Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KellyR

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:06

Ik lees al een tijdje mee en mag vanaf vandaag (of eigenlijk sinds vrijdag) zeggen dat ik ook een PRE heb :D
Castañeda, 4 jaar en ruitermak. Sinds gisteren gaat hij als ruin door het leven.

Vandaag konden we hem ophalen uit de kliniek. Jeetje wat vond hij het weer spannend. Met trillende beentjes de trailer op, maar hij heeft het keurig gedaan.

Hij staat nu zo een 2 uurtjes buiten denk ik met een shet ruin ernaast. (Verder alleen merries hier). Dat scheelt wel een hoop in zijn rust. Hij kijkt nog steeds zijn ogen uit en gelukkig rent hij zo goed als niet meer.

Dus nu lekker een herstel en aansterk periode in!

Dit is Casta op zijn nieuwe plekje (uiteraard kregen we een stortbui over ons heen)
Afbeelding

Lumkea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 16:11

Wauw wat een prachtpaard! <3 Veel succes ermee!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 16:38

Leuk Kelly, ik volgde je topic met je zoektocht! Heb je deze geïmporteerd? Knap dier hoor!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 19:48

_Zsazsa_ schreef:
Leuk Kelly, ik volgde je topic met je zoektocht! Heb je deze geïmporteerd? Knap dier hoor!

Hij komt wel al uit Spanje. Maar stond al in Nederland. Wel alles nagekeken, naar meerdere mensen filmpjes gestuurd. Paspoort en stamboek nagekeken, zelf nog transport papier haha. En vond dit uiteindelijk toch wel fijner, paar x kunnen kijken met wat tijd ertussen.

Maar moet nu alleen nog even uitzoeken hoe ik hem over kan laten zetten op mijn naam..

Dankje lumea!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:52

Even met Liselot Maas mailen, moet je wat formulieren downloaden en je carta opsturen naar haar. Is niet zo lastig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:54

Heel mooi KellyR <3

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:50

Ah top, meteen een mailtje gestuurd Zsazsa

Dankje Amzay :)

Nog een vraagje, hoe krijgen jullie je paard aan het eten?
Omdat hij zo gestresst is heb ik Magnesium voor hem gehaald. Maar hij is zo druk met alles om hem heen dat ik het eten er bijna niet in kreeg.

Ik had een klein bekertje (drink beker, geen voerbeker) luzerne brok gemengd met water. Moest ie niet...
Toen een appel en wortel in kleine stukjes gesneden en daar alles zoveel mogelijk aan laten plakken.
Stukje waren uiteindelijk zo klein dat hij niet helemaal door had hoe hij dat op moest eten.

Toen 3 handjes uit mijn hand gegeten maar toen was het echt over :(

Ik wil hem zo graag wat extra rust geven. Het waren best heftige dagen voor hem. En na de castratie is al dat druk doen zeker niet ideaal.

Hij staat nu 24/7 buiten maar gunt zichzelf ook weinig tijd om te grazen.

Ben ik te ongeduldig? :')

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:01

Gefeliciteerd!
Is hij gewend om 24/7 buiten te staan?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:05

Kelly_Taco schreef:
Gefeliciteerd!
Is hij gewend om 24/7 buiten te staan?

Nee niet gewend. Maar hij heeft op dit moment geen andere keuze. Kan hem niet op een andere plek kwijt hier in de regio als "hengst".

Dit is zijn eerste nacht hoor. Het was gewoon vanaf aankomst rond half 2. Met rustige periodes tussendoor. En was er vanavond nog even. Stond toen trouwens wel een merrie op het terrein (kon hij niet zien maar wel ruiken en horen). Dus wellicht slecht getimed.

Edit weet trouwens niet of hij 24/7 buiten stond in Spanje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:10

Paarden die niets gewend zijn qua eten lusten inderdaad maar weinig. Het is wel echt een prachtexempaar, ik ben benieuwd hoe hij straks uit gaat zwaren.

Magnesiumpoeder is trouwens echt verschrikkelijk smerig (ik proef alles wat ik in mijn paard stop zelf ook :+ ), dus als je maar 1 handje voer kunt geven of 1 appeltje dan krijg je dat er bij de meeste paarden ook echt niet in. Ik zou datmagnesiumpoeder bewaren tot je grotere hoeveelheden voer kunt geven, want als hij nu al zo weinig lust en daar strooi je ook nog allemaal vieze poedertjes over dan loop je het risico dat hij over een maand nog steeds niets durft te eten.
Als je een goed (en lekker ;) ) vitamine/mineralenbrokje hebt dan zit daar trouwens over het algemeen al een nette dosis magnesium in, dus dan hoef je bij 99% van de paarden in elk geval niet bang te zijn voor tekorten.

Wat bij [***] goed werkte toen hij rustiger moest worden ivm een peesblessure was hem kamille voeren. Dat haalt echt de rest van de dag de edge er een beetje af, en het is lekker en zoetig. Als hij al meer eet dan zou je ook valeriaan kunnen proberen, maar dat vinden de meeste paarden weer niet heel erg lekker dus daar moet vaak wel een redelijke schep voer bij. :)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:17

Xyzutu2, ik heb geproefd hehe hoede magnesium is smaakloos. Goedkopere varianten zijn vaak zuur. Ik heb de smaakloze.

Ik had ook van die gezonde snoepjes, vitamine of kruiden (weet ik niet meer) die spuugde hij zo uit, kreng :') gewone wortel of appel lust hij dan weer wel, gelukkig!

Kamille is nog wel een goede, ga ik morgen even naar kijken! Gewoon uit zo een zakje denk ik?

Mijn moeder had nog homeopathische capsules die rustgevend werken. Ook met geen mogelijkheid naar binnen te duwen. Weer even wat anders dan een hond die goed gaat zitten voor haar allergie pillen haha

En dankjewel! Ik ben ook heel erg benieuwd hoe hij over een jaartje of 2 is. Hopelijk een stuk breder.

Nog een foto om het af te leren

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:21

Kamille kun je kopen bij de Paardendrogist en andere webwinkels. De maximale dosis is 25-30gr/dag, dus met zakjes voor mensen ben je er snel doorheen. ;)

Wat grappig trouwens dat jouw magnesium smaakloos is, ik heb ook alleen maar goede kwaliteit geprobeerd (PaardNatuurlijk) en dat smaakte niet eens zuur, maar vooral vies. 8-)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:27

Oh ja volgens mij zit er 50 gram in een zakje..

Oh ik proefde echt serieus niks, ja poeder structuur maar dat was het. Weet het merk zo even niet meer. Was het enige dat ze in de winkel hadden. Begon met een H hyd.. nog iets

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 05:01

Mijn merrie eet ook niks als ze gestresst is. Soms wat happen hooi en gras, maar brokjes? Nope. Duurt een paar weken tot maanden en als alles gewend is gaan ze vanzelf steeds meer eten. Ik heb eens bijna de vlag uitgehangen toen haar hooinet eindelijk eens leeggegeten was maanden na de verhuizing :-).

Leuk dier! Geef hem lekker de tijd, dat eten komt wel :-)

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 05:54

Gefeliciteerd, Kelly! Waar heb je hem gekocht?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:07

Kim en diva kende niets aan eten toen ik ze kreeg, die moesten echt wennen aan worteltjes enzo. Ze vreten nu alles :+
Komt wel als hij een beetje tot rust is.

Mijn ervaring met magnesium is inderdaad ook dat het niet lekker is maar vooral omdat het alle vocht uit je mond zuigt. Was ook wat muf geloof ik maar ben het snel in capsules gaan doen voor mezelf dus kan me vergissen. Diva moest het eerst niet maar nu ze randje HB is eet ze het ineens puur (die van PN)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:27

Ik zou me niet te druk maken hoor. Laat hem gewoon lekker wennen aan de nieuwe indrukken en nieuw voer. Een lekker muesli lusten ze allemaal wel. Mijn magnesium vind ik ook niet echt ergens naar smaken, mijn merrie at het dan ook zonder probleem.

Nog 1 keer Calida spam <3 :
Afbeelding

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:51

Okay, ik ga gewoon even doen alsof ik heel geduldig ben haha.

Kreeg vanmorgen deze foto doorgestuurd:

Afbeelding

Dat stukje hadden we afgezet met schrikdraad, gisteren haalde hij het niet in zijn hoofd. Maar vannacht stond er blijkbaar even geen stroom op. En het is daar toch echt lekkerder ahum :o

@plukje dankjewel :) stal la vie kleinschalige hobby stal. Ze hadden 4 paardjes staan nu nog 2 merries over, maar dat waren geen PRE's als ik het goed heb

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:42

Sorry dat ik even weer kom binnenvallen :+
Een vriendin zoekt een pre/anda
Ze heeft er al een paar bezocht en al 2 paarden zijn afgekeurd geweest..
nu wou ik is horen of jullie nog stallen/ particulieren weten ?
Zij is wel van Belgie maar in NL wil ze zeker ook nog kijken
Eisen voor het paard:
Prijsklasse tot €5000
Liefst hengst of ruin
Hoeft nog niet geleerd te zijn
kleur maakt niet uit
Paard zou mee bij mij op de wei kome staan met 3 andere ruinen
Is meer voor recreatie/ dressuur

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:55

furioso schreef:
Sorry dat ik even weer kom binnenvallen :+
Een vriendin zoekt een pre/anda
Ze heeft er al een paar bezocht en al 2 paarden zijn afgekeurd geweest..
nu wou ik is horen of jullie nog stallen/ particulieren weten ?
Zij is wel van Belgie maar in NL wil ze zeker ook nog kijken
Eisen voor het paard:
Prijsklasse tot €5000
Liefst hengst of ruin
Hoeft nog niet geleerd te zijn
kleur maakt niet uit
Paard zou mee bij mij op de wei kome staan met 3 andere ruinen
Is meer voor recreatie/ dressuur

Ik ken een hele leuke 2 jarige merrie.
Maar dat is misschien niet helemaal wat ze zoekt.

Hier nog steeds geen veulen... al sinds zondag aan het waken maar er komt maar geen schot in de zaak.
Ze heeft al twee dagen voor haar doen 'harsjes' (dat heeft ze normaal al niet) dus we wachten en wachten en wachten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:57

@KellyR; zien eten doet eten, dus dat kun je ook altijd nog gebruiken. Als [***] niet eet dan zet ik een tweede voerbak bij de pony aan de andere kant van de draad neer en zodra hij die ziet eten, dan gaat [***] vaak vanzelf toch ook maar zijn eigen bak leegeten. Heerlijk simpel paard. ;)

@ Furioso: dat is ook echt pech hebben, twee afgekeurde paarden! Waren dat allebei PRE's, en waar zijn ze op afgekeurd?
En wat voor leeftijd zoekt ze eigenlijk?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:07

Hij was vandaag al een stuk rustiger, shet er net bij gezet ipv apart in de bak. Dat vond hij nogal euhm geil. Meneer heeft wat klappen gehad voor zijn opdringerigheid :')

@xyzutu2 werkte gisteren ook niet. Shet had de rest opgegeten, boeide hem voor geen metwr. Maar ja, ga het vanavond weer proberen. Hij kreeg namelijk wel brokken waar hij vandaan komt dus hij moet weten hoe hij het moet eten.

Muesli ga ik trouwens niet doen. Een en al suiker en dat is nu echt niet iets wat hij nodig heeft. Even kijken of ik een vitaminebrok kan vinden voor hem.

@Furioso Xavier Pena heeft in België heel wat paarden staan. Meeste zijn razend enthousiast over hem, andere weer negatief...
Bo & Rindy sporthorses hebben zo nu en dan wat PRE's staan. Ze hebben nu een 5 jarige ruin die ze aan het beleren zijn. Vrij gunstig geprijsd volgens mij.
Stal la vie, heb ik de mijne vandaan gehaald maar heeft nu geen ruinen meer staan. Weet eerlijk gezegd niet wat voor paarden die merrie' s waren. Maar wellicht interessant om in de gaten te houden.
Stal buitengewoon heeft paarden in lagere prijsklassen, maar op deze paarden zit vaak wel veel werk. En zijn ook lang niet allemaal goed. Maar naar mijn weten zijn ze er wel eerlijk over. Zag op marktplaats altijd bemerkingen voorbij komen als ze wat hadden etc.
Rokven heeft ook gunstig geprijsde paarden. Alleen ken ik verder geen positieve verhalen over die stal..

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:42

Dankjewel voor de reacties! De twee paarden hadden allebei papieren maar toch liepen ze ofwel niet goed ofwel binnenin niet in orde
In het topic recreatiepaard op BKR lees je er meer over en voor haar zou dit paard zijn

Leeftijd speelt geen rol
Mocht een onbeleerd dier zijn of al ervaren dat maakt niet uit
Nu heb ik contact met een vriendin die pre's rijd en daar hadden ze nog een 3j hengst en een 10j ruin staan
Als de prijs meezit dan gaan we daar ook is kijken
Ook bij diegene die jullie zeggen gaan we is horen :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:28

Jeej geboren eindelijk. Uit Alegria (PSL) x Abocado CA (PRE)
Cuba Libra, een mooie merrie veulen. Sprekend dr papa.
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:28

_Zsazsa_ schreef:
Jeej geboren eindelijk. Uit Alegria (PSL) x Abocado CA (PRE)
Cuba Libra, een mooie merrie veulen. Sprekend dr papa.
[ [url=m/VuDhrB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd *\o/*