mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:17

Er komen hier weer een hoop halve waarheden voorbij.....
Adel loopt onder Peter Spahn Grand Prix en die heeft juist op buitenlandse wedstrijden hoger gescoord dan in België, de Grand Prix is internationaal exact dezelfde proef dus hij krijgt eerder te lage punten in België dan te hoog (meestal rond de 64 procent).
Jasper wordt pas sinds kort door Peter getraind en loopt dan ook nog niet op dat niveau, is voor heen op ZZ licht niveau + 1 gereden door Jolanda Schreuder. Goffert in Amerika loopt percentages tegen de 70 %, gereden door Belinda Nairn Wertman. Saskia Meinema rijdt met Frizo en Remon fan t Wallestein Inter I, zo ook Esther Liano met Ielke (is Inter II startgerechtigd). Susan Bouwman heeft de punten voor de Prix st Georges en Trea Mulder is Inter I met Tietse. Christa Laarakkers heeft Tjibbe Ylcke (Tsjabring voortaan) één keer gestart in de Prix st G maar wel gelijk meer dan 65 % gescoord.
Monique Moonen rijdt met Tristan fan Klaverfjouwer ZZ licht, nog geen Inter I zoals hierboven gezegd wordt....
In Amerika liep voorheen de merrie Jelsche Grand Prix en in Duitsland zijn al jarenlang verschillende Friezen in de Grand Prix, in de jaren negentig kwam er al een duitse grand prix ruiter op de hengstenkeuring een demo geven en ook bijv. Martina de Jong heeft al verscheidene friezen op grand prix niveau uitgebracht, alsmede enkele anderen die je bijv. op de Equitana in de wedstrijden voor barokke paarden kan zien rijden.

Dat Friezen zo moeilijk galoperen is gewoon niet waar, maar ze hebben een heel grote galopsprong waardoor je niet te lang moet wachten om deze wat te sluiten. Dat wil niet zeggen dat de galop an sich niet goed of moeilijk is, het vereist alleen een iets andere aanpak!

Pluutje

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:24

Ik hoorde wel (van de eigenaren van een van de friezen die Intermediar I loopt maar weet de naam niet meer ), dat friezen een kleinere longinhoud hebben?

Zelf vind ik friezen helemaal geweldig! Zie ze dan ook heeel graag in de dressuurring

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:53

Ik verkoop geen halve waarheden, ik zeg zo uit m'n hoofd welke Friezen hoog in de sport lopen.
Ik rij zelf ook regelmatig Friezen, en ben totaal niet anti-Fries (heb er één uitgebracht, superdier!) maar over het algemeen genomen hebben Friezen toch echt wel wat meer moeite met een fijne galop dan de gemiddelde wpn'er, of zeg het anders, de meeste ruiters hebben er meer moeite mee dan bij een 'gewoon' rijpaard?
Je moet ze niet over één kam scheren, maar er werd tot kort geleden helemaal niet naar de galop van een fries gekeken. hoefden ze niet te kunnen, voor een karretje lopen, dat moesten ze kunnen. Wij hebben nu gezien dat ze best wel dressuur kunnen lopen, en nu wordt daar in de fokkerij rekening mee gehouden. Dat is toch geen schande? Waarom reageren een boel van die Friezenliefhebbers zo gepikeerd als er ergens kritisch naar gekeken word?

Marten Hendrik heeft bijvoorbeeld een supergalop en fenomenale wissels. En zo'n ontzettend fijn karakter dat ie alles wel wil. Ik vind het nog steeds best wel een eer dat ik hem een paar keer heb mogen rijden, dus waarschijnlijk ben ik zo'n beetje zijn grootste fan.

En nog even 'technisch' gezien over die grote galopsprong. Waar komt dat vandaan dan? Dat doen ze niet voor de fun. Missen ze de balans om wat kleiner te kunnen galopperen? Lopen ze van het achterbeen af? Leg uit.

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 01:26

Excuses over monique moonen, ik heb het net ff aan mijn moeder gevraagd en tristan wordt al een beetje voorbereid op de intermediar. Maar nogmaals ik ken niet alle friese dressuurruiter uit mijn hoofd. Mijn paard heet overigens Cobus van de klaverfjouwer, en is een volle neef van Tristan.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:26

Samar schreef:
christel1857 schreef:
Er lopen er volgens mij wel meer grandprix, je hebt adel en jasper onder die ene belg ( weet z'n naam niet )
Overigens de wat More beschrijft als échte fries zie je bijna nooit meer op keuringen.

Die 'ene Belg' heet Peter Spahn en hij woont en werkt tegenwoordig in Friesland

More: ik ben vanmiddag op dezelfde wedstrijd geweest in Joure maar de Friezen zoals jij ze beschrijft heb ik niet gezien hoor!
Ik weet wel dat de Friezen het erg goed deden tussen de KWPN-ers

Er waren idd erg veel Friezen in Joure he! Het niveau was bij de Friezen idd hoog!! Er waren ook een paar in de Z geloof ik

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:25

En die slaan toch ook geen slecht figuur?

Samar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:26

De beide Z2-proeven zijn in ieder geval gewonnen door een Fries. : Femke de Boer met Ruurd fan de Kadyk.

In de eerste M2-proef zegevierde Klara de Haan met Wate.

imhotep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:32

[quote="Pluutje"]Ik hoorde wel (van de eigenaren van een van de friezen die Intermediar I loopt maar weet de naam niet meer ), dat friezen een kleinere longinhoud hebben?

Is dat zo......hoe komen jullie aan die info.....zo er graag meer van willen weten.

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:00

Hoe zij eraan komen weet ik niet. Maar zij zeiden dat toen dat het daarom voor hun hengst (die dus Intermediar loopt) moeilijker is om bijv. de series changementen vol te houden en zoizo zwaarder is om op dat niveau te lopen....

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:03

Heb het ook gehoord/gelezen ja. Was zelfs te lezen in een artikel in een Hoefslag van 2005 dat ging over de (Arabo) Friezen en het mennen. Onvoldoende uithoudingsvermogen, mede dankzij een kleinere longinhoud. Toen is men gaan kruizen met Arabieren en tadaa: de Arabo Fries Maar dat is een ander verhaal

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:52

Ja dat uithoudingsvermogen is echt bagger. Ook bij mijn frieskes. Al moet ik zeggen dat onze kwpn ruin (van jetset ) weer heel erg snel zweet.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:30

Concorde schreef:
Ik verkoop geen halve waarheden, ik zeg zo uit m'n hoofd welke Friezen hoog in de sport lopen.
Ik rij zelf ook regelmatig Friezen, en ben totaal niet anti-Fries (heb er één uitgebracht, superdier!) maar over het algemeen genomen hebben Friezen toch echt wel wat meer moeite met een fijne galop dan de gemiddelde wpn'er, of zeg het anders, de meeste ruiters hebben er meer moeite mee dan bij een 'gewoon' rijpaard?
Je moet ze niet over één kam scheren, maar er werd tot kort geleden helemaal niet naar de galop van een fries gekeken. hoefden ze niet te kunnen, voor een karretje lopen, dat moesten ze kunnen. Wij hebben nu gezien dat ze best wel dressuur kunnen lopen, en nu wordt daar in de fokkerij rekening mee gehouden. Dat is toch geen schande? Waarom reageren een boel van die Friezenliefhebbers zo gepikeerd als er ergens kritisch naar gekeken word?

Marten Hendrik heeft bijvoorbeeld een supergalop en fenomenale wissels. En zo'n ontzettend fijn karakter dat ie alles wel wil. Ik vind het nog steeds best wel een eer dat ik hem een paar keer heb mogen rijden, dus waarschijnlijk ben ik zo'n beetje zijn grootste fan.

En nog even 'technisch' gezien over die grote galopsprong. Waar komt dat vandaan dan? Dat doen ze niet voor de fun. Missen ze de balans om wat kleiner te kunnen galopperen? Lopen ze van het achterbeen af? Leg uit.

Halve waarheid: je noemt Jasper ook als Grand Prix paard en dat zet ik eventjes recht, evenals een aantal andere fout vermelde niveaus.

Misschien sla je wel de spijker op zijn kop: hebben de Friezen meer moeite met de galop of de ruiters van Friezen?
Friezen lopen gemakkelijk van het achterbeen af bij het aanspringen in galop ALS de ruiter dat laat gebeuren en dan hebben ze in de galop een probleem. Houd je hetzelfde paard echter iets meer gesloten en op het achterbeen tijdens het aanspringen dan is de galop op zich nooit zo'n probleem in mijn ervaring. Dus dan is de galop niet slecht maar zit het probleem inderdaad in het rijden.

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:48

Over de niveau's, was meer bedoeld om te illustreren dat er zeker wel wat Z2+ loopt, ik heb er geen boekje bij gepakt.

En over die galop...
Theoretisch gezien bestaan er dan geen moeilijke/lastige paarden maar alleen ruiters die er niets mee kunnen. En in beginsel is dat wel waar, maar uiteindelijk is dat toch waar we op baseren of een paard gemakkelijk te rijden is (gemakkelijk galoppeert, nageeft, wat dan ook eigenlijk), hoe simpel een ruiter dat voor elkaar kan krijgen? Dat is toch wat we erin willen fokken? Paarden die makkelijk uit kunnen voeren wat we van hen willen? Uitstrekken, sluiten, springen, noem maar op. Daar selecteren we op. En je hebt er liever één die het makkelijker doet dan één die 4 keer zoveel tijd nodig heeft om er maar in de buurt te komen.

En ik denk dat, helemaal met Friezen en andere 'koudbloedigere' paarden, de helft (minstens) van de ruiters ze gewoon niet aan het been heeft, en hou een paard dat niet aan de hulpen is maar eens gesloten. Vooral in het begin heb je dan met een Fries gewoon een wat lastigere start. Als ze onder het zadel leren galopperen, zowel een Fries als een wpner, dan is het toch in het begin stemhulp, en been/tik, en hopen 'dat ie t doet'. Als ze het niet snappen, of gewoon te traag zijn, dan doen ze het niet en gaan ze gewoon harder draven. Ik heb het idee dat je een Fries even net wat harder over die streep moet trekken dan een wpn. Die gaat zo'n galopje vaak wat gemakkelijker af, dus die hebben wat eerder zoiets van 'oh, ik moet sneller, nou dan galoppeer ik wel aan'. Een Fries denkt 'huh? ooh, gas, ik ga wel ff een pas harder draven'

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:08

Ik had er ook geen boekje voor nodig hoor.....

Dit ben ik dan weer minder met je eens, er zijn beslist wel paarden die moeite hebben met galopperen, te weinig zweefmoment hebben bijv. of te weinig sprong en dan kun je als ruiter niet zoveel. Dat is echter een probleem wat bij Friezen minder voorkomt.
Het is dus vaak een kwestie van het paard iets meer gesloten te kunnen rijden in draf voor je aan de galop begint. Als je nog geen controle hebt in draf krijg je inderdaad zo'n racegalop omdat hij eerst hééél hard kan draven.
Maar dan rijd de ruiter het paard dus uit elkaar. Dat wil niet zeggen dat de galop niet goed is of zo moeilijk is, maar wel dat je hem misschien net wat anders moet rijden dan een KWPNer.

Ook wat betreft aan de hulpen zijn is het nog altijd de ruiter die ervoor zorgt dat dat al dan niet in orde is!

Het komt erop neer dat als je de gangen van de Fries op volgorde wilt zetten, hij het beste draaft, dan komt de galop en dan de stap.
Doordat hij gemakkelijk draaft heb je net een wat andere manier van rijden nodig in het begin dan een KWPN er, die waarschijnlijk gemakkelijker galoppeert dan draaft.
Waar ik het gewoon niet mee eens ben dat is dat de galop volgens sommigen dan niet goed is, want de galop heeft vaak juist veel sprong en zweefmoment en als je daar op de juiste manier mee werkt kun je er best een eind mee komen. Maar je moet het als ruiter natuurlijk dan wel kleiner kunnen maken en niet het zelf nog groter maken want dan krijg je een probleem....

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 02:19

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:29

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:20

Ik vind het ontzettend knap wat Belinda en Goffert presteren, maar tis niet mijn favoriet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:33

Ik vind Goffert in de wissels tegenvallen en krijg het gevoel dat de draf beter uit te zitten is dan de galop.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:02

Karl66 schreef:
Z-dressuur is nog steeds basissport, weliswaar de bovenkant, maar de vraag is dan denk ik belangrijker hoeveel friesen doorstromen naar de ZZGP en op welk niveau ze daar eindigen.

1 op de 100 die in de dressuursport uitgebracht worden.

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:07

Pletje123 schreef:
Bekijk dan deze maar eens en leg het maar even naast elkaar

http://www.horsedances.net/2006Anky003.htm

Lopen alle KWPN-ers zo?

Waarom moet een fries zich bewijzen op het allerhoogste niveau?

Waarom blijf jij doorhameren op het feit dat merries niet op de galop gekeurd worden? Je hebt toch zelf ook ogen of niet? Ik kan wel zien of een paard kan galopperen.

Of vind jij dat áls het een ruiter lukt om met een fries te dressuren die ruiter gewoon enorm goed is?

In de ring kan ik iig uitstekend wedijveren met KWPN-ers, of zou dat enorme talent van die bruintjes op dat niveau gewoon nog niet zichtbaar zijn

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:56

Starbreeze schreef:
Pletje123 schreef:
Bekijk dan deze maar eens en leg het maar even naast elkaar

http://www.horsedances.net/2006Anky003.htm

Lopen alle KWPN-ers zo?

Waarom moet een fries zich bewijzen op het allerhoogste niveau?

Waarom blijf jij doorhameren op het feit dat merries niet op de galop gekeurd worden? Je hebt toch zelf ook ogen of niet? Ik kan wel zien of een paard kan galopperen.

Of vind jij dat áls het een ruiter lukt om met een fries te dressuren die ruiter gewoon enorm goed is?

In de ring kan ik iig uitstekend wedijveren met KWPN-ers, of zou dat enorme talent van die bruintjes op dat niveau gewoon nog niet zichtbaar zijn

Haha ja dan kan ik jou ook vragen: 'Lopen alle Friezen zoals Goffert?' Het antwoord kan je zelf invullen.

You can get what you want! Als iemand een filmpje van een 'Top-Fries' laat zien, laat ik een filmpje van een in dit geval 'Top-Hannoveraan' zien ja Daarmee wil ik graag het verschil aanduiden. Maar goed...

En of ze altijd op het hoogste niveau moeten lopen/bewijzen? Nee, ik denk van niet, maar men maakt de hoge druk er zelf naar. Denk eens aan de Friezen die eventueel naar de Olympische Spelen gaan met Peter Spahn. Het zou mij niet verbazen dat als ze geen medaille halen, mensen denken: zie je wel, die Friezen horen hier gewoon niet thuis! Op die manier gaan de 'Friezenmensen' zelf de strijd aan. Een ongelijke strijd als je het mij vraagt...

Als iemand met een Fries op hoog niveau, dus ZZGP, goed kan presteren vind ik dat een goede ruiter of amazone ja. Dat vind ik echter ook van iemand die dat kan met een ander type paard. Uitzonderingen daargelaten.

Over je laatste opmerking verwonder ik mij slechts.

Samar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:54

Pletje123 schreef:
En of ze altijd op het hoogste niveau moeten lopen/bewijzen? Nee, ik denk van niet, maar men maakt de hoge druk er zelf naar. Denk eens aan de Friezen die eventueel naar de Olympische Spelen gaan met Peter Spahn. Het zou mij niet verbazen dat als ze geen medaille halen, mensen denken: zie je wel, die Friezen horen hier gewoon niet thuis! Op die manier gaan de 'Friezenmensen' zelf de strijd aan. Een ongelijke strijd als je het mij vraagt...

Waar slaat dit nu weer op?

"De Friezen die eventueel naar de Olympische Spelen gaan met Peter Spahn....."

Gelukkig denken Peter Spahn en de Stichting Fryso Huys er zelf iets positiever, genuanceerder en realistischer over.

Ik vind het Fryso Huys een goed initiatief en ik denk dat ze meer dan tevreden zijn als ze in 2010 met één Fries paard naar de OS mogen!

En stel dat dit lukt, denk je dat ze zich dan voor schut zetten door geen medaille te halen? Kom op zeg, ik denk dat er heel wat mensen apetrots zullen zijn op alleen al hun deelname!!!

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:05

2008 toch?

@Pletje, jouw opmerking dat het een ongelijke strijd is als een fries op de spelen verschijnt en daar geen medaille zou halen... wat zegt dat dan over of een fries geschikt is voor dressuur? In jouw ogen moeten ze zich dus wel bewijzen.

Je kan toch niet ontkennen dat er een hele hoop friezen zijn die het wél ontzettend goed doen in de sport zonder dat ze allemaal GP met toeters en bellen lopen? Ik ken trouwens zat mensen met een KWPN die niet uit de L of M komen, maar dat zegt toch ook niks over ALLE Kwpn-ers of wel?
De meeste ruiters moeten het hebben van het basis niveau en een aantal stromen door naar ZZGP. Slechts enkele zijn gezegend met zoveel talent dat ze aan de wereldtop meedraaien, echt een handje vol. Van oudsher zijn KWPN of Duitse dé dressuurpaarden bij uitstek ja, en de fries is in opmars, dus is het niet zo vreemd dat Laurens van Lieren niet op een Fries rondstuurt, net zo min als Anky. Dat ze de laatste jaren meer richting de sport gefokt worden en dat dat er reeds een aantal zijn die ZZGP lopen, is een mooi bewijs dat het ook anders kan. Dan kun je je kop in het zand steken maar wat heeft dat voor zin? Ik denk ook niet dat Anky ooit op een fries zal verschijnen, ieder z'n voorkeur. Maar dat doet niets af aan het feit dat een fries óók een uitstekend dressuurpaard kán zijn.

Samar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:08

Amen!

Hilda79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:30

Gaan we weer.

De goede paarden onder de goede ruiters/amazones kunnen de top halen, ongeacht het ras. Is slechts 1 van de 2 goed dan zal de top voor die combinatie heel wat lager uitvallen.

De doelstellingen van het Fryso Huys zijn:

- Komen tot deelname van het Friese paard aan de wereldruiterspelen in 2010.

- Komen tot deelname van het Friese paard aan de wereldkampioenschappen voor dressuurpaarden.

- Komen tot een grotere doorstroom van Friese combinaties naar (inter-)nationaal niveau.

Helaas wordt over de OS niet gesproken, dus dat antwoord kan ik jullie niet geven.

Daarnaast is voor ieder paard wat in het FH zit bekeken wat zijn/haar mogelijkheden zijn en wordt dat niveau als doel gezien. Dus niet ieder paard wat is opgenomen zal als doel hebben de GP. Voor de één is dit misschien ZZ Z voor de ander Inter I of II.