[HK]GZ: Trotse liefhebbers van alle Barokke paarden :)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Enamorado

Re: [HK]GZ: Trotse liefhebbers van alle Barokke paarden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:36

Ik weet precies wat je bedoelt. Ik heb sinds kort een anda hengst. en ik zit met precies hetzelfde.

Hij staat altijd in zijn eentje. niemand op stal zal zeggen: zet mijn ruin er maar even bij. In de zomer hebben wij beperkte weidegang. Dan gaan de ruinen apart. de merries ook.
en hij. Hij staat dan in zijn eentje. Ik wil niet gaan fokken en ook hij is heel erg lief kwa karakter.

maar ja als ik hem laat ruinen kan hij wel lekker spelen en rennen met andere paarden. mmmmm moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:44

Ja, precies!
Ik weet ook niet of ik wil gaan fokken. Zijn vorige eigenaresse heeft wel tegen mij gezegd dat als ik over een paar jaar hem laat keuren, dat ik dan wel hoog met hem zal scoren.
Maar ik weet op dit moment niet of dat mijn doel is.

Hij stond tot een klein maandje geleden nog in de opfok. Daar was hij ook de onderdanige van het koppel. Zou dus goed kunnen betekenen dat hij met een dominante ruin ook weer de onderdanige wordt.

Erg moeilijk allemaal...

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:55

Yenneke schreef:

Hoi, welkom!!

Grappig... ik had een tijdje terug interesse in X-tremo..maar toen was ie net verkocht... kom ik hem hier tegen Haha![/quote]

Echt waar? Toevallig! Ja, ik was je net voor... Sorry! Knipoog

Ik zit ook met een probleempje wat stalling betreft. De mensen waar mijn huidige paard nu bij staat durven geen hengst op stal aan. Ze hebben er geen ervaring mee en de faciliteiten er niet helemaal voor, dus het is wel begrijpelijk. Maar ik wil natuurlijk wel graag allebei de paarden op een locatie hebben en ik sta er super naar mijn zin.

Zit nu dus heel erg met de twijfel wat ik moet doen. X-tremo hengst laten of toch nog laten ruinen.
Ik vind het zonde om hem te laten ruinen, puur omdat hij een super karakter heeft, goede bouw, mooie gangen en een goede stamboom. En ik wil natuurlijk ook zelf eerst aankijken hoe het gaat als hij hengst is.

Maar daarnaast brengt het ook wel wat beperkingen met zich mee. Overal waar hij op stal komt te staan zal hij toch apart behandeld moeten worden. Alleen naar buiten, enz.

Wat zijn jullie ervaringen/adviezen?[/quote]

Jeetje! Wat is Xtremo lekker opgedroogd zeg! Het is ook een flink paard volgens mij?

Over het ruinen, ik heb een jaar lang lopen twijfelen en wat iedereen tegen me zei bleek waar te zijn! Ik ben echt blij dat ik het gedaan heb! Hij is veel atenter geworden, meer aandacht voor mij. Hiervoor had hij alleen aandacht voor zichzelf en zijn omgeving. Hij is verder niet veranderd, alleen prettiger in de omgang. Hij gilt de boel niet meer bij elkaar. Ik hoef niet meer iedereen te waarschuwen dat ik er aan kom (als hij dat zelf al niet doet). Daarbij ben je als hengsteneigenaar altijd de schuldige, ook al doen andere mensen nog zulke domme dingen jij wordt er op aangekeken. Ik vind het ook een hele geruststelling dat hij straks gewoon met andere paarden het land op kan en gewoon lekker paard kan zijn! Kortom, ik heb er geen spijt van! Tenzij hij een briljant papier heeft en het een verlies voor de fokkerij is als je hem ruint zou ik het gewoon doen! Zeker als je al niet van plan bent om met hem te fokken. (ik zeg het makkelijk maar ik heb zelf echt onwijs in tweestrijd gelopen een jaar lang!)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:57

En niet onbelangrijk, hij heeft ook zijn trotse uitstraling en prachtige barokke lijf behouden! Ook geen manen kwijt! Ik kan het jullie zeker aanraden!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:34

Op dit moment heb ik geen stallingprobleem. Lobke is niet van mij, dus heb er niets over te zeggen (Yenneke, een antwoord op je vraag Knipoog). Maar ik heb het er prima naar mijn zin. Er staan ook weinig mensen. De eigenaar van het gebeuren zie ik wel eens lopen. Dan hebben we de eigenaresse van de paarden, 4 verzorgsters (waaronder ik) en dan no de dochter van de eigenaar met haar pony. We kunnen het eigenlij goed vinden met elkaar. Een iemand wat minder, maar daar heb ik ook geen last van. De paarden staan lekker iedere dag buiten en vanaf april 24/7. Jammer dat de grond opgekocht gaat worden en dit allemaal weggaat. Ik hoop echt dat het nog lang duurt. Ik hoop Lobke wel te kunnen kopen in de toekomst en dan ben ik bang dat het wat moeilijker gaat worden kwa stalling. Maar ik zou toch in eerste instantie kijken naar het belang van het paard. Dus lekker buiten, goed en regelmatig voeren. En ik wil er wel een bak bijhebben en het liefst niet al te veel mensen.

Yenneke als je niet wilt gaan fokken, lijkt de beslissing voor mij wat makkelijker. Misschien voelt hij zich op een gegeven moment ook niet meer lekker in zijn lijf met al die hormonen waar hij niets mee kan doen. En hij kan dan inderdaad lekker met alle paarden op het land. Alle voordelen van zijn hormonen heeft hij nu gehad (uiterlijk en groei). Ik denk dat er nu meer nadelen dan voordelen zullen zijn (als je niet wilt fokken inderdaad).

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:52

Lees hier veel redenen waarom ik toch ook heb besloten furia te laten ruinen. Voornamelijk inderdaad die oplettenheid, het is fijn als je paard altijd even attent naar je is. En bovenal het lekkere kunnen spelen met andere paarden, dat hoort toch. Want bij mij op stal staan er maar 2 ruintjes, waarvan 1 oude shetlander en 1 oude dominante ruin, die schopt fuur zo in elkaar.
Hebben jullie hier ervaring met castreren (met hengsten rond de 4 liefst)?
Want @Lusitano hou oud was die van jou toen je hem liet castreren?
En wie weet er goede da's voor castratie in NoordHolland?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:56

Ik heb Sam bij DAP Kootwijkerbroek laten castreren. Hij was ruim 4 1/2 toen ik hem liet castreren vandaar dat ik een operatie onder kliniek omstandigheden wilde, over de lies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:59

Lusitano: Hij is mooi geworden hè! Hij is qua stokmaat wel aan de maat nu. Zal uiteindelijk iets van 1.63m worden. Hij moet nu alleen nog in de breedte/rondte groeien. Vergeleken bij m'n KWPN'er is het een pony, haha.

Maar dat is een kwestie van tijd, uitgroeien en trainen. Over een paar jaar is hij net zo mooi als zijn vader Jacto!

Dat is dus ook nog iets om hem misschien wat langer hengst te laten, omdat hij nog niet helemaal uitgegroeid is.

En hoelang heeft het geduurd voordat hij doorhad dat hij geen hengst meer was en geen last meer had van de hormoontjes?

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:01

Ik heb het op 6,5 jarige leeftijd gedaan ook op de kliniek over de lies. Ik zat in dezelfde tweestrijd als Lusitano maar ik ben ook blij dat ik het heb gedaan. Hij is het nerveuze en vervelend drukke kwijtgedraakt. Hij kan nu lekker paard zijn en met vriendjes op de wei.

Het was voor mij erg moeilijk omdat Suev APTO was en ik heb ook 3,5 jaar hengst heb gehad in Spanje, maar daar ging het makkelijker omdat de hengsten en merries gescheiden gehouden werden. Hier in NL staat alles door elkaar en daar kon Suev echt niet tegen. Hij stond zichzelf zo op te vreten in de stal dat hij er ook echt mager van werd. Dus uit belang van het paard was het ook echt wel nodig. Ik heb mezelf duidelijk afgevraagd; waar heb ik nu een paard voor? Om hem andere paarden te laten dekken in opdracht van anderen, of omdat IK een fijn rijpaard en maatje wil? Moge duidelijk zijn dat het het laatste antwoord was Haha!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:02

Hij vindt zichzelf nog steeds wel redelijk mans hoor...maar hij is niet meer zo gek als voorheen. Dat is redelijk geleidelijk gegaan maar wel behoorlijk snel! Met een week of vier was er echt al verschil.
Sam is nu aan het uitzwaren, dat was ook nog een puppy. Iedereen die ik er over sprak gaf aan dat ze juist na de castratie vaak nog meer gaan groeien. En wat er genetisch in zit gaat er ook niet meer uit. Alleen die echte spekkerige hengstennek mis je misschien. Maar dat heeft ook meer met aanleg te maken. Mijn andere ruin heeft ook een prachtige hals, die van Sam vind ik ook prima. Niet te zwaar maar zeker geen hert!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:04

Yenneke schreef:
Lusitano: Hij is mooi geworden hè! Hij is qua stokmaat wel aan de maat nu. Zal uiteindelijk iets van 1.63m worden. Hij moet nu alleen nog in de breedte/rondte groeien. Vergeleken bij m'n KWPN'er is het een pony, haha.

Maar dat is een kwestie van tijd, uitgroeien en trainen. Over een paar jaar is hij net zo mooi als zijn vader Jacto!

Dat is dus ook nog iets om hem misschien wat langer hengst te laten, omdat hij nog niet helemaal uitgegroeid is.

En hoelang heeft het geduurd voordat hij doorhad dat hij geen hengst meer was en geen last meer had van de hormoontjes?

Als je hem groter wilt kan je hem beter vroeger castreren. Als je hem breder wilt kan je hem beter later castreren. De groeischijven van de botten sluiten zich namelijk onder invloed van hormonen. Door de castratie hebben de hormonen ook minder invloed op het sluiten van deze groeischijven en groeit je paard dus langer de hoogte in.

Wat betreft nog even het uiterlijk: Suev is alleen maar aangekomen sinds hij gecastreerd is. Zijn manen waren al minder mooi voor de castratie. Zijn nek is nog steeds mega Haha! en hij dekt merries in de wei. In de zomer hangt hij op het land wel echt de hengst uit in de kudde. Maar zodra ik hem pak doet hij gewoon normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:08

hmmm... begin toch wel sterk te twijfelen om het misschien toch te doen na al deze reacties.
Ik ga het toch nog maar een keer met m'n instructeur bespreken wat hij me zou adviseren.

Het enige andere nadeel van het stalletje waar ik nu sta is de rijbak. Die loopt wat schuin af waardoor ze steeds bergop- en bergafwaarts moeten lopen. Daarnaast is de bodem ook wat zwaar. X-tremo is nu nog 100% in orde, maar ik weet niet wat de bodem voor invloed zal hebben in de toekomst. Mijn oude paard staat nu ook al met een peesblessure.
Maar voorlopig zal ik daar de komende maanden ook geen intensief gebruik van gaan maken en wie weet willen ze het in de toekomst wel verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:13

Jacto zijn vader heeft ook niet echt een spekkerige nek. Wel een brede hals, maar geen speknek. Die spieren zijn ook weer door de juiste training bij te kweken.

Hij wordt in april echt 4 jaar, dus heeft in ieder geval al een aantal jaar als hengst kunnen doorgroeien.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:20

Tja, stalling... heb Frío net een half jaar maar helaas ook al mijn ervaring ermee. Maar zoals eerder aangegeven staat Frío nu op een stal waar het allemaal erg gemoedelijk en vrij makkelijk is/gaat.
En Frío is een ruin, maar van de staleigenaar begreep ik dat hij ook geen probleem heeft met het stallen van een hengst. Hij heeft er tenslotte zelf ook 1 en heeft in het verleden een pensionklant gehad die 2 hengsten had.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:29

tja,ik moet zeggen ik heb hier 1 hengst staan en dat is wessel,die zich tot nog toe echt super gedraagd,maar mocht die zich teveel man gaan voelen of het wordt een frustraatje van zijn hormonen,dan laat ik hem castreren.

en ik begrijp best dat zeker op een pensionstal,dat mensen niet zomaar hun ruin bij een hengst in de wei zetten,wessel was vorig jaar een keer ontsnapt,en ook al staat hij zijn hele leven bij een ruin,hij greep de andere paarden gewoon.echt aanvallen en bijten(de ruinen),zeker op een pensionstal geeft dat enorme risico's,zowel voor de pensionstal houder,die die paarden dan bij elkaar zet,als voor de eigenaren enz..

castreren heb ik laten doen bij hengsten op alle leeftijden,van 2 jaar tot een jaar of 10 ,allemaal staand,gewoon op stal.zijn allemaal goed gegaan.

hier krijgt wessel een wei appart,voor het eerst dit jaar alleen,daar hij zijn oude stalgenoot molesteerd,die gaat nu bij yippie in de wei.

overigens heb ik hier geen problemen bij mijn ruinen dat ze geen uitstraling genoeg hebben,of geen halzen genoeg... Lachen

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:27

hahaha..nee die nek zit bij jou paarden wel ok Femke Clown

Yenneke schreef:
Echt waar? Toevallig! Ja, ik was je net voor... Sorry! Knipoog

Geeft niks..hij is je van harte gegund. Ik heb al wat anders leuks gevonden Knipoog

Ik denk dat X-tremo het in de toekomst zeker goed kan doen op de keuring.
Of je hem hengst laat is jouw keuze. Er zitten beperkingen aan het houden van hengsten en ook in de omgang zijn ze natuurlijk anders als ruinen. Er zijn heel lieve hengsten waarvan je amper merkt dat ze hengst zijn(ken er verschillende), maar ook die zichzelf in de weg zitten qua hormonen.
Ik denk dat je je eigen paard het beste kent en voor hem de keuze moet maken wat voor hem in jullie situatie het beste is. Ondertussen kun je natuurlijk veel leren over de ervaringen van anderen....

Ik zou in ieder geval goed nadenken over het wel of niet castreren. Het is natuurlijk zo dat je zijn ballen er later niet weer aan kunt plakken als je er spijt van hebt.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:13

Haha ik kan nu niet mee praten met m'n merrie. Wij hebben 1 hengst op stal en dat is een ezel. Knipoog

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:33

@ kimmie261: Jij hebt het allemaal staand laten doen, dat wil ik dus ook het liefst. Heb me ook "ingelezen", en daar vind ik de meeste voordelen aan zitten. Hoewel ik na de technische kant gelezen te hebben echt dacht, aahh wat doe ik me paard aan Ach gut Klinkt allemaal niet vrolijk Maarja, ben heel benieuwd hoe meneer zal worden als hij eenmaal gecastreerd is etc.

Rijden ging trouwens echt heerlijk Lachen Hij had weer 2 relaxte daggies gehad (alleen losgeweest) nou en dan merk je het verschil echt Lachen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:41

ja bij mij zijn ze allemaal staand gedaan...ging heel goed,ik heb er nooit problemen mee gehad in ieder geval...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:03

Yenneke, welkom!
En veel succes met je nieuwe aanwinst!

Lusitano, wat voor zadel heb je nu?
wel vervelend dat die ook niet lijkt te passen...
Wat was de reden dat jouw andere zadel niet goed pastte, die mooie bruine?

Hier in de buurt kun je bijna nergens een hengst in pension kwijt...
En al helemaal niet waar ze naar buiten kunnen...
dat zou mij ook wel tegen houden om een hengst te kopen, ik vind wel dat ze naar buiten moeten kunnen, maar dat geldt voor alle paarden...

Nicky, je vroeg of stal wassenaar niks is...
Op zich beide leuke stallen volgens mij met gezellige mensen!
Maar ik heb er altijd een beetje iets tegen als ze in van die grote koppels het land op gaan en dan dag en nacht buiten blijven lopen...
ik heb dat al te vaak mis zien/horen gaan...

peetisgreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:09

cojolly schreef:
uh valt me wel op dat jullie zo weinig betalen aan stalling, ik zit in de randstad, heb wel een binnenbak en het amsterdamsebos tot mijn beschikking, en zomersweidegang, en betaal stalling 300 euro per maand en weide 175 per jaar

even een vraagje sta je op de nieuw amstelland???
heb daar gestaan toen ze nl. net de nieuwe stallen kregen en heb een leuke tijd daar gehad.
maar door verhuizing ging ik daar weg ????
was even off topic Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:13

pablo stond appart ..tja hengst he ..
hji vond het wel best al dat gedek
baasjes van de merries vonden het iets uh minder Bloos
vooral omdat die dus wel lekker klaar kwam en zij niet geloofde dat
hij maar weinig kans op bevruchting gaf
de shetters erbij ..maar die bleven niet achter ljintje Bloos
snachts buiten laten is je eigen keuze , mag jaar rond op stal
iig wel bij klaas , bij kees weet ik dat niet
kees heeft weer binnen bak , klaas weer niet

peetisgreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:24

Peet, mooi zadel. Lijkt op de laatste foto wat te "bruggen"(bedoel dat in het middelste gedeelte van het zadel minder druk is als voor en achter). Ik heb er echter niet zoveel verstand van en op een foto is het al helemaal lastig.

Wel hebben ze mij eens als tip gegeven dat je als het zadel los ligt je met je hand eronder door moet gaan om te zien of de druk overal gelijk is. En aangezien friezen ook nog wel eens een korte dragende rug hebben. Het achterste deel van het zadel(keilkussens) mag niet achter de laatste dragende rib liggen. Deze voel je doe de laatste rib te volgen van buik naar ruggegraat toe. Waar die aanhechting zit is het laatste dragende gedeelte van de rug(daarachter moeten de spieren dus alle druk opvangen omdat ze geen ondersteuning hebben van de ribben).

Ik hoop dat je er wat van snapt
nou bedankt voor je uitleg moest wel ff twee keer lezen voor ik het snapte !!! blonT he Haha!

nee zonder gekheid ik zal van de week ff kijken dat met de ribben en en mijn hand
er is een goede zadel maker bij geweest
en de eigenaar van de stal
ze zeiden allebei dat het goed lag nu er alleen nog op Knipoog komt van de week wel een keertje
en kijken hoe het verder ligt als ik erop zit of er dan ook overal mooi druk verdeelt is Haha!
jullie prutsmutsen het wel

en aan de nieuwkomer (ben je naam even kwijt) welkommmmmmmmmmmmm

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:35

kimmie261 schreef:
overigens heb ik hier geen problemen bij mijn ruinen dat ze geen uitstraling genoeg hebben,of geen halzen genoeg... Lachen

Zelfs jouw merries hebben hengstenuitstraling Knipoog. Friesje heeft ook al zo'n geweldige hals.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:43

haha ja dat klopt,maar het ging hier over het mannelijk geslacht Tong uitsteken Haha!