Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:46

Maartje_M schreef:
Oh bah dartel wat naar. Snap ook niet dat mensen dat bij verkoop niet vermelden…

Dat is wel echt een nadeel met langere dikke manen. De haf hier heeft ook altijd alles in vlechten

Ik ga het morgen ook maar in gewone vlechten doen. Dit blijft niet goed zitten.

Pastis

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:15

Dankjewel iedereen! Het is echt een leukerd. Zoekt mensen fijn op, lekker nieuwsgierig.
Nu maar snel eens op bezoek gaan in Portugal om onze kleine diva live te bewonderen

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:50

@Pastis, gefeliciteerd met je veulen :D En begrijp ik goed dat je ze nog niet in het echt hebt gezien?

@LuciLusitano, haha, lesson learned in ieder geval :p zelfs echt nog nooit bij nagedacht. En nog gefeliciteerd met de kittens!!

@Dartel, oef wat een verhaal van je arabier! Dat is wel even schrikken :/ Knap dat je nog hebt doorgezet!

@Nadir, Ik ben gisteren echt net mijn voorlopig BE gaan aanvragen :D heb 1 juli alvast een rijles vastgelegd om de puntjes op de i te zetten naar het examen toe! hopelijk kan ik dat tegen half juli al halen!

@Maartje, wat lastig dat Lis zo angstig blijft ohz! zou dat echt zijn van die ene mindere ervaring? Of toch nog ergens een andere oorzaak? Duidelijk een heel gevoelig dier wel. Kan me wel inbeelden dat het soms wat vermoeiend is, knap van je geduld hoor!

@PreHungaro, ik ga dus ook voor mijn BE gaan :D Wat bedoel je met kijken? Alle tips zijn welkom trouwens! Ik heb wel al vaker met een aanhangwagen gereden, nog niet met een trailer wel. Ik hoop heel hard dat ik in 1 keer gewoon door het examen kom :)

@Elisa, oh wat een heerlijk nuchter karakter van Havanna! hertenluisvliegen zijn wel echt k*t!

@Century, Snap dat je het lastig vindt dat er dingen nu nog niet kunnen, maar zoals je zegt, je leert hier zoooo veel uit! Je wordt er echt een beter paardenmens en ruiter van, dat kan ik echt beamen. Ik heb ook echt zo intens veel geleerd door Jenara, nog steeds trouwens.
Lijkt me een goed idee om eens ergens anders te gaan rijden :) Jammer van de afstand, anders was je zeker welkom om eens met Jenara te komen rijden!

Ik probeer echt nog mee te lezen, maar ik kan jullie niet meer volgen :+
Leven hier blijft lekker druk met 2 bedrijven, nog een halftijdse job, een werf, huishouden en paard :p

Ik blijf uiteraard wel tijd maken voor Jenara <3 Die gaat echt supergoed, ze ziet er top uit, blinkt mooi.
Ze begon wel wat te schuren, dus terug onder een eczeemdeken gezet.

Binnenkort ga ik ook echt onze dressuurtraining eens filmen, maar voor nu heb ik nog een springfilmpje voor jullie :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 22:01

Nee Lis is echt extreem gevoelig en dan een ante ervaring die we niet goed hebben kunnen afwerken. Ben ook heel benieuwd wat de zadelpasser over een paar weken over het zadel zegt. Ik hou rekening met een “oh dat ligt best wel ok, maar het kan ietsje beter” want zo precies is Lis dus :=

Fijn dat Jenara zo goed gaat! Eindelijk ook weer rust voor jullie op dat vlak

Vanavond weer even Elevada gereden. Ze liep echt al weer even goed maar ik durf dan nooit zo goed omdat ik bang ben haar stuk te maken :+ maar vanavond dus schop onder mijn kont en er weer op en we waren er beide duidelijk weer aan toe. Ik hoefde bij wijze van maar te denken “laten we zo een travers rijden” en dan ging ze al <3

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 22:44

Oh lekker weer met je fijne bruine bezig geweest <3

Julie lekker gesprongen!

Ik heb snel tussen het werk door de zwarte aan de dubbele longe gehad en mijn eigen witje aan de enkele longe. Die ziet er weer een eind beter uit gelukkig. Ze lijkt alleen wel 33 maanden drachtig :+

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 22:51

Ik heb een modderpoel gemaakt voor Peet zodat hij een lekker modderbad kon nemen :') Verwend paardenkind. Hij maakte er ook echt gretig gebruik van en was weer mooi bruin gekleurd _O- Vandaag ook weer even gereden. Wil hem nu echt even oppakken. Hij heeft inmiddels weer een maand vrij gehad. Gewoon simpel stapwerk maar ooohhh wat was het genieten. <3 Had tussendoor gereden op het paard van ma, maar dat is niet mijn type paard. Vind het een leuk dier, maar het is niet mijn paard zegmaar. Ik stapte op Peet en stapte weg en het gevoel wat ik kreeg kan ik alleen maar beschrijven als thuiskomen <3

33 maanden drachtig _O- _O-

Die angst voor stukmaken is errgggg herkenbaar Maartje!! Maar gaat goedkomen!! Goed je gevoel volgen!!

Leuk filmpje Jenara! Ik doe het je niet na! Blijf liever met de hoefjes op de grond :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 22:58

33 maanden drachtig, das wel heul lang :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:22

Maartje_M schreef:
Keren gaat het hier waarschijnlijk niet worden (iets met vergunningen en heel erg zichtbaar vanaf de weg) maar de loonwerker moet nog komen om een oordeel te vellen.

Elisa ik ben nu zo ver dat ik over haar heen hangend (zowel als ik nog wel op de kruk sta als niet op de kruk) haar aan de rechterkant aan kan raken waar mijn been ligt, maar links is nog echt een ding. Dat gaf gister dusdanig stress dat ze echt ook aangaf dat het niet oke is. Dat gaan we nu de komende 2 weken weer trainen dus.

Ik heb er nu al een heel fijn paard aan <3 alleen niet onder het zadel :+

Oja dat is natuurlijk ook eng, voor een paard kan zoiets heel bedreigend voelen. Hopelijk wordt het steeds een stukje beter! Fijn dat Elevada weer zo goed ging, als ze de dag er na niet slechter is dan is het goed toch? (maar ik snap de voorzichtigheid)

Luci, wat een schattige kittens! mooie kleurtjes ook.
De hengstenvlecht staat hem wel prachtig!

Staan jouw paarden in Portugal Pastis? (of enkele?)

Julie: dat ziet er heel makkelijk uit dat springen, als ik lees waar jullie vandaan komen dan mag je zeker trots zijn op wat jullie bereikt hebben. En ja, dat nuchtere karakter is idd een verademing.

Dartel, dat soort laadproblemen zijn wel echt heel vervelend..ik vind het altijd zo jammer als paarden het laden niet gewoon in hun basistraining krijgen en/ of als mensen stappen overslaan en ze er met geweld inslaan zodat ze de rest van hun leven negatieve associaties hebben. :(

Heeft ze zoveel vocht in de buik Audesta? Lekker ff snel trainen aan de longe.

FB, wat grappig dat modderbad..jij houdt van poetsen? :D Zou leuk zijn als je Peet weer wat meer kunt oppakken en hij goed blijft.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:49

@jenara en Elisa; er staan 4 merries thuis. 2 merries afgelopen jaar gekocht. Waarvan de ene al drachtig was, en de andere hebben we in Portugal nog laten dekken (met knappe Viva als resultaat).

De andere merrie hebben we zonder veulen gekocht. Dus die merrie kan pas verplaatst worden nadat het veulen afgespeend is. Dat zal ongeveer gelijktijdig zijn met wanneer Viva de reis naar België aankan. Dus dan leek het ons makkelijker om de merries gelijktijdig naar huis te laten komen.
Dus ik heb viva inderdaad nog niet live gezien, maar wel al “gefacetimed” :')

Het is ook klaar nu met merries kopen. Eigenlijk hadden we de zoektocht naar een kwalitatieve merrie, die liefst bruin was gestaakt. Tot er kennissen van ons aangaven dat zij te koop zou komen. Dat was echt een buitenkansje.

Dit is onze andere merrie, Feiticeira. (C-terrible massa x quie)

Afbeelding

Excuses voor alle merrie spam, maar ik ben er gewoon zo trots op dat ik samen met mijn partner zo iets moois mag doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:54

Oh wat een beauty! Excuses zijn niet nodig..spam gerust het hele topic vol haha.

Ik snap het, met z'n tweeen reizen lijkt me ook beter zo. Ze lopen daar gewoon lekker in een groot gebied?

Het is zeker mooi om zo kwalitatief goede paarden te kunnen fokken.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:58

@elisa: beide merries lopen in een kudde in een vrij groot gebied. Gelukkig ook nog ruim gras aanwezig. Maar ze komen wel beiden dagelijks in de hand, en worden goed bijgevoerd. Het kost wel wat, maar ze zijn echt in uitstekende handen. Dus dat maakte de keuze wel net iets gemakkelijker.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:00

Ja dat begrijp ik! Dat zou ik zelf ook hebben als ze zo lekker in een groot gebied kunnen lopen met voldoende voer. Beter kun je het niet krijgen denk ik. :-)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:29

Oh wat een beauty die merrie, ik snap wel dat je daarvoor gevallen bent.
De rest reageer ik later, jullie gaan zo hard!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:52

Prachtige merrie pastis!
Julie lekker nt springen!
En de rest ben ik alweer kwijt :Y)

Hier gisteren en vandaag wezen wandelen met Rambo, hij doet het echt super zo alleen met mij ernaast! In het begin is hij altijd wat nerveus maar eenmaal onderweg ontspant hij <3
Gisteren kwam een stalgenootje opeens achter ons, daar een stukje mee gelopen en we gingen uiteindelijk beide een andere kant uit en zelfs dat ging heel goed, op wat hinniken na was er niks aan de hand <3
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 15:35

Ja was echt fijn even met Elevada <3 hadden we beide nodig ook. Ik zie in de paddock niks aan haar dus ze is nog niet stuk :+

Julie lekker gesprongen!
Fijn dat je witte goed gaat Audesta!
En Peet heeft varkentje gespeeld :)) en ook weer even gereden <3

Knappe merrie pastis! Wij houden van spam :))

Tarzan wat fijn dat je ook gewoon ieder weer je eigen weg kon gaan!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:43

Gelukkig! Wat mankeerde Elevada ookalsweer?

Wat fijn Tarzan, ik vind dat wandelen samen altijd erg goed voor de band.

Mijn dametje vandaag, grasjes doen de,r goed. :D

Afbeelding

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:28

Knappe merrie Elisa!!

Prachtige merrie Pastis!!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 19:02

Elevada heeft een botcyste in haar voorbeen en ze was laatst op haar knieën gevallen toen ze Mara wegjoeg en sindsdien liep ze dus niet goed. Ging niet eens hard, gewoon onhandig :+

Ze ziet er goed uit Elisa!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 19:33

Dank jullie wel, dat vinden wij ook wel. :)

Oja de cyste, oei ja.. die is niet te opereren zeker? Ik weet hoe erg ze daar ook last van kunnen hebben/ krijgen inderdaad. Echt niet leuk. :(

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 20:13

Ze is 18, ik ga dat niet meer opereren nee… dat was een paar jaar terug ivm haar leeftijd al een heel bewuste keuze. Maar eerlijk gezegd doet ze het met training echt heel goed. Moet ze alleen niet van die rare dingen doen :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 22:53

Nee dat snap ik! En gelukkig maar..paard wat ik had met cyste ging toen binnen een half jaar ineens zo hard achteruit dat hij nauwelijks meer kon lopen. Maar volgens mij is de plaats waar het zit heel bepalend voor de last..en de eventuele schade die het aangericht heeft.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 23:22

De pagina's vliegen voorbij - ik mis er vast nog een hoop, sorry.

Knap veulen Pastis, gefeliciteerd. Maar ook die merrie, wauw!
Ik hoop dat mijn hengstje ook die kant op gaat op met de jaren - als hij goed gekeurd wordt. Mocht hij afgekeurd worden, dan kom ik misschien nog even bij je in de lucht ... :=

Een vriendin zegt wel eens "zo een saaie bruine". Voor de 2e keer een saaie bruine uitgekozen, maar ik blijf ze toch echt prachtig vinden en absoluut niet saai.

Doet altijd zeer als ze zo onhandig zijn Maartje en dan al helemaal als er al wat zit!

Tarzan, je berichten over Rambo lezen wel steeds meer weg alsof je hem steeds een stukje meer toe laat. Fijn dat er veel positieve dingen gebeuren!

Fb, snap je heel goed. Je eigen paard kan echt voelen als thuis komen. Dat modderbad snap ik wel, heb je jezelf niet van een extra gratis spa dag voorzien? Haha.

Hier de dagen aan het aftellen. Koop contract gekregen, maar moet er echt even voor zitten. Format van de KNHS gebruikt, ik schrok er een beetje van moet ik eerlijk zeggen. Misschien heb ik vanuit professioneel oogpunt teveel in contracten en onderhandelingen gezeten.. Maar items als ongelimiteerde schadevergoeding voor een particuliere koop bij het uitstellen van het moment van levering vind ik echt best pittig :o
Daar zou ik B2B nevernooit akkoord op geven, dat gebeurt bij hoge uitzondering. Kans is klein dat het gebeurt. Ik moet gewoon niet ziek worden of met autopech staan haha.
Het voelt meteen een beetje naar - terwijl het contact absoluut niet naar is, of is geweest.

Eigenlijk moet ik ook nog navragen hoe ze OCD beoordelen obv afkeur.
Mijn enige uitweg tot ontbinden volgens de KNHS is indien niet geschikt voor gebruiksdoel > recreatie paard. Nu moet er echt wel flink wat aan de hand zijn willen ze dat volgens mij afkeuren? Weten jullie dat?
Ik zit niet te wachten om na aanschaf nog een paar duizendjes neer te lappen voor OCD operatie - dan kijk ik liever even verder.
Enfin, die clausule moet ik ook nog herschrijven...

Ondertussen ook aan het twijfelen of ik naast honden (en humane) cranio niet ook paarden er bij wil gaan pakken. Nu er toch weer 1 komt haha. Vandaag een inventarisatie les voor honden gehad, plannetje maken over wat er allemaal in verwerkt kan worden in 1 op 1 begeleiding. Najaar dan wellicht paarden op pakken als er nog geld over is :o wel heel veel zin in om een nieuwe weg in te slaan. Lijkt me ook heel fijn om bij zo een jonkie meteen de introductie te kunnen doen, dat ze misschien beter leren voelen hoe hun lijf zou moeten zijn - of misschien klinkklare onzin en maakt het geen bal uit :Y)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 07:42

Ja de plaats is heel belangrijk. En Elevada heeft ook wel ik denk 1,5 tot 2 jaar niks gedaan? Of heel weinig i.i.g., maar daar werd ze dood ongelukkig van. Toen op aanraden van mijn instructrice weer op gaan pakken, ze liep toen wel beroerd maar ze heeft ook lichte spat achter dus die combinatie was echt een beetje naar om te zien. Dat was een trust the process verhaal, want na een paar weken ging ze steeds beter lopen en inmiddels is ze dus gewoon zuiver en konden we van aan de hand weer naar rijden.
We begonnen toen overigens met een peesblessure, die kwam waarschijnlijk door de cyste (compensatie), maar die is goed hersteld.

Leuk Kelly, een opleiding!
Wat betreft koopcontract; ik denk dat de knhs heel veel dicht zet om de koper te beschermen aangezien er toch vaak wat mis is. Hoe ocd gekeurd wordt durf ik ook niet te zeggen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 08:45

Oja en zo begint het en kom je van het een in het ander natuurlijk..denk dat het alleen maar goed is dat ze weer een beetje kan werken zo.

KellyR:
Zo'n contract kun je zelf nog aanpassen, het zal een officieel standaard contract zijn. Dierenartsen geven een positief of negatief aankoopadvies. Je kunt er zelf ook een clausule inzetten van wat wel of niet acceptabel is of dat als er een operabele OCD wordt gevonden e.d dat deze kosten van de aankoopprijs afgaan oid. Ik zou me niet teveel laten afschrikken als ik jou was, gewoon het contract in overleg aanpassen totdat beide er een goed gevoel bij hebben.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 08:49

Jeeetjee jullie hard!!

Ik ga je ook volgen Jenara! Leuk!

Wat een knappe merrie Pastis!
Wat mooi dat ze lekker in gebied rondlopen!

Ahh lekker Tarzan, heerlijk gewandeld dus.
Knappie <3

Gelukkig is Elevada nog niet kapot Maartje :+
Maar snap dat dat even moeilijk is..
Operen zou ook niet in mn eerste optie zijn nee..
Heb toen mn vorige pony een blessure kreeg ook gekozen voor niet opereren, maar zij was toen al 24.

Ahh wat een knapperd Elisa! Ze ziet er goed uit!

Jeetje Kelly, komt veel bij kijken!
En mooi dat je dat wellicht ook paarden erbij wil gaan doen!
Lijkt me ook mooi om dat te kunnen toepassen!

Ik heb donderdag weer een ritje gedaan
We worden steeds een beetje meer ontspannen.
Star, maar ik ook :+
Natasja had een jonkie mee die voor de tweede keer onder t zadel was, eerst wandelen en laatste stukje erop. Wat een braaf ding.
Lekker ritje was t!

Afbeelding