Berberpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicolanca

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:33

@ zitouna: ga je niet wat ver met je schriktraining? :D

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:08

Nicolanca, nou ja, hij stond daar maar een beetje met z'n ogen half dicht dus er was wat Flavio betrof weinig schriktraining aan :D Kalife liep wel rustig over het plastic heen en pakte het plastic ook gelijk in z'n mond, maar om net als Flaaf ingepakt te worden was hem net iets te veel van het goede ;) Raqas (jonge zwartje) keek eerst even gek maar volgde daarna ook braaf erover, hij pikt alles erg goed op en heeft veel vertrouwen, een erg fijn paard. De anderen mogen er volgende keer aan geloven...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:13

Haha, Flavio staat er zo bij van: zucht, dat hebben we nu ook al weer gehad, een plastiek wrap paardje :D
Was niet de bedoeling om Baroud te kopen, gezien de moeilijkheden met m'n andere merrie's, maar Hélène en ik hebben lang geconverseerd en ik kon hem echt niet uit m'n hoofd zetten. Hij schijnt ongelofelijk cool en lief te zijn, daar heb ik het in de eerste plaats voor gedaan (en ook omdat Hélène met op het hart drukte dat hij geen exceem heeft, staat ook in contract) en als gezelschap voor een paardje die niet aanvaard wordt door de groep omdat ze zich steeds laat wegdrummen, dat is ook zo'n lief paard, een echte schat. Ik denk dat ze overgelukkig zal zijn met een vriendje, want nu staat ze heel vaak sip te kijken als ze alleen de weide op moet, ze staat dan triestig bij de poort naar de andere te kijken die niet de weide op mogen en m'n hart breekt dan. Ze is graag bij de bende, maar ze slaan haar van de ene naar de andere kant als ze in de groep komt. Ik weet ook niet waarom ze zich zo laat doen. Ze is nochtans de grootste en de sterkste...
Baroud gaan we wellicht volgende week gaan halen, als het weer mee zit tenminste. Ga dan nog paar foto'tjes opzetten ;)

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:28

Wat, wat WAAAT?!!!! Ik dacht eerst, zitouna heeft het verkeerd begrepen, maar: Baroud gaat dus echt naar jou? Ik kijk uit naar de foto's!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:43

Cambiar ooh dat snap ik helemaal, zo zielig als er een erbuiten valt ;( ze zal het vast heerlijk vinden om zich over dat jonge knulletje te ontfermen, en wie weet later ooit eens te laten versieren ;) zo gaaf dat je hem hebt gekocht! Ben heel erg benieuwd naar hoe het zal gaan, hoe hij het met je merrie zal vinden en hoe hij jou zal bevallen! En natuurlijk naar de foto's :D overlaad ons maar met verhalen en beeldmateriaal! ;) hij komt dus waarschijnlijk binnenkort al, je zal wel flink in spanning zitten!

Nicolanca ik had het al in een ander topic gelezen, maar vermoedde al wat gezien de facebook profiel foto van Cambiar ineens gewijzigd was in een plaatje van een zeker grullokleurig Berberpaardje :D

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 01:05

Dus toch de knoop doorgehakt +:)+

Ik verwacht een foto-spamming hoor!

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:48

Uuuhhhh, kan iemand mij vertellen hoe ik hier een foto moet plaatsen, dan doe ik dat graag!

Groetjes aan alle Berberliefhebbers!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:51

Met je rechtermuisknop de link van de foto pakken en dan tussen [ img ] en [ /img ] zetten (de spaties even weghalen dan) Facebookfoto's pakt hij de laatste tijd niet meer, dan zegt hij dat ze te groot zijn..

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:03

Afbeelding
[/img]

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:12

Gelukt, dit was hij als 3-jarige hengst, manen tot aan zijn neus en over schouder. Nu is hij 8 jaar.
Ik heb hem laten castreren, want hij begon vervelend te worden tussen mijn ruinen als hengst en nu mist hij de helft van zijn manen |(
Maar hij heeft nu een lekker rond buikje (kan vanwege ziekte nog maar weinig rijden en al twee jaar weinig met hem gedaan) en heeft minder uitstraling nu, maar is happy op de weide met vriendjes en met zijn zandbaden. Waar ik hem kocht stond hij maar de hele dag in zijn stal mooi te wezen, nu heeft hij tenminste een "paardenleven" zoals het hoort. Hij is erg lief, een grote knuffelbeer en zeer intelligent, beheerstte vele kunstjes in no-time. Hij heeft een hele comfortabele zit. Is in het verkeer bomproof maar heeft volgens mij als veulen wat meegemaakt betreft struiken en alles waar hij geen overzicht heeft. Hij stapt hier bijna lui weg op een buitenrit en hoe langer ik hem rijd, hoe meer temperament hij krijgt, maar hij is nooit gemeen onder het rijden, m.a.w. hij wil je er echt niet vanaf krijgen. Het is gewoon wat meer werken met hem. Hij kan enorm goed strekken, vooral in het bos, maar is ook fijn verzameld te rijden.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:19

Ja en hij is ook erg leuk!
Laatst bijgewerkt door bonoenpepper op 03-12-12 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:20

Gaaf beest!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:59

Wat een plaatje, prachtig paard!
TJa snap het wel dat je hem dan laat castreren, zo'n druktemaker in een anders rustige groep is natuurlijk niet prettig. Hij klinkt als een erg fijn paard, alleen jammer van dat schrikachtige, maar zo heeft ieder paard z'n karakter en dingetjes :)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:03

Leuk dier hoor, en Cambiar gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:04

mooi paardje hoor!
cambiaar; heb je nog geen foto's? ik ben nieuwsgierig!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:54

Wat jammer dat je hem moest laten catreren...zeer mooie Berber ook! Hoe groot is hij?

Ik heb enkel deze foto's van Baroud ;) http://www.mijnalbum.be/Album=LENX3WBD, heb nog geen andere (want heb hem zelf nog niet gezien..........)

Ik hoop dat Baroud wel hengst zal kunnen blijven, is de bedoeling dat hij wel eens op een keertje een merrie mag dekken, Hélène zal misschien nog een merrie laten dekken door hem en eventueel zou ze helpen om hem in te zetten bij kruisingen met Tarpan-type paarden of Sorraia's om meer maat te geven.
Hélène zei me dat hij super cool is, maar als ik dat zo lees zal hij wellicht nog z'n temperament krijgen. Ik dacht namelijk ook dat Berbers heel cool zijn, omdat de hengsten geselecteerd worden op karakter (omdat ze samen moesten leven met de familie's), maar als ik het zo hoor van iedereen waar ik al mee gesproken heb, hebben ze toch wel behoorlijk temperament.
Ik volg z'n halfbroertje (zelfde vader), Uzgan, op het franse forum en die heeft ook een fel karaktertje. Ik vind hem trouwens ongelofelijk mooi:
https://lh3.googleusercontent.com/-l9-0CK8GFWQ/UBuqHmG1y6I/AAAAAAAAAIc/zwOmkWWdiz4/s640/P1070406.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-nzHRGdv3cuI/UIhVAHraG5I/AAAAAAAAAUE/I8a_N1Lq8HU/s576/Sans%2520titre%25208.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-n7i_JomQmjI/ULSynYxiTxI/AAAAAAAAAbw/qJW5z366Xic/s576/Sans%2520titre%25204.jpg
Kappen Berberhengsten met de voorbenen?
Nog een vraagje, ik las gisteren dat Berbers problemen kunnen hebben in gebieden met vochtiger klimaat, omdat ze van origine uit de woestijn komen. Zal ik ook moeten opletten voor verteringsproblemen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:47

Uitgaande van mijn Criollo inderdaad last met vocht (gras na flink plensbui) maar ook kan hij heel goed een deken nodig hebben omdat de vacht niet ingesteld is op langdurig (koude) regen.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:32

Cambiar in principe zijn Berbers rustig qua karakter, maar het ligt natuurlijk ook wel een beetje eraan hoe ze gehouden worden. Hier is het voer veel minder rijk, en werken veel paarden ook enorm veel. Dan worden ze niet zo heet nee :P maar ach bij mij werken ze niet zo veel, gebeurd ook best wel eens dat ze een paar weken niet gereden worden en ik kan daarna altijd gewoon alleen een buitenritje maken zonder problemen.
En tsja vroeger werd er inderdaad vooral op karakter geselecteerd, maar in de moderne/Europese fok heeft dat ook meestal niet de eerste prioriteit. Ik moet wel zeggen dat al mijn paarden echt veel rustiger zijn dan alle Iberische paarden die ik tot nu toe heb ontmoet.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:38

Ik zal het met tijd ontdekken vermoed ik :-). Nu, heb ze wel graag wat heet, maar ze moeten cool zijn, geen angsthazen en onbetrouwbare dieren. Ga hem ook niet ganse dag op het gras laten, aanvullen met hooi.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:46

Orpheo (± 1.51-1.52, niet meer gemeten) begon met drie jaar praatjes te krijgen volgens Al Mansour en werd steeds brutaler, eigenlijk net voordat ik hem kocht.Hij is met zijn moeder als veulen meegekomen uit Frankrijk, dus niet door hun zelf gefokt.
Ik vond hem hier vervelend/agressief tegen mijn paarden en iets bijterig naar mij toe aan het worden. Na zijn castratie is hij wat dat betreft rustig geworden, hij is in de omgang eigenlijk heel rustig en net een hond. En wat moet ik hem persé hengst laten als ik hem toch niet als dekhengst wil gebruiken. Hij is ook niet heel heet met rijden, kan zelfs wat lui zijn in het begin met dressuur. Maar het is een volbloed en volbloeden lopen warm als andere paarden moe beginnen te worden (en dan wordt ie ook wat ondeugender), althans zo is ook mijn ervaring met arabieren op lange buitenritten. Hij is in de omgang ook heel betrouwbaar en knuffelig, zou een klein kind bij hem in de stal durven te laten slapen. En onze kleine buurmeisjes zitten aan de longe ook wel eens op hem.
Hij is gewoon beetje te attent buiten, maar ik heb me nog nooit onveilig of angstig op hem gevoeld. Zoals ik al zei kan een bulldozer bijna over zijn voeten rijden, maar die koe die langs de draad loopt te springen! Dat is dan toch wel spannend. Maar hij bokt niet, steigert niet (ook bewust met freestyle niet aangeleerd) en als ie schrikt verschiet ie even of maakt even wat meer snelheid, maar draait zich nooit om of gaat er vandoor.Ook als ik hem weken niet heb gereden, kan ik zo opstappen en rijden.

En met winderigheid is ie ook alerter, net als veel paarden. Ik geef hem overigens soms wat magnesium of een banaan voor het rijden, dat scheelt echt wel. Ik heb een kennis, die heeft een paard, dat wel zonder reden opeens echt kan doordraaien, steigeren etc. Sinds ze magnesium geeft heeft die merrie veel meer rust.

Vergeet nooit jaren geleden dat ik een Heather Moffet zadel op hem uitprobeerde. Vreselijk, die dingen zijn eerst een plank, voordat ze warm worden en de kussens zich vormen. Was vergeten aan te singelen en ik was eigenlijk zittend op hem naar de singel aan het kijken en toen schoof ik met zadel zijwaarts tot onder de buik en viel er netjes vanaf (wat op zich al een zeer lachwekkende situatie was, overbuurman was getuige :oo ). Hij bleef braaf staan, denk dat menig paard er op zo'n moment bokkend vandoor zouden zijn gegaan. En i.d.d. wordt hier veel rijker gevoerd, ze staan eigenlijk bij mij ook best (te) veel op het gras. En warm weer, dat scheelt ook veel.

En Iberische paarden heb ik er toch ook al wat gereden (hier was ik eerst naar op zoek) van supercool tot schrikachtig (er vandoor gaan in de rijbak), dus ook binnen dat ras is veel verschil.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:03

Ah wacht, ik ben eens 1 en 1 op aan het tellen, ik heb al eens kennis gemaakt met Orpheo!!!

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:16

Ja, zie het nu: Green Distance!

Oh weet je nog toen zijn onmogelijke bouw!! Iedereen kwam vol overtuiging hier maar alle zadels kwamen op de schouder terecht. Hij heeft geloof ik wel 30 zadels op zijn rug gehad om te proberen en zelfs op maat gemaakt ging nog niet goed. Ik heb toen een Amazonas zadel (barok, Deens ontwerp), gemaakt door Deuber gekocht, ging goed, liet de schouder helemaal vrij.

Gelukkig is hij nu niet meer overbouwd en heeft hij wat schoft, maar destijds was het echt een probleem met dat overbouwde, die schuine schouder en zijn bewegingen!

Ik kan niet zo heel veel meer rijden, maar als dan rijd ik hem nu zelf nog het liefst met de Christ Premium Plus (is hier op Bokt ook een topic over), die zit zoooo heerlijk.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:20

Nicolanca,

Was eerst aan het rondkijken voor een gangenpaard, toen wilde ik toch eigenlijk ook wel wat klassieke rijkunst gaan doen. Ben toen gaan rondkijken voor PRE's, niets gevonden waar ik de klik mee had of ik vond ze te groot. Ben gek op kleine paarden.
Heb aan mijn PRE-zoektocht wel nog een hele leuke vriendin uit Drenthe overgehouden! Die ook een halve Berber heeft, dus "vriendin" meld je eens hier!!
Toen kwam ik bij Orpheo uit in een advertentie van Al Mansour en ik was verkocht, vooral toen ik ging kijken!
Beetje barok (hals vooral) en toch ook dat wat me in arabieren aantrekt!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:49

Je bedoelt zeker Aline :D heb haar ook al eens geschreven of ze zich niet wilde melden, ben benieuwd hoe het met die kleine dame van haar gaat!

Wat grappig het is een kleine wereld he, bonoenpepper en Moragh elkaar al ontmoet.

Haha gelukkig maar dat Orpheo zo braaf bleef staan :D dat zou je waarschijnlijk beter niet met de gemiddelde KWPNer moeten proberen.

Ik hou ook van kleine paarden, jammer genoeg ben ik zelf 1.80 dus al te klein kan ook weer niet ;) alhoewel, ook op onze ukkies van rond de 1.48 gaat het nog best. Ok het is geen dressuurplaatje wat de gemiddelde Nederlander gewend is, maar de paarden kunnen het best hebben. Liefst heb ik ze zo rond de 1.55, Flavio is 1.60 en hij is heel relaxed dus dan vind ik het ook best. Probleem is hier wel dat de paarden zo kort zijn, leg er uiteindelijk meestal mijn boomloze zadel op, of op de wat langere past de orthoflex nog net. Een Engels zadel gaat vaak ook nog wel maar daar houd ik niet zo van..

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:42

bonoenpepper schreef:
Ja, zie het nu: Green Distance!

Oh weet je nog toen zijn onmogelijke bouw!!
Gelukkig is hij nu niet meer overbouwd en heeft hij wat schoft, maar destijds was het echt een probleem met dat overbouwde, die schuine schouder en zijn bewegingen!

Grappig he, toen ik dat vertelde van mijn Arabiertje die eerst zelfde was en toch ook bijgetrokken was hoopte je nog zo dat dat bij jullie ook zou gebeuren!
Duurde bij hem nog wel ff he!