Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:50

Wat een knappe gefeliciteerd pastis! <3

Audesta, ik ga met jou mee inderdaad. Als ik bij Fuego het eerlijke verhaal had gehad, dan had ik hem ook never nooit gekocht of was ik überhaupt nooit gaan kijken :') Maar sommige paarden komen op je pad met een reden <3

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:58

Ahhh wat een knapperd!!
Leuke naam ook <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:13

Wat een schattig veulen, gefeliciteerd! Spam gerust veel foto,s in het topic. :D

Ahja ieder paard heeft zo een gebruiksaanwijzing. Maar staken kan wel heel vervelend zijn. Of omhoog komen en zich dan laten vallen ofzo..
Helaas worden er nog teveel paarden stuk gereden. :(

Wat fijn dat het zo goed ging Tatyana!

Ja Century, over de draad springen doen niet alle paarden.Dus hij voelt zich daar kennelijk wel comfortabel bij. Heb je hem weleens laten vrij springen?

Ik had al mijn paarden trouwens wel gekocht, heb van allen veel geleerd en ik vind het dus juist het mooiste om steeds meer een team te kunnen worden.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:29

Ik stiekem ook hoor en blijkbaar houd ik van uitdagingen, zowel in de paarden als prive :+

Maar na een ongeluk was ik wel een zeer onzekere ruiter en met mijn zwarte is dat vertrouwen door op een heel andere manier dan regulier (safe spot creëeren en dan steeds uitbreiden) wel echt teruggekomen en mijn kennis zeer veel uitgebreid geraakt hahaha.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:03

@Tatyana: fijn om te horen dat er mooie stukken bij zaten!

@Pastis: oh wat een knapperd! En foto's in dit topic is ook prima, hoef ik niet meerdere topics bij te houden :D

@Elisa: wel eens, en bij het proefrijden heb ik met hem onder de man gesprongen (was zijn eerste keer ooit). Daar was hij wel wat van overdonderd toen, maar hij sprong wél (en veel te groot). Verder doen we eigenlijk vooral balkjes. Maar zal het eens wat vaker meenemen!

Navaro is voor mij ook een grote uitdaging. Af en toe denk ik: had ik maar die 15-jarige Haflinger gekocht voor rondjes in het bos. Maar hij leert me echt heel veel, en uiteindelijk ga ik er een heel fijn paard aan hebben denk ik. En echt een band.
Maar ik zou wel heel graag fijn willen rijden en dat kan gewoon nog niet. Vind dat wel lastig maar het is zoals het is. Ik heb nu bij de manege waar we staan gevraagd of ik een keer een lesje (op een paard van hen) mee kan doen. Ik mis het rijden best wel.

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:12

Zo ik ben even een paar dagen afwezig en 2 blz’s erbij!

E achter B, heb ik nog niet maar met onze combinatie mag ik zonder E.

Paard wel of niet kopen met eerlijk verhaal, ik ben zo’n persoon die dieren meeneemt ook al zegt mijn verstand dat het misschien niet handig is. Nog nooit spijt van gehad!

Hoe ging de les Maartje?

Wij werden maandagochtend wakker gemaakt door een kat die ging bevallen. Ze kwam in mijn armen liggen. 4 prachtige kittens zijn er geboren (ik fok Abessijnen :) ).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:41

Ik heb ook geen spijt van Judy alleen de manier waarop het gegaan is.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:48

Gefeliciteerd met het veulen !

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:24

Slim century om even zo een lesje of een paar lesjes te doen!

Oh wat bijzonder Lucilusitano, in je armen!

Les ging heel goed, op zich. Hangen is echt geen issue meer maar we hebben wel andere issues ontdekt. We waren aan het voorbereiden voor opstappen, dus vooral bewegen met mijn been had richting in en haar aanraken etc, maar daar kregen we echt een dikke nee op. Dus dat is de volgende kleinere stap om aan te werken

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:37

Gefeliciteerd Pastis!!!

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:42

Fijne les Maartje en zo steeds weer een stapje verder, er komt echt wel een moment waarop dat kwartje dan valt en dan is het ineens ook helemaal goed vaak. Blijf lekker zo doorgaan, met ups en downs, jullie komen er!

Ah super lief Luci! Doen mama en de kittens het goed?

Als Navaro het leuk vindt, zou ik het zeker af en toe meenemen. Afwisseling doet ze vaak echt goed! En ik zou zeker vragen of je af en toe op een manegepaard mee kan rijden. Doe ik ook voor de afwisseling en in de vakanties als er geen lessen zijn. Enerzijds waardeer ik mijn super sensibele paardje ineens veel meer. Maar gewoon zonder nadenken opstappen en naar buiten is ook wel eens lekker...

Mooi Audesta, ik ben er ook wel altijd van overtuigd dat een paard zijn eigenaar kiest en dat ze niet voor niets op je pad komen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:57

Lief Tatyana, dank je wel <3 ik zei vandaag ook, als rijden niks wordt, dan is dat ook maar zo. Maar ze laat duidelijk nog zien dat ze zelf wel wil, door zelf mee in te parkeren. Of een stap opzij te zetten als het even te veel wordt maar wel weer terug te komen naast de kruk. Dus daar zijn we nog niet.

Century als je eens iets meer in de buurt hier bent, mag je ook wel een keer op Mara komen rijden hoor, heb je toch even die Haflinger gehad ;)

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:59

Ik denk dat wanneer jullie hier doorheen zijn Maartje, je een superfijn paard hebt voor het leven. Even doorbijten en hopelijk deze zomer grote stappen zetten. En een minder lange natte winter zou sowieso leuk zijn :+

Mijn bijrijdster heeft vandaag voor het eerst gegaloppeerd op de zwarte en de trainingspony kon ook voor het eerst rustig galopperen. Lekker ritje gemaakt zo samen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 22:03

Ik wil ook wat aan de bak laten doen voor het minder nat, want ik wil wel wat door kunnen zetten in de winter. Het is nu echt het proces van de lange adem, maar als we dit overwinnen ben ik wel echt mega trots op ons samen <3

Fijn dat jullie beide lekker hebben kunnen werken!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 22:06

Ja ik ben tot nu toe erg blij met mijn gekeerde bak. Maar ik kan je pas in de winter vertellen hoe hij zich dan houdt :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 22:12

Is hij ook beter nu het zo droog is? Of merk je geen verschil?

@Maartje: haha, dank je voor het voorstel! En je bent echt goed bezig met Lissy! Daar ga je echt een fijn paard aan hebben.

@LuciLusitano: oh wat leuk! Foto?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 22:16

Hij is nu bijna 2 weken geleden gekeerd en het is hier zo nat geweest afgelopen 2 jaar dat de hele gele onderlaag nog nat was.
Die is nu pas droog aan het worden dus tot nu toe nog geen stof. Maar hij is sowieso veel gelijker en minder hard en hobbelig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 08:51

Dat klinkt goed, sowieso dat geen stof haha.

Onze bak is gelukkig aardig goed in winter en zomer, wel door sproeiers en het heeft een aantal jaar geduurd voordat ie zo goed was.

Vind ze dat eng Maartje? als je been haar aanraakt?

Century, ja bij jou is het je eerste eigen paard natuurlijk..dat kan soms wat lastiger zijn. Op de manege rijden lijkt me ook niet zo verkeerd, hoe meer je het doet, hoe handiger je wordt en hoe meer zelfvertrouwen je krijgt. Wel dapper dat je met proefrijden bent gaan springen terwijl hij het eigenlijk niet kende!

Ja dat is altijd naar na ongelukken Audesta, ik begrijp het helemaal. En ik hou ook van uitdagingen dus dat stukje snap ik ook haha. Het hoeft alleen niet meer zo gek als vroeger..begin goede en fijne karakters echt steeds meer te waarderen.

Zo hebben wij hier last van de hertenluisvlieg, een van mijn KWPNers werd altijd helemaal panisch als er een zat. Levensgevaarlijk werd hij met naar achteren meppen, zichzelf laten vallen etc.
Bij Havanna kunnen er tien zitten en die geeft geen kick..ik vind het een verademing.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:30

Gefeliciteerd Patis, wat een beauty!
Enkele maanden geleden mijn E achter B gehaald, was prima te doen met een dagopleiding.
Reed al wel met trailer dus inpakeren enz. was ik al gewend. Alleen het kijken was even aandachtspunt.
En de riedel voor aan- en afkoppelen. Ik doe altijd maar wat (nu weer overigens)...

Moest alleen wel leren doorrijden. Met paarden rijd je toch een stuk voorzichtiger ook met anticiperen. Dit begreep de instructeur gelukkig.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:00

Keren gaat het hier waarschijnlijk niet worden (iets met vergunningen en heel erg zichtbaar vanaf de weg) maar de loonwerker moet nog komen om een oordeel te vellen.

Elisa ik ben nu zo ver dat ik over haar heen hangend (zowel als ik nog wel op de kruk sta als niet op de kruk) haar aan de rechterkant aan kan raken waar mijn been ligt, maar links is nog echt een ding. Dat gaf gister dusdanig stress dat ze echt ook aangaf dat het niet oke is. Dat gaan we nu de komende 2 weken weer trainen dus.

Ik heb er nu al een heel fijn paard aan <3 alleen niet onder het zadel :+

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:23

Gefeliciteerd met je veulen Patis! <3

Ik heb mijn BE vorig jaar gehaald en ben nu aan het oefenen met trailerladen. Helaas een klein trauma van het transport vanuit Spanje.

Goed bezig Maartje!

Knuffel voor Zinzi!

Leuk Luci, pasgeboren kittens!

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:21

Patis: gefeliciteerd, wat een knapperd!

Luci: leuk! Wij hebben ooit een halve Abessijn gehad. Ik vind het zulke mooie dieren. Wat een mooie geboorte, daar spreekt zoveel vertrouwen uit als ze je opzoeken <3

Ik heb mijn vorige Arabische ruin gekocht zonder dat ik wist dat hij nooit op stal gestaan had en eigenlijk niet te laden was. Als ik dat geweten had dan zou ik hem hebben laten staan. Zijn karakter was top, maar ik kon hem niet bieden wat hij nodig had. Hij liep zijn hele leven al in een gemengde kudde 24/7 buiten. Toen ik hem ging halen ben in zonder hem teruggereden, het was te gevaarlijk. Later ben ik met een professionele vervoerder terug geweest en ik heb hem meegekregen. Maar dat wel ten koste van flink wat wonden omdat hij echt vol van de plank afsprong, erlangs rende, gevallen is en nog wat van die acties. Gelukkig op de trailer wel rustig. Maar toen eenmaal op stal was het ook een drama. Vreemd terrein, gewond en op stal. Hij is ook altijd onrustig gebleven als de andere paarden van stal gingen of er veel drukte was op stal.

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:02

Afbeelding
De kitties! Moeders moest even geholpen worden met hoe ze het nest schoon houdt maar dat gaat inmiddels goed (scheelt mij 2x per dag verschonen haha).

Afbeelding
Sjaakie kreeg een hengstenvlecht, zijn manen zijn zo dik dus wilde even laten luchten. Alleen niet slim om eerst antiklit erin te sprayen. 1x schudden en de helft is half los maar he.. het kan even luchten haha

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:08

Oh bah dartel wat naar. Snap ook niet dat mensen dat bij verkoop niet vermelden…

Dat is wel echt een nadeel met langere dikke manen. De haf hier heeft ook altijd alles in vlechten

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:34

Gefeliciteerd met je veulen!