We betalen 150 per maand per paard, nu krijgen we hiervoor: mesten (niet elke dag), onbeperkt ruwvoer (maar deze winter heel vaak beschimmeld en altijd superstoffig), in de winter overdag 2 aan 2 buiten in zandpaddocks, in de zomer 24/7 weidegang in grote of kleine groepen, een goede, altijd te rijden buitenbak (ook met vorst) en een longeer/losgooipaddock die ook gedraineerd is maar wat niet altijd werkt.
Super stalling zou je toch zeggen, zeker voor de paarden. Maar afgelopen winter was het stro ook van slechte kwaliteit, heel donker en houterig en ook heel stoffig. De eigenaar is met paardenhouden begonnen toen wij daar nog met zijn vijven stonden, en een merrie met veulen die op de wei stonden. Hij zag er wel brood in en nam steeds meer en meer klanten aan, waardoor de kwaliteit achteruit gegaan is. Vroeger werd er namelijk elke dag goed uitgemest en mochten we net zoveel stro pakken als we wilden, en dat stro was van superkwaliteit, net als zijn hooi en kuil.
Bovendien kan je die boer niet altijd vertrouwen, het zijn maar kleine dingetjes maar ik heb eerlijkheid heel hoog staan, dus dat is voor mij gewoon belangrijk. Hij is ook wel eerder boos geworden om helemaal niets, heeft mensen die hij niet mocht of te moeilijk vond als het ware weg gepest daar, en nu met dit gedoe met die paddocks trekt hij die mensen voor. Bovendien is het gewoon zijn eigen schuld, want hij heeft twee nieuwe paarden aangenomen, terwijl er geen ruimte voor was in de paddocks. Hij is er vanuit gegaan dat het gewoon goed ging maar dit is niet het geval, ook omdat die paddocks eigenlijk te klein zijn voor 2 paarden. Maar oplossen doet hij het niet, hij laat het ons zelf uitzoeken waardoor er nu onderling ruzie is. Terwijl hij eigenlijk degene is die moet zeggen: Malin stond hier als een van de eersten, jullie zijn er als laatste bijgekomen dus jullie moeten je maar aanpassen.
Maar net zoals jullie allemaal al zeggen, het is overal wel wat. Zo hoorde ik van een vriendin dat hun stalhouder ineens had besloten om een concert van Jan Smit te organiseren op stal, voor een aantal dagen. Wie het niet eens was met de drukte moest zijn paard dan maar gewoon op eigen kosten ergens anders neerzetten

Maar ben benieuwd naar jullie mening. Zouden jullie ook op zoek gaan naar een andere stal, of zouden jullie hier blijven? Ik bedoel, het waait allemaal wel weer over hoor, maar ik kan er slecht tegen en als het overgewaaid is kan je er toch op gaan zitten wachten tot er vroeg of laat weer iets gebeurd.
En dan nog iets anders: kent iemand van jullie Willy Tenhage?