In de berm lopen met je paard is dus niet eens een optie, je moet altijd op straat. Omdat [***] blijkbaar behoorlijk stressy en imposant op automobilisten overkomt verminderen die trouwens wel altijd heel netjes vaart wat echt super is, alleen krijg je op drukkere tijdstippen dan automatisch een file voor en achter je met auto's die je allemaal nog moeten passeren, waar [***] dan helemaal zenuwachtig van wordt, zeker als er busjes/vrachtwagens bij zitten en er ook nog groepen schoolkinderen doorheen slingeren op de fiets...
Ik zou [***] graag 100% verkeersmak willen maken, maar doordat de straten zo smal zijn en er geen berm is zie ik gewoon niet hoe we dat kunnen doen als er geen enkele plek is waar hij gewoon even rustig kan staan en kan bekijken of dingen op straat nou eigenlijk wel echt zo eng zijn.
We kunnen we het dorp in gaan, dat ligt op 500 meter afstand, maar juist het eerste stuk is weer zo smal, bochtig en stressverhogend.
Wat ook niet helpt is dat ik me er continu van bewust ben dat we geen enkele speelruimte hebben en alles in 1x goed moet gaan omdat het anders gewoon fout kan gaan midden op straat, dus ik ben dan ook niet echt de zen-heid zelve.

Eerst had ik wel als plan om [***] gewoon net zoals elk ander paard dat ik getraind heb lekker verkeersmak te maken zodat hij ook in zijn eentje overal ontspannen naartoe kan, maar in deze situatie heb ik het eigenlijk gewoon opgegeven. Het zou leuk zijn als [***] 100% verkeersmak is, maar tot we op dat punt zijn vind ik met een nog-niet-verkeersmak paard op deze wegen wandelen eigenlijk het risico niet waard.