Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jiildou23

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:55

Wat een plaatje!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:17

Welkom, knap ding! Ik probeer zaterdag even te komen kijken maar durf niet te beloven.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:03

wat een leuke uitstraling

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:50

Moet je de merries vlechten voor de APTO keuring of los laten hangen?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:26

Volgens mij is er niks dat moet bij de apto keuring qua manen.

Ik ga ze los laten denk ik, al twijfel ik nog wel.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:17

Mijn merries zijn vanmorgen allebei goedgekeurd! *\o/* *\o/* *\o/*

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 18:13

_Zsazsa_ schreef:
Mijn merries zijn vanmorgen allebei goedgekeurd! *\o/* *\o/* *\o/*

Van harte gefeliciteerd *\o/*
foto's *-:)
Je begrijpt hartstikke nieuwsgierig 8-)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:01

Gefeliciteerd zsa zsa!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:02

Afbeelding
Hugo is klaar voor morgen, thuis wedstrijdje dus ben benieuwd hoe hij het gaat doen.
Knotten zitten er al in hopelijk laat hij ze zitten moet morgen zelf punten tellen dus geen tijd om dan uitgebreid te vlechten.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 13:01

Hoe heb je gereden Keeyzie? Knotten zien er mooi uit :j

Zsazsa, gefeliciteerd *\o/* Hier ook een hele trotse eigenaresse. Mijn merrie is ook goedgekeurd *\o/*

Jammer _R_G_ dat je er net was in de pauze :P Heb je nog wel paarden gezien, of uiteindelijk helemaal niet meer?

Wat een fijne keurmeester was het, heel rustig. :j

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 22:18

Gefeliciteerd dais!

Ja ging goed, hij was weer super braaf.
Eerste proef lichtgereden voor mijn gevoel niet lekker gereden, wat drammerig niet ontspannen genoeg, 185,5 punten.
Tweede proef voor doorzitten gekozen en veel beter gereden. Meer power en wat meer ontspanning. Ook daar 185,5 punten.

Dus erg tevreden nu L1+4 in zijn eerste 3 wedstrijden.

Afbeelding

Afbeelding

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:26

Zijn er hier mensen uit omgeving Arnhem?
Ik heb een PRE gekocht, maar hij moet wel nog gekeurd worden.

En ik ben opzoek naar ervaringen over Piekenhoef en Kootwijkerbroek.
Als het te ontopic is heb ik hier een topic [ED] Ervaring kliniek Piekenhoef en Kootwijkerbroek

Alvast bedankt :)

Lumkea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:56

Volop gestart met mijn jonkie! *\o/* <3
Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:05

Leuk Lumkea! Hoe oud is ze nu? Ze is nog mooi donker!

Lumkea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:03

Ze is in maart 4 jaar geworden! We doen het nog heel rustig aan hoor! Ik hoop inderdaad dat ze die donkere kleur nog lang mag houden <3

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:32

Leuk! Echt een mooie merrie heb je!
Mijne is ook bijna 4 en nu net zadelmak! Alleen wel een beetje heet! Die heeft bloedwormen gehad en is daarvan nu nog aan het aankomen. Was redelijk wat afgevallen. Ze word nu zadelmak gemaakt, dan gedekt en dan gaat ze weer de wei op. Ze voelt zich nu goed en dat is te merken. Klein bommetje maar wel heel braaf! Maar iig Apta gekeurd!
Nu nog de kilo's eraan en dan is ze echt gaaf!

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:12

Toch nette punten Keeyzie :j
Gaaf zo dat blauw, ziet er netjes uit Lumkea.
Zo dat beengebruik zsazsa, die zal wel geen vlakke gangen hebben? Gefeliciteerd met de goedkeuring.

Met Kim en Diva gaat het prima, Diva was weer bijna hoefbevangen maar ik was weer goed op tijd dus ze mag alweer op de weide al moet ze voor een groot deel het masker op. Ben blij als het gras dadelijk in staand hooi veranderd misschien kan ik ze dan langer op de wei laten.
Ze lopen nu wekelijks samen een stapritje waarbij ik er ongeveer 2,5 kilometer op zit, gaat echt geweldig. Gisteren een bokker op Kim gezet en ze schrokken zich kapot van een luidruchtige scooter en gingen er vandoor, 4 passen later stonden ze weer stil en ben ik afgestapt zodat de scooter (van achteren) rustig voorbij kon. Trots op ze.
Ik had wel even een "ow" momentje net, zat op de grond in de wei en zag het achteraanzicht van Diva.

Afbeelding
Daar mag nog wat wat extra bij.
Op ooghoogte heeft ze gewoon een vrij ronde kont tegenwoordig overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:38

Oei, die achterhand van Diva ziet er inderdaad niet goed uit...

Ik was afgelopen week ook compleet in de stress omdat in 1 maand tijd (22 dagen om precies te zijn) al [***]'s rug- en kontspieren verdwenen zijn met dank aan wormen, mijten (van de Tinker gekregen) en een overgevoeligheidsreactie op het Bye Mite wasmiddel waar hij 2x mee gewassen moest worden. Ik kon wel huilen toen ik de foto's van nu vergeleek met hoe hij er in april bij stond en zag dat al [***]'s zo zorgvuldig opgebouwde spieren weer weg waren - maar als ik jouw foto's zie dan is [***] er nog een stuk beter aan toe dan Diva.
Dit was hij eind april, voor het eerst in zijn leven met een echte spiermassa boven het achterbeen:

Afbeelding

Afbeelding

En dit was dit weekend, na alle ellende; weg kont: |(

Afbeelding

Zo jammer, de paardjes die meteen hun hele bovenlijn aan spieren weggooien als het even tegen zit. In april zag [***] er fantastisch uit en zeiden de behandelaren allemaal dat ik er in twee maanden wel op zo kunnen rijden. Ik was al sceptisch (ik ken onze leedmagneet inmiddels... >;) ) maar nu gaat dat dus weer even langer duren, want op zo'n rug/achterhand kun je niet zitten. :(

Ik kan me voorstellen dat jij ook zult balen dat je de rijplannen weer in de koelkast kunt zetten, want je was toch net met een nieuw zadel begonnen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:51

xyzutu2 schreef:
Oei, die achterhand van Diva ziet er inderdaad niet goed uit...
Ik was afgelopen week al compleet in de stress omdat in 1 maand tijd (22 dagen om precies te zijn) al Rio's rug- en kontspieren verdwenen zijn met dank aan wormen, mijten (van de Tinker gekregen) en een overgevoeligheidsreactie op het Bye Mite wasmiddel waar hij 2x mee gewassen moest worden. Ik kon wel huilen toen ik de foto's vergeleek en zag dat al Rio's zo zorgvuldig opgebouwde spieren weer weg waren - maar als jouw foto zie dan is die van Rio zelfs nu het weer minnetjes is een stuk minder hol dan die van Diva.

Zo jammer, de paardjes die meteen hun hele bovenlijn aan spieren weggooien als het even tegen zit. In april zag Rio er fantastisch uit en zeiden de behandelaren allemaal dat ik er in twee maanden wel op zo kunnen rijden. Ik was al sceptisch (ik ken onze leedmagneet inmiddels... >;) ) maar nu gaat dat dus weer even langer duren, want op zo'n rug/achterhand kun je niet zitten. :(
Ik kan me voorstellen dat jij ook zult balen dat je de rijplannen weer in de koelkast kunt zetten, want je was toch net met rijden begonnen?

Gelukkig is Diva niet zon kneusje als Rio :+
Maar echt spieren/vet heeft ze ook al 2 jaar niet meer, ik reed alleen niet natuurlijk

Ik ben aan het rijden begonnen ja, 1x per week 2,5 km stappen. Eigenlijk wilde ik langer hier achter in de paddock doen om op te bouwen maar mevrouw verveelt zich te pletter (en ik ben niet creatief genoeg om na 2x iets vragen iets nieuws te verzinnen) dus dan maar de weg op. Daar loopt ze dan ook vlot met de neus over de weg en rugpijn heeft ze al helemaal niet gelukkig.

Het is dat ik normaal niet op de grond ga zitten maar nu wel, anders had ik het denk ik niet eens gezien dat het er echt zo erg mee gesteld is. Net deze foto van haar kont gemaakt, dus 2 uur na die andere foto.
Afbeelding

Morgen maar even kijken wat ik kan doen om haar te helpen, ze krijgt nu (beperkt) gras met goed hooi, 100g lucerne, vitaminebrok, magnesium en een beetje lijnzaadolie. De vetjes lijken er op te komen maar de spieren vallen tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:24

Ik dacht eigenlijk dat het gewoon de camerahoek was die Diva's spiergebrek wat overdreef, maar van dit normale achteraanzicht schrik ik eigenlijk net zo. Ik baalde al zo dat [***] zijn bovenlijn erafgegooid heeft (dan wordt de bovenkant van zijn heiligbeen weer zo'n puntje bovenop de kont), maar aan de zijkanten is hij nog een stuk voller dan Diva. Zijn bekkenbeenderen zijn namelijk nog wel gewoon ingepakt in een basale spierlaag terwijl je bij Diva de uitsteeksels van de heupbeenderen bovenop en aan de achterkant gewoon ziet zitten, wat betekent dat zelfs de meest basale 'niets doen & 24/7 in de weide lopen'-paardjesspieren ontbreken
Afbeelding
Voor mij zijn jouw foto's wel prettig om onze misere even te kunnen relativeren, ;) maar niet leuk voor jullie natuurlijk.

Ik zou ook echt niet meer gaan rijden op haar tot ze weer op krachten is gekomen.
Een paard dat er zo uitziet heeft al te weinig spieren om haar eigen romp correct te dragen, dus zou je juist willen stoppen met rijden omdat ze op dit moment het ruitergewicht alleen maar op de voorhand kan gooien, en omdat ze alle spieren mist laat ze dat bovendien volledig hangen in de banden en pezen ipv jouw gewicht opwaarts en naar achteren te duwen met spieren. In feite zou je haar eerst met goede voeding en grondwerk naar een niveau moeten tillen waarop ze 'normaal bespierd is voor een 'niets doend 24/7 grazend weidepaard' voordat je haar dmv rijden 'extra sterk & gespierd' kunt maken. Doe je het andersom, dan ligt overbelasting en alles wat daarbij hoort (tot peesblessures, spierbevangenheid en mechanische hoefbevangenheid aan toe) al heel snel op de loer.
Los daarvan: blijkbaar heeft Diva een eiwitprobleem, of het nu komt doordat ze te weinig eiwitten gevoerd krijgt, of wel genoeg 'gewone' eiwitten krijgt maar te weinig essentiele aminozuren waardoor ze de normale eiwitten alsnog niet kan opnemen, of omdat er iets in haar darmen is waardoor ze slecht is in het opnemen van essentiele aminozuren.

[***] is trouwens ook absoluut geen gras/hooi-only paard: hij heeft echt eiwitsupplementen nodig om essentiele aminozuren op te kunnen nemen, anders maakt hij alleen vet aan en geen spieren, hoeveel gras/hooi je er ook in propt. Het blijft een puzzel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:37

Ik vrees dat Diva ook een extra voertjes paard gaat worden. Ze is nu eindelijk van model "melkkoe" af maar dan nog zo onbespierd terwijl ze 24/7 buiten scharrelt.
Grondwerk vind ze momenteel 5 minuten leuk en dan is ze er klaar mee, dus dat tikt ook niet aan.

Rijden doe ik inderdaad maar even niet meer, hoopte er spiertjes mee op te bouwen maar dat gaat zo duidelijk niet lukken. Denk zelfs dat ze minder heeft dan een paar weken terug of het valt meer op door de vetjes die ze nu wel heeft.

Kim doet het wel aardig, die word alleen weer te dik dus misschien moet ik maar even mijn energie in haar beweging steken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:44

Heerlijk als elk paard een eigen voedingsbehoefte heeft... Hier word ik er ook tureluurs van. 8)7
De Shetlander is te dik en mag maar een paar uur per dag op de kale wei, [***] mist spieren/eiwitten en moet juist een paar uur per dag op de volle wei, de Tinker moet overdag op de kale wei en de Welsh moet juist op de paddock blijven. En natuurlijk krijgt iedereen een ander soort voer. Voor mijn gevoel doe ik niets anders meer dan paarden verslepen en voerbakken klaarmaken...

Kun je niet iemand vinden (fysio/revalidatietrainer) die jullie kan helpen met oefeningen die nu goed zijn voor Diva? Dan ga je namelijk veel gerichter te werk en dan kan 5 minuten specifiek spierversterkend werken veel meer effect hebben dan bijvoorbeeld een kwartier rondslingeren aan een longeerlijn.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 08:11

Mijn schimmel was ook zo dun na de bloedworm en die voer ik alles van Vitalbix, de daily complete, lucerne en nutrimash en daar zie ik haar echt op groeien. Dan nog gras en hooi natuurlijk. Uit de mesttest bleek ook wat zand te zitten dus ook zandweg gegeven en nu lijkt het echt sneller vooruit te gaan.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:23

De bespiering op de bovenlijn (en in het algemeen) is wel een veelvoorkomend 'probleem' bij de PRE geloof ik. Ik hoor en zie het vooral erg veel voorkomen.

Mijn merrie is ook zo schraal qua bespiering en hoewel er wel verbetering in zit, gaat het gewoon echt niet hard.

De afgelopen maand zijn we vooral bezig geweest met trainen voor de keuring (trailerladen en stilstaan en longeren) en nu zie je toch dat ze weer wat hoekiger is. Gelukkig is de keuring achter de rug en kunnen we nu weer gericht krachttraining gaan doen.

Zolang ze een slechte bespiering heeft op die bovenlijn (en in het algemeen) ga ik er voorlopig echt nog niet op. Dan kun je wel naar haar leeftijd kijken en zeggen; het is tijd, maar kijk je naar haar lijf dan zie je dat dat nog geen goed plan is :).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:33

Zandkuur ga ik inderdaad doen, moest toch al weer eens.
Ik voer inderdaad de vitalbix, met een goedkopere optie voor de lucerne en de mash. (of dat deed ik tot ze HB leek te worden), plus nog pulp.
Revalidatie is een van de opties die ik nu ga bekijken, de osteopaat zag de vorige keer niets geks op een iets schraal paardje na. Heb nog eens fotos terug gekeken van een tijdje terug en ze is inderdaad minder gespierd dan toen >;)

Ze heeft het niet van een vreemde denk ik zo, dit is een van de fotos die ik van haar vader heb (hier is hij zeker 10)
http://boktimg.nl/img/m/hL53v9.jpg

Wel een van de minder gunstige fotos, ik heb er ook waarbij hij beter in zijn vel zit.