Mijn droompaard gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:29

Ik zou eens een lijstje maken en alle voors en tegens van hengst laten onder elkaar zetten.
Welke van de 2 rijtjes is langer?

Blaze333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:34

TS: Gefeliciteerd met jouw nieuwe (Hele mooie trouwens!) paard!

Mijn advies is om lekker rustig aan te doen, en goed alles op te bouwen. Zelf nooit een echt jong paard gehad, maar bij ons op stal staan er wel vaker een aantal. Aan jouw reacties te lezen doe je heel erg je best, en je leert het beste door te doen! Je zou er misschien hulp bij kunnen vragen als iets niet lukt? Dat werkt bij mij en mijn pony altijd erg goed.

Maar in elk geval veel plezier samen! :j

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 06:24

Felien_Kyra schreef:
oh daar denk ik helemaal niet aan. Hier staan ze 7 dagen in de week, de hele dag buiten. Alleen is natuurlijk niet bij elke stal vanzelfsprekend. Alleen TS haar uitleg is telkens nogal kort. Dus kon dat er ook niet uithalen.

Oh sorry ik moest gisteren even snel zijn. Wat wil je weten? Dan kan ik een uitgebreid antwoord geven.
Ps. We verhuizen vandaag

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 07:52

Nessie schreef:
Ik rijd dagelijks bij andere paarden in de bak. Soms heb je wel eens hengstige merries die vervelend zijn naar mijn hengst (of een x een dominante ruin welke de ruiter niet onder controle had en mijn hengst aanviel), maar hij reageert er niet op. Ook niet als mensen hun merrie niet bij ons wegkrijgen, blijft hij rustig op mij letten. Het ligt echt aan het karakter en daarbij de kunde / handigheid van de ruiter(s). Er zijn ruiters welke hun merries dusdanig niet onder controle hebben tijdens de hengstigheid, dat zij voor hunzelf liever niet hebben dat ik erbij in de bak rijd.

Spiegels zijn hier ook echt geen issue.

Dit dus. Mijn vijfjarige hengst kan je gerust op de poetsplaats zetten tussen de merries en hij zal er niet eens naar kijken. Wij grappen wel eens dat hij het verschil niet weet tussen hengsten/ruinen/merries :') . Hinniken doet die eigenlijk nooit en zodra die gaat dribbelen bij het zien van een merrie wordt hij direct gecastreerd. Kan ook gerust met een lang teugeltje uitstappen als er nog andere merries rijden, dat is geen punt. Ook een keer dat we op het erf liepen en er een merrie zonder eigenaar los op ons af kwam lopen en ik die gewoon kon pakken en samen naar de baas konden lopen waar ze zich had losgetrokken.

Vorige keer liepen we langs een andere ruin in de stalgang en de dominante ruinen willen nog wel eens lelijk tegen hen doen (zal wel iets met de hormonen te maken hebben). Op het moment dat we langs liepen drukte de ruin z'n kont naar mijn hengst toe en dreigde te trappen. Mijn stoere zwarte hengst schrok zo erg dat hij wegrende _O-

Uiteraard letten we altijd goed op, maar dat is dus een paard dat écht niet reageert op merries. Zodra die ook maar iets zou reageren wordt hij direct gecastreerd. Het moet namelijk leuk voor hem blijven én veilig voor de rest van de mensen op stal.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 07:57

Succes met verhuizen vandaag!
Veel plezier en geluk op je nieuwe stal.

Zijn er hier ook mensen die je helpen? Dat zou fijn zijn :)
En mag je paard hier wel elke dag naar buiten, nu dan zonder groep?
Misschien als hij er even staat dat ze dan wel zien dat hij een lieve hengst is en is er een ruintje waar hij samen mee kan.
Ik ga voor je duimen.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 08:07

_Penotti schreef:
Succes met verhuizen vandaag!
Veel plezier en geluk op je nieuwe stal.

Ik heb wel stress

Zijn er hier ook mensen die je helpen? Dat zou fijn zijn :)
En mag je paard hier wel elke dag naar buiten, nu dan zonder groep?
Misschien als hij er even staat dat ze dan wel zien dat hij een lieve hengst is en is er een ruintje waar hij samen mee kan.
Ik ga voor je duimen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:11

Dat heeft iedereen met verhuizen. :j
Dat is ook enorm spannend.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:16

Verhuizen is spannend. En om eerlijk te zijn, vooral voor een hengst. Die zijn natuurlijk nog meer met de omgeving en andere paarden bezig. Hoop dat jullie beide snel gewend zijn!

Kun je wat vertellen over de nieuwe plek? Hoe gaan de dagen er voor hem uitzien daar?

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 13:27

Oké, we zijn verhuist. Het ging goed. Wintoe de merrie ging op draf de camion en voor Apollo de hengst hebben we iets meer moeite moeten doen maar het lukte, ze stonden samen op de camion (hengst en merrie

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:29

Chanelle007 schreef:
Oké, we zijn verhuist. Het ging goed. Wintoe de merrie ging op draf de camion en voor Apollo de hengst hebben we iets meer moeite moeten doen maar het lukte, ze stonden samen op de camion (hengst en merrie

Fijn dat het goed is gegaan, maar in de toekomst zou ik toch 2x rijden... Echt onverstandig.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 13:31

mavantos schreef:
Chanelle007 schreef:

Fijn dat het goed is gegaan, maar in de toekomst zou ik toch 2x rijden... Echt onverstandig.

Hij reageerde niet.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:34

Dan nog is het onverstandig. Als het mis gaat onderweg kan je niets.

Die van mij reageert ook niet op merries, maar dan ook echt nooit. Alleen geen haar op mijn hoofd die dit zou doen. Veel te risicovol. Op de poetsplaats oid kan je veel makkelijker ingrijpen of hem weghalen mocht het toch ineens spannend worden.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:34

Geen slimme zet. Nu was die wellicht nog teveel bezig met evenwicht en overdonderd zijn. Je moet niet willen dat die over een schot wil springen oid. Als het over een grote vrachtwagen gaat met ruimte tussen de twee paarden is het iets anders. Maar die kleine B rijbewijsjes zijn daar niet voor bedoeld, naast het feit dat je dan waarschijnlijk ook overladen bent.

Verhuizen was met mijn hengst het kantelpunt dat ie van hanteerbaar naar te veel hengst ging...

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:36

Fijn dat de reis goed gegaan is TS
Hoe bevalt het ze op hun nieuwe plek tot nu toe?

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 13:37

Oakland1990 schreef:
Geen slimme zet. Nu was die wellicht nog teveel bezig met evenwicht en overdonderd zijn. Je moet niet willen dat die over een schot wil springen oid. Als het over een grote vrachtwagen gaat met ruimte tussen de twee paarden is het iets anders.
Dit bedoelde ik ;)

Maar die kleine B rijbewijsjes zijn daar niet voor bedoeld, naast het feit dat je dan waarschijnlijk ook overladen bent.

Verhuizen was met mijn hengst het kantelpunt dat ie van hanteerbaar naar te veel hengst ging...

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 13:37

SjonnieZ schreef:

Ze zijn nu hun hooi aan het eten

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:22

Komt wel goed. Mijn hengst is ook al vervoerd samen met een merrie in een B-camionetje hoor. Gewoon hengstenschot ertussen en klaar. Je moet ook niet in alles een probleem zien, mensen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:30

sevke schreef:
Komt wel goed. Mijn hengst is ook al vervoerd samen met een merrie in een B-camionetje hoor. Gewoon hengstenschot ertussen en klaar. Je moet ook niet in alles een probleem zien, mensen.

Nee maar ook geen problemen opzoeken. Jij zal je hengst beter kunnen inschatten en weten hoe die kan reageren.

TS zegt dat ze ik een grote vrachtwagen vervoerd zijn met ruimte er tussen en dan is er sowieso geen probleem. Niet elke kleine vrachtwagen heeft een hengstenschot.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:42

Chanelle007 schreef:
SjonnieZ schreef:

Ze zijn nu hun hooi aan het eten

Fijn Chanelle dat alles goed gegaan is en ze nu tot rust kunnen komen.
Verwacht je daar meer buitenruimte te hebbenvoor het hengstje?
Want heb ik goed begrepen dat je daarom weg wilde?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:49

Fijn dat de verhuizing goed is gegaan ts. Volgens mij is jouw merrie al oud? Nu even een min of meer offtopic vraagje van mij,worden oude merries minder hengstig en reageren ze minder op hengsten? Of heeft bij paarden de leeftijd daar geen invloed op?

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 14:51

anjali schreef:
Fijn dat de verhuizing goed is gegaan ts. Volgens mij is jouw merrie al oud? Nu even een min of meer offtopic vraagje van mij,worden oude merries minder hengstig en reageren ze minder op hengsten? Of heeft bij paarden de leeftijd daar geen invloed op?

De merrie is 17 maar de meeste mensen denken dat ze 4 is

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:31

@Anjali, bij mij worden de oude merries juist heviger hengstig, tenzij ze echt echt oud zijn, weet niet of dit algemeen zo is.

Juist fijn dat merrie en hengst in elkaars buurt kunnen zonder probleem. Hoe meer je een hengst gaat isoleren, hoe heviger ie zal reageren bij een ander paard. Drie jaar is natuurlijk nog jong, de mijne had op zijn 4 amper praatjes, terwijl ie toen al 4 veulens lopen had (2 jaarlingen en 2 veulens om correct te zijn).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:55

Fijn dat de verhuizing goed is gegaan!
Hopelijk zijn ze beide snel gewend op hun nieuwe plekje!
Maak je een keer foto’s hoe ze er op hun nieuwe plekje bij staan?
En kunnen ze nu ook al lekker naar buiten?
Veel succes en vooral plezier met je paardjes daar!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:32

Wat fijn dat de verhuizing goed is gegaan :j
Ik ben overigens ook wel benieuwd naar meer foto's van je knapperd hoor :j
Vond het in de OP al zo'n knappie.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 19:01

Fijn dat de verhuizing goed gegaan is! Veel plezier op de nieuwe plek. :)

Echt mensen er worden heel vaak hengsten en merries samen vervoerd en die slaan niet mekaars kop in. Soms is het wel echt zeuren om het zeuren in dit topic.