verbaasde mij dus dat ook verkoper best wel wat recht krijgt, wat ik buiten proportie vind.
Nieuw voorstel gestuurd, we gaan het mee maken.

Ik zit zelf alleen echt in namen dubio. Afgekort noemen ze hem nu Sol. Maar met mijn plat Amsterdamse roots heb ik moeite met L op het eind uitspreken :x

Altijd de "droom" gehad om een dier, kat, hond, paard Karel te noemen. Maar dat vind ik hem echt niet passen, dus die vliegen gaat ook hier niet op hahah.

Door de Portugese roots zat ik daar naar namen te kijken, maar ik kom er niet helemaal uit.
Nu dacht ik, misschien heeft hier iemand een grandiose goed voorstel.

Rafael staat ergens nog het lijstje. Echter is er een vriendin met een vriend die Rafael heet - alles kan kapot uiteraard _O-
Fernando, maar vind ik eigenlijk te lang en daardoor kwam ik uit bij Ferry. Nog geen "ja!" Factor.
Gustavo, maar ben bang dat iedereen hem dan op zijn Hollands Guus gaat noemen en die naam staat dan weer heeeeel laag in het lijstje _O-
Laatst bijgewerkt door KellyR op 17-05-25 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Audesta

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 15:32

Ik zou niet voor een Portugese mensen naam gaan maar dat ben ik :+

Ik vind de bruine echt een plaatje overigens, wauw!

Hier vanochtend de bijrijdster voor het eerst dubbele longe gedaan met mijn witte dame en heb zelf even proefjes geoefend met mijn zwarte voor morgen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 15:36

Hier mijn Empresario omgedoopt naar Pietje of Piet. Pieter als hij stout is :') Heb zijn grotere halfbroer staan en die is omgedoopt naar Pedro/Peet. Dus nu heb ik Piet en Peet :') Of Piet en Pedro :') Pedro heette eigenlijk Istmo De Lyw. Roept ook niet zo lekker.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 15:44

Navaro heet eigenlijk Porqué :j maar de vorige eigenaar heeft hem Navaro genoemd en ik vond dat mooi, dat houd ik.
De Spaanse naam doet mij altijd vermoeden dat hij een 'ongelukje' is geweest. Ontsnapte hengst of iets dergelijks. Hij heeft ook geen papieren.
't Is wel een knap dier :D en een ruin, dus papieren maakt verder niet uit.

Gisteren heb ik even geprobeerd wat hij van de waterslang vindt; ging even zijn hoeven afspoelen. Voor was prima, maar achter vond hij niet zo'n goed idee. Dus daar mee oefenen. Zijn nieuwe paddock-genote lijkt een match voor nu. In ieder geval: er is rust. Of er ook genegenheid gaat komen, is nog even afwachten. Ik hoop het wel.

@Elisa: wat een knap dier!
@Pastis: dat is ook een mooi dier zeg! <3
@Tarzan: fijn even wandelen :D
@Maartje_M: dat lijkt me best lastig, een cyste. Snap dat je dan voorzichtig met haar bent. Maar het klinkt wel alsof ze het werken echt heel leuk vindt!
@Jenara: ik doe weinig met Instagram en ben er niet zo in thuis, maar heb je gevolgd :j Het springen gaat haar makkelijk af lijkt het!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 16:17

Kelly :+ Fuego was Fuego del Sol (vuur van de zon). Misschien iets in de Spaanse hoek zoeken?

Rambo heette eigenlijk Kyento, maar al na het proefrijden zei ik, als ik hem koop wordt hij omgedoopt tot Rambo :+ (heb hier ook een Rocky :D )

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 16:56

Rocky en Rambo vind ik echt geniaal :')

Liefst had ik ze ook allemaal gematcht maar he.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 17:24

Oeh moeilijl, naam.
Zou zelf ook niet voor Portugees gaan denk ik.
Vind Sol wel leuk eigenlijk haha.
Maar t moet wel lekker bekken :+

Piet en Peet vind ik geweldig
Rambo en Rocky is ook echt geniaal :')

Ging het goed Audesta?
Ook met proefjes oefenen?

Lekker geoefend Century! Fijn dat er al rust is.
De rest komt vast vanzelf.

Hier tussendoor even naar Star geweest.
Stuk gewandeld met Natas en een vriendin. Ik had mn camera mee
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 18:46

Dank jullie wel voor de complimenten. Ik vind haar uiteraard ook heel knap. :D

Wat is zijn volledig naam Kelly? Misschien is daar nog wat leuks van te maken.

Leuke namen komen er voorbij, Havanna heette eigenlijk Goofy maar dat vond ik zo stereotyperend. :+

Betekent Porque niet varken Century?
Ik vind Navarro wel een leuke naam, fijn dat de rust lijkt wedergekeerd.

Oh vervelend van je blessure Tarzan, het geeft wel een fijne andere binding zo dat lekker samen wandelen. Ik ben wel blij voor je dat jullie zo naar elkaar toe groeien.

Dat ziet er heerlijk uit dat bosritje Jolmer en vandaag lekker weer wandelen. Ze boft maar..

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 18:52

Het betekent 'waarom' :) vandaar mijn theorie.
Goofy vindt ik een stuk minder mooi dan Havanna, ik vind dat echt een leuke naam!

Heerlijk Jolmer!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 19:29

Oh nu snap ik het pas..had het beter even op kunnen zoeken eerst. :o
Ja ik kan je gedachtegang volgen.

Ah dat vind ik leuk om te horen, het is de eerste echte naam voor een paard die ik ooit zelf bedacht heb. (even los van bijnamen)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 20:37

Succes morgen Audesta!

Kelly hoe heet hij op papier? Als Sol een afkorting is

Ik vind Havanna ook echt heel leuk!

Elevada heet voluit Elevada el Bayo en Lis heet Jalisca XXVIII maar de kids vonden Jalisca toen echt te moeilijk en ik vind het niet zo mooi dus dat werd al heel snel Lissy

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 21:27

Ohh das wel gek inderdaad.
Waarom... tjaa. Wie weet een ongelukje dan ja :(:)
Snap je gedachtengang!

Havanna is zeker een mooie naam!
Kan niet wachten om ooit een paard een naam te geven. Lijkt me echt heel leuk.
Starlight was ook niet echt mn eerste keuze :')

Hele bek vol beiden Maartje haha.
Elevada vind ik wel echt een mooie naam!
Lis is lekker kort maar krachtig! Leuk!

Even spammen alvast hoor <3

Afbeelding

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 21:44

jolmer20 schreef:
Snap je gedachtengang!

Wel een mooi gelukt ongelukje hoor :D Wie weet is de hengst ontsnapt en was het net te vroeg ofzo, waren ze nog niet goedgekeurd oid. Of het is iets heel anders, vonden ze het gewoon leuk klinken :Y)

Mooie foto's! <3

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 21:53

Mooi Jolmer <3

En inderdaad, beide een mond vol dus daar hebben we snel wat aan gedaan haha. Ik heb Elevada ook altijd mooi gevonden

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 21:59

Elevada is een valk toch? Dan snap ik de naam iets beter. Of haal ik nu paarden door elkaar?
Vind het ook een mooie naam, ook Jalisca vind ik eigenlijk best tof. Nog nooit eerder gehoord.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 22:34

Leuke namen komen er voorbij!
Elisa, ik snap volledig dat je haar Havanna hebt genoemt, klinkt veel mooier!
En Maartje, ik snap ook dat je afgekort hebt haha!

Prachtige foto’s jolmer! <3

Hier een Tarzan gehad die al zo heette, Fuego del Sol en dan Rambo zelf bedacht en Rocky ook zelf bedacht, die heette Miguel :+

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 22:55

Hehe, leuke namen en twisten op namen.
Misschien dan toch maar gewoon voor Karel gaan! Dat maakt niet zo veel uit als het plat uitgesproken wordt.
Kees is ook nog een kanshebber _O-

Maar Sol kan uiteraard ook en dan gewoon Sollie,Bollie, Knollie :+

Een zonnige dag vertaald, dus Dia zit er ook nog in. Daar zou je nog Diaz van kunnen maken eventueel.

Casta heette op het papier Castañeda, die heb ik gewoon afgekort naar Cas en Casta, ging prima en vond ik ook leuk. Deze vind ik wel ietsje lastiger.

Tijdens het tikken denk ik nog aan Lucifer, Luci >> lusitano. Ag, ik heb nog 5 dagen om er wakker van te liggen.

Mooie foto's Jolmer! Het oogt altijd zo romantisch met de bloemen in bloei.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 22:57

Wauw wat een mooie foto’s Jolmer :wow:

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 23:04

Mooie foto's Jolmer <3

Namen, ik heb alles aangehouden zoals de fokker de naam ooit bedacht heeft, maar ik gebruik wel afkortingen. Tenzij ze stout zijn, dan komt de volledige stamboeknaam er aan te pas :')

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 06:50

Haha Daisy! Zo herkenbaar... Sun heet officieel Calenda, maar is door de handelaar Sun genoemd. Wij hebben erover nagedacht haar anders te noemen, maar waren al gewend aan Sun. Maar als ze niet luistert noem ik haar sunshine, dat is net lang genoeg om wat meer impact te maken :+

Ik zag dat iedereen weer lekker bezig was geweest! En wat mooie foto's langs zien komen.

Hier had mijn dochter gister weer wedstrijd met Sun, voor het eerst in 5 maanden (7 weken boxrust en nu al 3 maanden opbouwen). Wel nog een proefje zonder galop gedaan en wat aangepast gereden (losser teugeltje en niet te diepe hoeken/strakke bochten) maar ze wonnen toch maar mooi. Wat een heerlijk paard is het ook!

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 08:55

Wat leuk, gefeliciteerd! Ik heb ook een Sun gehad, maar dat was afgekort van Sunday.
Ik vindt Calenda ook wel een mooie naam.

Haha Dais, wel herkenbaar..dan wordt de volledige naam uitgesproken.

Sol en Dia zijn wel lastig om makkelijke afkortingen van te maken..Karel of Kees kan inderdaad ook gewoon. Mijn achteroom fokt springpaarden en daar heten de hengsten/ ruinen ook allemaal Karel, Kees, Piet of Willem haha.

Tarzan vind ik ook wel een leuke naam, en Fuego klinkt ook goed. En Rocky en Rambo zijn gewoon stoer!

Fijn om te lezen dat jullie Havanna ook een mooiere naam vinden, het is nog best ingewikkeld vind ik dat namen verzinnen.

Elevada klinkt heel chique maar hoe kort je dat af?

Mooie foto's Jolmer! Toch vind ik Starlight ook best een leuke naam.

Wij hebben nog de Andalusiers Curro (komt veel voor die naam geloof ik) en Cacahuete gehad..die laatste betekent dus Pinda haha. Zo zou ik een paard ook niet snel noemen. :o

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 09:26

Namen… Altijd leuk.
Ik heb qua PRE’s eerder een Tordo gekend (Lijster) en Pinturero (Schilder), afgekort tot Pintu en nu Pino.
Taruga is vernoemd naar haar opa Tarugo. Mij is verteld dat die weer vernoemd is naar een archeologische vindplaats in Nigeria, beroemd om de artefacten van de Nok-cultuur. Maar als ik Wikipedia check, vind ik ook een boomkikkersoort :D
Ik vind het helaas niet zo’n mooie naam en noem haar meestal Flapoor of Dikkie :+

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:04

Century schreef:
jolmer20 schreef:
Snap je gedachtengang!

Wel een mooi gelukt ongelukje hoor :D Wie weet is de hengst ontsnapt en was het net te vroeg ofzo, waren ze nog niet goedgekeurd oid. Of het is iets heel anders, vonden ze het gewoon leuk klinken :Y)

Mooie foto's! <3

Jaa dat zeker!!
Je weet t nooit
Misschien inderdaad gewoon een leuke naam, verder niet bij nagedacht haha.

Kees is leuk :')
Lucifer is ook leuk!

Wat goed Tatyana! Lekker rustig opbouwen, maar toch leuk dat ze wonnen!

Ik zou Cacahuete dan ook gewoon Pinda noemen Elisa :+
Caca klinkt ook zo, uhm. Gek }:0

De PRE's die ik ken heten Gacho, Borracho, Indio, Emerito.
Ook wel leuke namen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:46

Nee Elevada is heel bruin :D
Afbeelding
We korten Elevada af naar Elvie of Elf/Elfje

Kelly een naam vormt ook makkelijker als je een paar dagen bezig bent met een paard.

Tatyana gefeliciteerd voor je dochter!