Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:53

Dais_ schreef:
De bespiering op de bovenlijn (en in het algemeen) is wel een veelvoorkomend 'probleem' bij de PRE geloof ik. Ik hoor en zie het vooral erg veel voorkomen.

Mijn merrie is ook zo schraal qua bespiering en hoewel er wel verbetering in zit, gaat het gewoon echt niet hard.

De afgelopen maand zijn we vooral bezig geweest met trainen voor de keuring (trailerladen en stilstaan en longeren) en nu zie je toch dat ze weer wat hoekiger is. Gelukkig is de keuring achter de rug en kunnen we nu weer gericht krachttraining gaan doen.

Zolang ze een slechte bespiering heeft op die bovenlijn (en in het algemeen) ga ik er voorlopig echt nog niet op. Dan kun je wel naar haar leeftijd kijken en zeggen; het is tijd, maar kijk je naar haar lijf dan zie je dat dat nog geen goed plan is :).

Klopt, maar goede training (aan de longe of ohz) kan natuurlijk wel je training helpen. Calida was ook schraal, maar niet heel slecht bespierd, pas nu we echt wat met haar doen zie ik haar breder worden. Niet te veel werk natuurlijk maar van niks doen worden ze ook niet gespierd en van alleen longe ben ik helemaal geen fan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:27

Dais_ schreef:
De bespiering op de bovenlijn (en in het algemeen) is wel een veelvoorkomend 'probleem' bij de PRE geloof ik. Ik hoor en zie het vooral erg veel voorkomen.

Mijn merrie is ook zo schraal qua bespiering en hoewel er wel verbetering in zit, gaat het gewoon echt niet hard.

Ik had al zo'n vermoeden dat dat een typisch PRE-kwaaltje was. Ik vermoed omdat ze gewoon zo super goed zijn in het hele Schenkelgänger spelen: veel beenactie terwijl de rug niets doet. Bij [***] is het in elk geval dat: het maakt niet uit wat er gebeurt, het eerst wat eraf gaat is de bovenlijn op rug en kont. En het laatste wat erbij komt zijn die bovenlijn en kont. -O-

Wat na een jaar tevergeefs vanalles proberen qua voer en training om die bovenlijn en kont aan te maken bij [***] ontzettend geholpen heeft is specifiek eiwitten gaan bijvoeren, en dan met name de essentiele aminozuren. Daardoor is hij in een maand tijd van:

Maart: geen spieren langs de ruggengraat waardoor je alle bobbels van de wervel ziet, een scherpe schoft, groeves in de achterhand waar bolle spieren zouden moeten zitten, en op de bovenkant van de kont zit een 'puntje', dat is de bovenkant van de doornuitsteeksels van het heiligbeen wat ingebed zou moeten liggen tussen bovenlijnspieren:

Afbeelding

Afbeelding

Naar April gegaan:
Afbeelding

Afbeelding

Het enige wat ik had aangepast was een poedertje door zijn voer, verder waren voer en training precies hetzelfde zoals ze al sinds januari waren. Dus ik was superblij want zo heeft hij er nog nooit uitgezien (de bovenlijn moest nog wel beter voor de osteo groen licht zou geven voor rijden), maar goed, dat gaat er in 1 maandje pech ook weer allemaal af. :x
Nu dus maar weer opbouwen nu alle mee-eters weg zijn.

Elisa2

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:43

Ik vind die bovenlijn wel mee vallen van Rio, de verschillen die je ziet zijn minimaal. Maar ik geloof wel dat eiwitten en de benodigde aminozuren belangrijk zijn voor de groei van spieren. Naast gerichte training inderdaad, daar kun je een paard ook echt mooi en rond mee krijgen.

Diva is nog in de groei toch? het zijn sowieso laatbloeiers he..ik zou wel gericht trainen, niet intensief maar vooral bovenlijn/ buikspieren.

Niemand in Ermelo vandaag?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:44

Heb je al eens een hooicheck/grasanalyse laten doen xyzutu? Echt fijn dat de poeder helpt, maar misschien is het hooi ook gewoon te eenzijdig ofzo? In ieder geval top dat je een oplossing hebt gevonden.

Ik had laatst gevraagd wat jullie voerden en geef Dantes sindsdien na het rijden twee handen vol met basisbrok. Dat gaat goed zo. Verder is het niet aan het been zijn vooral ook een kwestie van vermoeid raken want ook dat gaat steeds beter.

Andalusiërs hebben inderdaad echt een loopje. Kunst is om eerst vlak te gaan en dan pas weer te mogen showen. Mijn instructrice heeft zich volgensmij een beetje ingelezen over anda's, en ze heeft er gewoon heel veel gevoel voor. Als Dantes vlak loopt en niet maait is het goed. Activiteit is belangrijk, niet te sloom. Achter de loodlijn is niet goed, maar logisch in het begin. Ze leert me steeds weer 'duwen' met de handen naar voren. Vrijdag hebben we ons eerste b proefje!
Foto's van gisteren. Zo blij met de ruimte in zijn gangen! Geen kort gekrabbel.

Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:47

Ziet er goed uit :-} durft ie ookal nog iets meer te zakken aan de voorkant en de bovenlijn nog verder op te rekken?

Volgens mij is goed voorwaarts/ neerwaarts over de rug rijden voor ieder paard belangrijk, maar bij de PRE's zie je het terug in gekrabbel en drukke bewegingen als het niet goed gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:49

@ Elisa2: Wat grappig om dat te lezen. :D
Voor ons (ik en behandelaren) was dit verschil echt shocking, helemaal omdat hij er nooit beter uit heeft gezien dan die voor-foto's, wat we ook probeerden qua voer of behandeling of training. Maar ik kan me voorstellen dat als je een normaal paard gewend bent dat af en toe gespierder is, dan weer wat minder, dan weer wat meer enz dit soort verschillen niet eens opvallen omdat ze me wat meer training/voer zo weer weg zijn. Alleen zag [***] er al 1 jaar lang uit zoals in maart, en het halve jaar daarvoor was hij een skeletje omdat ik hem zo had gekocht. Dus als je nooit verder bent gekomen dan zeer minimale bespiering dan spring je al een gat in de lucht als het ineens naar een wat betere bespiering springt.
Volgens de osteo's had hij op de maart-fotos 30-40% van de bespiering die een volwassen paard moest hebben, net zoals het hele jaar ervoor. In april zat hij ineens op 60-70% (70% voor de kont, 60 voor de zadelplek). Dus toen sprong ik wel een echt even een gat in de lucht. *\%/* :D

@ Lollieloes: Hooicheck is helaas niet mogelijk omdat we geen zicht hebben op waar de kleine pakjes vandaan komen (elke 2 weken een nieuwe lading). Helaas staat hij ook op 4 verschillende weilandjes dus een grascheck is ook lastig. Op de vorige stal waar hij stond (onbeperkt gras en hooi) werd hij ook wel dik, maar kwamen er nauwelijks spieren bij. En op de handelsstal daarvoor kreeg hij onbeperkt kuil en kilo's merriebrok en maismix omdat hij daar alleen maar afviel (waarschijnlijk mede door dat dieet), dus ik kan me heel goed voorstellen dat er met die voerstijl echt iets mis is gegaan in de darmen, en dan misschien wel met de eiwitopname. Met eiwitpoeder erbij komen de spieren die hij nooit gehad heeft ineens wel.
Natuurlijk komen de 'makkelijkste' spieren wel eerst. ;) Dus de broek en borst groeiden enorm, van 1 vlakke handbreedte tussen de voorbenen naar 2 vlakke handen naast elkaar tussen de voorbenen, maar bovenlijn komt pas als laatste.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-17 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:50

Elisa2 schreef:
Ik vind die bovenlijn wel mee vallen van Rio, de verschillen die je ziet zijn minimaal. Maar ik geloof wel dat eiwitten en de benodigde aminozuren belangrijk zijn voor de groei van spieren. Naast gerichte training inderdaad, daar kun je een paard ook echt mooi en rond mee krijgen.

Diva is nog in de groei toch? het zijn sowieso laatbloeiers he..ik zou wel gericht trainen, niet intensief maar vooral bovenlijn/ buikspieren.

Niemand in Ermelo vandaag?

Diva word over 2 weken 4, dus ik vermoed dat ze nog wel groeit ja.
Ik twijfel alleen over welk soort training ik moet doen, simpelweg omdat ze slim en snel verveeld is. 3x wijken voor druk is leuk en daarna wil ze echt niet meer zeg maar.
Ben nu op zoek naar een revalidatiebegleider in de buurt maar ergens vermoed ik dat dat niet heel veel zin heeft op dit punt gezien ze niet eens op een normaal "in de wei loop" nivo zit en als dat al niet lukt weet ik niet of training veel gaat doen op dit moment.

Ziet er inderdaad fijn uit lollieloes.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:51

Ja hij zakt echt super mooi, het enige onderdeel waarop we best eens een 8 kunnen scoren denk ik. Hier nog te diep, maar even voor het idee. We beginnen ook altijd met een lagere hoofd-halshouding, eerst voorwaarts neerwaarts en dan verder

Afbeelding
Afbeelding

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:52

xyzutu2 schreef:
@ Elisa2: Wat grappig om dat te lezen. :D
Voor ons (ik en behandelaren) was dit verschil echt shocking, helemaal omdat hij er nooit beter uit heeft gezien dan die voor-foto's, wat we ook probeerden qua voer of behandeling of training. Maar ik kan me voorstellen dat als je een normaal paard gewend bent dat af en toe gespierder is, dan weer wat minder, dan weer wat meer enz dit soort verschillen niet eens opvallen omdat ze me wat meer training/voer zo weer weg zijn. Alleen zag Rio er al 1 jaar lang uit zoals in maart, en het halve jaar daarvoor was hij een skeletje omdat ik hem zo had gekocht. Dus als je nooit verder bent gekomen dan zeer minimale bespiering dan spring je al een gat in de lucht als het ineens naar een wat betere bespiering springt.
Volgens de osteo's had hij op de maart-fotos 30-40% van de bespiering die een volwassen paard moest hebben, net zoals het hele jaar ervoor. In april zat hij ineens op 60-70% (70% voor de kont, 60 voor de zadelplek). Dus toen sprong ik wel een echt even een gat in de lucht. *\%/* :D

Da's eigenlijk best een groot verschil joh! Maar dan komt het wel weer goed, super balen natuurlijk van die tijd ertussen, maar je komt er wel weer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:57

Mooi, die halslengte! Ook mooi dat hij echt rond naar beneden reikt, in plaats van gewoon vanaf de schoft de diepte in te storten. 8-)
Ik weet dat dat onder sommige ruiters nu weer in is, neus over de grond en de hals vanaf de schoft het liefst verticaal omlaag, maar bij barokke paarden vind ik dit een gezondere manier van hals strekken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:02

Ja, dat heeft imo helemaal geen trainings nut want een paard stort dan volledig op de voorhand. Het gaat om horizontaal evenwicht..en dat is op jouw foto's goed te zien Lollieloes, ziet er goed uit!

Dat kan ik me voorstellen xyzutu2, en dat is natuurlijk op foto's sowieso ook moeilijker te zien dan in het echt. Ik heb Rio trouwens nog gezien op de stal waar jij hem vandaan hebt, volgens mij was hij toen net gecastreerd want ik kan me nog herinneren dat ik hem zag en vond dat hij meer moest bijtrekken. {hij stond ergens apart} Maar..dat hadden er wel meer daar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:58

He, wat leuk dat jij hem nog bij de handelsstal gezien hebt! Wanneer was dat? Ik ben zelf eind juli gaan kijken en in diezelde week heeft een andere Bokker hem ook nog gezien. Zij wou de dierenbescherming inschakelen omdat hij er zo slecht uitzag, maar toen had ik hem al gekocht. ;)

Wat ik van zijn fokker en de handelaar gehoord heb is dat hij bedoeld was als dekhengst vanwege zijn nogal bijzondere PRE x Mangalarga Marchador-bloed. Hij heeft met die reden in een kudde in Lelystad gelopen en heeft 1 merrie gedekt toen hij 2,5 was, maar zij bleef leeg en omdat hij inmiddels ook een erg vervelende hengst aan het worden was tegenover mensen en andere paarden (stopte niet met spelen en bleef ze lastig vallen) is hij in de herfst dat hij 3 werd gecastreerd. De lente daarop is hij toen hij 3,5 was naar de handelsstal gegaan om ingereden & verkocht te worden. Over het castreren heb ik verder niets gehoord. Ik weet niet in welke staat hij was toen hij naar de handelaar ging, maar op de foto's van het inrijden lijkt hij op zich netjes op gewicht qua vet, maar je ziet ook daar dat hij eigenlijk geen bovenlijn heeft waardoor de ruggengraat te hoog lag.
Vervolgens is hij tijdens het inrijden lichamelijk volledig ingestort, is hij enorm afgevallen, waren alle spieren weg en was het een zak met botten toen ik hem eind juli zag.

Ik weet dat zijn rugprobleem aangeboren is en dat hij lichamelijk ingestort is toen hij dat rugprobleem moest combineren met inrijden met niet passende zadels en verkeerd voer op de handelsstal, maar ik ging er altijd vanuit dat hij gewoon rond&normaal naar de handelsstal gegaan is.
Ik ben dus heel benieuwd naar in welke maand jij hem zag, want als hij ook al achterliep qua bespiering toen hij naar de handelsstal kwam, dan is zijn (eiwit)verteringsprobleem mogelijk nog ouder.
Dus als je nog meer puzzelstukjes uit zijn verleden weet, dan zijn die altijd welkom!

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 15:17

Genieten jullie ook zo van het heerlijke weer? Wij zijn de afgelopen dagen lekker naar het water en de Kermis gegaan in de ochtenden. Genieten♡ helemaal zo zonder dazen etc. :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 15:18

Ohhh Pauline, wat een HEERLIJKE foto's! Wij hebben helaas geen water nabij, maar ik geniet gewoon zo even mee :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 08:19

xyzutu2 schreef:
He, wat leuk dat jij hem nog bij de handelsstal gezien hebt! Wanneer was dat? Ik ben zelf eind juli gaan kijken en in diezelde week heeft een andere Bokker hem ook nog gezien. Zij wou de dierenbescherming inschakelen omdat hij er zo slecht uitzag, maar toen had ik hem al gekocht. ;)

Wat ik van zijn fokker en de handelaar gehoord heb is dat hij bedoeld was als dekhengst vanwege zijn nogal bijzondere PRE x Mangalarga Marchador-bloed. Hij heeft met die reden in een kudde in Lelystad gelopen en heeft 1 merrie gedekt toen hij 2,5 was, maar zij bleef leeg en omdat hij inmiddels ook een erg vervelende hengst aan het worden was tegenover mensen en andere paarden (stopte niet met spelen en bleef ze lastig vallen) is hij in de herfst dat hij 3 werd gecastreerd. De lente daarop is hij toen hij 3,5 was naar de handelsstal gegaan om ingereden & verkocht te worden. Over het castreren heb ik verder niets gehoord. Ik weet niet in welke staat hij was toen hij naar de handelaar ging, maar op de foto's van het inrijden lijkt hij op zich netjes op gewicht qua vet, maar je ziet ook daar dat hij eigenlijk geen bovenlijn heeft waardoor de ruggengraat te hoog lag.
Vervolgens is hij tijdens het inrijden lichamelijk volledig ingestort, is hij enorm afgevallen, waren alle spieren weg en was het een zak met botten toen ik hem eind juli zag.

Ik weet dat zijn rugprobleem aangeboren is en dat hij lichamelijk ingestort is toen hij dat rugprobleem moest combineren met inrijden met niet passende zadels en verkeerd voer op de handelsstal, maar ik ging er altijd vanuit dat hij gewoon rond&normaal naar de handelsstal gegaan is.
Ik ben dus heel benieuwd naar in welke maand jij hem zag, want als hij ook al achterliep qua bespiering toen hij naar de handelsstal kwam, dan is zijn (eiwit)verteringsprobleem mogelijk nog ouder.
Dus als je nog meer puzzelstukjes uit zijn verleden weet, dan zijn die altijd welkom!

Ik heb het even nagekeken maar wij waren er ook eind juli {ander paardje gekocht toen, waar ook wel het ea mis mee was}
Dus ik denk dat ik hem er zo raar bij heb zien staan maar dat geassocieerd heb met een castratie..wat het dus niet was. Kan me nog herinneren dat hij erbij stond met een soort van "opgetrokken" rug en inderdaad mager. Hoe lang heeft hij daar gestaan uiteindelijk?

Pauline, dat ziet er heerlijk uit! ik heb gister nog wel lekker in het bos gewandeld met mijn paard, daar was het goed uit te houden.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:34

Elisa2 schreef:
Ja, dat heeft imo helemaal geen trainings nut want een paard stort dan volledig op de voorhand. Het gaat om horizontaal evenwicht..en dat is op jouw foto's goed te zien Lollieloes, ziet er goed uit!

Dat kan ik me voorstellen xyzutu2, en dat is natuurlijk op foto's sowieso ook moeilijker te zien dan in het echt. Ik heb Rio trouwens nog gezien op de stal waar jij hem vandaan hebt, volgens mij was hij toen net gecastreerd want ik kan me nog herinneren dat ik hem zag en vond dat hij meer moest bijtrekken. {hij stond ergens apart} Maar..dat hadden er wel meer daar..

Volgens mij is dat niet Rio geweest, hij was al een ruintje dat ik hem ophaalde bij de zorgboerderij :)

Ik ben gister in Ermelo geweest! Was erg leuk!

En zaterdag avond gezwommen met de paarden, was echt geweldig <3

Afbeelding

Afbeelding

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:53

Ik lees nog steeds mee en vroeg me af, welk supplement geef jij nu dan Miriam? Want ik vind Jauke zijn bovenlijn erg ingevallen momenteel. Hij had altijd een prachtige bovenlijn, maar van de winter is hij wat ingevallen (hooi bleek achteraf wat weinig in te zitten en tja, hij wordt ook een dagje ouder) Momenteel heb ik hem wel weer aardig op gewicht, maar zo mooi als hij was in de bovenlijn is hij nog steeds niet. Zadel is nagekeken, heb ook heel bewust met mijn instructrice gekeken of ik ergens in het rijden hem toch niet voldoende over de rug rij maar dat is allemaal in principe oke, iig niet anders dan voorheen. Dus ik zou hem wel met wat eiwitten oid willen ondersteunen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:40

@ EdkingEnzo: dan heb ik het inderdaad goed onthouden. De balletjes waren er al wat langer af. ;)

@ Elisa2: Ik zou begin juli bij [***] gaan kijken maar die werd toen kreupel (ze dachten hoefbevangen) en toen dat 3 weken later nog steeds niet beter werd (toen was de diagnose hoefbevangen aan beide achterhoeven) ben ik toch maar gaan kijken omdat het contact met de handelaar liet zien dat ze het hart op de juiste plek hadden zitten, maar hij daar nooit beter zou worden, alleen al omdat je nog wel op hem mocht proefrijden terwijl hij kreupel was, en hij een soort krachtvoervergiftiging kreeg en alleen maar verder vermagerde doordat ze hem op een verkeerde manier (en juist hoefbevangenheids-bevorderend) probeerden vet te mesten. Die bolle rug zie je inderdaad wel na moeilijk castraties, maar [***] stond al direct na zijn geboorte iets bol in de lendenen, alleen is dat toen door het inrijden & niet passende zadels op de handelsstal + verkeerd voer geescaleerd tot zijn hele rug bol stond.
Hoe is het met jouw aanschaf/projectje daar verder gegaan?

@ Amable: als je paard geen tandproblemen heeft en het bloed/nieren/leverwaarden zijn goed, dan zou je bij een invallende bovenlijn essentiele eiwitten kunnen gaan bijvoeren in de vorm van Vitella Whey of Vitella gelatine. Het nadeel van whey is dat er nog een piepklein beetje lactose in zit dus je kunt daar niet onbeperkt veel van voeren, het nadeel van gelatine is dat het van dieren gemaakt is en het 2x zo duur is. Ik ben met [***] voor de whey gegaan en dat heeft bij hem vreselijk goed geholpen. Hij is meer dan een jaar lang blijven steken op 40%van de spieren die een volwassen paard zou moeten hebben ondanks alles wat we geprobeerd hebben qua voeding, en na anderhalve maand wheypoeder bijvoeren zat hij op 70%, terwijl de training al 3 maanden lang hetzelfde was. Geen idee of we met de whey ook de 100% gaan halen, maar bij [***] ben ik met 70% ook al enorm blij.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:50

Toen Villa inviel in de winter ben ik hem seniores priores gaan geven. Werkte ook prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:03

Als een paard ook dikker moet worden dan is geëxtrudeerd lijnzaad of kokos, bvb van Pure, ook een goede optie, aangezien je dan ook vetten meevoert met de aminozuren.
Punt is dat [***] vetjes zat had en een zeer twijfelachtig verleden had met granen, dus ik was echt op zoek naar een vetloze, zetmeelarme eiwitbron en zo kwam ik uit op wheypoeder, iets wat ik wel aandurfde omdat dat in de VS al tientallen jaren wordt gebruikt als eiwitbron voor paarden. Een andere vetloze, zetmeelarme eiwitbron die nog wel eens geadviseerd wordt is spirulina/chlorella, algen die ook veel essentiele aminozuren bevatten, maar minder dan whey en deze algen bestaan bovendien voor zo'n 50% uit ijzer en dat wil je niet blind overdoseren. En dan heb je ook nog paarden die probleemloos in staat zijn om eiwitten op te nemen uit 'gewoon' luzerne, hooi, gras, dus die je daar alleen maar wat meer van hoeft te geven om ze ook meer spieren te laten krijgen. Net zo goed als er paarden zijn die geen enkel probleem hebben met zetmeel en suikers uit krachtvoer en je dat dus kunt gebruiken om spieren aan te maken, terwijl anderen daar weer maagproblemen of jeuk van krijgen.
Er is dus niet 1 juiste eiwitbron; elke eiwitbron heeft weer eigen voordelen en nadelen en het is helemaal afhankelijk van je situatie welke het beste bij jullie past.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:04

Thanks!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:44

Ja ik weet ook zeker dat ik Rio heb gezien omdat hij toen ook geadverteerd werd, en inderdaad als kruising met de manchala marchador. Ik heb alleen zelf zijn gezondheidstoestand verkeerd geinterpreteerd..dat is duidelijk. Kon wel zien dat er iets niet goed was! vooral die rug viel me toen op kan ik me herinneren.
Ik kan goed begrijpen dat hij hoefbevangen is geworden van het voerbeleid daar, wij stonden ook namelijk te kijken wat er allemaal in ging aan krachtvoer bij het paardje waar wij voor kwamen.

En verder klinkt het verhaal heel bekend..wij belden voor het paardje waar wij wilden kijken en die was zogenaamd ook net een week kreupel geweest en zouden ze nu weer oppakken.
Hij was ook net gecastreerd omdat ie erg veel hengst was hadden ze hem in de kudde gegooid waar hij enorm gevochten had en onder de wonden zat. Hij was ook mager, onbespierd met alleen een bolle buik.
Met proefrijden was hij totaal niet bevestigd ohz {continu hoofd omhoog gooien, niet galloperen}en niet vooruit te branden..omdat hij voor mijn moeder bedoelt was dacht ik dat hij wel geschikt was voor haar omdat zij een braaf en rustig recreatie paard wilde vanwege haar angst en ze ons herhaaldelijk op het hart drukten dat hij daar wel geschikt voor was.
Hij werd alleen weinig gereden omdat hij te klein was werd ons verteld..
Op de klinische keuring dezelfde dag was ie kreupel..de dierenarts dacht aan een lichte peesblessure en raadde met klem een hoefsmid aan.
Wij zouden twee weken later weer terug komen om hem opnieuw klinisch te laten keuren..vlak voor die datum is de hoefsmid pas weer geweest en bleek hij een enorme hoefzweer te hebben en kwam hij wel door de klinische keuring. {die ze probeerden zonder ons te doen, terwijl duidelijk afgesproken was dat we erbij wilde zijn}

Wij hebben hem uit voorzorg twee maanden met rust gelaten en onbeperkt hooi gegeven..wat ie echt wel nodig had.
Zijn rug laten behandelen, hij zat ook goed vast..en daarna rustig begonnen met longeren/ rijden. Maar hij kende erg weinig..en wat hij wel kende was zijn hoofd in de lucht doen en dreigen met omhoog komen. Hij was erg dominant en ook bouwde hij heel snel spanning op wat zich uitte in schrikgedrag.
Ik heb hem eerst veel gelongeerd aan de dubbele longe voor gehoorzaamheid en de juiste spieren te trainen en daarna is onze bijrijdster hem gaan doortrainen omdat wel duidelijk was dat hij niet geschikt was voor bange ruiters. Eigenlijk werd het een steeds leuker paard toen, steeds braver en goed in zijn vel..dat hoofd omhoog en omhoog komen hadden we er vrij snel uit. En hij werd ook steeds mooier door goed voeren en goed trainen. En nog zo'n 3/4 cm gegroeid..{hij was 5}

Maar omdat hij niet geschikt was voor een bange ruiter moest hij dus weer verkocht worden, zodoende is hij verkocht. En heeft nu een heel fijn plekje gevonden als recreatie paard bij iemand die niet bang is.

https://myalbum.com/photo/cU8IZQkKVSsx/1k0.jpg
Schitterend dier was het

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:46

xyzutu2 schreef:
Als een paard ook dikker moet worden dan is geëxtrudeerd lijnzaad of kokos, bvb van Pure, ook een goede optie, aangezien je dan ook vetten meevoert met de aminozuren.
Punt is dat Rio vetjes zat had en een zeer twijfelachtig verleden had met granen, dus ik was echt op zoek naar een vetloze, zetmeelarme eiwitbron en zo kwam ik uit op wheypoeder, iets wat ik wel aandurfde omdat dat in de VS al tientallen jaren wordt gebruikt als eiwitbron voor paarden. Een andere vetloze, zetmeelarme eiwitbron die nog wel eens geadviseerd wordt is spirulina/chlorella, algen die ook veel essentiele aminozuren bevatten, maar minder dan whey en deze algen bestaan bovendien voor zo'n 50% uit ijzer en dat wil je niet blind overdoseren. En dan heb je ook nog paarden die probleemloos in staat zijn om eiwitten op te nemen uit 'gewoon' luzerne, hooi, gras, dus die je daar alleen maar wat meer van hoeft te geven om ze ook meer spieren te laten krijgen. Net zo goed als er paarden zijn die geen enkel probleem hebben met zetmeel en suikers uit krachtvoer en je dat dus kunt gebruiken om spieren aan te maken, terwijl anderen daar weer maagproblemen of jeuk van krijgen.
Er is dus niet 1 juiste eiwitbron; elke eiwitbron heeft weer eigen voordelen en nadelen en het is helemaal afhankelijk van je situatie welke het beste bij jullie past.

Interessant, mijn kwpner viel van de winter ook erg af..maar ik wil hem ook geen granen/ suikers e.d voeren ivbm gevoelige maag. Misschien als dat deze winter weer gaat gebeuren dat ik ook maar eens wheypoeder moet gaan proberen.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:27

EdkingEnzo schreef:
Ik ben gister in Ermelo geweest! Was erg leuk!

Echt? Ik was er ook! Jammer dat is dat niet wist!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:55

Ik was ook in Ermelo met Adorno/Galanto.
Meegereden in een clinic bij Britta Rasche, was echt super leuk!!

Afbeelding