Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 06:32

Even of topic.. maar toch on topic :D
Lolieloes je had gereageerd in mijn topic denkend dat je in dit topic reageerde :D :D :D
En je maakte daar je excuces voor.. maar ik vond het alleen maar leuk hoor... ik weet heel weinig van het barokke paard dus alle tips zijn welkom hi hi hi
Als je van AVS en KWPN paard overgaat heb je soms best veel vragen hi hi hi hi hi...

badeendje schreef:
Especial schreef:
Ah dankje TS en Zoutenootjes :D Ik moet nodig nieuwe foto's van hem maken, de foto die ik hier had neergezet is 2 jaar oud haha.
Zal hem hier dan posten zodra ik nieuwe heb :)

Een cruzado is inderdaad een kruising zoals de naam al zegt. Tussen een PRE en een ander ras. Als mijn PRE nu een KWPN merrie dekt kan ik voor het veulen een Cruzado paspoort aanvragen.
Veel mensen noemen hun kruising of papierloze 'PRE' een Andalusiër, omdat maar weinig mensen de term Cruzado nog kennen en/of gebruiken. Elke paardeneigenaar in Nederland snapt bij de term Andalusiër dat het om een (deels) Spaans paard gaat, dus daarom blijft die term overal nog wel hangen. Maar noem een volle PRE met papieren geen Andalusiër want daarmee beledig je de eigenaren :D :P

Wait what. :') . Het is ook niet handig zo, de taalbarriere haha. Goede uitleg hoor. Ik noem Dantes gewoon altijd een andalusier, maar het is een PRE. Ach ja. Mensen weten vaak ook niet wat PRE

en
_Zsazsa_ schreef:
Ik hoorde via de wandelgangen 20 mei in Berlicum. Of dat waar is weet ik ook nog niet. Ik zit er ook nogal op te wachten omdat ik een hoogdrachtige merrie meeneem dus als het te krap word qua tijd heb ik een probleem.

En ga je naar de keuring ?
gaaf
welke rubrieken ga je lopen ?
*D

en ps.... waar je ook een paard koopt.. ik zou indien mogelijk zo uitgebreid mogelijk laten keuren. En kopen in de zomer... mocht je zomer eczeem willen vermeiden zie het tenminste (als ze niet aan de kust staan ;) )

werk ze allemaal :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:03

Haha, geen probleem Nobje, ik was zelf zo in de war toen ik mijn reactie terug zocht :'). Lees lekker hier mee!

Volgensmij hebben we dit laatst ook al besproken, maar wat voeren jullie paarden extra? Dantes wordt heel makkelijk dik, maar nu ik veel meer en fastieker rijd is hij wel een stuk afgevallen. Ik merk alleen dat hij na een halfuurtje al erg moe is, dan reageert hij slecht op m'n been terwijl hij daar op het begin prima op reageert. Wat zou hij erbij kunnen krijgen wat hem niet meteen erg dik maakt, maar wel net wat meer pit geeft? Hij krijgt nu enkel een handje muesli en vitaminekorrel en de hele dag hooi.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:10

badeendje schreef:
Haha, geen probleem Nobje, ik was zelf zo in de war toen ik mijn reactie terug zocht :'). Lees lekker hier mee!

Volgensmij hebben we dit laatst ook al besproken, maar wat voeren jullie paarden extra? Dantes wordt heel makkelijk dik, maar nu ik veel meer en fastieker rijd is hij wel een stuk afgevallen. Ik merk alleen dat hij na een halfuurtje al erg moe is, dan reageert hij slecht op m'n been terwijl hij daar op het begin prima op reageert. Wat zou hij erbij kunnen krijgen wat hem niet meteen erg dik maakt, maar wel net wat meer pit geeft? Hij krijgt nu enkel een handje muesli en vitaminekorrel n de hele dag hooi.

Als het na een half uur pas is verwacht ik dat het gewoon de conditie is die laag is, zo met deze info.

Wel energie maar niet dikker bestaat denk ik niet, wat over is word opgeslagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:12

badeendje schreef:

Volgensmij hebben we dit laatst ook al besproken, maar wat voeren jullie paarden extra? Dantes wordt heel makkelijk dik, maar nu ik veel meer en fastieker rijd is hij wel een stuk afgevallen. Ik merk alleen dat hij na een halfuurtje al erg moe is, dan reageert hij slecht op m'n been terwijl hij daar op het begin prima op reageert. Wat zou hij erbij kunnen krijgen wat hem niet meteen erg dik maakt, maar wel net wat meer pit geeft? Hij krijgt nu enkel een handje muesli en vitaminekorrel en de hele dag hooi.

Als je hem zoveel rijd zou ik wel een sportbrok of muesli gaan voeren. Enkel een handje en wat hooi geeft geen energie.
Maar ik voer mijn PRE hengsten dan ook al jaren sportvoer. Er zijn veel PRE eigenaren die van mening zijn dat ze het moeten doen met droog hooi en een vitaminekorrel of iets met zo weinig mogelijk suikers, maar niet elk paard heeft daar genoeg aan. En naar mijn mening zijn er een hoop die een stuk zouden opknappen van sportvoer.

Indestal

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:53

Mee eens, elk paard is anders en soms is het zoeken en uit proberen...

Maar in combinatie met weidegang nu is het wel verstandig weer even je voerbeleid onder de loep te nemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:11

Met een vitamine/mineralenkorrel geef je wel alle vitamines en mineralen (de naam zegt het al 8-) ) maar geen eiwitten. Als je paard het werk niet aankan qua energie en ook niet echt voller wordt qua spieren dan kan het zijn dat je paard te weinig (essentiele) aminozuren binnenkrijgt. Dat zou je kunnen verhogen, dan krijg je sowieso meer spieren en ook meer conditie omdat zijn spieren sterker zijn en jou dus ook beter/langer kunnen dragen.
Conditie is namelijk meer dan energie/suikerskoolhydraten/zetmeel.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 13:16

Especial schreef:
badeendje schreef:

Als je hem zoveel rijd zou ik wel een sportbrok of muesli gaan voeren. Enkel een handje en wat hooi geeft geen energie.
Maar ik voer mijn PRE hengsten dan ook al jaren sportvoer. Er zijn veel PRE eigenaren die van mening zijn dat ze het moeten doen met droog hooi en een vitaminekorrel of iets met zo weinig mogelijk suikers, maar niet elk paard heeft daar genoeg aan. En naar mijn mening zijn er een hoop die een stuk zouden opknappen van sportvoer.

Bedankt voor je antwoord (en de rest ook!). We voerden heel lang enkel een beetje muesli omdat hij gewoon niet zo veel hoefde te doen en hij zelfs toen al dik was. Ligt misschien ook aan het ruin zijn. Denk dat ik maar ga overleggen om langzaam te beginnen met sportbrok of inderdaad iets met veel eiwitten (luzerne?)

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 06:24

badeendje schreef:

Merci *D
en ik lees zo nu en dan al wat mee... maar als het over het fokken gaat denk ik oeps... best ingewikkeld.
En mijn inzet was... 2 recreatie paardjes waar ik meerdere dagen mee op pad kon, de veulens waren een toegift zeg maar....

Wat voeren betreft, ben ik er nog niet helemaal achter.
Ze staan hier voornamelijk op een hele arme weide, en paddock.
Dus ze krijgen hier bijna onbeperkt hooi c.q. voordroog (die al bijna hooi is).
Ik heb een combinatie van Subli, Pavo en het voer van CAV. De laatste vind ik erg fijn. Met name vanwege hun kant en klare lijnzaad brok.
En Borsteltje krijgt dan nu Pavo Lac omdat ze het veulentje moet voeden, op moment in de ochtend 1 kg schep en in de avond anderhalf. Aangevuld met wat worteltjes.. Verder voer ik een beetje op het oog. Als ze weinig doen krijgen ze wat wortels extra, en een handje basis brok. Maar het is me wel duidelijk dat het geen KWPN ers zijn hi hi hi... ze lijken veel sneller rond te worden. Met name in hun hals en kap.
Ik moet nog een beetje zoeken wat ze nou echt nodig hebben. Maar het lijken me toch vrij sobere eters.

Dit was mijn eerste Spaanse dame.... en nog steeds helemaal verliefd op... zij krijgt als ze meer in het werk komt wat aanvulling. Ik merk met rijden dat ze na een half uurtje zo iets heeft van ik vind het wel goed... en ik vind het moeilijk in te schatten of dat komt omdat ze te weinig krijgt of dat het haar temperament c.q. karakter is. Mijn vorige paarden waren altijd gaan met die banaan... en konden na tig kilometer nog helemaal oververhit zijn omdat ze vonden dat ze niet genoeg hadden gedaan...
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:18

Prachtig nobje :j

Ik ben helemaal trots op Diva *\o/*
Afbeelding

Mochten jullie het leuk vinden ik heb een foto overzichtje in mijn onderschrift staan wat ik vandaag heb gepost.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:10

Gefeliciteerd met je verjaardag Azmay! Fijn dat het zo goed gaat met diva, wat een gaaf verhaal joh!

Nobje, wat een prachtig paard <3

Vandaag hebben we weer les gehad, de tweede proefles, we gaan ons aanmelden bij de club zodat we ook een keer wedstrijdjes kunnen gaan rijden en zodat ik lekker wekelijks kan lessen :).

Sprongetje
Afbeelding

De tweede keer besloot hij dat springen wel heel veel energie kostte en ging hij er gewoon in draf overheen :'). Briljant paard.

En dressuur!
Afbeelding

En man wat genieten van dit lekkere weer!

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:34

Zo tijdje niet op bokt gekeken en topic is al weer aantal pagina's verder..
Zal zo is even wat bijlezen.

Ondertussen (na 4 weken wachten) een nieuw zadel voor Mejicano gekregen. T model was niet meer op voorraad en moest dus nog gemaakt worden.
Past nu gelukkig wel super :)
Ondanks zn nieuw zadel bleeft hij zadelnijd houden. Ondertussen ook met longeersingel werd hij niet meer blij van.
Vanmorgen is de Fysio geweest. Hij heeft een flinke bloeduitstorting (blauwe plek) aan de linker kant van zn schoft (waarschijnlijk gekomen door het vorige te grote zadel).
Ook zat er (overdreven) een bocht in de wervels vlak na zijn schoft. En hij zat wat vast in zn achterhand.
Moet nu allemaal weer los en opgelost te zijn. (bloeduitstorting kan nog wel een paar maand duren voor die weg is maar kan wel gewoon rijden)
Kunnen nu dan eindelijk echt los en gaan trainen :)

Over een paar weekjes komt er nog een paardje bij.
Neem er 1 over van de Valencia melding waar stichting paard in nood Spanje mee bezig is.
Jaleo een 10 jarige PRE hengst komt bij mij :)
Ik weet dat hij daar bereden is geweest en verder weet ik nog niks. Dit is ook de enige foto die ik van hem heb. Spannend...
Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:40

Gaaf dekensenzo! Fijn dat je hem opvangt! Daar mag nog veel aan gebeuren! Zitten daar volle papieren bij?

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:54

Ja daar zit nog wel wat werk in/aan. Ben zo benieuwd hoe hij straks van de vrachtwagen komt er in het echt uit ziet. Foto is van zn 2 weken geleden en duurt nog zn 2 weken voordat hij hier zal zijn dus kan daar eerst nog wel wat aankomen maar transport neemt ook weer flink van ze altijd..
Weet enkel dat hij wel echt PRE is (papieren met carta). Verder geen idee qua afstamming etc.
Word een verassing wat er uit de vrachtwagen stapt voor paard :o

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:55

Pfff wat een gedoe dekensenzo! Fijn dat het nu allemaal opgelost is. Jeetje wat een schriele hengst, hopelijk mentaal niet al te aangedaan, succes ermee!

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:00

Ja hoop dat ik nu alles gehad heb en we nu eindelijk lekker aan de slag kunnen.

En dan begint het volgende project :)
Hij is alleen verwaarloosd qua voer en iets in de verzorging. Maar niet mishandeld oid.
Maar je weet niet wat het mentaal met hem gedaan heeft dat hij veel te weinig te eten heeft gehad.
Hier straks eerst maar lekker aansterken en aandacht en liefde geven en dan zie ik wel wanneer ik verder wat met hem kan gaan doen qua werk.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:19

dekensenzo schreef:
Ja hoop dat ik nu alles gehad heb en we nu eindelijk lekker aan de slag kunnen.

En dan begint het volgende project :)
Hij is alleen verwaarloosd qua voer en iets in de verzorging. Maar niet mishandeld oid.
Maar je weet niet wat het mentaal met hem gedaan heeft dat hij veel te weinig te eten heeft gehad.
Hier straks eerst maar lekker aansterken en aandacht en liefde geven en dan zie ik wel wanneer ik verder wat met hem kan gaan doen qua werk.

Wat fantastisch dat je hem opvangt.
Ik heb de melding inderdaad voorbij zien komen.
Er was ook nog na oproep voor een veulen..
ik hoop dat ze allemaal zo goed terecht komen.
En heel veel plezier met je nieuwe zadel :)

badeendje schreef:
Gefeliciteerd met je verjaardag Azmay! Fijn dat het zo goed gaat met diva, wat een gaaf verhaal joh!

Nobje, wat een prachtig paard <3

Vandaag hebben we weer les gehad, de tweede proefles, we gaan ons aanmelden bij de club zodat we ook een keer wedstrijdjes kunnen gaan rijden en zodat ik lekker wekelijks kan lessen :).
En man wat genieten van dit lekkere weer!

Dank je wel, ik noem haar aldoor mijn "Thell Well poowny " ze heeft zo iets ontzettend ondeugends ... en dan al dat behang dat zo vrolijk met haar mee danst.

Wat heerlijk dat je zo een leuke rij vereniging hebt gevonden. Zo te zien aan de foto's zat je echt te genieten. En je hebt gelijk het was fantastisch weer !
Ben wel een beetje jaloers hi hi hi... hier bijna de hele dag aan het werk :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:19

Super dat je hem opvangt Dekensenzo, dat kan wel eens een super mooi paard worden met wat TLC. Vervelend van je zadel problemen, hopelijk kun je nu gewoon goed aan de slag zonder problemen.

Azmay, fijn dat je beide paardjes zo goed gaan.

Jullie gaan zo hard, zag nog een paar leuke foto's voorbij komen en de rest ben ik alweer vergeten..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:47

De APTO keuring is om 10:00 in Berlicum. Dat heb ik begrepen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:52

Had het never de nooit verwacht maar ben gisteren gewon opgestapt en heb een super ontspannen buitenritje kunnen rijden op Diva. Verzorgster op Kim, 2x afgestapt omdat Diva ineens veel minder dapper was in het dorp maar dat resulteerde in stil staan en totaal niet in gevaarlijke capriolen <3
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 15:02

Superstoer Azmay! Jij zult wel op een enorme wolk zitten :D

Ik ben er zaterdag ook met mijn merrie. Ik moet 'smiddags pas.
Sta jij daar op stal _R_G_?

Ik vind het wel spannend allemaal hoor :o

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 15:25

Ik ga met 2 paarden in de ochtend. Heb er zin in!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:24

Iemand die ik ken is trouwens op zoek naar de merrie Marquesa OM. Zou in Nederland moeten staan. Kent iemand haar?

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:49

Nieuw in het Spaanse vuur- wereldje, en nieuw in dit topic.

En dus wil ik mijn spaanse kerel even voorstellen:

Dit is mambo, 2 jaar en net geruind, zodat hij mooi bij mijn Gaia op de wei kan..

Even een paar fotos van m...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:18

Wat een leukerd!

_Zsazsa_