Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:52

ik doe ook soms rare dingen met mijn handen bij doorzitten, lijkt soms op breien haha
ik heb me laten filmen en ben het nu bewust aan het afleren
misschien een idee voor je

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:16

Haha dat is indd misschien wel een idee.

Doorzitten heb ik er juist minder last van, dan kan ik beter zitten en heb ik ze fijner in de aanleuning
Zal dan toch wel iets raars doen met mijn handen met lichtrijden :P

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:48

Esther, is het niet zo dat je haar dan misschien weg laat vallen door haar buitenschouder? Dan gooit ze haar hoofd wel opzij, maar buigt ze niet echt in door haar lichaam. Als je nou juist wel die buitenschouder begrenst?

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:24

Kaula, vind het erg lastig om zo via de computer uit te leggen maar het is als volgt
Als ik linksom op de hoefslag rijd wil ik ze met stelling en buiging de hoeken door rijden, als ik overdreven vraag krijg ik wel stelling, maar valt ze ook wat naar binnen.

Wil ik dit begrenzen door mn buitenteugel er aan te houden krijg ik dus dan ze gaat kantelen naar rechts, haar neus komt er dus rechts uit. Omdat ik dus waarschijnlijk toch weer teveel druk heb op mn buitenteugel. In stap over de hoefslag heeft ze ook de neiging om net iets te veel naar buiten te kijken, dat probeer ik dan te corrigeren door met mn binnenteugel iets stelling te vragen maar dan valt ze ook gelijk weer naar binnen.

Ik denk dus toch teveel druk op mn buiten teugel, maar hoe kan ik dit dan gaan trainen/afleren?

Moet ik dan juist proberen veel linksom rijden, stelling vragen en tegelijk niet te veel druk hebben op mn buiten teugel of moet ik juist veel rechtsom rijden en stelling vragen? Om het kantelen er uit te krijgen?

Wat denken jullie?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:26

Als je rechtsom rijdt dan, hoe gaat het dan met buitenstelling nemen, wil dat beter?

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:43

Je bedoeld rechtsom rijden met buitenstelling en daarna gewoon weer linksom proberen? Of dan het kantelen over is?
Dat heb ik nog niet geprobeerd volgens mij, dat zou ik kunnen proberen

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:47

linksom: buitenteugel er aan, iets stellingvragen en binnenbeen erbij houden zodat ze niet naar binnen kan vallen. zou ik proberen in iedergeval.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:56

ja, rechtsom stelling naar links, en als ze daar goed in nageeft, dan pas de linkerhand op.
Als het weer fout gaat, eerst weer terug rechtsom, stelling goed en weer linksom ..

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:04

wat sanet zegt zorgt inderdaad voor het rechtrichten zodat ze linksom weer goed loopt. goede tip!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:27

Kan je wel gewoon écht door de hoek? hoe is de reactie op je binnenbeen?

Daar lag/ligt het probleem bij Arjen met naar binnen vallen in de bochten. Enerzijds kwam m'n binnenbeen niet door en anderzijds leer je je paard ook aan dat hij, als hij het schot op zich af ziet komen, af moet slaan, wat ze dus dan al te vroeg gaan doen... maar jij bevestigd het elke keer omdat je ook daadwerkelijk om de bocht gaat. Arjen kan nu dus ook rechtdoor in de bocht :# Moet je alleen als ruiter wel echt opletten dat je de bocht weer bewust in gaat zetten want laatst stond ik dus soort-van echt in het schot omdat hij heel keurig rechtdoor ging en ik vergat de bocht in te zetten :')

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:46

Janet bedankt voor de tip, ga ik proberen!

Ilsemarie, reactie op mn binnenbeen is niet genoeg daar ben ik ook mee bezig, om betere reactie op het been te krijgen.
Maar vooral rechtsom kan ik ze wel gewoon goed de hoek door krijgen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:46

Ik had dat ook. Vorige keer in de les bij Jenny mee geoefend. ZE leren op een gegeven moment dat ze af moeten slaan als ze de muur dichtbij zien komen en doen dat dus ook en wij bevestigen dat want we gaan ook daadwerkelijk de bocht om. Rij , ongeacht draf pf galop, gewoon rechtdoor in de bocht als je paard dat doet. Dus gewoon rechtdoor in de hoek parkeren, ook vanuit galop. Een paar keer is genoeg. Arjen doet t in draf vlekkeloos nu en in galop ook steeds beter. Je ziet aan het orenspel wel dat ze echt gaan afwachten of ze om de bocht moeten of rechtdoor. Arjen had het na een paar keer iig al door en wachtte keurig mijn reactie af. Jenny zei ook; ik kan wel zeggen dat je op je binnen zitbeen knobbel moet gaan zitten en je binnenbeen lang maken maar als Arjen 600 kg in een klap om de bocht gooit helpt dat niks. Heerlijk die praktische lessen! Want dan wachten ze niet alleen in de bocht meer maar voor de rest ook, Arjen is er iig stuk scherper van geworden.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:01

Ilsemarie grappig wij doen dit nu ook om hem meer te laten ondertreden en het helpt echt. Douwe moet wachten op mij tot ik zeg dat hij de bocht Door mag en hierdoor crosst hij niet meer als een achterlijke,.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:33

Bedankt voor de reacties op m'n filmpjes!!

Wat leuk om te lezen hierboven. Eigenlijk nog nooit zo over nagedacht, maar eigenlijk heel logisch. Probeer wel vaak rechte lijntjes te doen, vooral als ze zelf een kant willen kiezen, maar in een hoek dat eigenlijk nog nooit geprobeerd :P

Vandaag best wel fijn gereden :) Verna begon niet zo fijn, maar aan het einde had ik eindelijk weer even het gevoel dat die achterhand toch nog wat kan doen. Dus heel fijn kunnen afsluiten en ook gewoon weer fijn kunnen galopperen :)
Toen Ida ook nog even gedaan. Die was een stuk fijner dan gisteren! Wel weer even wennen, dat jonge. Een 8 op balans, ja amehoela echt niet. Ze slingerd alle kanten op _O- Denk dat ze het hebben kunnen verbergen door haar in het zadel flink te ondersteunen, dan zie je het niet namelijk :Y) Maar madam moet toch echt leren om op eigen benen te lopen, dus lekker los gelaten en veel binnenhoefslag. Ook veel afwenden en recht oversteken en dan even kijken welke kant zij graag op wou en dan toch maar even de andere kant kiezen. Na een paar keer wachtte ze netjes :)

Zit er aan te denken om maar gewoon wedstrijd op te geven over een maandje (met ida). Al is het maar puur voor de lol en ervaring, want merk wel dat er echt nog heel veel werk aan de winkel is. Maargoed, die startkaart is al lang betaald, dus waarom niet. Is ook zo zonde van de kosten als er maar 1x wedstrijd is gereden. :))

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:37

Berdien, hoe is het uiteindelijk nu afgelopen?
Zag al goed nieuws op Facebook, maar ben wel benieuwd hoe je dit nu moet gaan oplossen en hoe t kan zijn ontstaan :)

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:43

Ja ben ook erg beniewd Berdien.

Je filmpjes zagen er goed uit Lauke!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:59

Ja berdien ik heb zitten duimen voor goed nieuws

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:32

Ilsemarie klinkt eigenlijk best logisch en heel handig!
Ik heb in December een clinic van Jenny Veenstra dus dat komt mooi uit, ben ook erg benieuwd!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:36

Ja ik zal even een update geven.

We zijn gistermiddag begonnen met stappen/draven/galopperen. Stap en draf op harde en zachte ondergrond. Stukje volte stukje rechtuit. Echt kreupelheids onderzoek. Uitverdoven wilde hij niet doen, daar was de kreupelheid te vaag voor.
Dus, toen foto's.. Daar kwam niet echt wat uit. Daarna echo's. En gelukkig (ja ik was er toch wel blij mee dat er IETS gevonden werd) kwam daar iets uit. Namelijk: verkalking van het ligament van het SI-gewricht. Dat betekent dat er waarschijnlijk iets beschadigd is geweest.
De DA wil dit in eerste instantie proberen op te lossen door een fysio. Hij zegt dat hun fysio heel veel dingen kan oplossen en is dus positief.

Al met al een enorme opluchting. Oke, we zijn er nog niet, maar we hebben in ieder geval een oorzaak...

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:38

Dat is fijn Berdien! Dan weet je in ieder geval waar het vandaan komt.
Fijn ook dat het misschien gewoon alleen al op te lossen is met een fysio :).

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:06

Fijn Berdien!
Hopelijk kan de fysio het oplossen

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:11

dat is fijn berdien, hoop dat ze met de juiste hulp verbeterd

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:17

Ja dat hoop ik ook! 't is in ieder geval een hele goede fysio, dus als zij het niet kan...

Oh ja en ik mag d'r in ieder geval wel longeren.. Dus niet meer rondjes stappen aan de hand.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:43

gelukkig goed nieuws. fijn dat hun ook fysio aan de praktijk hebben dat vind ik persoonlijk erg fijn ze hebben ervaring dan en resultaten gezien van de fysio.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:18

Wat fijn Berdien! succes!

Ik ben gisteren voor t eerst op de manege geweest. En het onmogelijke gebeurde. Ze was ontzettend braaf:| Hahaha. Gelijk ingeschreven voor januari. Ze liep echt super, zelf natuurlijk helemaal trots;D