Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:01

Mmmm.. Ik zie het niet echt of het zijn heel dunnen omhulsels. Wat doet het stoten met de ingewanden van het paard? Als de ruiter er af springt kiest het paard het hazepad. Ook bewijs hoe gehoorzaam dit dier eigenlijk is naar zijn ruiter!

nee, sorry, ik heb er niks mee, maar misschien zie ik de beschermers niet goed, hoor!

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:06

hahaha moet een beetje om het filmpje lachen hij springt van z'n paard af met een grote b*k tegen de stier en dan ramt de stier hem voluit Clown
nee dit filpmje is neit schokkend nee Vork

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:06

Dat doen paarden in de wedstrijdring ook....

Maar hij is niet echt in paniek, het is maar een sukkeldrafje. Daarnaast zie je dat het paard prima loopt, geen teken van verwonding.

Volgens mij kon je de kappen zien op de site die lusitana hier heeft geplaats van bloedloos

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:09

Mmm.. TOch suggereert dat niet dat het paard beurs wordt van binnen. Sorry, ben niet overtuigd. Vind het vooral een erg braaf paard!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:16

Het zijn ook superpaarden! Haha! Knipoog

Wat ik al eerder zei, de paarden die daar verscheinen zijn niet zo snel van de kaart.

Kijk anders ff op die site van Lusitana voor meer info.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:34

even een na woord van mij.. ik ben niet mammaslama, ben echt heel iemand anders! Heb in voorgaande posten ook heel duidelijk neergezet hoe ik erover dacht.
Ook heb ik verschillende filmpjes en linken neergezet over de rijstijl die is ontstaan vanuit het hoeden van het vee.
En voor de goede orde, ik eet juist erg weinig vlees, maar ik ben recht voor de raap en sta met beide benen op de grond.

Ik ben stapelgek met mijn paarden, en met dieren in het algemeen, maar ik probeer verder te kijken als mijn neus lang is. Ik weet dat er heel veel dierenleed hier in Nederland bestaat, en ook dat heb ik meerdere keren aangegeven.

Ik vind de rijstijl en hoe die paarden zijn opgeleid, fantastisch, echt, het is een passie die uit mijn hart komt. Ben er ook altijd mee bezig. Heel veel filmpjes op youtube gezien, en de rijstijlen vergeleken. Ik vind het stoer van die jonge vrouw dat ze het uberhaupt durft! Het is toch grotendeels een mannenwereld. Kun je het nog zo zielig vinden, of gemeen, feit is dat ze niet bang is aangelegd.

Ik ben zoveel met de andalusier/pre bezig dat ik a.s. dinsdag naar Spanje vlieg om naar de Sicab te gaan. Om dingen op te steken, te leren, te zien, te ervaren. Samen met iemand anders. Dat is een passie, je interesseert je ervoor, je wilt alle aspecten bekijken, die bij het iberische paard hoort. En dan pas probeer je een beetje je mening te vormen. Het is een ander land, met andere gebruiken. Waar ik wij af en toe raar van kijken, is dat andersom ook. Ik wil niet veroordelen, want wie ben ik nu dan om te veroordelen? Wat weet ik van die mensen, wat weet ik van die gebruiken??

Daarom wil ik zoveel leren over het spaanse paard/iberische paard.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 07:56

Maar Jesser, de rijstijl staat in feite toch los van het stierengebeuren? Althans, dat lijkt mij zeer goed mogelijk. En je hebt gelijk hoor, Spanje (en Portugal) zijn heel andersoortige landen dan Nederland met alles wat erbij hoort, maar desondanks denk ik dat ik, op grond van mijn kennis (en gevoelens) best een oordeel mag vellen over het stierenvechten. Dit stukje cultuur, of hoe je het ook wilt noemen, past niet in mijn beeld van hoe je met dieren om zou moeten gaan.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:43

Alet74 schreef:
Maar Jesser, de rijstijl staat in feite toch los van het stierengebeuren? Althans, dat lijkt mij zeer goed mogelijk. En je hebt gelijk hoor, Spanje (en Portugal) zijn heel andersoortige landen dan Nederland met alles wat erbij hoort, maar desondanks denk ik dat ik, op grond van mijn kennis (en gevoelens) best een oordeel mag vellen over het stierenvechten. Dit stukje cultuur, of hoe je het ook wilt noemen, past niet in mijn beeld van hoe je met dieren om zou moeten gaan.

Klopt, als jij jezelf op grond van de ervaring die je hebt opgedaan, jezelf zo'n mening hebt toebedaan, is dat prima, niets mis mee. Ikzelf ben nog nooit bij een stieren gevecht geweest (weet niet hoe een ander woord ervoor te geven) echter, mijn paardje is ws hiervoor wel gefokt. En ik heb in voorgaande berichten al geschreven, dat ik mij ben gaan interesseren voor hem, waar komt hij vandaan? Waarom worden deze paarden gefokt? enz. enz. Dan kom je wel degelijk bij rijstijlen die ontwikkeld zijn door het hoeden van het vee, gefokt voor de arena. Die stieren zijn agressief, niet een klein beetje, heel veel. Dan moesten die paarden goed gereden zijn om niet te verongelukken als herder zijnder. Dit wordt nog steeds hendente dagen gedaan, op het paard. Die herders hebben een lange stok, garrocha,(om de koeien en of stieren te scheiden en als afweermiddel) en die zijn (misschien wel uit verveling of zo, weet ik niet) er meesters in geworden in de garrocha. het paard laten wenden voor en rond de garrocha. De een werd er nog beter in als de ander, en zo ontstond er een competitie, met en zonder garrocha. Dit heet Doma Vaquera. Dit is al heel oud deze rijstijl, werd van vader op zoon overgebracht en geperfectioneerd.

Net zoals de rijstijl is ontwikkeld voor het stierenvechten. Dit zijn paarden die zeer hoog en goed zijn opgeleid. Veel paarden die voor de Doma Vaquera zijn opgeleid, zijn vaak kruisingen.(hoeft niet altijd zo te zijn.) Staan wat hoger op de benen. Echter vergis je niet in zo'n paard, ook al hebben ze geen papier, ze zijn zeer waardevol! Uit die competities is nog weer een andere competitie ontwikkeld, de Working Equitation. Tik dat maar eens in op Youtube, en je krijgt prachtige filmpjes te zien.

En om dus terug te komen, op je vraag, er zijn dus wel degelijk heel veel rijstijlen ontwikkeld op het houden van de stieren. Ik heb al eens aangegeven, als het bloedloos gaat worden, wil ik het best wel eens bij wonen. Denk dat er heel veel gaat om de adreline, de spanning die er is. Hoe goed is het paard afgericht, hoe is het naar zijn berijder toe..
Overigens, bij de DV competitie gaat het niet om de ruiter, het gaat om de opleiding van het paard.. even de omgekeerde wereld als hier in Nederland, waar wij als ruiters graag willen promoveren... Ruiters die daar hun paard te hard met spoor hebben geprikt worden gediskwalificeerd, en ieder paard wordt gecontroleerd. (zo heb ik dat begrepen) Dus geen taferelen van ruiters die hardhandig zijn. (zal vast wel eens gebeuren, maar hierop wordt wel streng gecontroleerd)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:53

stieren zijn van nature niet agressief....als je je er zoveel in verdiept als dat je doet geloven,weet je ook dat al die stieren gewoon op een wei lopen en dat je er gewoon doorheen kunt lopen,zelfs kunt voeren zonder enig agressief gedrag....
het word anders als je z'on dier gaat "bedreigen"door hem in een lawaaierige arena los te laten,met herrie,een mens die raar doet en een paard wat de stier in deze opstelling nog nooit heeft gezien....dat maakt hem agressief
(ik heb zelf koeien gehad,en daar liepen ook stieren tussen...)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:15

watdanhe schreef:
Ik heb 10tallen, misschien wel 100den verhalen gehoord/gelezen over getraumatiseerde stiergevecht paardjes, en meer als de helft ervan was niet eens aangeraakt door de stier, maar zóveel angst hadden dat ze compleet getraumatiseerd zijn geworden.. En voor degene die stierengevechten nogsteeds "leuk" vinden... Sterf!

Ik heb ook zoveel verhalen over getraumatiseerde paarden gehoord. Gehoord ja, eigenlijk niemand meegemaakt die er ook werkelijk een getraumatiseerde Spanjaard had.
Zelf heb ik een Hispano (=AndalusiërxArabier). Ooit gefokt in Spanje, was een koopje omdat hij hier in Nederland gewoon is verreden. Ik ging zelf in het begin ook op de Nederlandse manier verder en dat heb ik gemerkt... Nadat ik ben overgestapt op de klassieke manier van rijden heb ik een compleet ander paard onder mijn kont gekregen. 1 die zelden niet wil werken, 1 die vreselijk licht in de mond is en die mij vreselijk verfijnd leert rijden. En dat kost tijd, maar het is een geweldige leerschool. Op termijn hoop ik ook Doma Vaquera met hem te kunnen proberen en ik denk dat ook dan hij mij weer veel kan leren.
Stierenvechten is niet mijn ding, maar de rijstijl die bij het stieren hoeden en -vechten hoort vind ik prachtig om te zien. Dat is rijkunst en vraagt een enorme samenwerking tussen ruiter en paard.

Stierenvechten vind ik lastig om heel expliciet over te zijn. Het bloedige vind ik vreselijk. Het steken in de vetbult hoeft voor mij niet zo nodig.
Maar het argument dat dieren niet voor ons vermaak gebruikt horen te worden.... tja... dan zouden alle huisdieren dus niet gehouden mogen worden. Want een kat heb je voor je lol (maar weinig muizenvangers), hond ook. En met een hond trainen veel mensen, gaan behendigheid doen en dat doe je echt niet voor de lol van de hond. Net zo als het houden van een paard en het rijden erop.
Ik ga beslist niet kijken bij een stierengevecht. Maar ik kan de rijstijl die er bij hoort wel enorm waarderen. En dat komt er dus uit voort.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:11

geerke schreef:
stieren zijn van nature niet agressief....als je je er zoveel in verdiept als dat je doet geloven,weet je ook dat al die stieren gewoon op een wei lopen en dat je er gewoon doorheen kunt lopen,zelfs kunt voeren zonder enig agressief gedrag....
het word anders als je z'on dier gaat "bedreigen"door hem in een lawaaierige arena los te laten,met herrie,een mens die raar doet en een paard wat de stier in deze opstelling nog nooit heeft gezien....dat maakt hem agressief

Wederom iemand die het topic niet goed heeft gelezen...ik vraag me af waarom ik nog schrijf.

De toro bravo is met geen mogelijkheid te vergelijken met het vee hier en kunnen uit het niets agressief worden. Hun gedrag lijkt veel op de wilde buffel in afrika.
(Daarnaast moet je zelfs niet tussen de stieren in Nederland gaan rondjouwen hoor, dat is erg dom, zelfs de sufferts hier kunnen je uit het niets te grazen nemen. Ik kan je wel een paar voorbeelden geven.)

Een stuk terug heb ik een link gezet van een filmpje van hun op el campo, waar ze dus van hun vrijheid genieten.

Op dat filmpje zie je dat er behoorlijk wat "gestoeid" wordt op het einde zie je zelf dat er werkelijk een gedood is door een ander, terwijl er op andere momenten rustig naast elkaar gegraast wordt.

Hier wederom het filmpje, neem even de moeite om het tot het einde te bekijken. Hij is nog mooi ook.
http://nl.youtube.com/watch?v=Lp2cVe7unv4

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:36

Mooi filmpje,niet te vergelijken met die luie stieren hier, hier zit spaans temperament in, macho stieren!
Wat een leventje,groen grasje, beetje rondklooien en stoeien, daar is menig koetje jaloers op.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:41

Ik besef me dat ik helemaal offtopic ga, maar.....

Schiet mij maar lek hoor! Ze fokken ze eeuwenlang specifiek op hun aggressiviteit en vervolgens zetten ze ze in groepen (dicht?) bij elkaar?! Blond

Lijkt me dan dat ze elkaar wel vaker om zeep helpen dan... Scheve mond

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:53

Maar op zich komt het in de natuur vaker voor dat dieren om rangorde of territorium met elkaar vechten en soms loopt het voor de ander verkeerd af.
Maar daardoor vind ik het nog steeds geen natuurlijk gedrag dat een stier een paard aanvalt, aangezien dit geen bedreiging voor hem vormt. Als ze de stieren in het land opdrijven, worden ze toch ook niet aangevallen. Dus dit wordt in mijn ogen echt heel erg gestimuleerd door de mensen in de arena, die lapzwansen met die lappen die voor de ogen van zo'n beest gaan zwaaien. Tja daar zou zelfs ik zwaar aggresief van worden als ik geen idee had van wat er met me gebeurde.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:39

BBreedveld, ze zetten ze niet dicht bij elkaar en ik denk dat ze gewoon minder gedomestiseerd zijn (mooi toch).

rockwitch, ze vallen wel degelijk ruiters aan tijdens het drijven.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:41

ok cyrina, dat wist ik niet, maar goed dat doen ze dus wel, ok.
Maar dan nog, ik vind het gewoon zum kotsen

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:52

Snap ik, kan het spietsen ook niet bepaald waarderen!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:53

BrankaZ schreef:
Maar het argument dat dieren niet voor ons vermaak gebruikt horen te worden.... tja... dan zouden alle huisdieren dus niet gehouden mogen worden. Want een kat heb je voor je lol (maar weinig muizenvangers), hond ook. En met een hond trainen veel mensen, gaan behendigheid doen en dat doe je echt niet voor de lol van de hond. Net zo als het houden van een paard en het rijden erop.
Ik ga beslist niet kijken bij een stierengevecht. Maar ik kan de rijstijl die er bij hoort wel enorm waarderen. En dat komt er dus uit voort.

Maar ik doe mijn huisdieren niet moedwillig pijn, dat is natuurlijk geen vergelijking.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 09:43

Diablo schreef:
BrankaZ schreef:

Maar ik doe mijn huisdieren niet moedwillig pijn, dat is natuurlijk geen vergelijking.

Het is maar hoe smal je jouw visie wilt houden. Ik praat het niet goed, maar probeer het wel breder te zien. Of het linksom of rechtom is, de dieren worden voor de lol gehouden. Bij de stieren is het inderdaad een ander soort vermaak dat mij beslist niet aanspreekt maar het soort vermaakt bestaat (helaas) al eeuwen. De Romeinen vochten al tegen dieren. Iets dat zo enorm lang bestaat verander je niet in een paar jaar en al helemaal niet door het dwingend op te leggen. Cultuur veranderen kost tijd, veel tijd.
Het vechten met de stieren spreekt mij dus niet aan, de rijstijl die er door (en door het stierenhoeden) is ontstaan vind ik daarentegen prachtig. Dat is kunst. En de paarden die hiervoor gefokt zijn, vind ik geweldig qua bouw en karakter.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 09:53

Ik vraag me wel af wat het over iemand zegt, als je favoriete 'vermaak' inhoudt dat je een levend wezen dat zich niet tegen jou kan verdedigen doodmartelt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:30

geerke schreef:

Hier sluit ik me volledig bij aan, de dieren worden opgenaaid en er wordt enorm veel pijn gedaan, waardoor ze dol- en doordraaien. Boos!
Gezellie! Clown
Daarbij denk ik zeer zeker dat paarden inwendig bloedingen kunnen oplopen van het stoten. Ach gut
Het is toch bjzonder hoe inschikkelijk onze viervoeters zijn, gewoon bizar.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:34

scoopje schreef:
Ik vraag me wel af wat het over iemand zegt, als je favoriete 'vermaak' inhoudt dat je een levend wezen dat zich niet tegen jou kan verdedigen doodmartelt.

Dat je niet beter weet omdat je er mee bent opgegroeid? Zoals er in Afrika stammen zijn die niet beter weten dat wat ze eten door zelf moet worden gejaagd? Is trouwens ook vermaak hier "Groeten uit de rimboe".
Of het goed is, is een tweede en dat is dan nog naar onze maatstaven.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:37

Hoe kun je "Groeten uit de rimboe" vergelijken?!?...
Deze mensen zijn volwassen en kiezen zelf om naar NL te komen en mensen te ontvangen. Martelen?..Onder dwang? Leedvermaak? Sorry hoor. Bloos

Tuurlijk kunnen zij psychisch best een klap krijgen door de cultureshock. Maar daar kunnen ze ook bij ondersteund worden. Ach gut

Het gaat imo om het verschil mbt "vrije keuze". Knipoog

Als een stier wist wat het te wachten stond zou het wel twee keer nadenken eer het in arena inging.. Koe
Laatst bijgewerkt door detour op 23-11-08 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:38

BrankaZ schreef:
Het is maar hoe smal je jouw visie wilt houden. Ik praat het niet goed, maar probeer het wel breder te zien. Of het linksom of rechtom is, de dieren worden voor de lol gehouden. Bij de stieren is het inderdaad een ander soort vermaak dat mij beslist niet aanspreekt maar het soort vermaakt bestaat (helaas) al eeuwen. De Romeinen vochten al tegen dieren. Iets dat zo enorm lang bestaat verander je niet in een paar jaar en al helemaal niet door het dwingend op te leggen. Cultuur veranderen kost tijd, veel tijd.
Het vechten met de stieren spreekt mij dus niet aan, de rijstijl die er door (en door het stierenhoeden) is ontstaan vind ik daarentegen prachtig. Dat is kunst. En de paarden die hiervoor gefokt zijn, vind ik geweldig qua bouw en karakter.

Je kunt het zo breed zien als je wilt, maar zolang ik mijn dieren nog niet met speren doorboor, vind ik de vergelijking die je maakt nergens op slaan. Inderdaad, mijn dieren worden voor mijn lol gehouden, maar ze hebben het wel goed en ik geloof dat mijn dieren niet ongelukkig zijn. Dat kun je van een stier in de arena niet zeggen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:42

detour schreef:
Hoe kun je "Groeten uit de rimboe"vergelijken? Deze mensen zijn volwassen en kiezen zelf om naar Nl te komen en mensen t4e ontvangen. Martelen?..Onder dwang? Leedvermaak? Sorry hoor.

Tuurlijk kunnen zij psychisch best een klap krijgen door de cultureshock. Maar daar kunnen ze ook bij ondersteund worden.

Het gaat imo om het verschil mbt "vrije keuze".

Als een stier wist wat het te wachten stond zou het wel twee keer nadenken eer het in arena inging..

Ik heb het over de groep mensen die vanuit hier naar Afrika gaan om daar dus ineens helemaal back to basic te gaan en dan openlijk gaan zitten gruwen als ze hun vlees zelf moeten vangen. Ze weten wat ze gaan doen en dan toch geschokt doen. Het lijkt mij dat dat toch voor 'onze' lol (mij doe je hier overigens geen lol mee) doen.
En ja, dat vergelijk ik dus wel met elkaar. Want die Nederlanders hoeven niet naar Afrika om daar back to basic te gaan. En al helemaal niet met een camera erbij zodat heel Nederland kan meegenieten.