Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Samar schreef:christel1857 schreef:Er lopen er volgens mij wel meer grandprix, je hebt adel en jasper onder die ene belg ( weet z'n naam niet )
Overigens de wat More beschrijft als échte fries zie je bijna nooit meer op keuringen.
Die 'ene Belg' heet Peter Spahn en hij woont en werkt tegenwoordig in Friesland
More: ik ben vanmiddag op dezelfde wedstrijd geweest in Joure maar de Friezen zoals jij ze beschrijft heb ik niet gezien hoor!
Ik weet wel dat de Friezen het erg goed deden tussen de KWPN-ers
Concorde schreef:Ik verkoop geen halve waarheden, ik zeg zo uit m'n hoofd welke Friezen hoog in de sport lopen.
Ik rij zelf ook regelmatig Friezen, en ben totaal niet anti-Fries (heb er één uitgebracht, superdier!) maar over het algemeen genomen hebben Friezen toch echt wel wat meer moeite met een fijne galop dan de gemiddelde wpn'er, of zeg het anders, de meeste ruiters hebben er meer moeite mee dan bij een 'gewoon' rijpaard?
Je moet ze niet over één kam scheren, maar er werd tot kort geleden helemaal niet naar de galop van een fries gekeken. hoefden ze niet te kunnen, voor een karretje lopen, dat moesten ze kunnen. Wij hebben nu gezien dat ze best wel dressuur kunnen lopen, en nu wordt daar in de fokkerij rekening mee gehouden. Dat is toch geen schande? Waarom reageren een boel van die Friezenliefhebbers zo gepikeerd als er ergens kritisch naar gekeken word?
Marten Hendrik heeft bijvoorbeeld een supergalop en fenomenale wissels. En zo'n ontzettend fijn karakter dat ie alles wel wil. Ik vind het nog steeds best wel een eer dat ik hem een paar keer heb mogen rijden, dus waarschijnlijk ben ik zo'n beetje zijn grootste fan.
En nog even 'technisch' gezien over die grote galopsprong. Waar komt dat vandaan dan? Dat doen ze niet voor de fun. Missen ze de balans om wat kleiner te kunnen galopperen? Lopen ze van het achterbeen af? Leg uit.
Karl66 schreef:Z-dressuur is nog steeds basissport, weliswaar de bovenkant, maar de vraag is dan denk ik belangrijker hoeveel friesen doorstromen naar de ZZGP en op welk niveau ze daar eindigen.
Pletje123 schreef:Bekijk dan deze maar eens en leg het maar even naast elkaar![]()
http://www.horsedances.net/2006Anky003.htm
Starbreeze schreef:Pletje123 schreef:Bekijk dan deze maar eens en leg het maar even naast elkaar![]()
http://www.horsedances.net/2006Anky003.htm
Lopen alle KWPN-ers zo?
Waarom moet een fries zich bewijzen op het allerhoogste niveau?
Waarom blijf jij doorhameren op het feit dat merries niet op de galop gekeurd worden? Je hebt toch zelf ook ogen of niet? Ik kan wel zien of een paard kan galopperen.
Of vind jij dat áls het een ruiter lukt om met een fries te dressuren die ruiter gewoon enorm goed is?
In de ring kan ik iig uitstekend wedijveren met KWPN-ers, of zou dat enorme talent van die bruintjes op dat niveau gewoon nog niet zichtbaar zijn
Pletje123 schreef:En of ze altijd op het hoogste niveau moeten lopen/bewijzen? Nee, ik denk van niet, maar men maakt de hoge druk er zelf naar. Denk eens aan de Friezen die eventueel naar de Olympische Spelen gaan met Peter Spahn. Het zou mij niet verbazen dat als ze geen medaille halen, mensen denken: zie je wel, die Friezen horen hier gewoon niet thuis! Op die manier gaan de 'Friezenmensen' zelf de strijd aan. Een ongelijke strijd als je het mij vraagt...