Taxatie topic Barokke en Klassieke rassen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AustriaTrick

Re: Taxatie topic Barokke en Klassieke rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:44

Ik ga zelf niet schatten daarom een van mijn 2 schatjes.

Tjardo:
Stamboek hengst.
Dekt niet.
10 jaar Z1 Dressuur
Lief karakter wel zijn hengsten streken.
Lief op buitenrit nergens bang voor.
Vader Leffert.
veel behang.
Afbeelding
Afbeelding

http://album.partyflock.nl/51286470.jpg

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:46

Tjardo:
Stamboek hengst.
Dekt niet.
10 jaar Z1 Dressuur
Lief karakter wel zijn hengsten streken.
Lief op buitenrit nergens bang voor.
Vader Leffert.
veel behang.
Wat een lekkerding zeg Geld, geld!

Ik schat hem al gouw op €20.000 Haha!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:35

Unico 4500. Guillermo 6000. Diego 3000 vind ik zelf weinig barok daarom deze prijs. Wien 3750. Tjardo 17500.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:42

Serrana xxxii apta merrie, acht jaar, een veulen gehad, net zadelmak is op de fotos zesde keer dat ik erop zit. 154 hoog, braaf karakter.Terry/bocada bloedlijn http://www.mijnalbum.nl/Album=JT8GVXLW [img]www.mijnalbum.nl/Album=JT8GVXLW[/img]

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:44

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:21

Hannes: rond de 15.000-20.000
Tjardo: rond tussen 15.000-25.000
Serrana:rond de 4000 (al heb ik geen verstand van dit ras)
Bolero: rond 1500 a 2000 (al heb ik geen verstand van dit ras)

Dan hier mijn knappe merrie:

Afbeelding
Afbeelding

En nog een paar terwijl ze lekker aan het bewegen is in link:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WMKEKDF8.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DK4QFQBC.jpg

Naam: Auke van Stal Herven
Ras: Fries
Geslacht: Merrie
Leeftijd: 8 jaar
Afstamming: Nanning 374 x Remmelt 323
Stokmaat: 1.70m

Behaalde premies: Als 2 jarige een 2e premie, als 3 jarige een 2e premie+kampioen 3 jarigen, als 4 jarige een 1e premie en Ster-predikaat + Kampioen van 4-jarigen
Bij keuring als 3 jarige:
Rastype:7,5
Bouw:8.0
Beenwerk:7.0
Stap:7,5
Draf:7.5
ABFP
Stap:7.6
Draf:7.8
Galop:7.6
Rijproef:8.0
Menproef:8.0
Sledeproef:7.0
Showproef:7.2
Werklust:8.0
Totaal:84.2

3 Nakomelingen:
1 van Olof 315: 1e premie+ster
1 van Haitse 425: 1e premie+ster
En nog 1 waarvan ik niet weet welke de hengst was: 1e premie+ster

Auke is een luxe gebouwde type Fries, Zeer ruime gangen, leert erg snel. En is volgens de DA zeer geschikt om hoog in de sport te komen. Ook is ze een zeer goede fokmerrie, brengt erg mooie luxe veulens.

Nog niet uitgebracht in de sport, maar ik ga d'r vanaf volgend jaar uitbrengen in de sport Lachen

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:51

Het valt me op dat de taxatie op friezen hoger is dan op andalusiers en pre's. Ik denk dat de geschatte prijzen van pre's en andalusiers veel te laag zijn. veelal zijn het geen goedkope paarden. Dit zijn normaal gesproken de meer exclusievere paarden.

asterid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:07

Ok, ik ga alleen taxeren. Ik heb wel een paard, maar hoef geen taxatie. De friezen sla ik even over.
Goya : leuke, mooi barokke merrie. Zonder papier zou ik rond de 3000 voor haar geven, indien met 5000-6000 vanwege onbeleerd
Hidra: Vind haar niet heel barok, maar wel leuk, mooie kleur ook, met papier geef ik 7000 voor haar. Wel mooie vader, Polaco.
Cantaor: Prachtig paard, hengst, barok. Nederlandse prijs zou denk ik rond de 12000 euro liggen, al is hij vast meer waard.
Furia: Leuke ruin, maar voor een PRE vind ik hem "zo zo". Ietwat aan de kleine kant inderdaad en omdat het een ruin is bied ik tussen de 4000-5000.
Narinjero: Mooi barokke ruin, jammer inderdaad. 9500 euro.
Mexx: leuke cruzado. 4000
Diego: Niet heel barok voor een andalusier, al 11 jaartjes en geruind, bovendien papierloos. Leuk recreatiepaard voor 2000-2500 euro.
Guillermo: Heel leuke cruzado, zou er 5000 euro voor over hebben.
Serrana: PRE merrie, ietwat klein en vind haar niet heel barok of bijzonder mooi. Nederlandse prijs 4000. Jammer van die toeters en bellen aan tuig, maar dat terzijde. Misschien wordt ze door juiste training nog wat voller.

Kan zijn dat mijn prijzen wat aan de lage kant zijn, maar naar mijn inzicht zijn er in nederland niet veel mensen die veel geld neertellen voor een PRE, tenzij het echt een hele bijzondere is. Voor de rest willen ze allemaal voor een dubbeltje op de eerste rij dus dit zijn denk ik de prijzen die je er hier in nederland voor krijgt.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:59

asterid schreef:
Ok, ik ga alleen taxeren. Ik heb wel een paard, maar hoef geen taxatie. De friezen sla ik even over.

Guillermo: Heel leuke cruzado, zou er 5000 euro voor over hebben.

Kan zijn dat mijn prijzen wat aan de lage kant zijn, maar naar mijn inzicht zijn er in nederland niet veel mensen die veel geld neertellen voor een PRE, tenzij het echt een hele bijzondere is. Voor de rest willen ze allemaal voor een dubbeltje op de eerste rij dus dit zijn denk ik de prijzen die je er hier in nederland voor krijgt.

Dank je voor je taxatie van Guillermo en idd. vind ik hem veul te laag :D !

Nu heb ik niet zo heel veel ervaringen met PRE's maar toen wij toendertijd gingen kijken her en der (bij fokkers), vielen wij in 1e instantie achterover vd prijzen hiervan :o . Echt wel een stuk hoger als KWPN-ers maar ja, wie weet is dat veranderd? Dus wat dat betreft, kan ik me wel vinden in wat Jesser zegt.

Weet je wat ik alleen hier (op bokt) zo raar vind? Als je een ruin KWPN-er zou hebben (met papieren) en verder dezelfde kundes als mijn cruzado (met papieren), dan zou de KWPN-er (op bokt) veel meer waard zijn. Terwijl dat IRL geen verschil maakt. Immers met een KWPNruin kan ook niet gedekt worden. Kan iemand mij dit uitleggen :?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:51

Quote ''Weet je wat ik alleen hier (op bokt) zo raar vind? Als je een ruin KWPN-er zou hebben (met papieren) en verder dezelfde kundes als mijn cruzado (met papieren), dan zou de KWPN-er (op bokt) veel meer waard zijn. Terwijl dat IRL geen verschil maakt. Immers met een KWPNruin kan ook niet gedekt worden. Kan iemand mij dit uitleggen''

Ik kan je rustig zeggen dat er voor een crusado, met of zonder papier, mits je een rastypische hebt, goed gereden, ook hoge bedragen neerlegt.. tis zelfs zo dat in spanje goed gereden DomaVaquero paarden, (dus meestal zonder papier) of de alta esquela(of gewoon goed gereden paarden) onder die tienduizend niet weg gaan..De economische crisis speelt wel een kleine rol, maar ook ook onder de kwpners. Ik zit veel bij mensen die er heel veel verstand van hebben van de pre's/andalusiers, en de bedragen die hier genoemd worden staan niet in de realiteit..

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:35

Nu ga ik een poging wagen vanaf pagina 15

Mexx €3000 - Leuk paard, leuke kruising. Ze is nog jong maar L1 starten is keurig. Jammer dat ze vrij klein is.
Hannes €7500 - Pfoeh, erg moeilijk taxeren. Voordelen is dat het een sterhengst is, hij kan aardig lopen (en springen) maar jammer dat hij geen volpapier heeft. Leuk knap paard!
Fleur €2000/€2500 - Geen bijzondere opmerkingen, geen hoog niveau. Gewoon lekker braaf paard, maar geen papier.
Nora €3000/€3500 - Knap paard zeg! Leuk dier.
Bacardi €3000 - Ook zeker een knap paard!
Alexandra € Paar honderd euro? - Pff, ik kan écht geen friezen taxeren en veulens weet ik helemaal niet. Sorry!
Indira €4000 - Kan leuk lopen, mooie uitstraling, mooie leeftijd, leuke fries!
Yme €1000? - Geen idee wat ze voor jonge friezen vragen tegenwoordig.
Wien €3500 - Voordeel is dat het een merrie is, leuk koppie en papier.
Diego €4000 - (Aangezien Anda's over 't algemeen prijzig zijn) Maar ik zie geen duidelijke foto en heeft 'ie papier?
Unico €3000
Guillermo Ik zou er zelf al minimaal €4000 voor willen neerleggen. - Leuk paard!
Auke €6500 - Heeft alles meezitten zo'n beetje!

Nu dan mijn paard:

Pablo Picasso
Cruzado
Afstamming onbekend
8 jaar
2 jaar in Nederland
1.51
Roankleur
Groot brandmerk linkerbil

Bomproof
Zéér ruime gangen
Kan een leuke sprong maken
Onbekend verleden

Afbeelding

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 14:03

Jesser schreef:
Ik kan je rustig zeggen dat er voor een crusado, met of zonder papier, mits je een rastypische hebt, goed gereden, ook hoge bedragen neerlegt.. tis zelfs zo dat in spanje goed gereden DomaVaquero paarden, (dus meestal zonder papier) of de alta esquela(of gewoon goed gereden paarden) onder die tienduizend niet weg gaan..De economische crisis speelt wel een kleine rol, maar ook ook onder de kwpners. Ik zit veel bij mensen die er heel veel verstand van hebben van de pre's/andalusiers, en de bedragen die hier genoemd worden staan niet in de realiteit..

Dit kan ik helemaal beamen. Ook een goede en netjes beleerde cruzado kost al gauw 10.000 EUR of meer. Indien goede paarden aanzienlijk in prijs dalen zijn ze hier in Spanje (óók nu met de crisis) zo verkocht. Er is wel een groot aanbod aan onbeleerde paarden met goede kwaliteiten voor onder de 10.000 EUR, maar correct beleerd zit het daar echt boven, tenzij het om een kleinere gaat en incidenteel een ruin.

Vrijwel dagelijks krijg ik aanvragen voor barokke paarden met rastypische kenmerken, liefst veel behang, die rechte en ruime gangen hebben, netjes beleerd zijn (met de capaciteiten en de basisafrichting om serieus mee te kunnen in de sport) en een stokmaat van 1m65 of hoger. Dit is echt voor heel veel mensen het ideale paard. Iedereen wil eigenlijk wel de beroemde speld in de hooiberg. Er is nauwelijks aanbod in paarden met al deze kenmerken en als ze er zijn, zijn ze zeer snel verkocht voor veel geld, ook ín Spanje. De PRE is bij uitstek geschikt voor de klassieke rijkunst. Al het andere is er pas vanaf rond de jaren ´80 ingefokt (grote maten, zwarte, bruine en andere kleuren en voorwaartse ipv opwaartse bewegingen). Slechts enkele fokkers zijn erin geslaagd èn de rastypische kenmerken te behouden èn het andere toe te voegen. Dit zijn overigens lang niet per definitie de stallen die zich op evenementen zoals SICAB e.d. presenteren. Ik ken er genoeg met hele goede paarden die daar principieel niet aan deelnemen.

Iemand die er eentje wil die er uit ziet als een PRE, maar voor de rest de eigenschappen heeft van de KWPN'er, kan gerust zijn portemonee meebrengen, als het al te vinden is. Meestal zien zulke paarden er namelijk ook bijna uit als een KWPN'er en vaak zijn ze wat labieler, zowel fysiek als qua karakter. Als je serieus bent met zulke wensen en niet teveel te besteden hebt, dan koop je een onbeleerde van een goede stal voor 8.000 à 9.000 EUR, maar dat zelf beleren dat zien ook lang niet alle mensen zitten en dat vindt men dan weer juist teveel voor een paard dat niets kent :\

Wat zijn dus de prijzen (indicatief)?

Een GOEDE onbeleerde cruzado met capaciteiten: 3.000 - 4.000 EUR
Een net beleerde cruzado: vanaf 7.000 EUR
Een cruzado waar je op competitieniveau serieus mee vooruit kunt: vanaf 10.000 EUR (ik weet overigens ook een cruzado te staan met capaciteiten voor de Grand Prix, en dat paard kost gewoon hetzelfde als een PRE met zulke capaciteiten)

Een onbeleerde PRE: vanaf 3.500 EUR
Een onbeleerde PRE met exceptionele kwaliteiten: vanaf 7.000 EUR
Een net beleerde PRE: vanaf 10.000 EUR
Een net beleerde PRE voor de competitie: vanaf 15.000 EUR
Een net beleerde PRE die klaar is voor de St. George: vanaf 25.000 EUR
Een net beleerde PRE die al op hoog niveau in de sport meedraait: vanaf 30.000 EUR

Wat ondanks de crisis zijn waarde behoudt zijn de net beleerde paarden. In Spanje is paardrijden geen volkssport. Er zijn weinig goede ruiters en de africhting is duur. Correct beleerde PRE's zijn zeer schaars en daar is altijd vraag naar, zowel in Spanje als in het buitenland. Derhalve worden daar dus hoge bedragen voor neergeteld.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 14:20

asterid schreef:

Heel Nederland lijkt bezig te zijn met de crisis. Men draait om de aankoop heen en hoopt op een buitenkansje. Een Engelsman, Zweed of Amerikaan koopt het gewoon als het hem aanstaat, voor het bedrag dat het waard is.

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:19

@Picassox: Ik heb ooit al eens min of meer een bod van €10.000 op Hannes gehad, wat eigenlijk veruit al een lachertje was, en hij dus absoluut niet voor weggaat ;)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:01

@Mienetje : Ik vind het een mooi Fries, maar vind z'n achterhand niet mooi. Ik heb 'm gewoon op die waarde geschat. Ik ben absoluut geen Friezenkenner, maar €10.000 leek mij wat veel. Maar goed, als je dat bod hebt gehad, vind ik het prima hoor. :)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:07

De taxaties over andalusiers/pre werden op gegeven moment zo laag, dat het bijna beledigend overkwam. Ik besef dan ook dat het gedaan is door mensen die weinig tot geen verstand/idee hebben van de prijzen van andalusiers/pre. Ook besef ik dat er geen kwaad achter steekt, maar gewoon onwetendheid. Dat het duidelijk mogen zijn dat andalusiers/pre's over het algemeen geen goedkope paarden zijn...(en kwpn ruin, is net zoveel als andalusierruin, kan niet mee gefokt worden, dus i.m.o. heeft papier dan weinig waarde, maar dat is een andere discussie)

amanda89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:52

Pablo Picasso: 2800

Nog iemand interesse om Nino te taxeren? :o

asterid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:00

Humm, Jesser, ik wéét dat de door mij genoemde taxaties niet je van het zijn en dat PRE paarden meer waard zijn. Maar tussen het waard zijn en het ervoor krijgen zit een heel verschil. Twee jaar terug heb ik mijn PRE hengst te koop aangeboden voor 8000, een net bedrag. Hij is uiteindelijk weggegaan voor de helft omdat het heel lang duurde. En dat zie ik vaak gebeuren. Je kunt het ervoor vragen maar je krijgt het er niet altijd voor. tenzij je misschien eeuwen de tijd hebt om hem te houden en dat heeft niet iedereen. Mijn prijzen waren dan ook gebaseerd op wat men nu voor een dergelijk paard zou krijgen in mijn optiek met deze crisis. Om dan te zeggen dat de taxaties gedaan zijn door onwetende mensen vind ik ook beledigend.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:06

Ik bedoelde helemaal niet om te beledigen, maar meerdere taxaties werden gedaan met de opmerking dat ze er geen van verstand van hadden maar het bedrag was dan imo veel te laag.

En nogmaals, ook al is er crisis, dan nog zijn de bedragen niet laag voor een goede andalusier/pre..

Ik bedoelde niemand in het bijzonder hoor.. Vervelend dat jij je aangesproken voelde, maar ik vind het nog vervelende als het gaat overkomen dat een andalusier soort van schillenpaard gaat worden. Daarom dus mijn reaktie erop..Vond en vind het niet eerlijk naar het type paard..

Twee jaar geleden, werd er nog veel meer uitgegeven voor pre's. Misschien dat je te veel haast had.. Of net niet de juiste koper op het juiste moment..

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:09

Ik heb de getaxeerde prijzen nog eens vergelijke met die van adalberti (die erg redelijk zijn). Maar over het algemeen vind ik dat er nog niet zo slecht geschat wordt hoor, op een paar missers na. Het komt best aardig over een.

Uiteraard is het zowiezo wat de gek er voor geeft. Op dit moment kun je beter geen jong onbeleerd paard (wat voor ras dan ook) kwijt moeten want daar wordt gewoon niet voor betaald en moet je ze echt voor heel weinig laten. Nette beleerde paarden gaan maar net aan.
Dus als je niet perse moet, lekker bij je thuis laten staan, todat de tijd weer beter wordt.

(waarom zijn de paarden toch altijd duur als ik wil kopen, dan is er nooit een crisis, hahaha)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:32

Iemand interesse op Picasso nog te taxeren (vorige pagina)? :o

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:12

Op pagina 15 staat mijn paardje, en ik kan wel zeggen dat jullie er vér maar dan ook echt vér naast zitten. Haha :P

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:47

Rody01 schreef:
Op pagina 15 staat mijn paardje, en ik kan wel zeggen dat jullie er vér maar dan ook echt vér naast zitten. Haha :P

Tsja, Beart is populair he, dat scheelt al een berg. Een normaal merrie veulen, leuk maar niet spectaculair is al gauw 2000,-
Weet niet of jouw veulen spectaculair is, maar er zijn veulens die voor enorme bedragen verkocht worden (tis maar wat de gek ervoor geeft.. :s )
Die van jou zou ik schatten op 4000,- ivm de populairiteit van Beart en ze ziet er chique uit, maar ik kan haar gangen etc. verder niet beoordelen. Op basis van papier is ook niet altijd veel te zeggen, uit een super paard op papier kan een mega krom veulen wat slecht in elkaar steekt komen natuurlijk.

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:45

Jibbel schreef:
Rody01 schreef:

Tsja, Beart is populair he, dat scheelt al een berg. Een normaal merrie veulen, leuk maar niet spectaculair is al gauw 2000,-
Weet niet of jouw veulen spectaculair is, maar er zijn veulens die voor enorme bedragen verkocht worden (tis maar wat de gek ervoor geeft.. :s )
Die van jou zou ik schatten op 4000,- ivm de populairiteit van Beart en ze ziet er chique uit, maar ik kan haar gangen etc. verder niet beoordelen. Op basis van papier is ook niet altijd veel te zeggen, uit een super paard op papier kan een mega krom veulen wat slecht in elkaar steekt komen natuurlijk.

Tsjah, zo heeft Hannes een afgekeurde vader, een stamboek moeder, en een veulenboek overgrootmoeder, zelf is ie ster :D

Als ik Hannes kwijt zou willen, zou ik hem niet eens te koop hoeven te zetten, er is echt ontzettend veel vraag naar, en heb al vaak genoeg mee gemaakt dat mensen even met ons rond de tafel wouden gaan zitten, konden we het even over de prijs hebben waar we wel uit zouden komen!! Nouja nee hij is niet te koop!! :D
Tsjah, en zo is er ook iemand die vraagt elke keer weer als ie me ziet of ik hem al eens kwijt wil!! ;)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:37

Moderatoropmerking:
Vanaf pagina 17 ongeveer heb ik meerdere berichten verwijderd omdat deze steeds meet het karakter kregen van Huiskamer berichten en gezellig gebabbel. Daarom zijn deze verwijderd. Dit blijft een taxatietopic.