Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Alet74 schreef:Maar Jesser, de rijstijl staat in feite toch los van het stierengebeuren? Althans, dat lijkt mij zeer goed mogelijk. En je hebt gelijk hoor, Spanje (en Portugal) zijn heel andersoortige landen dan Nederland met alles wat erbij hoort, maar desondanks denk ik dat ik, op grond van mijn kennis (en gevoelens) best een oordeel mag vellen over het stierenvechten. Dit stukje cultuur, of hoe je het ook wilt noemen, past niet in mijn beeld van hoe je met dieren om zou moeten gaan.
watdanhe schreef:Ik heb 10tallen, misschien wel 100den verhalen gehoord/gelezen over getraumatiseerde stiergevecht paardjes, en meer als de helft ervan was niet eens aangeraakt door de stier, maar zóveel angst hadden dat ze compleet getraumatiseerd zijn geworden.. En voor degene die stierengevechten nogsteeds "leuk" vinden... Sterf!
geerke schreef:stieren zijn van nature niet agressief....als je je er zoveel in verdiept als dat je doet geloven,weet je ook dat al die stieren gewoon op een wei lopen en dat je er gewoon doorheen kunt lopen,zelfs kunt voeren zonder enig agressief gedrag....
het word anders als je z'on dier gaat "bedreigen"door hem in een lawaaierige arena los te laten,met herrie,een mens die raar doet en een paard wat de stier in deze opstelling nog nooit heeft gezien....dat maakt hem agressief
(ik heb zelf koeien gehad,en daar liepen ook stieren tussen...)
BrankaZ schreef:Maar het argument dat dieren niet voor ons vermaak gebruikt horen te worden.... tja... dan zouden alle huisdieren dus niet gehouden mogen worden. Want een kat heb je voor je lol (maar weinig muizenvangers), hond ook. En met een hond trainen veel mensen, gaan behendigheid doen en dat doe je echt niet voor de lol van de hond. Net zo als het houden van een paard en het rijden erop.
Ik ga beslist niet kijken bij een stierengevecht. Maar ik kan de rijstijl die er bij hoort wel enorm waarderen. En dat komt er dus uit voort.
Diablo schreef:BrankaZ schreef:Maar het argument dat dieren niet voor ons vermaak gebruikt horen te worden.... tja... dan zouden alle huisdieren dus niet gehouden mogen worden. Want een kat heb je voor je lol (maar weinig muizenvangers), hond ook. En met een hond trainen veel mensen, gaan behendigheid doen en dat doe je echt niet voor de lol van de hond. Net zo als het houden van een paard en het rijden erop.
Ik ga beslist niet kijken bij een stierengevecht. Maar ik kan de rijstijl die er bij hoort wel enorm waarderen. En dat komt er dus uit voort.
Maar ik doe mijn huisdieren niet moedwillig pijn, dat is natuurlijk geen vergelijking.
geerke schreef:stieren zijn van nature niet agressief....als je je er zoveel in verdiept als dat je doet geloven,weet je ook dat al die stieren gewoon op een wei lopen en dat je er gewoon doorheen kunt lopen,zelfs kunt voeren zonder enig agressief gedrag....
het word anders als je z'on dier gaat "bedreigen"door hem in een lawaaierige arena los te laten,met herrie,een mens die raar doet en een paard wat de stier in deze opstelling nog nooit heeft gezien....dat maakt hem agressief
(ik heb zelf koeien gehad,en daar liepen ook stieren tussen...)
scoopje schreef:Ik vraag me wel af wat het over iemand zegt, als je favoriete 'vermaak' inhoudt dat je een levend wezen dat zich niet tegen jou kan verdedigen doodmartelt.
BrankaZ schreef:Het is maar hoe smal je jouw visie wilt houden. Ik praat het niet goed, maar probeer het wel breder te zien. Of het linksom of rechtom is, de dieren worden voor de lol gehouden. Bij de stieren is het inderdaad een ander soort vermaak dat mij beslist niet aanspreekt maar het soort vermaakt bestaat (helaas) al eeuwen. De Romeinen vochten al tegen dieren. Iets dat zo enorm lang bestaat verander je niet in een paar jaar en al helemaal niet door het dwingend op te leggen. Cultuur veranderen kost tijd, veel tijd.
Het vechten met de stieren spreekt mij dus niet aan, de rijstijl die er door (en door het stierenhoeden) is ontstaan vind ik daarentegen prachtig. Dat is kunst. En de paarden die hiervoor gefokt zijn, vind ik geweldig qua bouw en karakter.
detour schreef:Hoe kun je "Groeten uit de rimboe"vergelijken? Deze mensen zijn volwassen en kiezen zelf om naar Nl te komen en mensen t4e ontvangen. Martelen?..Onder dwang? Leedvermaak? Sorry hoor.
Tuurlijk kunnen zij psychisch best een klap krijgen door de cultureshock. Maar daar kunnen ze ook bij ondersteund worden.
Het gaat imo om het verschil mbt "vrije keuze".
Als een stier wist wat het te wachten stond zou het wel twee keer nadenken eer het in arena inging..