CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:42

Tien, vroeger bij Fleur gebruikte ik eerst altijd Sebacil. Tot ik van de Cydectin hoorde.
Bij haar ook nooit maden gehad, dus ben zoekende en lerende

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:44

Ja, op een gegeven moment wil je alles wel uitproberen.
Het is ook gewoon echt een rot-aandoening. :x

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:55

De maden houden trouwens ook niet van tea tree olie. Daar gaan ze niet van dood, maar ze komen wel meteen naar buiten. Ik heb dat toen gebruikt bij Beau, dat hij het zomerg had en de DA er nog niet was. Kon de maden zo wegspoelen. Sls je al net even te vaak de zwaardere middelen gebt ingezet met te weinig resultaat, zou je dat ook kunnen proberen om een beetje extra te ondersteunen. Ik weet niet wat de vliegen daarvan vinden trouwens. Mss ook wel een goed werend middel.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:32

Ik was hem eens per week met teatreeshampoo. Reinigt heel prima, maar wegblijven doen ze er niet van.
Ik spoel in de ochtend met warm water, ze rennen er zowat uit lijkt het, flink straal erop. Nu met de zo'n durf ik geen olie of vet erop te smeren, dat kan flink branden.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:05

Heeft er iemand een foto van hoe dat eruit ziet met maden? Ik vermoed dat een paard hier van een kennis het ook heeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:15

De maden hebben weinig met CPL te maken, die komen gewoon doordat vliegen eitjes in een wondje leggen.
CPL herken je vooral aan de rimpels in de kootholtes, die zich later uitbreiden over het hele onderbeen.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:11

Dat is dus ook het geval. Rimpels en inmiddels geschoren sokken.

timmyturner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:13

het is ook een "hot" topic op het CPL facebook site! iedereen is een radeloos :(
ik heb sytse een nacht op het land gelaten, heeft hij iets te doen en geeft mij het gevoel dat hij dan afleiding heeft van de jeuk en vond de benen rustig vanmorgen, geen vliegen op de wondjes. zwavelbloem papje opgedaan en laat ze nu ook weer staan, veels te warm op de paddock.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:41

Hier overdag op stal en 's nachts naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:30

Hier met deze temperaturen ook overdag een paar uur op stal, anders vallen ze haast neer van de warmte.
Ik heb ook niet het idee dat Kim buiten véél meer loopt dan ze in stal zou doen.

timmyturner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:02

ik heb thuis een open stal en dan gaan ze toch buiten staan helaas. Op het land staan ze lekker te grazen.
Bij slecht weer staan ze ook altijd buiten, alleen als ze hooi hebben staan ze in de open stal

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:28

KoudbloedKim schreef:
Moxidectine is dat hetzelfde als Doramectine?

volgens mij niet, moxidectine is ook een pour on, dus zelfde werking als cydectin, maar ik ben niet zeker of het dezelfde werkzame stof is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:29

Tja, hier hebben we meerdere weilanden open en in elke wei is wel ergens schaduw, de hele dag door. Waar staan ze? Niet in de schaduw... Oude merrie staat zeiknat in de wei, maar die op stal zetten is ook niet echt een optie. Die zorgt wel dat ze wel weer buiten komt :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:32

8nnemiek schreef:
De maden hebben weinig met CPL te maken, die komen gewoon doordat vliegen eitjes in een wondje leggen.
CPL herken je vooral aan de rimpels in de kootholtes, die zich later uitbreiden over het hele onderbeen.

maden hebben juist veel met CPL te maken....de huid is met CPL niet gezond,daardoor ook veel vatbaarder voor mijt,wat weer wondjes geeft en daart komen vliegen op af.Een wondje is niet altijd nodig,soms is een vochtige plek voldoende om eitjes op te leggen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:19

Ja klopt, maar ik bedoel dat alleen maden niet betekent dat een paard CPL heeft. Maden kunnen ook in een wondje komen dat bv ontstaan is door een ongelukje. Ik heb wel eens gezien dat een paard zich aan een been had opengehaald aan iets scherps en daar ook maden in zaten toen het ontdekt werd.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 05:45

Bah echt te goor gewoon. Ik mag van geluk spreken dat darko, in dat opzicht, nergens last van heeft. Bah wat smerig..... lang leven het zwavelpapje. Het stinkt wel maar houdt de vliegen weg.

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:50

Ik ben er vanmorgen achter gekomen dat mijn tinker dit waarschijnlijk ook heeft. Ik heb haar nog maar 3 maanden. Willen jullie is kijken naar de fotos? Is dit een erge mate?
En kan zoiets jaren stilstaan of niet? Afbeelding
Afbeelding

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:54

Cpl komt en gaat door omgevingsfactoren. Pas voeding en stalling. Het lijkt erop dat de benen wat dikker zijn. Veel beweging en arm vezelrijk voer.

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:57

Maar valt het mee denk je?
En kan zon proces snel gaan? Kan er weinig info over vinden.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:00

Ik kan niet zeggen of het cpl is. Ik zie geen wondjes, korsten of echt rimpels.

Over het verloop kan ik ook niks zinnings zeggen. Het kan jaren goed gaan. Om vervolgens van vandaag op morgen te verergeren.

Je kunt het door de tips in dit topic enigsinds onder controle houden. Helaas zal het altijd symptoom bestrijding zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:22

Oké, te vroeg gejuicht... -O-
Hier vanmiddag weer een 'natte' wond ontdekt, die er vanochtend nog niet zat.
We gaan de sokken vanavond weer scheren en hopen het dan goed te kunnen behandelen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:55

Ah balen Tien!

Ik zie wel wat rimpels en de bobbels vind ik ook wel kenmerkend. Maar idd, wat er al gezegd wordt. Kan jaren goed gaan en dan ineens is het foute boel.

Hier in de byemite in huis gehaald, morgen doe ik er op. Ga t eerst soppen. weken in een emmer gaat m niet worden, vrees dat ik dan heel t flesje al leeg heb omdat ik steeds nieuwe moet maken, dus ga het risico niet nemen :P
Sebacil pakte ik altijd via 4x3, dus eerste 3 dagen achter elkaar, dan 3 weken eens per week en dan 3 maanden eens per maand en vanaf dan eens per 3 maanden.
Kan dat met byemite ook?

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:00

Ze heeft allemaal wondjes gehad. Op li voorbeen aan achterkant bij knie zit wel altijd echt een plek met korsten en plooien. Vrees toch dat ze het heeft. Maar valt het nog mee hoe dik haar benen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:38

Met Byemite doen wij altijd paard kleddernat maken, Byemite (sterk verdunnen) erop en NIET afspoelen.
Van de dierenarts mochten we dit na 10 dagen herhalen, niet zovaak achter elkaar.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 22:02

Wij vrijdag het advies om ByMite te gaan gebruiken gekregen van onze DA.
1 dopje op een 10 liter emmer water en vanaf de liezen met een borstel echt kleddernat maken en inwrijven. Wel gaan we Uto z'n sokken volledig scheren, anders kom je niet tot op de huid.

Eens per week en bij verbetering afbouwen, tot onderhoudsnivo.

Onze DA heeft een vriendin die is afgestudeerd op t onderwerp CPL, dus hij zit dicht bij t vuur en heeft uitvalsbasis voor probleem paarden.