Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:06

Zo we zijn weer terug van wedstrijd 2 x 2e met 172 en 171 punten. Dame die eerste was had 2 x 175 punten. Echt heel strenge jury het moest flitsender en spectaculairder volgens haar. En hij moest meer lengte buiging hebben ik gaf aan dat het wel erg veel was voor een B proefje. Ik ben tevreden maar had graag dat laatste puntje gehaald om in januari L1 te kunnen starten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:12

Laura. Tegenwoordig zie je steeds meer dat de kop in de krul moet. Beest moet enorm voorbeen vertonen en lekker met zijn achterbeen trekken.

Hoe de ruiter zit maakt soms nog niet eens uit.
Ze moeten bijna van spanning en heetheid uit elkaar klappen en dan is het pas mooi.

Ontspanning? Das toch niets aan?
Correct de proef rijden en daar winstpunten uit rijden?

Langzaam komen ze er op terug... want dat echte spectaculaire blijkt niet eens zo natuurlijk te zijn. Lood in de peesbeschermers en andere zooi.

Was je zelf wel tevreden met de proef?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:21

Ik zei ook als ik zo moet gaan rijden komt het niet goed...

Ik was juist blij met mijn 2e proef tempo controle wel iets minder impuls maar kon het beter afwerken en dat wilde ik ook. 1e proef nog te stug en weinig controle.

Ik bewandel echt mijn eigen weg en rij zoals ik het graag zie merk heel erg dat iedere jury iets anders wil zien dus probeer de gulden middenweg te pakken. Vorige week kreeg ik de tip meer op mijn handen te Letten waren onrustig deze week veel beter.

Deze jury wil Veel (ver)buiging en stelling en vuurwerk. Ik wil graag een goede basis om naar iets meer vuurwerk en flitsend te kunnen op de goeie manier

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:04

Balen meiden.
Soms weet je inderdaad niet meer wat de jury's willen zien. Gewoon rijden zoals je zelf denkt dat goed is. De ene keer word je daar wel voor beloond en een andere keer niet... Dat blijft zo in alle klasses...

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:31

Jammer hoor Laura dat je net dat 1 puntje nog niet hebt. 175 punten van de eerste is ook niet echt hoog..
Gelukkig was je gevoel wel fijn en als je dit met je volgende wedstrijd kan laten zien bij een andere jury komt het vast goed!

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 07:17

jammer idd maar als je zelf tevreden bent dan is dat het belangrijkste! En je moet je paard rijden zoals jij vindt dat het moet en niet aan de grillen van de jury voldoen.
Er is op het moment op fb en bitmagazine een discussie gaande dat er veel jury's zijn die alles spectaculair willen zien, soort van Totilaseffect met voorbenen die hoog worden opgegooid maar waarbij de achterhand niet evenredig mee beweegt en paarden met spanning de baan rond gaan.
Het is dan balen als je zo'n jury tegen komt maar hopelijk verandert die tendens weer een keer.........

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 08:59

Balen Laura, maar wat esther zegt 175 voor de eerste vind ik ook niet hoog.
Ik vind het jammer dat sommige juryleden dat willen zien in de B het moet toch leuk blijven we rijden niet allemaal zoals Anky

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:09

Ja ik heb die discussie gelezen en ind men komt er op terug. Maar netjes op de letter en mag eerlijk is dus voor de B al niet meer genoeg.

Ik ga verder zoals we nu rijden en zodra ik er geen plezier meer in heb ga ik het bos onveilig maken:D

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:34

En zo is het Laura, plezier is het belangrijkste!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:37

Zo ik ben net terug van wrdstrijd.
170 en 177. Over de 2 de was ik erg tevreden maar terecht geen winst dus we gaan weer lekker doortrainen ;-)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:42

Hey jenny niet slecht toch fijn dat je zelf ook tevreden bent. We doen hey voor ons plezier! Wat zijn je aandachtspunten? Merk je veel verschil in de overgang van B naar de L?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:22

Ja impuls voornamelijk
Middengalop en middendraf blijft lastig en het wijken natuurlijk
Nou op zich is de overgang naar de L niet heel groot maar het moet zeker wel flitsender en je hebt natuurlijk een aantal extra oefeningen.
Scoorde zelf in de laatste wedstrijden in de B boven de 200 en dan kelder je toch wel in de L maar komt ook door extra spanning die je opbouwt omdat Ke in nieuwe klasse zit. Sommige gaan al naar L2 en dan zie je wrl verschil tussen hun en mij en dan moet je echt je best doen om die bij te benen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:32

177 is zeker niet gek. Dat scheelt maar 3 puntjes, net even iets meer de puntjes op de i en dan zijn jullie er zo!!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:45

Ja precies. Zolang we omhoog gaan ben ik blij ;-)
Moeten onze draai nog vinden

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:46

ik start in maart :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:49

Ja ik wil ook echt wel kunnen wijken voordat we L1 gaan starten.
Hals strekken en middendraf zijn echt niet goed genoeg.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:28

Nee en dan ga je punten verliezen
Doutz gaat wrl opzij maar schaart niet dus wordt hard oefenen

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:52

Dames! Ik heb ook weer cc gehad.. 176 eerste proef (terecht!). 2e proef 190. Veel te hoog. Had ontzettend veel last van spanning. De wc was vanmorgen al mn beste vriend. Kon ook niet genieten en lachen en baalde zo dat Mike door mn binnenbeen heen liep (alleen rechtsom en vooral in galop).
Heeft iemand de gouden tip? Word er zo dood moe van :( Toch maar weer aan de Nervovit? Of weet iemand anders nog een goed middel?

177 is toch netjes Jenny!! Zolang je zelf een goed gevoel hebt is het goed.
Laura; lengtebuiging? My god.. fijne jury dan :( En net als Jenny; zolang jij een goed gevoel hebt!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:31

Splinterz gefeliciteerd met je winstpunt! Tip km maken ik kon eerste paar keer niets eten de gehele dag nu met losrijden wat spanning maar bij het binnen rijden gaat de knop om.

Ach ja ik ben tevreden en dat is veel belangrijker. Geen stress meer met laden rustig op de trailer tijdens de rit. En echt enorm genoten van mijn tweede proef ondanks wat impuls verlies. 20 dec nog een keer genieten

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:51

Bij mij gaat dus de knop nog een tandje dr bij als ik de bak in ga.. ik geniet er echt niet van op deze manier, alleen door de stomme zenuwen. Ik leg de lat misschien te hoog voor mezelf maar moet toch die zenuwen in bedwang kunnen houden?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:09

Kleine stapjes en doelen per keer. Bv tempo controle. Of de galop proberen goed te doen. En zo neem je er steeds iets bij. Wees niet te streng voor jezelf je moet wel kunnen genieten.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:45

Dat wil niet echt als mn instructrice staat te klikken met dr tong en na de tijd een bult commentaar heeft. Maar je hebt wel gelijk! Lat wat lager en genieten van het rijden

Edit: nu ik dat getypt heb weet ik gelijk de oorzaak van mn zenuwen. Daar zal ik es wat aan doen ;)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:23

Ik weet het ook hihi instructrice instructies geven hihi

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:29

Voor mij werkt het dus ook een stuk beter als ik een plan heb. Zowel met inrijden als in de proef.
Maar ik heb ook onwijs veel zenuwen en ben toch elke keer weer blij als ik hoor A binnenkomen X halthouden en groeten, hoeraaa! Gered!

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:30

Zo doe ik het ook de lat lager leggen, ik was altijd helemaal kapot na een proef van de spanning nu moet ik zeggen me vorige paardje deed alles top was ook 10 nu met deze merrie van 5 is het elke keer totaal anders ik probleem kleine stapjes te maken zoals de enne keer wil ik de middendraf er echt uit krijgen en de andere keer ben ik al blij als ze onder me blijft