lusitano praat en foto,s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 16:18

Creme is niet zwak, ben ik van over tuigd.
Wel denk ik dat als he creme op creme op creme blijft fokken er problemen komen en je pigment verliest.

Zo is het bij de honden in ieder geval. Blauw is bv de verdunning van zwart. Je hebt van die fiets die generatie op generatie blauw op blauw op blauw blijven doen, en hier door ontstaan helaas problemen.

Denk dat dit bij paarden en honden het zelfde is

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:46

Betreffende Lusitanos en sport, maar dressuur zoals het later werd vastgelegd door de FEI, dus de wedstrijdsport is in Portugal en Frankrijk ontwikkeld. En werd en wordt dus ook gewoon op Lusitanos beoefend. De dressuurkampioenen van Spanje rijden niet zelden op Lusitanos. Ze worden door Spanjaarden ingekocht voor sport.

Doordat ze nooit op uiterlijk, maar op bruikbaarheid zijn gefokt, kun je ook niet echt spreken wat nou een typische Lusitano is er zijn maar een paar dingen vastgelegd in de rasstandaard en zelfs die geven ruimte. Als in tussen dit en dat.

Betreffende dubbel verdunde kleuren, melanomen en vooral slechtziendheid zie je daar veel. Van andere fouten die typisch zijn weet ik niet.

Persoonlijk vind ik kleurfokkerij de achterdeur uit tenzij je extreem selectief bent en blijft letten op alle andere factoren die een paard goed en bruikbaar maken.
Ik zou zelf liever een paard hebben dat toevallig een kleurtje heeft dan dat het gefokt is om die kleur te hebben.
Die kleurfokkerij kan dus ook gewoon een reden zijn dat cremellos een slechte naam hebben, als je alleen naar een kleur kijkt kun je er van alles infokken dat niet gunstig is....Maar dat hoeft dus niet te liggen aan het feit dát ze een kleur hebben, maar aan het feit dat de fokker alléén naar de kleur gekeken heeft.

Blijven verdunnen lijkt me inderdaad ook geen goed iets, maar ik ken niet de specifieke gevolgen omdat ik het hier nog niet zelf heb gezien of over gelezen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:14

Nee, dat denk ik ook niet Keona. Maar ik heb me er niet zo in verdiept om met harde bewijzen te komen. Ik heb wel mijn vraagtekens, zowel bij de plussen als de minnen.

Komen melanomen door het creme gen of door schimmel? Veel paarden met dubbel creme dragen ook schimmel, alleen is dat minder zichtbaar door het creme gen. Ik weet niet of daar ooit onderzoek naar is gedaan?

Persoonlijk vind ik het altijd jammer dat er snel gesproken wordt over kleurenfokkerij. Ik wilde niet dat paard omdat hij die kleur had, ik had een heel wensenlijstje waaronder bepaalde kleuren, die ik gewoon het mooiste vind. Voor mij dus een optelsommetje, geen concessie op iets anders. Gelukkig zijn er ook genoeg fokkers die kijken naar meer dan enkel de kleur. Natuurlijk zie ik ook genoeg creme verdunningen die niet goed in elkaar zitten. Maar dat zie ik ook in bruine, zwarte en schimmels. Alleen betaal je dan vaak voor een creme verdunning wat meer geld vanwege de kleur. Fokken op één specifieke eigenschap en de rest uit het oog verliezen is altijd slecht. Of het nou kleur is, hoogte, beweging. Ook voor ons als consumenten ligt daar ook een belangrijke rol. Slechte fokkers blijven fokken, zolang wij van ze blijven kopen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 18:18

Melanomen zijn gekoppeld aan het schimmel gen ( zijn dan wel goedaardige).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:37

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 14:14

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:23

Voor Lusitano bijzonder hellend kruis.

Verhouding beenlengte en rompdiepte vind ik ook bijzonder.

Niet helemaal mijn type iig.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:08

Toevallig hebben we (Auky en ik) deze hengst live gezien bij de fokker vorig jaar en is een nakomeling (hengst) ons bekend.

Ik vind persoonlijk dat ze mooiere hengsten heeft lopen en gezien zijn formaat zou hij niet mijn eerste keuze zijn. Maar zijn zoon is wel een zeer mooi dier.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:07

keona schreef:

Dat wil niet zeggen dat ze uitsluitend bij schimmels voorkomen.
Het is huidkanker. Lichte paarden zijn er gevoeliger voor dan donkere paarden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 18:16

Lusitana schreef:
keona schreef:

Dat wil niet zeggen dat ze uitsluitend bij schimmels voorkomen.
Het is huidkanker. Lichte paarden zijn er gevoeliger voor dan donkere paarden.

Dat zeg ik ook niet als een ander kleur paard ze vaak heeft zijn ze kwaadaardig

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:27

Cambiar schreef:
Thx voor de interessante info Lusitana!
Ga volledig met je mee!
Over groot en kleur gesproken, wat vinden jullie van deze?
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2219760175
https://youtu.be/Rb0A1iyw3fY
https://youtu.be/kqHXSXWXAWA

Twijfel een beetje over z’n rug en de lengte. Verder vind ik hem wel mooi. Niet perse om te hebben, daarvoor spreekt hij me niet genoeg aan.

Hoe hoog is hij? Dat kon ik niet terugvinden. En de Portugese mannetjes erbij kunnen soms een vertekend beeld geven. ;)

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:55

1.72m als ik het me goed herinner

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:58

Jessix schreef:
N

Persoonlijk vind ik het altijd jammer dat er snel gesproken wordt over kleurenfokkerij. Ik wilde niet dat paard omdat hij die kleur had, ik had een heel wensenlijstje waaronder bepaalde kleuren, die ik gewoon het mooiste vind. Voor mij dus een optelsommetje, geen concessie op iets anders.

Het gaat dan ook niet om de keuzes van de klanten (de kleur kan immers ook onbewust gefokt zijn, maar het paard blijft toch die kleur hebben die je ziet), iedere heeft z´n eigen voorkeuren, en het oog wil ook wat, maar hoe secuur fokkers werken die belang hechten aan een kleur.
Als fokker moet je zeker verder kijken dan kleur alleen.

Als klant is het maar net wat je belangrijk vindt. Jij moet er tevreden mee zijn. De een heeft een lange wensenlijst, de ander een korte. Een slecht paard kan iemands droompaard zijn en een goed paard iemands nachtmerrie. Dat is gewoon heel persoonlijk.

Maar als je er mee gaat fokken moet je gewoon proberen een correct paard te fokken. Dat het soms anders loopt, hoort er ook bij, trouwens. Maar bewust op maar 1 eigenschap letten is wat een ras verpest. Daar zijn genoeg voorbeelden van bij alle diersoorten en paardenrassen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 19:29

175cm staat bij de eerste link van dat paard

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:28

Lusitana schreef:
Het gaat dan ook niet om de keuzes van de klanten (de kleur kan immers ook onbewust gefokt zijn, maar het paard blijft toch die kleur hebben die je ziet), iedere heeft z´n eigen voorkeuren, en het oog wil ook wat, maar hoe secuur fokkers werken die belang hechten aan een kleur.
Als fokker moet je zeker verder kijken dan kleur alleen.

Als klant is het maar net wat je belangrijk vindt. Jij moet er tevreden mee zijn. De een heeft een lange wensenlijst, de ander een korte. Een slecht paard kan iemands droompaard zijn en een goed paard iemands nachtmerrie. Dat is gewoon heel persoonlijk.

Maar als je er mee gaat fokken moet je gewoon proberen een correct paard te fokken. Dat het soms anders loopt, hoort er ook bij, trouwens. Maar bewust op maar 1 eigenschap letten is wat een ras verpest. Daar zijn genoeg voorbeelden van bij alle diersoorten en paardenrassen.

Helemaal mee eens. :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:29

keona schreef:
175cm staat bij de eerste link van dat paard

Oh had ik net niet gezien op mijn telefoon. Flink paard! :wow:

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:42

@ Cambiar: niet mijn smaak in ieder geval, vind de stand van de voorbenen ook niet helemaal correct lijken op de video. :o

Even wat Santi spam, hij was zo lief zaterdag. We hadden even een speeldagje, niet te serieus allemaal, en ik heb garrocha met hem gereden zonder hoofdstel. :D Hij was zo braaf!

Dit was de vierde keer dat ik hem zonder hoofstel gereden heb, hij doet het echt heel goed en lijkt het ook erg leuk te vinden om op deze manier te werken. :)

(Ja, slordige wissels, ik zit er blijkbaar normaal toch teveel van voren aan dus zonder hoofdstel 'valt' hij er in omdat ik niet netjes genoeg zit :+ )

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 22:10

Ik was eindje geleden aan het watertanden bij een grullo Lusitanoveulen (Larapio)
Blijkt hij gekocht te zijn door Oelke om samen met de Sorraia's uit Oostenrijk en Amerika(Sorraia mustangs met Sulphur bloed) het ras verder te zetten in het Portugese natuurreservaat Faya Brava, met enkel dun kleurige Iberiers.
Die zoon van Xeque Mate schijnt een dijk van een paard te zijn. Een Lusitano met grullo kleur wordt erbij gezet in dat reservaat ivm verbetering van de inteelt factor bij de sorraia's....had al gepolst of ik zo geen veulen kon kopen gekruisd met die grullo Lusitano, maar dat kon niet (ik zit in project voor behoud van het Sorraia bloed en heb ook een geweldige kruising met Sorraia, mijn kleine mannetje sprong op 5 maand over 1m20, het is een heel bijzonder ventje met super aanhankelijk en zelfzeker karakter, heel sportief: https://myalbum.com/album/OHWjWB5AZ9RV

Nu merk ik tot mijn grote verrassing dat Xeque Mate de papa is van dat Lusitanoveulen die in dat reservaat zit!
Vader is Xeque Mate en moeder heet Zebra maar is een schimmel:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1630127325
Afbeelding

Ook deze dochter vind ik om te smelten:
Afbeelding

Mijn doel is om 1 keer rustiek te kruisen met een ras dat aan de wieg staat van de Lusitano, Lusitano met een grullo berber (heb daar al 1 dochter van) of Sorraia en daarna terug kruisen met Lusitano, liefst in het oorspronkelijke kleur dun.
Ik vermoed dat Xeque Mate misschien wel de ideale hengst kan zijn daarvoor. Mijn paarden zijn klein, van het oude type Lusitano, max 1m55, dus wat maat kan misschien geen kwaad....die rug vind ik zelf redelijk ok, maar had wat schrik voor de gewrichten van zo'n groot paard, maar ga hem eens life gaan bekijken en zolang hij niet maait lijkt het me wel ok.
Naar het schijnt kan Xeque mate goed springen, vind ik ook wel leuk, gezien ik ook springende Iberiers heb...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:54

Ik ga het toch niet doen, vind zijn rug te lang...

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:18

Elevage du Castel heeft ook een Grullo staan. Misschien is dat wat?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:04

rider schreef:
Elevage du Castel heeft ook een Grullo staan. Misschien is dat wat?

Oh thx voor je tip, merci!
Helaas ik vind hem niet...

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:09

Kijk even op haar Facebook. :) Felix Inacio da Costa fokt ook met wildkleur trouwens.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:48

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:50

Ik vrees dat het helaas niks wordt met een dekhengst uit Portugal te gebruiken.
Ze geven geen enkele garantie. En met de reputatie met sperma uit Portugal, is dat een financieel risico dat te groot is om te nemen.
Iemand nog leuke suggesties binnen de Benelux/Frankrijk of hengstenhouders die wel garanties geven?

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:24

Zijn er van hier nog mensen naar de vergadering geweest?

Ik moest helaas naar de kliniek die dag.