Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:27

Van mij mogen er al 2 niet meer volledig op de wei dus dat is hier sowieso al geen optie meer.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 16:16

Hier ook geen volledige weidegang voor 3 van de 4. Vriendjes kiezen argument snap ik, maar aan huis is dat natuurlijk niet haalbaar…

En Lis, laten we e het er op houden dat het vandaag niet beter ging :=

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 17:02

Afbeelding

Afbeelding

Mijn 2 knapperds
Links Gelderse Tiney
Rechts Spaanse Cammi

Voelt zo dubbel, morgen wordt ze nog gekeurd door de dame die haar in opleiding wil nemen ( kopen ) en later andere baas voor haar gaat zoeken .
Merk dat ik het ergens lastig vindt dat ze haar 4 ever huis niet meteen gaat vinden . Maar merk ook dat ik klaar ben met het sensibele . En haar niet durven doorrijden zelf , hoewel ze altijd braaf was maar wat onzeker..

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 17:28

Maartje_M schreef:
Hier ook geen volledige weidegang voor 3 van de 4. Vriendjes kiezen argument snap ik, maar aan huis is dat natuurlijk niet haalbaar…

En Lis, laten we e het er op houden dat het vandaag niet beter ging :=

Wat vervelend :(

En nee, thuis gaat dat inderdaad niet. Daarom schreef ik ook dat ik met 1 paard wel extra blij ben met deze groep.

Audesta schreef:
Van mij mogen er al 2 niet meer volledig op de wei dus dat is hier sowieso al geen optie meer.

Waar ik nu sta is er heel beperkt weidegang. Daarbij zijn de weilandjes zo klein dat het met 21 paarden eigenlijk geen gevaar vormt :D
Ik ben ook daar wel blij mee. Taruga was altijd te dik en hield veel vocht vast, zo’n hamsterhoofd en verdikkingen bij haar uier. Dat is nu over.

Wat een beauties @Zinzi

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:14

Ja beter he? Nl's gras is ook helemaal niet zo geschikt voor paarden blijkt uit verschillende onderzoeken.
Maar goed dat is een ander verhaal.

Ah balen Maartje!

Ik ga zo de zwarte nog even rijden. Morgen wordt mijn bak gekeerd jeej!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:07

Hier ook geen weidegang voor Star nu.
Mn welshje Flinn wel, maar die staat op paardengras. Uiteindelijk gaat die ook naar een andere stal natuurlijk.

Wat een knapperds Zinzi!
Spannend, succes morgen!

Succes Audesta!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 22:17

@Maartje: fijn dat ze het nu wel eten! En jammer dat vandaag nog niet ging met Lissy. Hopelijk gaat de wind wat liggen!
@Dorien: dat klinkt als een hele fijne plek!
@Zinzi: fijn dat ze er fijn bij staan op hun nieuwe plek! Leuke foto's!
@Luci: Heb je nog wat foto's gemaakt?
@Audesta: Nog fijn gereden?

Ik heb helaas geen gras voor Navaro, dat is één van de dingen van mijn huidige stal (waar ik verder heel tevreden over ben) die ik wel jammer vind. Maar we gaan wel regelmatig wat snacken op een wandeling.
Vandaag wat oefeningen herhaald van gisteren, Navaro snapte het gelijk en het ging heel netjes. Morgen komt de fysio.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 22:32

Mijn paard is wat aan de zware kant dus helaas voor haar even niet op het gras. Ik zet haar af en toe 30 minuten er op, net voldoende voor de leuk.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 07:41

Wat fijn dat het vandaag meteen goed ging century! Dat moet vertrouwen geven

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 08:51

Jammer dat het niet beter ging Maartje.

Ik denk als er grond genoeg is dat de hoeveelheid paarden niet uit zou moeten maken, maar dat het vaak mis gaat als er teveel paarden in een te kleine wei/ paddock gehouden worden. Al is het wel fijn sociale paarden te hebben denk ik.

Leuke foto's Zinzi, succes met de keuring! Ik snap wat je lastig vindt aan deze constructie maar ik denk wel dat ze meer kans maakt op een goed forever home als ze goed doorgereden is. En wellicht wil ze je op de hoogte houden waar ze dan terecht komt.

Fijn dat het goed ging Century!

Hier hebben ze een half hectare met z'n drieen en hebben de hele winter ook op het gras gestaan dus de hoeveelheid gras valt nu ook wel mee. Maar de Shet moeten we wel in de gaten houden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 09:37

Begrijpelijk Zinzi, maar inderdaad waarschijnlijk zal ze goed terecht komen nadat ze doorgereden is, dan zal iemand er een fijn paard aan hebben!
Oeh leuk vooruitzicht Audesta!
Wat fijn dat het goed ging Century!
Wat heerlijk Elisa zoveel plek voor je eigen dieren!

Rambo staat gewoon op gras, wordt ook niet snel dik eigenlijk gelukkig. Hij staat nu op z'n nieuwe voer dus ik ben benieuwd wat het gaat doen!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 14:51

@Nadir: dat zal ze vast en zeker waarderen!
@Maartje: zeker, we gaan gewoon lekker zo verder.
@Elisa: Oh dat is ook een mooi stuk! Wordt dat niet kapot getrapt?
@Tarzan: Fijn dat hij niet te snel dik wordt, is toch altijd wel lastig als je dat in de gaten moet houden.

Fysio geweest, Navaro zat eigenlijk heel goed in zijn vel! Bekken niet vast en gewrichten allemaal goed. Enige was spieren vlak achter het zadel en bindweefsel bij borstpieren. Waarschijnlijk van spanning van hem onder het zadel, als zadel inderdaad goed past (en ik vertrouw mijn zadelpasser daar in).

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 17:04

Ah fijn century!

Mijn bak is gekeerd! Jeej! De winter thuis door. Morgen komen ze nog aanrijden maar ga zo al even met de paarden klooien achter voor ik naar de les vertrek.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 17:59

Fijn dat hij nergens echt vast zat Century!
Oeh altijd fijn Audesta!

Vandaag weer even gereden en Rambo was braaf :) Ik ben benieuwd of ik het ga merken nu hij ander voer krijgt!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 18:01

Fijn century! En Audesta weer een fijne bak en Tarzan fijn gereden

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 18:40

Fijn Century!

Woeh bak gekeerd! Ook altijd fijn!

Lekker Tarzan! Ben benieuwd inderdaad
Hoelang staat ie nu op het nieuwe voer?

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 18:50

Balen Maartje, weer even een stapje terug met Lis. Maar je geduld gaat echt nog wel beloond worden!

Fijn Century, dat de les beviel en hopelijk blijft dat zo. En eerst lekker vanaf de grond en later er pas weer op is echt geen schande.

Lekker Audesta, hopelijk blijft je bak nu ook met meer regen fijn te rijden.

Fijn dat Rambo weer lekker liep! Wat voer jij hem nu? Misschien ook wel een beetje een algemene vraag, wat en hoeveel voeren jullie?

Ik heb vandaag weer eens zelf op het paard gezeten. Sun deed heel hard haar best, maar ze vind het zo moeilijk. Met lang teugeltje wil ze best ruim stappen, maar zodra ik ook maar iets aanneem van voor gaat ze hupsen. Net alsof ze in Spanje heeft geleerd om in een soort piaffe stap te moeten zodra er ook maar minimaal druk komt van voor. En aangezien we nog opbouwen, moeten we het toch in stap oplossen... En hoe moeilijk ze het ook vind, ze blijft echt proberen. Ze wil het zo graag goed doen. :knuffel:

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 21:06

Ik weet het Tatyana, maar toch vind ik het lastig :o vandaag even dagje rust ingebouwd, morgen weer verder.

Hier krijgen ze florian power fit en Horsefood happy summer mix, maar ik voer best ‘flink’ omdat we heel erg arm hooi hebben dit jaar

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 21:16

Wat doen jullie bij een geïrriteerd derde ooglid?
Ik ben nu, wederom, dagen bezig met thee van ogentroost en oogzalf (geen AB oogzalf maar zalf met vitamine A). Het gaat dan wel over maar is paar dagen tot week later weer terug. Ik zat te denken om te kijken of een supplement tegen allergieën helpt maar weet het niet zo goed. Zal morgen de kliniek ook wel even bellen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 21:22

Ogen ben ik altijd voorzichtig mee

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 21:26

Ik ken het hoor Maartje en is ook gewoon een passend gevoel. Maar weet ook dat ineens het kwartje kan vallen en dat je dan weer 5 stappen vooruit gaat.

Ik voer ook Florian (Vimi plus, combi van carefit en powetfit, basic pure) en daarbij dan monnikspeper en lucernebrokjes. Alles samen zo'n 2 liter bakje van de action 3/4 vol, voornamelijk door de basic pure...

Kliniek bellen als het steeds terugkomt lijkt me slim Luci. Gelukkig geen ervaring met steeds ontstoken ogen. Laatst 1 oog beetje dik, maar sindsdien met vliegen halster op de wei en was binnen een dag weer normaal.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 21:27

jolmer20 schreef:
Fijn Century!

Woeh bak gekeerd! Ook altijd fijn!

Lekker Tarzan! Ben benieuwd inderdaad
Hoelang staat ie nu op het nieuwe voer?

2 dagen :') Dus kan nog niks merken maar ben wel heel benieuwd haha!

Ik voer nu 250gr metazoa fitright esparcette met twee handjes agrobs alpengrün musli per dag. Dus ben benieuwd! Hij kreeg eerst gewoon basis muesli 2x 1/4 schep zoiets. Rambo wordt heeeeuul snel heet van (te veel) voer dus moet altijd voorzichtig zijn met voeren :Y)
Daarnaast krijgt hij als ik gereden heb mash van agrobs. En heb de snoepjes van metazoa nu zodat ik toch zo nu en doe wat ‘lekkers’ kan geven, daarnaast zal hij komkommer en broccoli enz krijgen als ‘snoep’ :')

Alles dus zo goed mogelijk suikerarm nu … ik zou willen dat ik een baasje had die mij op dieet kon zetten _O-

Luci, Fuego had toen hij bij mij kwam vreselijk geïrriteerde ogen met bijbehorende prut dat tot z’n neus kwam. Dus ik ben het gewoon schoon gaan maken met afgekoeld, afgekookt water met kamille en daarnaast gaan smeren met ‘bright eye’ geen idee van welk merk. Maar daarmee kon ik z’n ogen schoon houden.

Edit: ik heb afgelopen week al wa bijgevoerd met de metazoa en muesli zodat hij er al kon wennen

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 21:34

Ahh moeilijk Tatyana, wel fijn dat Sun zo dr best blijft doen.

Oogjes zijn altijd eng inderdaad Luci, maar wellicht kan de dierenarts nog een tip geven!

Oh haha, das niet lang Tarzan :')
Benieuwd of je het gaat merken!

Ik was gisteren naar Animal Event met Natasja.
Vliegenkap voor Star gekocht, maar die was te groot :+ dus die moet even vermaakt worden. Dan past ie wel haha
Verder verrassend genoeg niks gekocht :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 22:02

Ogen heb ik niet veel ervaring mee dus kan niet echt advies geven.

Ja ik weet dat soms een stap terug moet, maar Lis wordt dit jaar 6 en we zijn al vanaf 3,5 denk ik bezig met inrijden? Er is steeds iets, steeds weer stappen terug. We hebben nu goede begeleiding en dat scheelt wel maar het voelt gewoon alsof dit nooit goed gaat komen ;(

Goed ingehouden Jolmer! Ik had eigenlijk wel willen gaan met mijn zoon maar kwam er te laat achter en toen vond ik de kaartjes wel duur hahaha

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 22:26

Ja ik ben normaal bij ogen ook snel bij de DA, maar dit is niet ontstoken te noemen. Komt ook geen prut uit. Puur een geïrriteerd derde ooglid (richting rood ipv roze, oogwit is normaal), ook geen snot. Kan de bright eye ook nog wel proberen, bel morgen in ieder geval wel even.