[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendely

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 21:37

Ik kom ook weer eens meepraten als het goed is :)

Oh wat leuk zeg! Ik zou ook voor Judith gaan.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 08:44

Ja Anneke dat hadden ze al gevraagd gelukkig, Adelinde wil ook. Waar heeft Judith jou mee kunnen helpen?

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe, ik ben er nog steeds niet over uit... :9

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 09:41

droversrun schreef:
Ja Anneke dat hadden ze al gevraagd gelukkig, Adelinde wil ook. Waar heeft Judith jou mee kunnen helpen?

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe, ik ben er nog steeds niet over uit... :9

Had jong paard bij, we hebben gewerkt aan, reactie op het been, en lengtebuiging en achterhand!
Veel aan gehad, ookal was het maar twee lessen.

Mijn ervaring met Int. GP ruiters en lesgeven, is dat ze stukken over slaan. Omdat zij al verder zijn.
Judith rijdt ook MT etc... maar is ook veel bezig in de basissport! :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:33

Yes, mijn allereerste hengstenvlecht (soort van) *\o/* :

Afbeelding

Afbeelding

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:44

Haha ik vind hem knap! Als dit een van je eerste keren is... Zo zag die er toen in ieder geval bij mij niet uit :')

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:38

Netjes hoor! Iedere keer lukt het een stukje beter :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:33

Dank jullie wel! Volgende keer een stuk strakker, maar ik deed nu eigenlijk maar wat. Er moest snel een vlecht in haha

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:30

Wat een leuk cadeau Droversrun! Kan je alleen niet helpen met een keuze.

Nou heerlijk hoor SCC!

Welkom wendeley :)

Ziet er goed uit! Probeer ook eens een onderhandse vlecht, blijft beter zitten en ziet er nog mooier uit. Ik heb het me aangeleerd via YouTube filmpjes.

Vlecht Geeske elke keer voor het rijden, anders zweet ze heel erg onder haar manen en dit is de enige vlecht die bij haar blijft zitten. Kan bij haar alleen de vlecht er niet in laten zitten, gaat alles stuk.

Afbeelding

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:34

Onderhandse vlecht klinkt zo ingewikkeld haha!

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:36

Dat valt reuze mee!! Lekker gaan oefenen :D

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:40

Maanlicht schreef:
Onderhandse vlecht klinkt zo ingewikkeld haha!

Haha nee hoor, ik kan geen eens meer normaal vlechten :')

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:23

Onderhands vlechten is echt niet erg moeilijk hoor :) Ik heb Mira standaard in de vlechten dus hoef dat gelukkig niet elke keer voor het rijden te doen.

Mira heeft een nieuwe jas gekregen, kan ze lekker warm de winter door :)
Afbeelding

En toen ik haar zostraks uit het land hield stonden we oog in oog met een Eland :')
Afbeelding

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:35

Onderhands vlechten is hetzelfde als; de manen naar de andere kant van de hals hangen en dan normaal gaan vlechten. Dan komt de vlecht ook op de hals te liggen...

Tenminste... Dachtik?

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:38

Geen idee eigenlijk, ik leg de strengen steeds onderlangs ipv bovenlangs.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:38

Bij een normale vlecht pak je een plukje en dan doe je die over de andere plukken haar. Bij een onderhandse pak je een plukje en doe je die onder de andere plukjes. Hierdoor lijkt het meer alsof de vlecht boven op ligt, en hij is een stuk steviger en blijft langer zitten is mn ervaring

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:05

Bamii schreef:
Bij een normale vlecht pak je een plukje en dan doe je die over de andere plukken haar. Bij een onderhandse pak je een plukje en doe je die onder de andere plukjes. Hierdoor lijkt het meer alsof de vlecht boven op ligt, en hij is een stuk steviger en blijft langer zitten is mn ervaring

Bedankt voor de heldere uitleg! Als ik tijd heb probeer ik het maandag even.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:07

Onderhands vlechten is even een kwestie van oefenen, maar vind het wel altijd erg mooi! Klasiens manen heb ik standaard vast zitten, anders gaat ze er op staan met grazen ed. Op dit moment heb ik het uiteinde van de vlecht ook nog eens opgebonden... kleine tiran Alpha vindt het anders te interessant en ziet het als tussendoortje :x . Ik laat het met gemak dan een week of twee zitten, dan een keer alles eruit en weer opnieuw.

Voor concoursen doe ik het dan ook altijd onderhands. Er is een uitleg filmpje van Bit op YouTube, daar leggen ze het heel duidelijk in uit. Ik heb het ook dankzij dat filmpje geleerd :) .
Afbeelding

Afbeelding

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:08

Bamii schreef:

Ja precies!
Maar als je de vlecht naar de andere kant hangt, dan is je "onderkant" aan de juiste kant van de hals de bovenkant als je hem naar de andere kant hangt :)
Dus zo doe ik het meestal. Dan ligt de vlecht dus ook meer op de hals, maar hoef ik niet onderhands te vlechten want dat kan ik niet goed :+ Op deze manier blijft het effect hetzelfde!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:11

Wauw mooi iEmmaaa!
Floris heeft zijn manen ook altijd vast, alleen dat zit er zo een maand in. Dan hangen er al allerlei plukken los en zit er overal stro, dus dan moet het wel opnieuw. Ook omdat er zo weinig van overblijft als je de vlechten te lang slordig laat zitten.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:27

Haha ja klinkt herkenbaar. Alleen Klasien staat op zaagsel en gaat altijd lekker met haar manen er in liggen, dus helaas houden we dat op die manier geen maand vol :').

Mag ik trouwens vragen wat de afstamming van Floris is? Ik ben namelijk op zoek naar een Friese hengst (of misschien inmiddels wel ruin) genaamd Floris haha.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:40

Ik heb eigenlijk geen idee, haha!
Volgens mij weet de eigenaresse dat ook niet echt.

Heb je wat meer info?

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 23:03

Wauw klassien haar vlecht is echt prachtig.
Maar scheelt ook dat ze mooie lange dikke manen heeft, dan wordt het ook wat gemakkelijker.

Oh en nog een tip, ga op een krukje staan, zo sta je er meer boven!

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 23:06

Ik vind onderhands vlechten eigenlijk makkelijker bij een hengstenvlecht omdat ik op een of andere manier de nieuwe plukken er dan strakker bij kan pakken en de vlecht dus mooier langs de manenkam blijft liggen. Mijn ervaring is inderdaad ook dat deze er beter in blijven zitten en je ze ook kunt maken bij hele korte manen, zelfs als een gewone hengstenvlecht niet lukt. Veel oefenen, dan lukt het vanzelf. Het is vooral even over het automatisme van het normaal vlechten heen komen, want in het begin ging ik onbewust halverwege weer andersom vlechten. En achteraf mezelf maar afvragen waarom de vlecht er zo raar uit zag :+

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 08:13

ak145461 schreef:
Ik vind onderhands vlechten eigenlijk makkelijker bij een hengstenvlecht omdat ik op een of andere manier de nieuwe plukken er dan strakker bij kan pakken en de vlecht dus mooier langs de manenkam blijft liggen. Mijn ervaring is inderdaad ook dat deze er beter in blijven zitten en je ze ook kunt maken bij hele korte manen, zelfs als een gewone hengstenvlecht niet lukt. Veel oefenen, dan lukt het vanzelf. Het is vooral even over het automatisme van het normaal vlechten heen komen, want in het begin ging ik onbewust halverwege weer andersom vlechten. En achteraf mezelf maar afvragen waarom de vlecht er zo raar uit zag :+

Haha ja daar had ik de eerste paar keer ook last van :') .

@gett, Klasiens manen zijn wel lang, maar helaas stelt het niets voor. Haar manen zijn heel dun en breken helaas ook heel snel af. Als het los hangt staat het ook helemaal niet mooi vind ik zelf :=

Afbeelding

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:13

Ik doe altijd op wedstrijd onderhands vlechten en anders op de 'normale' manier en dan maak ik er twee en dat laat ik dan zo lang mogelijk zitten. Laten jullie die onderhands vlechten wel gewoon lang zitten dan? Ik ben bang dat ze dan afbreken...?