Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:30

Voila we zijn gewoon al met 3!! :D

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 16:47

Hallo allemaal! Mag ik jullie even aan Revoltosa (Toos) voorstellen? Ze is sinds vorige week Zaterdag bij mij. :+:
Ze is een PRE Merrie van net 10 jaar (1 Juli) en 166cm hoog.
We moeten nog wel wat aan elkaar wennen en zij ook aan haar omgeving, maar alles komt met de tijd. Ze is een vlotte dame, alert maar eerlijk.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 21:40

Wat een mooie paardjes allemaal, heb even een paar pagina's bekeken!

Ik kom dit topic even binnen vallen met een klein vraagje als dat mag. Ik heb een prachtige Andalusiër gezien... Alleen... Ik ben op zoek naar een paard om springwedstrijden mee te gaan rijden... Is de Andalusiër daar wel geschikt voor? Ik hoef geen zz te gaan rijden, maar het m moet wel haalbaar zijn. Zou dat kunnen met een Andalusiër?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 00:06

De Anda's die ik ken zijn van nature geen springtalenten, maar ze kunnen het wel :D

*die van mij maakt graag een rare sprong* :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 00:20

Ik weet niet precies waar je naar op zoek bent, maar met een goedkope import-handelsstal-Andalusier zou ik eerlijk gezegd geen intensieve springcarriere najagen omdat je bij die categorie paarden redelijk vaak over beenproblemen hoort en je niets weet over hoe ze in het verleden gebruikt zijn. Bovendien zijn de meeste Andalusiers door hun zware hals behoorlijk op de voorhand gebouwd, wat de belasting van de voorbenen bij het springen nog groter maakt.

Op zich spring je in de M natuurlijk niet over huizen heen, ;) maar als je elke week op wedstrijd wil om in de M te raken dan is dat best wel een belasting voor de benen en zou ik dat alleen doen met een Andalusier die en compleet geröntgend is op de benen en een die bij voorkeur in Nederland ingereden is.
En dan kun je natuurlijk alsnog volledig de mist in gaan, maar dan kun je hopelijk het vrij standaard verhaal van de importandalusier die na een jaar een bot/peesprobleem heeft vermijden.
Lusitano's staan trouwens beter (tot erg goed) bekend om hun springkwaliteiten, dus als je echt wilt springen is dat misschien ook nog een interessante optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 07:32

Hmm oké, dank voor de duidelijke antwoorden! Denk dat ik weet wie je bedoelt, xyzutu. Daar heb ik een palomino merrie gezien. Vind haar erg mooi maar dan vind ik het risico toch te groot en dan ga ik toch maar weer in de wat geschiktere rassen zoeken.

Bedankt allebei!

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 08:36

Afbeelding

Mijn Spanjaard springt heel makkelijk. Het is ook paard afhankelijk denk ik. Over het algemeen zijn de pre's die ik ken heel allround

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 08:48

ZZ springen is hoog hoor..zou dan echt voor een springgefokte kwpn'r gaan, of eventueel kijken naar een engels volbloed.

PRE's zullen best kunnen springen, maar hebben niet echt hun bouw mee voor ZZ- springen..en dan inderdaad nog het gezondheidsverhaal.

Knappe merrie Merexa, gefeliciteerd!

Kelly, dat vettige kan ook komen omdat ie zelf gewoon veel talg aanmaakt. Je kunt hem eens wassen met paardenshampoo..maar persoonlijk zou ik er niet veel aan doen.

Arthis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:21

Cortado alweer ruim een maand uit. Wat groeit hij hard!

Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 09:30

Wat een knap ding is het zeg!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:03

Wat een cutie

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:13

Arthis: Wat een enorm knap ding <3

Afbeelding
Gisteren een heerlijke rit gemaakt, op de Kampina zaten er veel beesten dus het werd een snel ritje...

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:52

Lang niet meegepraat, maar wij gaan een ontzettend knappe andalus hengst laten keuren, bij goedkeuring kopen we hem :).
Ben ontzettend benieuwd!
Hij is net 6, niet zo lang onder het zadel nog, hij is een donkere palomino met een mooie grote bles, mooie blonde manen, heel braaf al. Geen hengsten streken. Ik kan niet wachten }> *\%/*

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:10

TessJazz schreef:
Lang niet meegepraat, maar wij gaan een ontzettend knappe andalus hengst laten keuren, bij goedkeuring kopen we hem :).
Ben ontzettend benieuwd!
Hij is net 6, niet zo lang onder het zadel nog, hij is een donkere palomino met een mooie grote bles, mooie blonde manen, heel braaf al. Geen hengsten streken. Ik kan niet wachten }> *\%/*

Is dat die van Bo en Rindy? Vond hem zo ongelofelijk knap <3 <3
Was dat ik zelf net een paardje had gekocht, maar anders wist ik het wel!

Heel veel succes met de keuring dan!

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:29

KellyR schreef:
TessJazz schreef:
Ben ontzettend benieuwd!

Is dat die van Bo en Rindy? Vond hem zo ongelofelijk knap <3 <3
Was dat ik zelf net een paardje had gekocht, maar anders wist ik het wel!

Heel veel succes met de keuring dan!

Klopt!! Dankje !

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 21:11

Nog helemaal vergeten te reageren Elisa, maar dat wist ik niet! Dan blijft hij natuurlijk vettig. Hij glimt in ieder geval als een glimworm dus wat dat betreft zit hij goed in zijn vel.

Veulenfoto's blijven heerlijk!

TessJazz, al meer gehoord over de keuring, ben heel benieuwd :D

Pff Casta is op zijn nieuwe locatie nog steeds een temperament vol spaans mannetje, terwijl hij eerst zo lekker koel was. Zodra ik hem uit de wei weg haal is hij echt geobsedeerd aan het hinniken. Iemand daar ervaring mee en hoe te handelen? Hij springt letterlijk op slot als hij hinnikt, kan dan werkelijk niks met hem. Sommige momenten kan ik hem eruit halen maar vaak ook niet.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 22:21

De mijne heeft dat zo'n 2 jaar gehad. Altijd onrustig als hij zijn kudde niet in de gaten kon houden en als hij ze wel zag wilde hij er alleen maar heen.

Maar de aanhouder wint en nu is het niet altijd leuk om mee te gaan, maar oke. Eenmaal aan het werk is het goed. Daar wordt hij heel blij en vrolijk van.

Baasje is nu ook leuk, misschien wel leuker dan de kudde, hoewel hij graag blijft gluren of het wel goed gaat zonder hem ;-)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 22:49

[***] is ook echt een kijk-paard, maar heeft op eigen erf gelukkig geen verlatingsangst als hij uit de kudde moet. Hij komt juist zelf uit de wei naar je toe lopen en gaat ook graag aan het werk, maar vindt het wel heel erg leuk om over de (paardloze) weilanden achter de bak te staren. Dan kan hij ook minutenlang gefascineerd staan kijken, dus dat geef ik hem regelmatig als beloning. :D

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 23:06

Ik vind Cortado echt heel leuk :D knap ding!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 07:47

Cadenas had dat de eerste 3-4 maanden ook. Kijkerig, gespannen, zou zo als een slagschip zijwaarts op je komen leunen om toch maar te kunnen blijven kijken naar zijn kudde. Bleef zelfs roepen naar de andere paarden als een malle van zodra hij gescheiden werd (lees: elk op zijn eigen paddock en er dus gewoon nog naast staan). Doorbijten en volhouden is de boodschap, het gaat wel over van zodra baasje in zijn ogen voldoende 'safe haven' is :)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:06

Esther, jeetje 2 jaar! Wel fijn dat het nu beter gaat.

Xyzutu, ik vraag me bij Casta af of hij überhaupt wel eens in een kudde heeft gestaan. Als hij een ander paard ziet kan hij alleen maar daar mee bezig zijn... op zijn vorige plekje kon zijn shetten vriend gewoon weg. Boeide hem allemaal niet, ook nooit echt hinniken. En wat jij zegt, hij kwam altijd naar me toe, hoefde hem nooit te halen. Maar hier is het echt verschrikkelijk.

@mi-amore hij heeft eigenlijk precies hetzelfde. Alleen doet hij het niet alleen naar zijn kudde maar naar elk paard wat we tijdens het wandelen tegen komen. Gisteren was het net een bandje wat opnieuw en opnieuw afspeelde.

Maar jullie reageren er allemaal gewoon niet op? Van mij krijgt hij wel eens een tik omdat hij zo nu en ook nog wel erbij omhoog durft te komen. En dan voel ik me er echt niet veilig naast. Soms dimt ie wat in als ik nee roep, maar vaak ook niet.

Verder is ie trouwens echt super over de weg, vrachtwagens, trekkers auto's die geen vaart minderen, scooters, quats, brievenbussen, no problemo.
Maar paarden... :')

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:09

Ach ik heb gewoon een aparte. Heerlijk paard maar dominant en heeft duidelijke regels nodig. Duurde ook even voor ik zn handleiding begreep.

Ik deed inderdaad alsof mn neus bloedde en gewoon doorgaan. Wel alles met mijn regels. Over de grens en binnen mijn cirkel is een pas op de plaats.

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:44

De palomino is het niet geworden....
Ik ben helemaal gevallen voor een bruine 4 jarige hengst, wat een heerlijk dier!! Woensdag word ie gekeurd,en dan deel ik fotos als ie goed is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:59

KellyR schreef:
Xyzutu, ik vraag me bij Casta af of hij überhaupt wel eens in een kudde heeft gestaan. Als hij een ander paard ziet kan hij alleen maar daar mee bezig zijn... op zijn vorige plekje kon zijn shetten vriend gewoon weg. Boeide hem allemaal niet, ook nooit echt hinniken. En wat jij zegt, hij kwam altijd naar me toe, hoefde hem nooit te halen. Maar hier is het echt verschrikkelijk.

[***] is op het eigen erf heerlijk ontspannen, maar in zijn eentje een wandelingetje buiten het erf maken vindt hij echt verschrikkelijk spannend. Als we dan langs de pony's van de buren (die hij normaal dus ook al kan zien) wandelen dan begint hij ook echt te brullen als een hengst. Aangezien wij in de polder zitten en alleen smalle rotweggetjes hebben die we ook nog eens met behoorlijk veel verkeer moeten delen heb ik dan niet veel ruimte voor fratsen; kijken en brullen mag, maar niet voor me uit lopen en stilstaan.
Maar goed, als we in ons eentje zo gingen wandelen zijn we dus ook vaak genoeg gestrand op de parkeerplaats 100 meter van huis omdat hij zo druk en dramatisch deed dat over de polderweg lopen gewoon niet tof meer was en we net zo lang rondjes over de parkeerplaats liepen om hem weer op zijn plek te zetten tot we weer terug naar huis konden. Als je altijd over smalle polderwegen moet dan is daar gewoon geen ruimte voor, dus ga ik ook niet graag met hem naar buiten.

We wandelen nu altijd met een pony erbij en dan móet hij ook per se voorop, dat is de enige plek waar hij (als ranglaagste :') ) rustig blijft, als hij in het midden of achteraan moet lopen dan schiet hij compleet in de stress, schrikt overal van en kan alleen nog maar piafferen. Zet je hem vooraan dan stapt hij vrolijk rondkijkend rond. Ik denk dan ook dat hij het superleuk zou vinden om buitenritten te maken en veel om zich heen te kijken, maar in de polder is er gewoon geen plek voor een buitenrij-leercurve bij een paard.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:06

@xyzutu2 wat vervelend zeg. Houden ze daar dan geen rekening met jullie? Hier passen net 2 auto's langs elkaar. Bruggetjes enkel 1 (en die zitten er om de 2 a 300 meter).
Op de weg brult hij wel maar blijft aardig bij me. Eenmaal in het recreatie gebied is het een ander verhaal.
Maar heb ook wel eens overdwars met hem midden op de weg gestaan. Auto's wachten netjes en gaan rijden als ik hem weer redelijk rustig aan de kant heb staan.
Gisteren vroeg ik een vrachtwagen om vaart te minderen en meneer zetten zowaar de vrachtwagen voor me stil *\%/*

Als er een ander paard mee loopt is hij wel rustiger inderdaad. Maar dan stopt hij om overal naar te kijken :') en zijn dingen zoals een paaltje waar hij in zijn eentje prima langs loopt ineens eng.