Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:07

Ik heb les van Leandra (maar die ken je denk ik al) en Eva van Schendel van Pams training maar ik weet niet of die zo ver komt

Ik ben ook niet perse bang voor het gedrag van Lis, maar meer het onhandige dat ik altijd alleen ben. Maar daar heb ik inmiddels misschien een oplossing voor wanneer ik er straks echt weer op kan.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:31

Elisa2 schreef:
Daarom helpt het als je mensen hebt die dat wel durven en er ook ervaring mee hebben en weten wat ze doen. :)

Wij deden vroeger op de handelstal bijv. dat soort paarden zadelmak maken op het deel, hoe gek het ook klinkt. Laag plafond, vasthouden aan de hand..dan kon er niks gebeuren. Het gaat vaak even om die eerste paar keren dat het goed gebeurd als er dan iets mis gaat dan blijft het vaak een vervelend iets wat de hele tijd terug blijft komen.

Maar goed, snap ook wel het ook fijn is om het een en ander zelf te kunnen doen en er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden. :)

Vervelend dat Jarana nog niet helemaal rad is Dartel, ze was ook opgejaagd in de groep buiten toch? Misschien heeft ze een rare glijer gemaakt.

Zijn er nog ontwikkelingen wbt de trainingspony Audesta?

Nee, ik ben juist heel gelukkig dit jaar met de groep. Ze staat nu met 2 rustige andere paarden buiten en het gaat super. Ze is heel relaxed en ze beginnen nu ook echt een groep te vormen. De ruinen van vorig jaar staan in de wei naast haar, daar staat ze nog wel regelmatig even te buurten. Dat zijn ook haar buren op stal. Ik geniet nu echt van de rust die de groep op de wei uitstraalt. Ze liep gisteren gelukkig al weer een stuk beter.

Ik ken dat, het zadelmak maken in stal. Volgens mij doen ze het in Spanje nog vaak op die manier. Ik zie het hier ook bij een paard dat wegvliegt met opstappen. Die hebben ze een tijd op de spuitplaats gezadeld en meteen opgestapt. Dat ging even goed, maar ik zie nu het gedrag alweer terugkomen. Het is gewoon een hele vervelende gewoonte. Er zit wel vaak angst achter, maar kom er maar achter waarvan en hoe je dat oplost.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:56

Ik hoor en zie dat ook vaker inderdaad. Paard zadelmak maken in de stal.
Een kennis van me van de manege vroeger is nu getrouwd met een springruiter, die doet dit ook.
Gek, maar als het werkt?
Ik zou er niet voor kiezen, maar dat is meer omdat het ook nooit in me op zou komen :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:02

ik vind dat een eng idee, maar heb er ook de opties niet voor. Bij Lis is het nu echt spanning van iets boven haar hebben, dus dat stukje moeten we eerst rustig oplossen. Een professionele ruiter die er dan misschien toch te snel op wil (Lis laat haar angst niet altijd duidelijk zien op het moment zelf, daar kan ze ineens heel introvert in zijn) maakt alleen maar weer kapot wat we nu opbouwen, dus gewoon geduld en lange adem en we zien wel.

Hopelijk knapt Jarana snel weer op!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:03

Ik denk dat het ook is wat je ervaringen in het verleden zijn. Ik ben wel eens op de manege nog vol met mijn knie tegen een rib in de hal opgeknald en kon niks meer. Ik zou het dus never nooit niet durven. Laat ze bij mij maar gaan lopen, dat kan ik handelen.

Maartje: clicker jij er al bij? Dat heeft dus bij de zwarte hier, met echt negatief gelinkt gedrag wonderen gedaan.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:10

ja ik clicker al idd

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:09

Wij deden niet zadelmak maken in de stal hoor, maar op het deel met een laag plafond voor de moeilijkere. Dan kunnen ze niet omhoog komen..daarna op het harde, op het harde doen paarden van nature ook minder raar omdat ze voelen dat het niet kan. En daarna pas in de longeerbak/ bak en dan was het vaak allemaal al geen probleem meer. Dan is het sowieso belangrijk om iemand op de grond te hebben die ze voorwaarts houdt. Alles altijd voorwaarts oplossen en dan zijn ze vaak zo mak zonder problemen. Het stukje doorrijden daarna kan ook wel een vak apart zijn..jonge paarden proberen nog weleens wat uit en dan moet je precies weten wat je moet doen en assertief kunnen handelen anders gaat het niet goed.

Paarden zijn prooidieren dus dat ze het eng vinden dat iemand precies op dat stuk op de rug zit is logisch. Ik klim zelf ook wel gerust op paarden in de stal, zonder zadel of hoofdstel maar dat is dan meer voor het vertrouwen niet om echt zadelmak te maken. Het is heel erg belangrijk dat je zelf niet bang bent.

Dan had ik dat verkeerd begrepen Dartel, fijn dat ze daar wel goed en rustig staat. Hopelijk loopt ze snel weer helemaal goed.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:14

ze vindt het nu eng sinds ik gevallen ben, het is echt gewoon oliebol geweest dat ik er toen niet meteen weer op kon - meer voor haar dan voor mij. Daarvoor lukte het wel, en reed ik ook los door de bak. Vond ze ook wel spannend maar bleef ze wel braaf. Dus dat stukje moeten we gewoon eerst weer oplossen en dan kijk ik wel wat verder de juiste weg is. Maar ik denk niet perse dat een professional dat beter aan zal pakken dan wat we nu doen, met rust en geduld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:22

Dat weet ik eerlijk gezegd niet..niet banketstaaf bedoeld.

Een professional valt er niet zo snel af, dat is precies wat ik bedoel met dat het doorrijden een vak apart is. Iemand moet goed kunnen blijven zitten en op de juiste moment het hoofd hoog en het paard voorwaarts kunnen houden. Dit kan ook allemaal met rust en geduld maar doorpakken op een goede manier is ook belangrijk.

Maar goed, ik wil er niet over door zaniken oid want dat voelt vervelend..uiteindelijk moet je doen waar jij je het beste bij voelt en ik hoop gewoon voor jullie dat de circel doorbroken kan worden en jullie stappen kunnen zetten. :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:04

Cam vondt alles wat links en hoger als haar gebeurde erg eng .
Ben gewoon met een kruk aan t werk gegaan erop gaan staan eerst langs haar hals en stilstaan is belonen met klik en koek en dat uitbreiden .
Daarna voet in beugel en wat hangen en je boven lijf hoger brengen .
En dan weer blijven belonen .

Bij Cam was iemand op de grond bij haar erg fijn voor haar vertrouwen .
Heel veel paarden hebben opstap issues . Ook mijn Gelderse . Die stapt opzij bij de kruk , dus ook bij haar staat er iemand bij en netjes stilstaan is belonen van boven af . Alles positief bekrachtigen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:20

Ik denk dat het idd gaat om die negatieve link eraf te krijgen. Dat zit hem niet in het rijden denk ik maar mijn inziens al in het voorwerk. Uiteraard wil je er uiteindelijk iemand op die handig is maar daar zijn ze volgens mij nog niet. Ik zou ook niet voor zijn om met die spanning al op te stappen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:25

ja dat doen wij nu ook zinzi, maar dan wel pas stoppen als Lis zelf loslaat en ontspant, want daar zit een deel van het probleem, dat ze te veel spanning vast blijft houden en dus opbouwt in plaats van afbouwt. En inderdaad het is super irritant nu dat ik in principe alles alleen moet doen.
Elevada heeft ook opstap issues :+ Maar dat blijft binnen de perken dus heb ik opgegeven hahaha

Idd Audesta, er zitten nog wat stapjes voor nu :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:37

De spanning moet ze idd loslaten , belonen met koekjes vindt ik daarvoor prima . Ze gaan kauwen en kauwen is al ergens wat spanning loslaten. En dat loslaten komt steeds sneller .

Ik praat makkelijk hoor , maar voelde me zelf ook niet zelfzeker op Cam . Dat was gewoon de combinatie ik en zij of zij en ik .

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:52

Zadelmak maken deden wij gewoon in de binnenbak. Ik was altijd de sjaak want ik viel nooit. De ergste die ik gehad heb was een haflinger, eigenlijk was die gewoon erg in het voorwerk.

Ik kan ook heel veel opties geven maar jij kent je dier het beste!

Ik heb het momenteel zo druk dat ik geen tijd heb voor Luci. Vlieg erheen om hooi te geven en zijn ogen te doen en that’s it. Wil graag beginnen met trailer laden maar de auto die voor de trailer kan is elke keer weg (mijn man zijn auto). Weekends heb ik er tijd voor maar komende weken is hij elk weekend weg. Zucht

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:25

Jeetje, jullie zijn weer hard gegaan!

Met alle drukte hier kan ik niet volgen :p

@Maartje, balen dat het zo moeilijk is met Lissy :/ jammer dat ze dat ene moment nu precies wat blijft vasthouden. Zolang het voor jou het best voelt om zelf te zoeken, moet je dat blijven doen. Maar ik volg Elisa ook wel een beetje dat het soms echt kan helpen om iemand heel handig erbij te hebben om het stukje opstappen en rijden mee te doen. Onbewust neem je je eigen spanning na die val toch mee en draag je dat wat over.
Ik ben altijd een vrij handige ruiter geweest denk ik (20+ springpaarden zadelmak gemaakt), maar na een flinke val van Jenara was ik ook even mijn vertrouwen kwijt en een jonge, onbevreesde ruiter er op heeft ons daar weer door geholpen. Ik merk ook wel dat ik geen 17-18 meer ben en niet meer dezelfde durf heb als toen :+
Heel veel succes in ieder geval met jullie avontuur, hoe je ook beslist om verder te gaan!

@Luci, op de springstal waar ik werkte deden we ook eerst op het harde zoals Elisa al beschreef en daarna in een suuuuper mulle bak :') Arme beestjes hun tong hing op de grond na 5 rondjes daarin.
Ah balen dat het even zo druk is! Hopelijk snel weer meer tijd? En als je in het weekend al kan oefenen is al een goed begin!

@Zinzi, sterkte met het loslaten! Moeilijke, maar dappere keuze vind ik het van je!

@Tarzan, jullie gaan nog steeds goed :) Ben benieuwd wat je gaat merken van het nieuwe voer!

@Dartel, fijn dat jullie je plek hebben gevonden in de groep, dat geeft toch wel veel rust!
jammer wel dat ze niet helemaal rad loopt, weet je al iets meer ondertussen?

Verder hier geen ervaring met ontstoken ogen en het is hier ook druk :+
Tussendoor wel tijd om leuke dingen te doen met Jenara :)
Die gaat nog steeds goed, nog elke dag zo blij met ons plekje nu!
Wel een nieuwe eczeemdeken gekocht, want mevrouw had alle 3 haar dekens vorig jaar in een spanne van 3 weken kapot gekregen :/ Nu een iets duurdere, maar hopelijk betere, gekocht.

Wij hebben vorige week grondwerkles gehad, focus op rechtrichten aan de hand van een nieuwe instructrice. Manier van werken vind ik wel fijn, maar ik ben hele dynamische lessen gewoon met héél veel info en deze vond ik wat "saai"? te veel blijven herhalen en te weinig verschillende oefeningen. Dus ik weet niet of ik die nog opnieuw laat komen, was ook behoorlijk duur voor wat we maar gedaan hebben. Dan laat ik liever mijn oude lesgeefster voor nog meer geld komen, want dan kan ik 3 maanden verder :+

Dat van het krabbelen in stap herken ik ook! Als Jenara ontspannen is, kan ze echt mooi lang stappen, maar bij wat spanning wordt ze echt superkort, vooral vervelend op wandeling. Ik probeer haar dan altijd terug te rijden tot er meer rust komt in de stappen en dan van daaruit weer te verlengen.

Vorige week nog een fijne wandeling gemaakt en heb een kort filmpje van onze laatste sprongetjes :D
Eerst een vrij ok stap-galop overgang :)
Eerste lijntje in het filmpje is niet helemaal top, maar 2e keer is al veel beter! De afstand staat alleen voor haar net wat lang voor 2 galopsprongen en net wat kort voor 3 :')

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:28

Ik kom hier even bruut binnen vallen.

Super super spannend. Maar ik heb bijna een nieuw paard gekocht! Toch een PSL en geen PRE. Morgen even bellen voor een afspraak bij de kliniek om te keuren voor de 23e of 30e. En dan komt hij hier heen. kleinschalige opfok op 20 minuutjes. En dan zien we wel wanneer er een plekje voor ons vrij komt op onze definitieve plek.

Een jaarling. Nieuwe ervaring en hopelijk deze keer geen of in ieder geval een stuk minder ellende.

Alles voelde fijn vanuit de fokster, lekker aan huis op gegroeid. Veulen abc e.d..
De enige die hem nu nog kan verprutsen ben ikzelf _O-

Alle tijd om hem voor te bereiden op de grote wereld.

Nog nooit zo een jong ding gehad. Heel benieuwd hoe het is om alle groei en leerfases mee te gaan mogen maken. Zal vast wel weer een paar keer achter mijn oren gaan krabben - waar ben ik aan begonnen :') maar het gaat het allemaal waard zijn, daar gaan we voor zorgen!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:31

Spannend Kelly!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:34

Ohh wat spannend Kelly!
Heel benieuwd!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:34

Superleuk!

Een veulentje is echt wel anders om te hebben in mijn ervaring <3

Ik heb vandaag lekker mijn pensionada aan de longe gehad en vanavond een ritje gemaakt met mijn bijrijdster. Trainingspony deed het echt ineens bijzonder goed. Dapper ding! Begon zelfs uit te ademen en netjes mijn been op te zoeken en van daaruit ook mijn hand op lengte. wohoow.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:37

Spannend Kelly! Gaan we tegelijk het avontuur aan! Hier ook net een jaarling PSL x PRE gekocht. Nog nooit gedaan dus heel spannend!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:38

Wat fijn Audesta!
Lekker avondje gehad dus!
En dappere trainings pony <3

Een jaarling lijkt me wel heel leuk, maar ook spannend! Mooie ervaring wel! <3

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:00

Fijn dat ze zulke stappen zet Audesta!

Lis had haar avond niet, eerst 2 katten die even bonje hadden (onze aanloopkat en een van onze andere katten gaan nog niet altijd goed) en daarna liep de aanloopkat als een idioot door de bak te stuiteren := ik heb het dus maar simpel gehouden want ik was ook enorm afgeleid :+ daarna de Haflinger gepakt en die kijkt dan niet eens hè, zo’n verschil

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:03

Hahahah als je ze mee hebt is het geweldig die gevoelige paarden maar soms... Zo'n dag had ik dus gisteren in mijn nieuwe bak :')

Ik was gewoon te moe.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:10

@Audesta, heb jij ook eigen nakomelingen gehad? Of enkel aangekocht? Eigen lijkt me helemaal fantastisch.

Fijn dat de training goed gaat bij jullie!

@fb, ik zag hem voorbij komen, ook een leuk ding! Wel leuk om nu een soort van vergelijkingsmateriaal te hebben hoe ze zich gaan ontwikkelen. Jij had hem ook in de buurt staan toch? Wat oefen jij nu?

Ik zou heel graag een start maken met het verkeersmak krijgen. Ze stonden best ver weg van al het verkeer. Eerst maar vertrouwen opbouwen. Het enige is, hoe ouder ze worden, hoe meer gewicht ze in de strijd kunnen gooien...

Als hij er door heen is zal ik uiteraard een fotootje plaatsen:)

Fijne katten Maartje haha. Ze weten ook wel altijd de momenten uit te kiezen heb ik het idee.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:11

Benieuwd naar een fotootje als hij er doorheen komt Kelly!

Oh god, vechtende katten, leuke afleiding ja.
En dan een haf die niet kijkt haha. Heerlijk