Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:19

Fijn Audesta! Jullie gaan ook wel echt lekker volgens mij!

Zinzi dat soort instructie is tegenwoordig veel meer gangbaar. Ik heb er sowieso al 2 van :+

Jullie ex-Spaanse-eigenaars zijn gewoon nog welkom hoor :D

Trailerladen staat hier ook op de planning, vooral voor mezelf om de Haflinger handig alleen te kunnen laden zodat ik ook alleen met haar het bos in kan. Maaaaaar ik moet ook nog mijn e achter b halen met de nieuwe auto :+

Vanavond weer les met Lissy, daar heb ik zin in, want afgelopen dagen gaan we weer erg lekker!

Audesta

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:22

E achter B wil ik ook eigenlijk wel, zeker nu met de nieuwe bijrijdster.

Lekker Maartje, fijn om er weer zin in te hebben. Ik ga vanavond lekker de trainingspony rijden en bijrijdster op de zwarte bes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:31

Audesta schreef:
Oh grappig, dan ken jij denk ik veel mensen die ik ook ken Elisa.

Dat weet ik niet :o , Balingehof was voor mij best een eind weg dus zo vaak ben ik er niet geweest.

E achter B halen staat ook nog wel op mijn: "ooit to do lijstje haha"..wij hebben een lichte auto dus met 1 paard mag ik in principe met B rijden.

Fijn dat het weer goed gaat Maartje!

Zinzi, ja dan wordt het wel tijd dat je weer wat onbezorgd kunt gaan genieten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:38

Ik moet wel, ik mag deze combinatie zonder niet meer rijden :+ Met de vorige auto geen probleem dus heb wel al met de trailer gereden en verwacht niet dat het een probleem wordt, maar we moeten het vooral even inplannen (mijn man moet dus ook haha)

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:58

Ja herkenbaar, ik mag onze huidige combi precies rijden maar wil uiteindelijk wel gewoon 2 paarden mee kunnen nemen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:33

Audesta schreef:

En ik ook denk ik dan ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:39

Elisa2 schreef:
Audesta schreef:

Dat weet ik niet :o , Balingehof was voor mij best een eind weg dus zo vaak ben ik er niet geweest.

E achter B halen staat ook nog wel op mijn: "ooit to do lijstje haha"..wij hebben een lichte auto dus met 1 paard mag ik in principe met B rijden.

Fijn dat het weer goed gaat Maartje!

Zinzi, ja dan wordt het wel tijd dat je weer wat onbezorgd kunt gaan genieten.

Voor mij ook ver , maar ben er paar keer geweest , keer pony kamp voor volwassenen daar gedaan.
In de tijd dat de toekomst van mijn toenmalige Gelderse nog heel onzeker was ( zie profiel )
Deden er een schrik en obstakel training, mocht er een paard wat bij hun stond gebruiken. Een Merens merrie , die heel duidelijk aangaf dat ik niet de juiste vragen stelde . Een eye openener ook en ben huilend de bak uitgelopen.

En paar keer gewoon voor de gezelligheid heen gegaan met wat dames die hier ook in t zuiden woonde . Er was indertijd ook een eigen forum trouwens.
Erg leuk.

E achter B heb ik gelukkig al jaren , ook de auto om combinatie te rijden en de trailer staat langs t huis , nu nog n gewillig te laden paard . Mijn laatste paarden waren makkelijk te laden met soms n aanmoediging . Tiney lijkt niet te snappen dat je recht vooruit n trailer in loopt ze zet haar voeten keurig op de laad klep en gaat dan dwars staan .
Ze snap het niet.
Mijn wens is voor een volgende trailer geen laadklep maar gewoon een instap met deuren .

Heb FB beelden gezien van Cam ze lijkt het prima te doen .

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:44

Dat is fijn Zinzi! Lukt het je een beetje een plekje te geven? En natuurlijk ben je hier nog steeds welkom!

E achter B heb ik nog niet, ik rijd ook niet met de trailer nog dus nog niet nodig. Maar wel handig voor de toekomst :j
Ik ben een beetje op/moe deze week (net nieuwe baan begonnen), dus Navaro heeft het even wat makkelijker. Hij is toch weer verplaatst van paddock omdat hij er steeds uit sprong :+ blijkbaar ging het toch niet goed met z'n nieuwe maatje. Nu staat hij bij een merrie weer, en ze lijken vooral elkaar te negeren. Weinig interactie. Maar ook veel rust, dat is ook fijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:50

Het is lastig Century , ik heb van mijn paard voor Cam op een heel nare manier afscheid moeten nemen. Ze is ruim 1 jaar dood nu , maar het doet nog pijn ! Zeker omdat er een rechtszaak aan het lopen is .
Waarin de rechter niet lijkt te begrijpen wat het hele issue is geweest.
Maar als iemand een in opdracht een paard verkoopt wat een " project " is . Hoort dat imo duidelijk vermeld te worden en niet als geen klik en daardoor kan ze gaan staken .
Ik heb enorm veel van dat paard gehouden en ze heeft me bloed zweet en tranen gekost. Maar heb ook heel mooie momenten gehad. En die momente houdt je vast als je paard plots onverwacht ingeslapen moet worden na onverwachte complicaties van een operatie.
Cam heeft me geholpen de leegte te vullen die Judy achtergelaten heeft. En ik haar een eerlijker start op Nederlandse grond.
Als ze niet zo leergierig en werkwillig was had ik ze misschien wel gewoon willen laten lopen in de kudde . Maar ze wilde zo graag mee
Samen dingen doen .
Dus dit is de juiste keuze geweest een andere plek voor haar .
Maar mis haar ook wel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 11:43

Ahja dat gebeurt vaak dat paarden verkocht worden onder het mom van geen klik terwijl ze eigenlijk verleden zijn of iets mankeren helaas. Kreeg ze koliek?

Je hebt gedaan wat jij denkt dat het beste is voor Cam. Het zijn inderdaad paarden die graag wat doen. Fijn dat het goed lijkt te gaan.

Oh er uit springen nog wel..heb je daar een springtalentje Century?

Zo,n trailer zonder klep heb ik wel ervaring mee. Kun je gewoon voor de stal zetten als ze niet willen laden en dan lopen ze er zo in haha.
Volgens mij herinner ik me dat Balingehof forum ook nog wel. Maar destijds werkte ik fulltime op een handelstal waar ik verliefd werd op een Spaanse schone maar die helaas niet mocht kopen. Dus zo kwam ik bij de Balingehof..kocht iets met een heel ander karakter haha. Maar ja, echt veel tijd voor andere dingen had ik toen niet. Ik weet wel dat ze ook een paar knappe Spaanse hadden toen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 11:51

Elisa2 schreef:
Ahja dat gebeurt vaak dat paarden verkocht worden onder het mom van geen klik terwijl ze eigenlijk verleden zijn of iets mankeren helaas. Kreeg ze koliek?

Je hebt gedaan wat jij denkt dat het beste is voor Cam. Het zijn inderdaad paarden die graag wat doen. Fijn dat het goed lijkt te gaan.

Oh er uit springen nog wel..heb je daar een springtalentje Century?

Zo,n trailer zonder klep heb ik wel ervaring mee. Kun je gewoon voor de stal zetten als ze niet willen laden en dan lopen ze er zo in haha.
Volgens mij herinner ik me dat Balingehof forum ook nog wel. Maar destijds werkte ik fulltime op een handelstal waar ik verliefd werd op een Spaanse schone maar die helaas niet mocht kopen. Dus zo kwam ik bij de Balingehof..kocht iets met een heel ander karakter haha. Maar ja, echt veel tijd voor andere dingen had ik toen niet. Ik weet wel dat ze ook een paar knappe Spaanse hadden toen.

Ze bleek een eierstok tumor te hebben . En na de operatie had ze zodanig complicaties dat inslapen de enige eerlijke optie was .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 11:53

Wat triest zeg.. zoiets kun je natuurlijk ook nooit van te voren weten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 12:33

Elisa2 schreef:
Wat triest zeg.. zoiets kun je natuurlijk ook nooit van te voren weten.

Dat niet , maar wel dat het een project paard was als de eigenaar dat duidelijk aangaf aan de verkoper.
Maar de manier waarop ik haar moest laten gaan is nog steeds heel verdrietig

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 12:46

Mja heel eerlijk, als bij mijn zwarte het eerlijke verhaal had gezeten had ik haar denk ik niet gekocht. En ik denk veel mensen met mij. Niet voor die prijs althans :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 12:49

Zelfde geldt voor mijn Judy.
Had haar ook niet willen missen nu ik haar gekend heb. Maar haar zeker niet gekocht als ze eerlijk het woord project hadden genoemd

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 12:55

Dat is ook heel verdrietig Zinzi! En dan nu Cam weg maakt het niet makkelijker, dat snap ik.

@Elisa: hij raakt af en toe wel de draad, dus hij kan zijn benen nog wat beter optillen, maar inderdaad, blijkbaar kan hij goed springen. :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:22

Geef jezelf de tijd Zinzi, om beide paarden en manieren van afscheid nemen mag je 'rouwen' :knuffel:

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:24

Maartje_M schreef:
Geef jezelf de tijd Zinzi, om beide paarden en manieren van afscheid nemen mag je 'rouwen' :knuffel:

Je maakt me aan het huilen .
Dank je wel voor je lieve woorden

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:25

Weer een hoop gekletst!

E achter B heb ik wel gehaald, vindt dat wel een geruststelling dat ik nooit naar allen maxima hoef te kijken. Maar mijn auto (elektrisch) is ook zwaar, dus met B was dat niet gelukt.

Een paard verliezen doet altijd zeer, maar sommige omstandigheden maken het wel moeilijker. Er zullen mensen zijn die vinden dat ik ook teveel heb betaald, maar ik vind het haar waard. En een eerlijk verhaal is ook niet altijd correct... Paarden passen zich ook aan, aan de omgeving, aan de mensen die ervoor zorgen, aan de manier van omgaan, etc. Dus ik kan denken dat ik een eerlijk verhaal vertel, in mijn perceptie en met alle voorgaande punten ook helemaal waar. Toch heb ik een nader paard dan toen ze bij de handelaar stond. Ze is echt opgebloeid, maar daarmee komt ook weer een ander karakter naar voren. Daarmee hoeft het niet te betekenen dat het verhaal van de handelaar niet klopt. (in mijn geval 100% betrouwbaar en niet ter discussie gesteld ;) )

Sun vindt trailerladen geen probleem, maar rijden wel. Bochten vindt ze echt heel lastig en staat dan ook onrustig. Maar bouwt gelukkig geen angst op, mijn dochter kan haar nog steeds met gemak laden en aangezien ze gek is op eten, proberen we de trailer op die manier ook leuk te maken...

Hopelijk vind Navaro hier wel zijn rust dan, Century!

Lekker bezig dus, Audesta, heerlijk dat je zo bezig bent!

Fijn dat je met Lis het juiste pad weer hebt gevonden, lekker lessen vanavond!

Ik heb maandag weer eens priveles gehad en ben zo blij met Sun. Ze vindt verbinding maken echt lastig en gaat makkelijk achter de hand lopen, dan gaat ze ook echt stampen als zo'n spanjaard... Maar, maandag dus ook best fijne stukken van achter naar voor naar de verbinding kunnen rijden en weer bevestiging dat de opbouw/revalidatie wel echt de goede kant op gaat nu, zo blij mee!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:40

Je hebt wel een goed punt Tatyana, een deel van het karakter kan ook veranderen door een andere plek/eigenaar, dat wil niet altijd zeggen dat het verhaal niet klopt.

Fijn dat de les met Sun zo fijn ging!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:49

In het geval van judy heeft de eigenaar duidelijk tegen de verkoper gezegd " verkoop haar als project paard " dit heeft de verkoper nooit genoemd . Wel dat ze geen klik hadden en ze daardoor durfde te staken.
Maar een project paard is anders als een paard wat niet lekker gereden is. Zag op de video's van het rijden van de verkoper dat ze met veel druk gereden werdt.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:56

@century; als er updates zijn plaats ik die hier. Ik ben niet zo heel goed in het up to date houden van zo’n volgtopic denk ik :')

Deze ochtend wel blij verrast met de geboorte van “ons” allereerste Lusitano veulentje. (Douro AR x Cleopatra)
De merrie is vannacht bevallen van een schimmelmerrietje met een (voor mij toch) prachtige bles.

Maak kennis met Viva La Vida MD

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:03

Wat mooi dat nieuwe leven >3

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:15

Pastis schreef:
@century; als er updates zijn plaats ik die hier. Ik ben niet zo heel goed in het up to date houden van zo’n volgtopic denk ik :')

Deze ochtend wel blij verrast met de geboorte van “ons” allereerste Lusitano veulentje. (Douro AR x Cleopatra)
De merrie is vannacht bevallen van een schimmelmerrietje met een (voor mij toch) prachtige bles.

Maak kennis met Viva La Vida MD

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat een knap ding! Dan toch jammer dat ze wit worden...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:29

Wat een leuke pastis! Gefeliciteerd