juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:35

@ Daisies Dat is ook weer niet waar, door de stangetjes aan de zijkant geeft hij niet alleen een hulp in de mond maar ook aan de zijkant van het hoofd, waardoor de druk beter verdeeld wordt en het paard beter snapt dat het zijn hoofd moet afwenden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:36

Nee, ik snap er geen fluit van, maar knevelen klinkt niet zo leuk, leg uit...Oftewel, wijzig, bitten gebruik je voor duidelijke hulpen :D
Laatst bijgewerkt door setteke op 04-05-10 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:37

Bedankt voor de info, het wordt al laat..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:42

setteke schreef:
Nee, ik snap er geen fluit van, maar knevelen klinkt niet zo leuk, leg uit...

het ís al uitgelegd!
het bit ligt stil in de mond(en goh wie weet komt daart woord kneveltrens wel vandaan omdat ie zo vast en stil op zn plek ligt) je kan hem zelfs nog met leertjes aan je bakstuk vastmaken zodat hij nóg stiller ligt en als je stuurt dan stuur je niet alleen in de mond maar neem je dan als t ware het hele hoofd mee opzij omdat hij dus ook aan de zijkant van de mond/hoofd de druk voelt, zeker als hij dus dmv leertje extra aan t bakstuk vastzit.
En een dier wat t sturen nog niet snapt krijgt zo dus niet t bit half aan de zijkant door zn mond heen, omdat dat simpelweg met dit bit niet gaat.

En jij blijft dus vallen over t woord knevel, maar zoals ik net al zei, vlinderbitje klinkt erg lief, en dat is het ook niet!
Dus de naam zegt niets!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:48

Mwah, je sluit een paard op, tussen het bit, of je hem nu knevelt of op stang rijdt of slof. Met wat voor aandrijving dan ook. En je geeft been en je verwerkt het.

Renske_

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:54

Dat is nogal een overdreven vergelijking, maargoed jij zal wel iets hebben tegen 1 of meerdere mensen van dit topic ofzo want je komt heel plots binnenvallen en doet behoorlijk tegendraads.

Je heb het alsmaar over slof en S&T dat dat niet zou mogen, maar wáár heb je dat in dit topic gelezen? Er zijn er in dit topic meerdere die met S&T rijden.

voor Lott: http://www.agradi.nl/premiere/merkensho ... 06/176_236

7,95 bij Agradi en nu geen verzendkosten :)
Afbeelding

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:59

En al gezien, setteke heeft in andere topics moeite met Moll en Mindfields, vandaar dat ze hier zo binnen komt vallen.

Tsja t gaat hier over hoofd/halshouding van friezen, en via een foto van Lott op de kneveltrens gekomen maar heb zo het idee dat setteke niet echt hier komt om iets toe te voegen ;)

Ben eigenlijk wel beniuwd of Wietse_07 al gepraat heeft met de ruiter van haar jonge fries?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 01:00

setteke schreef:
Mwah, je sluit een paard op, tussen het bit, of je hem nu knevelt of op stang rijdt of slof. Met wat voor aandrijving dan ook. En je geeft been en je verwerkt het.

Met slof dwing je een paard, het KAN niet anders dan in de krul gaan, met stang kun je dat ook bewerkstelligen als je maar hard genoeg trekt. Een kneveltrens is juist geen dwangmiddel, het is juist een verzachtende werking.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 01:07

Nee hoor Renske, geen probleem nergens, je hebt helemaal gelijk. Dank je voor je scherpte en onderzoeksplicht. Ik zal niet meer reageren. Ondanks het feit dat Mindfields en Moll wel gewoon op me reageren, anders zou een discussie geen discussie meer zijn toch? Ik denk over het meeste anders, maar is dat een probleem? Ik wil piafferen als toetje, zij ook toch? Passage als bijgerecht, ik teken ervoor. En als bijgerecht wissels om de 4, 3, en 2 en uiteindelijk 1.
Laatst bijgewerkt door setteke op 04-05-10 01:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 01:21

setteke schreef:
Nee, ik snap er geen fluit van, maar knevelen klinkt niet zo leuk, leg uit...Oftewel, wijzig, bitten gebruik je voor duidelijke hulpen :D

het woord knevel daar draait het bij dit bit om de knevel zijn de staafjes/stokjes aan de bitringen dezen voorkomen dat het bit los door de mond heen schiet bij het paard, de knevel voorkomt dus onrust in de mond vandaar het woord kneveltrens. hopende u hier mee genoeg te hebben bijgeschoolt omtrent de kneveltrens.

met vriendelijke groet.

mol
Laatst bijgewerkt door Moll op 04-05-10 01:37, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 01:30

Mol, help iets uit de lucht please. Zie bovenstaande post.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 01:41

setteke schreef:
Mol, help iets uit de lucht please. Zie bovenstaande post.

als u uw voorgaande post bedoelt, over de piaffe en dergelijken, dit zijn voor mij niet dat geen wat het voor u is, voor mij zijn deze oefeningen de weg naar de hoogeschool oefeningen.

mol

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 01:43

Mijne ook. Hier gaat Bokt vaak fout, lezen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 02:25

setteke schreef:
Nee hoor Renske, geen probleem nergens, je hebt helemaal gelijk. Dank je voor je scherpte en onderzoeksplicht. Ik zal niet meer reageren. Ondanks het feit dat Mindfields en Moll wel gewoon op me reageren, anders zou een discussie geen discussie meer zijn toch? Ik denk over het meeste anders, maar is dat een probleem? Ik wil piafferen als toetje, zij ook toch? Passage als bijgerecht, ik teken ervoor. En als bijgerecht wissels om de 4, 3, en 2 en uiteindelijk 1.

Anders denken is toch niet erg? Alleen de wijze van reageren lijkt soms wat aanvallend te zijn, vandaar gister mijn aangebrande reactie.

Ik zelf gebruik de beginselen van piaffe soms als weg naar meer kracht van achteren, als het paard dit nodig heeft en aangeeft aan te kunnen. Vanuit de klassieke dressuur wordt niet voor niets soms al vrij vroeg met het aanleren van de piaffe begonnen. Maar het perfectioneren van de piaffe is voor mij het einddoel, en voor anderen is de piaffe inderdaad het werken naar de hogeschool oefeningen, dus eigenlijk pas het begin. Passage komt inderdaad bij mij ook pas na de piaffe, vooral omdat als je het andersom zou doen, je sneller kans hebt op vertraging ipv verzameling. Maar ook daar denken anderen weer anders over. De galopwissels komen bij mij ruim daarvoor vaak al aan bod, zodra ik een gesloten galop heb en een snel achterbeen. Maar soms gebruik ik de wissels ook als middel om meer snelheid van achteren te genereren, omdat het paard er sneller en sterker van kan worden mits nooit op zn donder geven voor een foute wissel want dat zorgt juist weer voor spanning in het aanleerproces en die wil ik niet.

Anders denken is geen probleem, maar soms de manier van reageren kan wat netelig overkomen en dan wordt de boodschap niet meer helder, maar eerder de lading van een bericht, daar gaat het vaak fout denk ik. Van achter een pc is een bedoeling minder goed over te brengen, ook al wordt het door de schrijver helemaal niet zo bedoeld, het kan toch anders overkomen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 02:39

Ja, Mindfields, wij leerden onze dressuurpaaren ( in duitsland) piafferen, bijgezet, met als beloning suiker. Als 5 of 6 jarige. Zo zie je maar, diverse wegen leiden naar Rome. Enne, offtopic, succes met je beeb. I love your topic.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:30

Als een paard op een kneveltrens goed loopt zonder de leertjes, zou ik die niet gebruiken. Het geeft een ander gevoel aan het paard als je het bit zo vastzet, en je wilt (neem ik aan) uiteindelijk toch naar een paard die op een gewoon trensje kan lopen.
Ik zou ze alleen gebruiken als hij zo tegen het bit intrekt dat het noodzakelijk is, en daarna weer zo snel mogelijk omscholen naar "gewoon" trensgebruik.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:41

Wij rijden onze fries ook in met knevel trens. Helemaal niks mis mee! Vind het er niet uit zien maar het is wel hartstikke vriendelijk :j

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:48

Jeetje zo ligt het topic een paar dagen stil en dan moet je ineens gaan bijlezen!
Jammer dat het zo vreselijk offtopic gaat! De discussie over de kneveltrens vind ik wel interessant (ik wist hier nog weinig vanaf, tnx voor de uitleg!) en relatief ontopic maar het zou fijn zijn als de discussie over aanleren piaffe e.d. elders kan worden voortgezet... voordat het topic op slot moet want dat zou echt zonde zijn!

@wietse_07: ik ben ook erg benieuwd of je al met de ruiter hebt gepraat? Ik schrok wel een beetje van de foto, het dier heeft imo echt geen mogelijkheid om anders te lopen met zulke korte teugels... Wel fijn dat het verder zo goed gaat!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:04

setteke schreef:
Knevels, en verder is allles verboden? Ik heb nog nooit gereden met een knevel, maar oh, wee, als ik het woord slof gebruik of S&T? Ik vind knevel veel erger klinken als, zeker in het gebruik van leertjes. Knevelen, mooi werkwoord. Maar laat iedereen dan ook vrij, mits een beetje rijderij (maar hebben jullie dat met kneveltrens?)?

ik snap deze reactie even niet, zeggen wij dat verder alles verboden is?

Wij vinden het een mooi opstapje voor jonge paarden.

en het is geen hulpteugel, dat is slof of st wel :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:07

setteke schreef:

ik vind niet dat jou reactie iets te maken heeft met dit topic eigenlijk :)

uiteindelijk sluit je hem als ware op. maar een paard moet in het begin leren sturen en het is toch prettig als het bit dan gewoon rustig ligt :)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:43

Even wat anders, gezien we hier een aantal friezenliefhebbers bij elkaar hebben, een vraag:
Mijn fries heeft behoorlijk veel beharing, met name aan de benen. Nu zie ik op verschillende foto's van mensen hier dat zij bij hun fries bijna alleen maar echt sokjes hebben, en naar boven toe niets meer. Bij die van mij loopt het echt tot over het buigende deel (wat bij ons mensen knie heet maar waar ik de paardennaam even van vergeten ben)
Knippen jullie dit weg, of groeit het gewoon niet hoger?
Ik trim die van mij wel hier en daar, maar hoor graag jullie mening over hoe jullie dit doen/zien...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:46

Ik scheer vanaf de achterkant van de voorknie in een soort omgekeerde V -vorm de lange haren weg met het scheerapparaat omgekeerd in mijn hand. Alle langere haren vanaf de elleboog tot de onderkant van de voorknie gaan er sowieso af, omdat anders de voorknie totaal niet te zien is en er geen "model" in het been zit. Om de sokken wel mooi te houden ga ik dus vanaf de onderkant voorknie schuin naar opzij en laat het zo dus "uitwaaieren" in een omgekeerde V-vorm.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:47

Matsje schreef:
Even wat anders, gezien we hier een aantal friezenliefhebbers bij elkaar hebben, een vraag:
Mijn fries heeft behoorlijk veel beharing, met name aan de benen. Nu zie ik op verschillende foto's van mensen hier dat zij bij hun fries bijna alleen maar echt sokjes hebben, en naar boven toe niets meer. Bij die van mij loopt het echt tot over het buigende deel (wat bij ons mensen knie heet maar waar ik de paardennaam even van vergeten ben)
Knippen jullie dit weg, of groeit het gewoon niet hoger?
Ik trim die van mij wel hier en daar, maar hoor graag jullie mening over hoe jullie dit doen/zien...

Wij halen het weg tot de knie ( zo noem ik het maar even ). Maar onze Friezel heeft opzich geen overdreven beharing..

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:48

@ morgen komt ze weer en dan zal ik het eens even proberen te bespreken. En als het onder het rijden weer zo gaat, er ook meteen wat van zeggen! Het is tenslotte wel míjn paard toch?!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:58

Het is zeker jouw paard!!!!!