Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suikerspinda

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:57

Hij is erg knap Arthis en de naam past hem goed <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 08:22

Wat een schatje!

Ik ben een beetje de kluts kwijt wbt je merries ZsaZsa..Els was denege met de blessure toch? hopelijk heb je nu wat meer succes.

Fijn Claudia, toch goed om dat regelmatig even te doen/ checken.

Oja Kelly..een maand is ook nog erg kort geleden, hopelijk blijft het bij die ene keer.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:18

@Zsazsa, eerder stond er wel een merrie op het erf, maar na 5 minuten ging hij gewoon verder met eten. En hij was zelf nogal onder de indruk van zijn sprong. Dus ik denk dat het geen gewoonte is (en gaat worden).
Spannend weer dat je met alles gaat dekken! Hopen op wat meer geluk deze keer...

@Arthis, wat een schatje!

@Elisa, ja is ook zo. Over 2 weken komt hij in een kudde met 2 merrie's en 8 ruinen :') Dus voor ons beide mentale voorbereiding.

Jessliey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:04

Mensen die hier de overstap hebben gemaakt van KWPN naar PRE? :D

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 10:06

Jessliey schreef:

Mijn eerste paard was een KWPN, toen hij met pensioen stond gezocht naar een barok paard. Heb toen een PRE jaarling uit Spanje gekocht.
Ondertussen is deze PRE 8

Afbeelding

Ik heb ook nog een PRE merrie, ik vind de sensitiviteit heel fijn. Gevoelig, maar nuchter zijn ze eigenlijk. Zelfs als ze temperamentvol worden of op adrenaline gaan blijven ze licht. Dat was met mijn KWPN minder. Hij was super en we waren wel echt een team, toch zei hij sneller nee, was hij best brutaal in mijn ruimte en kon zich op een andere manier flink opblazen.

Jessliey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 11:51

lovelance schreef:
Jessliey schreef:

Mijn eerste paard was een KWPN, toen hij met pensioen stond gezocht naar een barok paard. Heb toen een PRE jaarling uit Spanje gekocht.
Ondertussen is deze PRE 8

Ik heb ook nog een PRE merrie, ik vind de sensitiviteit heel fijn. Gevoelig, maar nuchter zijn ze eigenlijk. Zelfs als ze temperamentvol worden of op adrenaline gaan blijven ze licht. Dat was met mijn KWPN minder. Hij was super en we waren wel echt een team, toch zei hij sneller nee, was hij best brutaal in mijn ruimte en kon zich op een andere manier flink opblazen.

Super leuk beest! Ik heb jarenlang echt een beste vriendin gehad, een KWPN'er van 3,5, ikzelf 11 jaar.. Heb haar 6 jaar gehad. Helaas verkocht door mijn vader (had ineens andere prioriteiten, nu spijt dat wil je niet weten). Gelukkig staat ze kortbij en heeft ze het hartstikke goed. Nu ik wat ouder ben, heb ik echt weer de paardenkriebels.. Mijn ogen gaan uit naar een PRE, ik houd van de pit die ze hebben. Dat miste ik bij mijn Kwpn merrie wel heel erg. Mag ik vragen hoe je aan het adres bent gekomen en hoe alles is bevallen?

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:06

Moet wel zeggen, mijn KWPNer had meer pit dan mijn Spanjaarden. Hij wilde altijd hard en hoog, het moest allemaal snel en stoer.
Vergeleken dat zijn mijn Spanjaarden lui. Wel zijn ze veel vlotter in hun reacties. Vooral op energie en ademhaling, soms is dat wel eens lastig. Ze hebben alles door Haha.. daardoor leer je wel keihard aan jezelf te werken! Mijn ervaring is dat ze van jou vragen om zeker te zijn over wat je wilt, ben je onzeker, dan is samenwerken lastig. Doordat ze zo spiegelen of reageren op jouw energie maakt het wel dat als je je veilig voelt en je plan duidelijk is, ze alles voor je willen proberen. Daarin gaf mijn KWPNer juist weer heel snel zijn grenzen aan.

Ik was toen op zoek tegelijk met een vriendin. We kregen via een kennis van haar 3 jaarlingen te zien op film. Ik koos voor de bruine
Geen keuring, nooit in het echt gezien en nooit spijt gehad.
Afbeelding

Mijn merrie komt uit Spanje en was van dezelfde vriendin en toen zij op zoek was naar een nieuw plekje voor deze merrie heb ik haar gekocht. Ik ben/was een angstige ruiter en ik voelde mij veilig op haar rug.
Afbeelding

Als ik het weer zou doen, zou ik het liefste in Spanje zoeken. Of een hele goede fokker in Nederland. Absoluut niet via handelaren hier. De PRE handel hier lijkt soms wel een groothandel, waarbij het niet meer gaat om kwaliteit, maar om goedkoop veel paarden te verkopen. In mijn ogen is dat geen liefhebberij voor het ras meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:28

Wat grappig, ik merk hetzelfde bij [***]; hij kan buiten wandelen nog wel eens spannend vinden en dan blaast hij zich helemaal op en is stap ineens passage en ho piaffe wat echt bloedirritant is, maar hij wordt geen moment lomp en sleurt je ook niet met zich mee. Hij is dan alleen echt vreselijk vermoeiend. >;)
Tegenwoordig geef ik hem voor we naar buiten gaan maar gewoon een biertje, dan is hij nog steeds heel alert maar lijkt het alsof hij alles gewoon van zich af kan laten glijden. :)

Als het hard waait dan wil hij ook nog wel eens fris en temperamentvol zijn met grondwerk. Ik denk dan gewoon 'okee, dan gaan we wel net zolang rondjes door de bak draven tot je gekalmeerd bent. Dat is dus al na twee rondjes en dan denkt hij 'Okee, laten we weer in stap gaan, dit klinkt teveel als werk'. 8-)

Hij heeft dus zeker zijn temperamentvolle momenten maar ik zou hem eerder lui noemen dan een paard met pit; als je met pit een paard bedoelt dat een heel springconcours fris en pittig en opstandig blijft dan is [***] eerder een paard dat met veel temperament en bravoure over die eerste hindernis springt en er dan wel weer klaar mee is. Ik heb laatst toevallig eens de 5 elementen-test gedaan voor [***] en daar kwam heel mooi uit dat hij voor de helft vuurpaard is en voor de helft aardepaard, wat zou betekenen dat hij aan de ene kant een hypergevoelige showbink is met veel theater en aan de andere kant heel kalm, verstandig en geaard. Dat klopt echt precies met de twee (eigenlijk vrij tegenovergestelde) karakterkenmerken die ik bij hem zie. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:38

Ha Lovelance ( das een tijd geleden !) ! Dus je hebt nu ook een PRE dame ?
Ik begreep nooit wat mensen vertelden over Pre's, dat sensibele etc. Zoals jij het nu uitlegt snap ik het veel beter. MAAR je verteld ook dat je zelf een onzekere ruiter bent en toch heb je 2 pre's ? Hoe gaat dat dan samen ?

En voor iedereen : ik hoorde laatst dat pre's gemakkelijker te rijden zijn voor mensen met rugproblemen omdat ze niet zo hoog opgooien. Klopt dat ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:09

Ooh wacht even Lovelance, Ruperta ...... haar " ken" ik ( natuurlijk wel ) van Margot .. Leuk !

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:10

De eerste keer dat ik ging draven met mijn ruin dacht ik dat er niks gebeurde haha! Die zat als een luie zetel.
Ik vind PRE's ook heel beleefd. Ik heb er nu een Tinker bij, mennnnn wat een lomperik is dat, ze heeft in de dikke maand dat ik haar nu heb al 2x op m'n voeten gestaan. Dat is me al minstens 10 jaar niet meer gebeurd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:14

Dat klinkt wel weer heel fijn. Ik heb zo'n hekel aan van die "dram-paarden".
Maar ik vraag me af waarom zitten ze zo vlak ? Komt dat omdat ze niet zo strekken met de voorbenen ??? Of ander ruggebruik ? Ik heb werkelijk geen idee....

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 15:15

Hallo allemaal,

ik kom weer even boven water.

Het is zo vreselijk druk geweest dat ik gewoon echt de tijd niet meer vond om op bokt te zitten. Ik heb proberen bijlezen hier, maar een bijleespost is echt niet te doen na meer dan 1,5 maand afwezigheid. Vergeef mij :o

Maar ik wilde nu toch graag even een update posten van kleine Adorno die inmiddels 48 dagen oud is en het heel erg goed doet.

Eentje met mij toen hij net geboren was:
Afbeelding

en dan nu in de kudde <3 (met links naast hem zijn halfzusje Guapa van 1 jaar oud, met wie hij onafscheidelijke beste vriendjes is)

Afbeelding

Voor de liefhebbers. Adorno staat te koop :)

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 15:16

Maris schreef:
Ha Lovelance ( das een tijd geleden !) ! Dus je hebt nu ook een PRE dame ?
Ik begreep nooit wat mensen vertelden over Pre's, dat sensibele etc. Zoals jij het nu uitlegt snap ik het veel beter. MAAR je verteld ook dat je zelf een onzekere ruiter bent en toch heb je 2 pre's ? Hoe gaat dat dan samen ?

En voor iedereen : ik hoorde laatst dat pre's gemakkelijker te rijden zijn voor mensen met rugproblemen omdat ze niet zo hoog opgooien. Klopt dat ?

Dat is ook waar ik wel tegenaan liep toen ik dacht hier thuis zo weg te rijden met haar :D Ze komt inderdaad bij Margot vandaan! De bruine 8 jarige Jabato rij ik niet en op de grond ben ik wel een stuk zekerder.
Helaas ging het mis na de castratie en is er een blokkade in de rug ontstaan, wie weet lukt het in de toekomst nog wel. We trainen er hard voor.
Vooral Ruperta leert mij zekerder geworden, een plan te maken en niet teveel in je hoofd te gaan zitten en nadenken/doemdenken. Dat bedoel ik dus vooral met hard werken aan jezelf.

Over vlak zitten, mijn merrie zit fijn. Ik heb ook wel eens een PRE gereden en die bewoog gigantisch en is dan echt niet makkelijk uit te zitten. Ik denk niet dat elke PRE per definitie lekker zit.

Grappig wat je zegt xyutu2, ik heb eens door tijdgebrek gedacht dat ik wel met 2 paarden tegelijk langs de weg kon wandelen. Het ging perfect tot ik halverwege dacht, wat als ze nu schrikken, is dit wel zo slim? En ja hoor.. beide paarden van slag. Jabato in een halve passage naast mij en Ruperta aan mijn andere kant in galop aan de hand. Totaal geen moeite om ze te houden, met de leadropes tussen 2 vingers kon ik ze bij mij houden en kon ik er zelfs stiekem van genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 23:57

Ik vind het ook helemaal niet erg als [***] in de bak weer eens zijn 3 minuutjes Spaans vuur opstookt, maar drie kwartier lang met een dribbelkip aan een touwtje door een drukke woonwijk (het is dat of een smalle, drukke polderweg, ideaal...) en ik ben echt gesloopt. Alsof hij regelrecht zijn stress-energie uit mij zuigt. >;)

Vandaag hadden we trouwens een interessante mini-aanvaring die volgens mij ook wel kenmerkend is voor het PRE-karakter: [***] en ik werkten los in de bak en ik liet hem over wat balkjes draven. Na de balkjes draaide ik weer om om weer terug over de balkjes te draven maar [***] kwam niet naast mij maar achter mij terecht en deed blijkbaar een soort 'aarg ik wil niet weer over die stomme balkjes'-hupsje en schampte net met een voorbeen langs de achterkant van mijn kuit. Hij schrok zich helemaal dood van wat hij had gedaan, ik riep meteen uit een reflex 'Nee nee nee!' zonder verder iets te doen, want hij was duidelijk al zelf al helemaal van de leg. Vervolgens gingen we weer een halve ronde in stap waarbij hij nog wat zenuwachtig was en ik duidelijker lette op dat hij netjes afstand hield (wat hij vanzelf al deed maar die duidelijkheid helpt hem dan ook), nog een half rondje in draf, 'Braaf paard, goed gedaan!' zeggen en toen is alle stress weer weg en was hij weer helemaal de oude.

Er zullen zat paardenrassen zijn die ook zo kunnen schrikken als ze een fout maken en als het ware meteen zichzelf straffen daarvoor, maar dat ze het ook zo snel weer loslaten als je ze vertelt dat er niets aan de hand is vind ik wel typisch.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:15

Hai allemaal, ik heb al een poosje niets gereageerd hier, Dantes loopt niet goed |( . Het lijkt vanuit de schouder te komen. Osteo is woensdag geweest en gaf aan gewoon rustig te beginnen met rek en strek oefeningen maar ik ben er totaal niet gerust op nog. Ben er echt heel verdrietig van. Van nu af aan lees ik echter weer mee en hoop ik weer op jullie leuke verhalen te kunnen reageren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:03

Wat naar. :(:) Heeft hij zich niet gewoon verstapt in de wei of iets geks gedaan? In een schouder zitten zo ontzettend veel lagen spieren over elkaar dat een paard daar heel makkelijk iets verrekt, maar het kan ook gewoon weer genezen. [***] heeft vorige jaar zijn rechterschouder geblesseerd door eerst op hol te staan en met zijn achterbenen in de stijgbeugels te blijven haken en een week later in drijfzand te zakken en vervolgens had hij geen interesse in rustig en braaf zijn en rende hij er steeds weer doorheen tot ik hem maar fulltime op kamille en valeriaan zette om hem relaxed te houden (vooral ook in de kudde). Uiteindelijk heeft het 4 maanden geduurd voor de spieren zich hersteld hadden en de osteo & dierenarts alleen nog littekenweefsel in de spier voelde (in zijn oksel voelde ze 'strengetjes' zitten ipv glad spierweefsel). Ook dat is uiteindelijk helemaal weggetrokken, dus het kan ook gewoon weer beter worden. :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:14

Oh xyzutu wat fijn om te horen! Of er iets in de wei is gebeurd of dat hij met het rijden iets geks heeft gedaan weten we niet, hij liep gewoon ineens onregelmatig maar niet echt kreupel. Toen heb ik er twee weken gewoon alleen maar mee gewandeld en het onregelmatige was er gauw af, maar hij loopt nog steeds niet helemaal je van het. De osteo zij ook wel dat het kan komen doordat hij met dat been best wel maait, waardoor het dus ook van overbelasting kan zijn, alleen dan had het nu wel over moeten zijn. We doen het voorlopig gewoon rustig aan, niet rijden tot het echt weer goed is. Maar wel goed om te horen dat het weer over is gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:48

[***] was inderdaad ook niet stap-hink-kreupel, maar liep gewoon erg stijf, natuurlijk ook omdat zijn hele lichaam 2x een klap had gekregen, maar de pijn/verkorting van de beweging kwam bij hem echt uit de schouder. Omdat hij korter liep op het harde en ruimer op het zachte kreeg ik het idee dat hij misschien qua spieren wel gewoon zijn 'schokdempers' ;) had gekneusd en hij daarom op het harde korter liep, omdat hij dan hardere klappen kreeg van de grond. Ik heb hem toen na het een paar maanden op de traditionele manier aankijken als test zijn schokdempende, soepele hoefschoenen omgedaan aan de voorkant en meteen liep hij op het harde weer net zo vlot en ruim als op het zachte. Toen ging het herstel in een keer heel erg snel omdat hij met het lopen op de verharde paddock niet steeds weer zijn schouder bezeerde/iets verder kneusde. Als hij 's nachts op de stoep stond kreeg hij de hoefschoenen om en overdags op de (zachtere) wei liep hij bloot.
Misschien is dat ook nog een optie voor jullie als hij op het harde moeilijker loopt dan op het zachte, of hoefschoenen nemen of een schokdempend plaatje tussen de ijzers en de hoef?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 18:09

Op het harde loopt hij inderdaad moeilijker, heel compenserend! Ik ga daar eens naar kijken, gelukkig staat hij altijd in een zachte paddock waar hij daar geen last van heeft. Bedankt voor de tip, ik had er nog nooit eerder van gehoord

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 14:26

Vandaag is de ex hengst verhuisd.
Viel me echt 1000% mee.

Het plan was een kudde van 10 met 2 merries. Maar kwaliteit van het land liet het niet toe.
Dus meneer mocht tussen 5 merries staan muahaha.

Hij gedroeg zich echt voorbeeldig. 2 uur later dat ik weg ging stond ie lekker rustig te eten. (En werd nog een beetje opgejaagd door een merrie die spontaan hengstig was geworden)

Hij kon wel lekker showen!

Maar nog een vraagje. Ik vind zijn vacht nog steeds best vettig. Dacht eerst dat het door de olie kwam die ze op hem hadden gebruikt voor foto's e.d. maar nu toch al een paar x onder de douche geweest en wat regen buien. Dus zou nu na 6 weken echt wel weg moeten zijn.

Verder verdenk ik slecht voer management waar hij vandaan komt, castratie, omslag van het klimaat (februari naar nl gekomen). En wellicht ook nog wat stress.
Maar hoe lang duurt het voordat hij dat vettige kwijt zou moeten zijn?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 14:28

Ik ben wel benieuwd naar het antwoord op die vraag. Mijn paard had eigenlijk altijd een vettige vacht, ik kon me altijd erg uitleven in het poetsen van hoofdstel en teugels in ieder geval.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:42

Ik kom hier ook nog even om het hoekje kijken, vanaf nu eens proberen wat intensiever mee te lezen O:)

Fulltime werk, dan nog een bijberoep, paarden trainen, verbouwen, 't is allemaal wat drukker dan verwacht :D

Met PRE Cadenas alles picco bello. We trainen serieus maar op het gemakje door :)

Afbeelding

Zijn er soms mensen in de ruime regio Waasland die eens willen meeten met hun Pre's op een fotomeeting of dergelijke?

Lumkea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:40

Oh leuk! Ik ben van Lokeren! Dit lijkt me zeker leuk *\o/*

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:29

Kom ook weer even inpikken! Waasland is super dichtbij! Ik woon in Ruisbroek Puurs :D