Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:16

Een PRE is gewoon alleen al duur door het dure stamboek wat er achter zit :P

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:33

Azmay schreef:
Die 10 euro extra zouden dan nog best te doen zijn als boete.
Heb mijn paarden voorheen eigenlijk ook nooit op mijn naam gehad, nog geen last van gehad.
Als ik ga fokken doe ik het denk ik buiten het stamboek, zie binnen het stamboek weinig hengsten die me echt aanspreken in Nederland en als ze al echt bij ze passen betaal je goud geld en mag er echt helemaal niets meer tegen vallen wil je geen verlies draaien op een veulen.

Dat het zo mega duur was had ik niet verwacht nee, een Tinker op naam zetten kost 15 euro :Y)

Je kunt geen volle PRE fokken als je paard niet op naam staat/niet apta gekeurd (fokkersnummer nodig) is en of de hengst niet apto gekeurd is (of op naam staat). Je gaat alleen cruzado's kunnen fokken en als deze puur voor de verkoop zijn dan ga je er inderdaad niet veel aan overhouden. Dan ben je naar mijn idee ook gewoon aan het vermeerderen.

Hoeveel hengsten zijn er buiten het stamboek? Als ze de apto keuring al niet doorkomen dan zou ik er sowieso nooit mee fokken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:48

Dais_ schreef:
Azmay schreef:
Die 10 euro extra zouden dan nog best te doen zijn als boete.
Heb mijn paarden voorheen eigenlijk ook nooit op mijn naam gehad, nog geen last van gehad.
Als ik ga fokken doe ik het denk ik buiten het stamboek, zie binnen het stamboek weinig hengsten die me echt aanspreken in Nederland en als ze al echt bij ze passen betaal je goud geld en mag er echt helemaal niets meer tegen vallen wil je geen verlies draaien op een veulen.

Dat het zo mega duur was had ik niet verwacht nee, een Tinker op naam zetten kost 15 euro :Y)

Je kunt geen volle PRE fokken als je paard niet op naam staat/niet apta gekeurd (fokkersnummer nodig) is en of de hengst niet apto gekeurd is (of op naam staat). Je gaat alleen cruzado's kunnen fokken en als deze puur voor de verkoop zijn dan ga je er inderdaad niet veel aan overhouden. Dan ben je naar mijn idee ook gewoon aan het vermeerderen.

Hoeveel hengsten zijn er buiten het stamboek? Als ze de apto keuring al niet doorkomen dan zou ik er sowieso nooit mee fokken.

Ow maar dan blijf ik ook niet bij de PRE maar zoek ik een passende hengst in een ander stamboek.
Kan je jammer vinden maar bij het stamboek ben ik al vrij makkelijk 1500 euro kwijt voor dekking en registratie voor ik de kosten van voer, dierenarts etc erbij reken. Veulens verkopen zover ik weet niet makkelijk boven de 2000 euro tenzij je echt iets bijzonders hebt.

Dan fok ik liever een correcte kruising, op papier kan je immers niet rijden.
Als ik ooit op een dag ga fokken dan, ik stel het nu al jaren uit.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:33

Ze hoeven niet duur te zijn hoor. De hengst Deseado is valk en correct gebouwd APTO en kost maar 350,- .
Ik wil graag een hengst die presteerd en daar betaal je dan ook voor. Maar dan weet ik wel waar ik mee fok. Dat was mijn probleem een beetje, maar weinig hengsten lopen goed in de sport. Vandaar ook mijn keus voor Favorito CLV. ZZ zwaar geklasseerd een top karakter, bloedmooi en zeer correct gebouwd. Dan maar iets duurder.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:38

_Zsazsa_ schreef:
Ze hoeven niet duur te zijn hoor. De hengst Deseado is valk en correct gebouwd APTO en kost maar 350,- .
Ik wil graag een hengst die presteerd en daar betaal je dan ook voor. Maar dan weet ik wel waar ik mee fok. Dat was mijn probleem een beetje, maar weinig hengsten lopen goed in de sport. Vandaar ook mijn keus voor Favorito CLV. ZZ zwaar geklasseerd een top karakter, bloedmooi en zeer correct gebouwd. Dan maar iets duurder.

Deseado vind ik op zichzelf prachtig maar hij past echt niet bij mijn merries.
Onder de 500 euro vind je eigenlijk geen (niet schimmel) kwaliteitshengsten. Sport vind ik niet zo heel belangrijk omdat ik weet dat dit type paarden gewoon niet veel uit worden gebracht op echt nivo.

Maar ik heb nog zeker een jaar om me te bedenken of het een Quarter, sportpaard, Akhal teke, Lusitano of misschien toch PRE gaat worden. Wil ook graag een veulen houden maar zit nog in dubio of ik dan voor mezelf of voor mijn vriend zou moeten fokken, hebben toch wat verschillende dingen nodig. Plus dat het in het ergste geval natuurlijk wel verkoopbaar moet zijn.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:16

Nee dat klopt. Maar dan zie je weinig wat een hengst te bieden heeft. Een hengst die hoog in de sport loopt heeft vaak wel goede dingen mee. Werkbaar karakter, 3 goede gangen, functioneel lijf etc. Bij een hengst die alleen maar in de wei loopt zie je weinig aan het karakter of talent af.

Maarja dat is ieder voor zich, je bent Indd al gauw 1500 kwijt voor je merrie drachtig is. Maar met een goed veulen haal je dat er wel uit. Ik zie wel graag een goede sport Pre. Maat, lengte en beweging heb ik ook zwaar meegenomen. Bij sommige hengsten vraag je je af hoe er überhaupt een zadel op past.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:24

Na zoveel maanden ellende met de paarden dacht ik alles wel gehad te hebben en me maar verheugd te hebben op het veulen van Els en Favorito dit jaar. Blijkt Els niet drachtig te zijn ;(

Hoeveel ellende wil je hebben. Ik was al gaan fokken omdat ik zelf zoveel lichamelijk klachten heb dat rijden er vaak niet in zit. En nu ook dit nog. Scuderia Eleganza had mijn droom om een Fokkerij te beginnen al om zeep geholpen door me paarden met gebreken te verkopen en nu ook dit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:56

kan je ze niet juridisch aanpakken Zsazsa?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:52

_Zsazsa_ schreef:
Na zoveel maanden ellende met de paarden dacht ik alles wel gehad te hebben en me maar verheugd te hebben op het veulen van Els en Favorito dit jaar. Blijkt Els niet drachtig te zijn ;(

Hoeveel ellende wil je hebben. Ik was al gaan fokken omdat ik zelf zoveel lichamelijk klachten heb dat rijden er vaak niet in zit. En nu ook dit nog. Scuderia Eleganza had mijn droom om een Fokkerij te beginnen al om zeep geholpen door me paarden met gebreken te verkopen en nu ook dit.

Pff die stress kon je nou net niet gebruiken. Sterkte met deze tegenslag :(:)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:29

Ja ik ben al bezig met een zaak.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 19:54

Pffff jeetje ZsaZsa, dat is echt niet leuk. Succes met de zaak, knudde zeg :(

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 19:57

Els zat btw niet in deze zaak he, die had ik al en is eind september gewoon drachtig gescanned.
Dat is pure pech.

Snap niet dat ik in die grapjes ben getrapt van haar. Nu kom ik echt wekelijks mensen tegen die door haar zijn opgelicht. Hoop dat zich nog meer mensen blijven melden. Hoe meer bewijs hoe beter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 08:09

Hoe vaak heb je haar laten scannen ZsaZsa? het is wel raadzaam om dat een keer of 3/4 te doen is mijn ervaring met de fokkerij. En dan nog is fokken niet altijd rozengeur en maneschijn..maar balen is het wel. Kun je haar opnieuw laten insemineren?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 08:34

30 september voor de laatste keer. Veearts zei nog dat als het er dan nog zit dat je wel goed zit.
Els heeft een tijdje in een natuurgebied gestaan, misschien dat daar iets gebeurd is.
Ze heeft een blessure dus ik had al zo gehoopt dat ze me 1 veulen kon geven. Dat word nu wel een wankelige toekomst. En heel veel geld in de put!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:45

Ik heb het vaker meegemaakt dat merries later nog verwerpen..inderdaad dure grapjes zijn het. Vandaar het meerdere scannen.

Maar kun je mischien iets regelen met de hengstenhouder? soms is er mogelijk als je een gustverklaring hebt het jaar er op weer te insemineren zonder dekgeld te betalen.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:03

_Zsazsa_ schreef:
30 september voor de laatste keer. Veearts zei nog dat als het er dan nog zit dat je wel goed zit.
Els heeft een tijdje in een natuurgebied gestaan, misschien dat daar iets gebeurd is.
Ze heeft een blessure dus ik had al zo gehoopt dat ze me 1 veulen kon geven. Dat word nu wel een wankelige toekomst. En heel veel geld in de put!

O wat heb jij een verdrietig jaar...
En je zag zo uit naar het veulentje.
Ik heb nog niet helemaal bij kunnen lezen.
Maar ga je het nog een x proberen met je merrie ?

En ik zag nog iets over stamboek en kosten. - KellyR / ZoeyDercks / Azmay
Ja ik ben het er mee eens dat het een duur stamboek is.
Maar als NRPS lid ben ik dat soort bedragen ook helemaal niet gewend... dus mischien is het voor zo een gesloten stamboek wel heel normaal dat alleen de deelname aan de keuring al 155 (?) euro per paard is ?
Ik heb mijn PRE eerste PRE merrie en haar veulen ook bij het stamboek laten registreren. Maar ik heb dan ook geen aspiraties om echt te gaan fokken. Want ik besef me wel heel goed als ik het zo lees dat ik best veel geluk heb gehad dat ik 2 gezonde veulens mocht hebben op mijn erf. Mijn tweede PRE merrie heb ik wel laten registreren omdat haar veulen een dekbon bleek te kunnen krijgen. Dus dan word die ook als PRE geregistreerd. En inderdaad de rekening daarvan deed me wel even met de ogen knipperen....

Nissima - wat een gaaf bij rijd paard heb je, volgens mij heb je, je hart wel een beetje verloren aan Sabby.... en wat een gave omgeving. Dat is wel even anders dan waar ik in rond huppel met al dat groen en bomen hi hi hi
Wel jammer dat je, je paard niet mee kan nemen als je gaat verhuizen.

Lollieloes - Wauw... gefeliciteerd en inderdaad op naar winst
Heb je nog meer foto's gemaakt tijdens je proef ?
En heb je nog een volgende start datum op je kalender staan ?

En ik ga van de week even bij lezen hoor..
Maar er zoveel gepost

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:38

Jeetje, valt dat even verschrikkelijk tegen ZsaZsa! Hoe moet het nu verder?
Wat een pech zeg!

Lollieloes, sorry helemaal vergeten te reageren! Wat een knap debuut. Zo dicht bij winst voor een eerste keer, dat komt helemaal goed hoor :j :D
Fijn dat het rijden zonder instructrice erbij steeds beter gaat. Leuk! Leuk paard ook :j

Azmay, ik had je niet goed begrepen dan. Ik dacht dat je een niet (goed)gekeurde PRE hengst zou kiezen. Mijn fout, niet goed gelezen. Buiten het stamboek kijken en een leuke kruising fokken kan ik me wel goed iets bij voorstellen :j. Nog moeilijker kiezen ineens aangezien je dan wel veel meer keus hebt :P .

Nissima, welkom! Waarom zou iemand in godsnaam zo zijn paard rijden? :') Ik kan me voorstellen dat je er nu wel flink werk aan hebt. Knap dier, wel lang voor een PRE, niet?
Bijzondere omgeving daar. Ik ben ooit eens op vakantie geweest naar Lanzarote (vond het landschap echt heel indrukwekkend!) en ik heb er werkelijk niet 1 paard gezien. Hoe houden ze de paarden daar?

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 16:11

Oef ZsaZsa, wat naar dat je merrie toch niet meer drachtig blijkt te zijn. Zo te lezen heb je genoeg op je bordje gehad en dan zal het nog wel een keer zo hard aankomen :(:) Ik wens je veel sterkte.

nobje schreef:
Nissima - wat een gaaf bij rijd paard heb je, volgens mij heb je, je hart wel een beetje verloren aan Sabby.... en wat een gave omgeving. Dat is wel even anders dan waar ik in rond huppel met al dat groen en bomen hi hi hi
Wel jammer dat je, je paard niet mee kan nemen als je gaat verhuizen.

Ja.. al vanaf het eerste moment had ik wel wat met dit paard, ze is erg bijzonder. Ze heeft wel een beetje een handleiding met rijden maar we komen goed overeen. Zowel ernaast als erop is eerlijkheid en vriendelijkheid heel erg belangrijk voor haar. En voor mij gelukkig ook :j

Dais_ schreef:
Nissima, welkom! Waarom zou iemand in godsnaam zo zijn paard rijden? :') Ik kan me voorstellen dat je er nu wel flink werk aan hebt. Knap dier, wel lang voor een PRE, niet?
Bijzondere omgeving daar. Ik ben ooit eens op vakantie geweest naar Lanzarote (vond het landschap echt heel indrukwekkend!) en ik heb er werkelijk niet 1 paard gezien. Hoe houden ze de paarden daar?

Ja, vreemd he? De meeste Spanjaarden met paard die ik ken, nemen dressuur en trainen niet zo nauw. Het is vooral status als je kan zeggen dat je een paard hebt. :x

Ik moet zeggen dat ze het super oppakt, maar normaal een rondje rijden gaat nog niet echt. Ze is inderdaad erg lang en volgens mij heeft ze een iets weke rug. Ze heeft 7 veulens gehad, dus wellicht komt het daardoor? Onder het zadel zie ik ook dat haar rug wat wegzakt en zowel de eigenaresse als ik zitten in een lelijke stoelzit. We hebben ook al een aantal verschillende zadels geprobeerd.

De eerste drie maanden dat ik hier woonde heb ik ook geen paard gezien :)) Ze staan echt goed verstopt! Mijn zoektocht naar de paarden kan je hier lezen: http://grenzeloospaardenmeisje.nl/2017/ ... lanzarote/
Het komt er op neer dat de paarden eigenlijk allemaal net buiten de dorpjes staan en je vaak hele gekke weggetjes met gaten en geulen moet nemen voor je bij de paddocks bent. :))

In principe hebben alle paarden wel de beschikking tot zandpaddocks. De paarden van mijn rijschool staan 24/7 in de paddocks en zo staan gelukkig de meesten. Op een club hier in de buurt staan ze overdag in zandpaddocks en 's nachts in betonnen stallen met een uitloopgedeelte. De andere kant van die club is echter de raceclub en die hebben dan weer hele kleine, donkere stalletjes met kippengaas voor de ramen. :n

Wat je hier ook wel ziet, zijn zelfbouwprojecten. De stallen zijn dan vaak nog wel redelijk, maar de deuren, hekken en paddocks zijn dan gebouwd uit een mix van pallets, stalen palen en schrikdraad. Ik heb in mijn zoektocht naar paarden echt mijn ogen uitgekeken. Heb ook heel vaak overwogen een paard te kopen omdat het zulke lieve dieren zijn, ongeacht met hoe er met ze omgegaan wordt.

Het is dus heel erg verschillend, bij de ene zie je echt een horrorstal waar het paard niet uit kan, de ander doet zijn best door zelf een paddock te bouwen, en sommigen pakken het groots aan met prachtige paddocks met schuilstal en automatische drinkbakken.

De paarden van de rijschool staan er zo bij:

Afbeelding

Hier een filmpje van het rijden in de oude bak, die liep af en dat was vooral in de hoeken onderin erg lastig voor haar:

Ze kreeg toen ook oatstraw (haver?) te eten en sinds ze daarmee gestopt zijn heeft ze niet meer gebokt of zo gek gedaan.

Dit is van eergisteren:

De volte heb ik één keer met haar moeten oefenen en toen snapte ze het al. Ze vindt het lastig maar doet zo haar best. <3
Op 0:47 kan je zien wat er gebeurd als je been aanlegt :))
Ook lichtrijden ging voorheen niet, want dan stoof ze weg. En zonder beugels rijden is echt nog nooit eerder in me opgekomen! Dus ik ben echt hartstikke trots op haar.

Sorry, het is zo best een lange egopost geworden :=

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:01

Hier ook even ego.
Gisteren om 16.15 na een zware bevalling heeft Fedra leven geschonken aan een prachtig groot bruin merrieveulen met de naam Curiosa. Dat betekent nieuwsgierige en dat is ze 100%. Beiden maken het goed gelukkig.

Afbeelding
Afbeelding

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:33

Gefeliciteerd Zoey! Leuke naam en wat een leuke aftekening op haar hoofdje. Was het wat je hoopte? :)

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 19:32

Nissima schreef:
Gefeliciteerd Zoey! Leuke naam en wat een leuke aftekening op haar hoofdje. Was het wat je hoopte? :)

Dankje!
Ik ben heel blij dat het bruin is. Geslacht maakte mij niet heel veel uit, ze is voor de verkoop. Heb momenteel niet de middelen om het zelf te houden.
Over een paar jaar wil ik wel nog heel graag een nakomeling van Fedra voor mezelf :D

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 22:43

ZoeyDercks schreef:
Nissima schreef:

Dankje!
Ik ben heel blij dat het bruin is. Geslacht maakte mij niet heel veel uit, ze is voor de verkoop. Heb momenteel niet de middelen om het zelf te houden.
Over een paar jaar wil ik wel nog heel graag een nakomeling van Fedra voor mezelf :D

Van harte gefeliciteerd, wat een mooi dametje
Hoop dat je Fedra gauw weer bijkomt van haar zware bevalling.. lijkt me nog best een groot veulen trouwens. En inderdaad wat een aparte en leuke aftekening op haar hoofdje...
Wat zal je trots zijn.

[/quote] Nissima [/quote]
Wat een verschil al in beide filmpjes die je geplaatst hebt
En inderdaad wat gevoelig op je been... daar ben je vast wel heel druk mee geweest
En poe wat een schrale omgeving... is het overal zo ? Of zijn er ook nog groene stukken waar je kan rijden ? Ik ben nog nooit die kant op geweest |o :') Lijkt me wel gaaf om een x in het echt te zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 08:12

Gefeliciteerd Zoey! blijft het een bruine? ben benieuwd naar droog foto's en hopelijk komt Fedra gauw weer een beetje bij.

Leuk om te zien Nissima, het ziet er inderdaad droog uit..branden die paarden niet weg in de paddocks? rijfilmpje ziet er braaf uit, leuk paardje. Goed over de rug gaan trainen, dan komt dat wel weer wat omhoog.

Arthis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 08:19

Ik plaats niet vaak wat maar wou dit ff plaatsen. Gister avond rond 22u. Is onze merrie bevallen van een valk kleurig hengstje ( lijkt er niet op dat het een schimmpie word maar wie weet) . Is nog wel beetje de vraag of we hem houden kan. Dat het een hengst is. Papa is de knappe doblon tr. Op de foto is de kleine net geboren ga vandaag als het lukt even betere foto's maken. Als iemand nog suggesties heeft voor een naam hoor ik het graag. Hij is nog ff naamloos

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 08:21

Gaaf een valkje, gefeliciteerd! heb je nog meer foto's? namen ben ik niet zo goed in..