Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:49

Leuk zijn ze he, die PRE’s <3
Wij begrijpen heel goed dat je enthousiast bent. Het is natuurlijk wel iets anders dan een ijslander. Ze zijn allemaal verschillend qua karakter, dat zie je hier in het topic ook, leuk is dat. Ze zijn erg mensgericht, sensibel en toch ook wel nuchter.

Staat je niet blind op gezondheidsproblemen die voor zouden kunnen komen. Je kunt het paard laten keuren, meer kun je niet doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 07:20

Elisa2 schreef:
Geen enkel stamboek erkend gezondheids problematiek. Dus als je zoiets zoekt ga je dat nooit vinden.

Mijn ervaringen zijn gebaseerd op mijn ervaringen met het ras, zowel op werk, prive als van anderen.

Gelukkig wel.... zo zijn er binnen bepaalde stamboeken inmiddels wel afspraken over screening van hengsten die gekeurd worden.
Maar je hebt gelijk dat ze vaak de mooi weer show spelen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 07:24

Nadir schreef:
Leuk zijn ze he, die PRE’s <3
Wij begrijpen heel goed dat je enthousiast bent. Het is natuurlijk wel iets anders dan een ijslander. Ze zijn allemaal verschillend qua karakter, dat zie je hier in het topic ook, leuk is dat. Ze zijn erg mensgericht, sensibel en toch ook wel nuchter.

Staat je niet blind op gezondheidsproblemen die voor zouden kunnen komen. Je kunt het paard laten keuren, meer kun je niet doen.

IJslanders zijn ook geweldig.... absoluut. Maar kent wel de nodige problemen tegenwoordig.

Ik begrijp dat het per individueel paard verschilt.
Maar sommige dingen zijn binnen bepaalde rassen wel echt bekend: HWSD bij Connemara's, dsld bij Paso's, spat bij IJslanders (al treed het stamboek hier wel tegen op), etc.... Als je dat soort dingen een beetje kunt omzeilen is dat wel slim.

Bij de PRE vind ik nu door te zoeken vooral afwijkende conformatie van de hoef terug. Zoiets heeft natuurlijk veel gevolgen, Maar je kunt dat natuurlijk ook heel goed zien bij aankoop.

Maartje_M

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 07:34

Ik denk dat het bij de pre dan nog niet zo veel impact heeft als bij andere rassen. Ja sommige dingen zie je misschien wat meer maar denk niet dat een groot deel van de paarden het al heeft? Ik kwam zelf alleen op pssm en melanomen toen ik je vraag las maar ben er verder niet zo mee bezig dus aan mij heb je ook niks :+
Het zijn gewoon hele fijn en lieve paarden, die ik iedereen aan kan raden <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 08:36

Ninx schreef:
Elisa2 schreef:
Geen enkel stamboek erkend gezondheids problematiek. Dus als je zoiets zoekt ga je dat nooit vinden.

Mijn ervaringen zijn gebaseerd op mijn ervaringen met het ras, zowel op werk, prive als van anderen.

Gelukkig wel.... zo zijn er binnen bepaalde stamboeken inmiddels wel afspraken over screening van hengsten die gekeurd worden.
Maar je hebt gelijk dat ze vaak de mooi weer show spelen.

Ja, ik doelde meer op erfelijke gebreken die doorgefokt worden..zoals bij het KWPN bijvoorbeeld dat hoor je als fokker alleen in de wandelgangen. Er zijn wel stamboeken die iets doen, zoals de Friezen die nu wel moeten maar veel wordt verzwegen.

Het is algemeen bekend dat de PRE een slechtere gezondheid heeft dan de PSL. Rontgen keuringen zijn bij beide stamboeken niet zo normaal als hier in NL en toen er meer maat gefokt werd bij de PRE's kwamen er ook meer slechte ruggen bij.

Maar er is niet 1 kwaal waar het ras om bekend staat zoals bij jouw voorbeelden gelukkig. Ik denk dat het belangrijkste is om per paard individueel te kijken en inderdaad gewoon goed te laten keuren.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 08:53

Eens met Elisa, gewoon goed laten keuren dan komt het vast goed.
Ik zal in het vervolg altijd een paard en met name een Spanjaard laten checken op de longen om het voorval met Fuego te voorkomen. Luchtwegproblemen komen toch ook wel vaker voor bij de Spanjaarden. Verder vind ik het geweldige paarden en zou in de toekomst alleen nog voor een Spaanse gaan (ondanks ik er nu geen meer heb).

De band, het karakter, het vertrouwen, ja voor mij is een Spanjaard echt anders dan een 'gewoon' paard <3

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:39

Ninx: Jaaaaa als je eenmaal een keer gereden hebt ben je meteen verkocht.
Idd wat al wordt benoemd melanomen en pssm maar verder zijn het best sterke paarden.
Ondanks hetzelfde ras kunnen ze toch heel verschillend zijn. Maar over het algemeen zijn ze wel heel trouw en werkwillig. Ik heb hiervoor Fjorden gehad en moest dus wel echt even wennen.

En als je hem/haar laat keuren dan weet je in ieder geval wat je aanschaft.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:31

De vraag is denk ik ook of je een PRE of een paard uit Spanje wilt. Ik heb een kruising uit Spanje, PRE*Arabier. Door de inmenging van ander bloed verklein je vaak de kans op problemen.
Ga je heel erg doorfokken en terugfokken binnen een kleinere genenpoel, dan ontstaan er ook makkelijker problemen. Dat is denk ik met de PRE's en andere spaanse kruisingen nog niet echt gebeurt. Daarom ook minder problemen.
Wel zie je vaak dat ze wat toontredend kunnen staan en dat kan natuurlijk effect hebben op de langere termijn. Hier moet je dan in het management (regelmatig bekappen en correct trainen) rekening mee houden.

Wat gaan jullie allemaal snel!! Ik heb wat mooie paarden, zorgen over voeding en fijne lessen gezien. Ook een heel fijn wedstrijdplaatje, lekker hoor!

Wij zijn gister weer op de kliniek geweest, zal jullie niet vermoeien met het hele verhaal, dat is hier terug te lezen: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=2115963
Maar bottom line is dat we rustig door kunnen gaan met opbouwen en dat ze goed op weg is *\o/*

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:22

Bij mijn da gaven ze aan dat ze knieproblemen en spat vaker zien bij spaanse paarden. Maar hoe betrouwbaar dat is, weet ik niet. Je gaat iig met een gezond paard niet naar de dierenarts :')

Fijn Tatyana!!

Hier gisteren een zware werkdag gehad, dus wat doe je dan als je thuiskomt! In je werkkleding zonder zadel op je paard zitten :)) Peet stond inmiddels alweer 3 weken stil, maar kan nog gewoon zo opstappen en meneer zet geen stap verkeerd! Zo blij met hem <3

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:27

Even een ego post (ik lees altijd wel mee maar dit keer ging het mij te snel hahaha)

Gisteren 7 jaar samen.
Als ik dit verschil zie ben ik zo trots <3
7 jaar geleden
Afbeelding

2025
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:58

Fijn Tatyana!

Fb heerlijk dat dat zo kan hè! Lekker even zonder zadel <3

Naranja gefeliciteerd met jullie 7 jaar samen!

Vanmorgen al vroeg de paarden gedaan. Elevada lijkt gelukkig weer beter te lopen, dus langzaam weer wat meer opbouwen. En Lissy deed het weer super knap! Ik had gefilmd om morgen wat op mijn insta te zetten (moet nog even knippen etc, geen zin in nu haha) maar hebben jullie vast een plaatje haha

Afbeelding

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:25

Eens met Elisa.
Weet niet veel van de Spaanse paardjes nog, maar ik denk dat je inderdaad gewoon naar het individu moet kijken.
Gewoon laten keuren, dan weet je het.

Maar inderdaad, het karakter is wel fantastisch!

Ohh wat fijn Tatyana! Super nieuws gekregen dus!!

Heerlijk Flubberboot als dat kan <3

Gefeliciteerd Naranja! Knappie!

Je was lekker vroeg dus Maartje! Leuke foto!
Ben benieuwd naar de video/stills uit de video haha!

Ik heb gisteren voor het eerst buiten een rondje gemaakt met Star. Enorme moeilijke momenten, overal sproeiers aan natuurlijk die heerlijk aan t sproeien waren over de paden heen, door de bomen :+
Maar ze was vrij braaf! Gelukkig goed bij me te houden!
Afbeelding
Ook Abraham tegen gekomen :')
Afbeelding
En een perenijsje gedeeld samen
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:57

Ja ik was redelijk vroeg, om 8 uur eerste voer rondje en meteen aan de slag. Ik zat om 12 uur te ontbijten :=

Lekker de eerste keer meteen veel spannende dingen := maar fijn dat ze dan zo braaf blijft!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 14:15

Dierenartsen weten het vaak het beste wat er zowel voorbij komt aan gezondheidsproblemen bij bepaalde rassen/ bloedlijnen. :j

Lekker vroeg Maartje, het ziet er heerlijk relaxt uit!

Ziet er heerlijk uit Jolmer, fijn dat ze zo braaf was..ik moest heel erg lachen om het hoofd van dat andere paard op de foto met het ijsje. Die staat echt zo te kijken van.."krijg ik geen ijsje"? :D

Leuk om te zien Naranja, heel ander paardje geworden.

Fijn dat ze goed op weg is Tatyana, dat is het belangrijkste! En Peet blijft lekker braaf..heerlijk zo'n karakter.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:10

Ik ben ook fan van het karakter van de PRE. Gezondheid? Tsja, ik heb pech gehad maar geen dingen die direct erfelijk lijken. Dus pecht speelt een belangrijke rol! Met keuren kun je een hoop voorkomen, maar ook dan speelt geluk nog een grote factor.

Ik hou van het sensibele en mensgerichte van de PRE. Dat ze dan wat extroverter reageren vind ik prima. Maar niet iedereen kan daar mee omgaan. Een keer een grote mond als ze vervelend zijn is prima. Maar sommige mensen halen gelijk uit, mijn dames kunnen daar slecht tegen. Dat botst nog wel eens als mensen die koudbloeden gewend zijn willen corrigeren. Dat is vaak veel te groot voor een PRE. En dan is de PRE een zeikerd en nerveus mormel volgens hun. Maar anderen die er gewoon rustig mee omgaan kunnen er alles mee.

Mijn hondenras is ook een beetje zo :D Ik heb al 25 jaar Schapendoezen en fok daar al 23 jaar mee. Zo eens in de 1 à 2 jaar een nestje. Dat zijn ook gevoelige herdershondjes, maar wel met werklust en temperament. Dit zijn de teef en de reu na de dekking van gisteren. Ik ga morgen nog een keer dekken.

Afbeelding

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:22

Ah lieve hondjes!

Zo lekker FB om even na een drukke dag dat dan zo af te kunnen sluiten. Ik vind het ook heerlijk om dan even alles los te kunnen laten bij het paard.

Maartje lekker vroeg aan het werk geweest, Lis staat er nu we ok bij. Worden dat al meer zulke momenten of nog veel spanning?

Lekker buiten gereden Jolmer. Volgens mij ben je heel blij met Star, jullie zijn lekker bezig met de kennismaking!

7 jaar alweer Naranja, wat een tijd al. Je paard lijkt vooral een stuk relaxter geworden, ze straalt veel meer rust uit.

Ik had gister een andere DA erbij om die van mij te ondersteunen ivm een gebroken vinger. Die was helemaal verbaasd hoe heet en sensibel ze buiten was, maar dan liever in mijn broekzak kroop dan weg willen rennen. En dan binnen (waar alle paarden het spannend vinden) staan slapen en zonder iets van sedatie kunnen uitverdoven en foto's maken. Dat had ze toch echt niet gedacht toen ze haar buiten zag staan.
Dat is voor mij wel echt dat spaanse temperament. Super sensibel, heel mensgericht, maar ook wel nuchter. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd, ik ken er ook die echt zenuwachtig kunnen worden van hoe sensibel ze is en dan is het vertrouwen aan haar kant weg en kan je ook niets meer. Nu is Ze vooral bezig met "wat vindt mijn mens, is het ok of niet", op basis daarvan kiest ze dan hoe ze ermee omgaat.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:40

Oh leuk Dartel! Wij hebben zelf een ridgeback van 7 en een Sheltie van 1. Was toch wel even schakelen in karakter met de Sheltie :+

Tatyana steeds meer van dit momenten maar we voegen ook wel steeds weer iets toe en dat is dan wel weer spannend. Dus nu aan het zadel bewegen en hangen en daar vindt ze dan wel weer wat van. Maar goed, 2 weken om dat nu te desensibiliseren en dan kan ik er misschien wel weer op *\o/*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 16:01

Ja PRE's zijn paarden die mensen met gevoel nodig hebben..en ik blijf dat altijd heel gek vinden hoe ze er dan in het land van herkomst vaak mee omgaan.

Merk dat mijn Lusi wel anders is qua karakter, die heeft echt behoefte aan hele duidelijke grenzen. Maar dat snel opgewonden zijn en daarna ontspannen staan te slapen herken ik dan wel heel goed.

Grappige hondjes Dartel.

Zou leuk zijn als je er binnenkort weer op kan Maartje!

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 16:44

Dartel schreef:
Ik ben ook fan van het karakter
Ik hou van het sensibele en mensgerichte van de PRE. Dat ze dan wat extroverter reageren vind ik prima. Maar niet iedereen kan daar mee omgaan. Een keer een grote mond als ze vervelend zijn is prima. Maar sommige mensen halen gelijk uit, mijn dames kunnen daar slecht tegen. Dat botst nog wel eens als mensen die koudbloeden gewend zijn willen corrigeren. Dat is vaak veel te groot voor een PRE. En dan is de PRE een zeikerd en nerveus mormel volgens hun. Maar anderen die er gewoon rustig mee omgaan kunnen er alles mee.
Citaat:

Ik sluit mij hier 100 procent bij aan.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 17:06

Mooie tijd voor ontbijt Maartje :')

Ja Elisa, die twee ernaast wilden ook heeeeul graag ijs :+

Wat een leukerds Dartel!
En ben het met je eens. Dat is ook iets wat ik (nog) moeilijk vind!
Ik ben een merrie gewend die ontzettend afgesloten was van alles en iedereen. Die had een hele andere aanpak nodig dan dat Star nodig heeft. Moet ik erg aan wennen, maar het is als je ermee om kan gaan echt fantastisch!

Goed uitgelegd ook Tatyana, heel sensibel, mensgericht maar toch nuchter. Kan ik me in vinden ja :j
En ik ben zeker blij met Star! :D
Het is echt enorm wennen, maar ben blij dat het al zo goed gaat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:35

Elisa2 schreef:
Ja PRE's zijn paarden die mensen met gevoel nodig hebben..en ik blijf dat altijd heel gek vinden hoe ze er dan in het land van herkomst vaak mee omgaan.

Merk dat mijn Lusi wel anders is qua karakter, die heeft echt behoefte aan hele duidelijke grenzen. Maar dat snel opgewonden zijn en daarna ontspannen staan te slapen herken ik dan wel heel goed.

Grappige hondjes Dartel.

Zou leuk zijn als je er binnenkort weer op kan Maartje!

Daar had ik het gisteren nog over met iemand.
Hoe het toch kan dat die Spaanse paarden zo gevoelig zijn, net als de windhonden in Spanje.
Maar dat de manier van africhten/ omgang zo vreselijk grof en soms zelfs bruut kan zijn.
Dat begrijp je niet….. die 2 uitersten.

De ander zei: “misschien zijn die dieren daar om de Spanjaarden iets te leren, wel jammer dat het ten koste van de dieren gaat”

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 21:40

Denk dat het ook het ras is. Arabieren zijn vaak ook gevoelig.

Maar hoe spanjaarden met paarden omgaan maakt het niet beter nee.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 22:44

Haha jolmer ik moest heel even kijken waar ik je foto van kende maar je staat bij natas! Leuk!

1 van mijn Spanjaarden is veel introverter en heeft veel meer behoefte aan duidelijkheid dan de andere dames hier. Dus daarin herken ik dan wat Elisa schrijft weer.

De cruzado die ik had had ook zomaar gewoon een braaf nl mengelmoesje kunnen zijn. Dat was echt niet een heel gevoelig sensibel dier. Daarom pasten wij ook niet zo goed :+

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 22:49

Jaa klopt Audesta!
Nog wel! Star staat daar in 'training' haha. Ze was 2/3 jaar niet gereden dus dacht Nataaaaas, succes! :')

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 22:50

Hahahaa die fixt dat wel :')

Leuk zeg!