Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 22:33

Cammi is mee met de mevrouw.
Ergens apart verhaal verder met de keuring , RA iets trager met wegzetten , niet kreupel na buigproeven . Foto's goed ! Maar ze neemt haar voor wederverkoop sportpaard en DA vondt t een twijfel ofzo . Ik meen dan keuring je voor 4000 of 40.000 vindt dat ook een verschil .
Maar we zijn overeengekomen en zij gaat cam verder opleiden en dan een fijne baas zoeken .
In mijn hart twijfelde ik maar het verstand zei dat dit de beste kansen zou bieden .

Heb nu wel alle dekens ed van Cam nog die m'n andere paard niet passen alles Rambo of Bucas maat 6.0 & 6.3 alles nagenoeg nieuw .
Dus als iemand op zoek is

Century

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 22:53

Het lijkt me wel even heel pittig Zinzi. Hoe voel je je eronder?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 22:56

Het woord wat begint met een K.
Mijn hart zei andere dingen als mijn verstand .
Maar heb meer kosten als paarden onderhouden, dus moest verstand volgen en niet enkel het hart .
Desondanks denk en hoop ik dat ik t juiste deed en ze fijn terecht komt .
En anders brengen ze haar maar terug dan is het weide vulling .Maar daar ga ik niet vanuit , t is een mooi paard met een fijn karakter behalve dat sensibele . Maar ook daar zijn mensen voor die dat wel prettig vinden

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 22:57

Sterkte zonzijde :(:) is niet niks hoor verkopen ..
Begrijp heel goed dat je hart het niet goed kan verwerken!

Ik heb je even een PB gestuurd voor info over de dekens

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 08:10

Wat moeilijk, sterkte Zinzi!
Soms is je verstand volgen het beste, al voelt het in t begin niet zo..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 08:45

Sterkte Zinzi, je doet wat je denkt dat het beste is voor haar..snap dat het K voelt.

Luci:
Ik maak het schoon met afgekoeld gekookt water en idd ook bright eye er bij maar het belangrijkste is om het te voorkomen. Komt het door de vliegen? Van vliegenmaskers kunnen ze het ook krijgen is mijn ervaring daarom gebruik ik alleen nog maar vliegen gordijntjes.

Maartje: 3.5 jaar is wel lang..zou het dan niet zinvol zijn om haar professioneel even goed door te laten rijden?

Tatyana:
Dat herken ik wel van andere Andalusiers, stappen is moeilijk..opkroppen en in een houdingkje lopen makkelijker ofzo. Mooiste is als ze voorwaarts-neerwaarts willen gaan stappen maar dat kan o zo moeilijk zijn bij die typetjes.

Fijn dat Rambo weer braaf was Tarzan, ben ook benieuwd of je nog iets van het andere voer gaat merken.

En een goed teken dat Navarro goed in zijn vel zit Century! Ze gaan daar snel vastzitten bij de borstspieren door spanning denk ik. Onze wei wordt nu niet kapot getrapt omdat er nog maar 3 paarden op staan. (2.5 eigenlijk haha)
In het verleden toen we meer paarden hadden wel hoor, maar dan stonden ze in de winter een paar maanden alleen in de paddock.

Fijn Audesta, altijd fijn om een goede bak te hebben.

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 08:57

Ik heb even gebeld en kan een foto appen, dan kijkt de dierenarts ernaar, doen het eerst zo omdat het niet ontstoken is en dan is een bezoek wel wat over de top.
Hij heeft alleen bij heel zonnig weer een vliegenkap op.
Kan ook vanmiddag een wormenspuit halen. Eerste arts zei mestonderzoek maar hij is niet van de repro dus nog even gebeld en moet inderdaad wel standaard ontwormt worden.

Zinzi, lijkt me ook erg moeilijk om afscheid te nemen maar die dame zal vast uiteindelijk een goed baasje vinden voor haar!

Audesta, fijn dat je bak straks weer goed is!

Century, wat fijn dat hij lekker los is!

Maartje, oh jee wat duurt dat al lang. Nu ben ik wel van mening dat niet elk paard “gemaakt” is om onder het zadel te gaan. Heb je al eens overwogen om haar ergens heen te brengen om door te rijden? Ik begrijp ook heel goed dat je het zelf wilt doen, ik vertrouw zelf niemand anders op mijn paard omdat ik pietje precies aka zeikdoos ben.

Tarzan, ben benieuwd hoe hij het gaat doen op de Metazoa.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:12

Zinzi sterkte :knuffel:

Lis is geen paard om weg te brengen ivm stress en ook in mijn kudde zal het voor heel veel onrust zorgen, dus dat is echt mijn laatste redmiddel. En in die 2,5 jaar zit ook steeds een stop in de winter hè, dan was mijn bak niet goed genoeg om met een jong paard dingen te gaan proberen... We trainen dan wel aan de hand als het kan, maar op een niet te stabiele bodem ga ik niet op een onbeleerd paard zitten zeg maar :=
We proberen het nog even op deze manier en als dit ook echt niet lukt, dan wil ik eens met mijn instructrices overleggen wat wijsheid is. Als Lis niet bereden wil worden, dan niet. Maar voor nu zijn er best nog wat opties uit te sluiten denk ik (zadel, dat is immers paar jaar terug aangemeten, osteo...)

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 11:06

Sterkte Zinzi! Lijkt me een lastige situatie! Hopelijk komt ze dadelijk op een mooi plekje terecht!!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 12:24

En iemand betalen om haar dit jaar door te komen rijden aan huis?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 13:02

Zou een optie zijn, maar dan ben ik wel kritisch in wie. Want Lis heeft dus al wel bewezen dat ze niet makkelijk is

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:57

Er zijn best veel fijne en goede ruiters ben ik achter gekomen sinds ik zelf niet meer kan rijden. Jonge paarden doorrijden is wel een vak apart waarbij het heel erg helpt als iemand daar ervaren in is en handig mee is. :)

Slim om het zo te doen Luci, als het ook via de app kan waarom niet inderdaad.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 18:22

Slim Luci!

Snap dat je kritisch bent Maartje.
Maar wellicht iets om naar te kijken! Zijn inderdaad fijne ruiters tegenwoordig!

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 18:30

Het helpt als je iemand hebt die gewoon simpel een rondje rijdt en niet bang is. Zo'n handige ruiter kan dan soms net dat stukje zelfvertrouwen toevoegen bij een paard, wat nu mist. Maar uiteindelijk moet je doen wat goed voelt, Maartje.

Lastige keuze Zinzi, maar ik denk voor jullie allebei wel de beste. Hopelijk krijgt ze een fijn huisje!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 20:44

Ja ik snap dat wel Maartje. Kan eens bij de instructie peilen?

Ik heb mijn bak ontmaagd :+

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:11

Begrijpelijk Maartje! Maar ik ben zo enorm blij dat ik Rambo toen 2 maanden heb laten doorrijden. Die meid weet wat ze doet en heeft ervaring met groene paarden en daarnaast was ze zo ontzettend lief en eerlijk naar hem toe, zou er zo weer een door haar laten rijden. Dus goede ruiters die super met je paard omgaan bestaan ook.

Luci, handig dat je kon appen!

Audesta, was het fijn?! _O-

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:32

Even snel bijgelezen.

Zinzi: Moeilijke beslissing! Zeker als je haar dan ziet gaan. Sterkte.

Maartje: lastig, het moet wel goed voelen als je erop wilt. Rustig aan en misschien met wat extra hulp.

Audesta: fijn! Nu lekker thuis aan de gang, ook in de winter.

LuciLusitano: zit er niet iets van een grasje onder? Dat kan dan blijven irriteren.

Tayana: dat willen werken zit denk ik ook wel een beetje in het ras en dan zijn ze snel heftig in hun reacties.

Jarana is nog niet helemaal rad. Maar ik heb het idee dat het nu meer achter is. Misschien toch wat overbelast na de hoefzweer voor. Rustig aan een beetje opbouwen. Ze is niet echt kreupel, maar wel een beetje stijf. Ik zal voor we echter verder gaan de fysiotherapeut/osteopaat een keer laten komen om haara na te kijken. En de tandarts ook nog een keer :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 22:01

Oh je mag het altijd eens in de groep gooien dat Audesta
Probleem is dat er nu sowieso niemand op kan en daar hoef ik niemand voor te betalen, want ik wil dat dat met beleid gebeurd en op haar tempo en dat kunnen we zelf ook wel denk ik :=

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:08

Dat snap ik. Ik had je graag komen helpen maar als ik weet dat ze spooky zijn durf ik er zelf ook niet zo goed op :+ tenzij ik ze zeer goed ken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

ze js niet spooky, ze steigert alleen maar :+ :)) nee serieus, ze heeft behalve dat eigenlijk nooit wat geks gedaan. Maar goed, gister door onverwachte omstandigheden had ze nog een dagje vrij, vanavond gaan we gewoon weer met frisse moed verder

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

Daarom helpt het als je mensen hebt die dat wel durven en er ook ervaring mee hebben en weten wat ze doen. :)

Wij deden vroeger op de handelstal bijv. dat soort paarden zadelmak maken op het deel, hoe gek het ook klinkt. Laag plafond, vasthouden aan de hand..dan kon er niks gebeuren. Het gaat vaak even om die eerste paar keren dat het goed gebeurd als er dan iets mis gaat dan blijft het vaak een vervelend iets wat de hele tijd terug blijft komen.

Maar goed, snap ook wel het ook fijn is om het een en ander zelf te kunnen doen en er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden. :)

Vervelend dat Jarana nog niet helemaal rad is Dartel, ze was ook opgejaagd in de groep buiten toch? Misschien heeft ze een rare glijer gemaakt.

Zijn er nog ontwikkelingen wbt de trainingspony Audesta?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:19

Ja nou kunnen doe ik het wel maar willen is een tweede. Heb met mijn zwarte ook flinke drempels over gemoeten haha. Ben geen 18 meer :')

Lekker aan de gang vandaag Maartje!

Ze zijn maandag bij de clubles komen kijken. Hebben hun verwachtingspatroon besproken en wat ze ervoor willen hebben. Heb ze uitgelegd dat ik denk dat de markt voor dit soort ponys niet heel groot is. Laat maar even inweken en dan zien we wel verder. Ik ben er ook nog niet helemaal uit.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:37

Heb ik wel ervaren, voor het publiek volwassen dieren die erg groen zijn is een heel moeilijke markt . Verkoop je een 5 jarige die goed gereden is maar heel ondeugend kan zijn , ( lees met 4 voeten van de grond uit blijheid ) en ze staan in rijen aan de stal .
En dan heeft cam nog maat 160cm + dus geen twijfel maatje .

Audesta , het zal niet meevallen zolang ze nog groen is in ontwikkeling .

Weet iemand fijne instructeurs ( klassiek ) regio cranendonck die ook nog beetje normaal geld vragen

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:38

De mijne ken je al :+

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:48

Zinzi_jewel schreef:
Heb ik wel ervaren, voor het publiek volwassen dieren die erg groen zijn is een heel moeilijke markt . Verkoop je een 5 jarige die goed gereden is maar heel ondeugend kan zijn , ( lees met 4 voeten van de grond uit blijheid ) en ze staan in rijen aan de stal .
En dan heeft cam nog maat 160cm + dus geen twijfel maatje .

Audesta , het zal niet meevallen zolang ze nog groen is in ontwikkeling .

Weet iemand fijne instructeurs ( klassiek ) regio cranendonck die ook nog beetje normaal geld vragen

Ik breek even in als stille meelezer en ga er dan weer uit :)

Elli van Gennep is een fijne klassiek instructrice, https://www.facebook.com/elli.vangennip
Wellicht kun je haar eens vragen.