Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:35

Wat betreft de tinkerwedstrijden heb ik echt niet het gevoel dat daar punten cadeau worden gedaan, geen sinterklaasjury's dus. Sfeer is meestal top en je valt inderdaad niet zo uit de toon met je fries tussen de koudbloeden.

De regels voor transport tijdens de vogelgriep staan op de site van de knhs met de nodige linken.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:36

Caro_MarjaH schreef:
Wat betreft de tinkerwedstrijden heb ik echt niet het gevoel dat daar punten cadeau worden gedaan, geen sinterklaasjury's dus. Sfeer is meestal top en je valt inderdaad niet zo uit de toon met je fries tussen de koudbloeden.

De regels voor transport tijdens de vogelgriep staan op de site van de knhs met de nodige linken.

Ja bedankt! Maar die had ik dus al gevonden, alleen zijn ze een beetje onduidelijk in wat nu precies ingevuld moet zijn als je niet onder dat gebied valt en ook niet in aanraking komt met pluimvee.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:59

Ik heb die bijlages even uitgeprint, de Eigenverklaring Herkomstbedrijf, Eigenverklaring Vervoersregistratie en attest dierenarts. Maar die laatste is eigenlijk niet nodig.
Ik heb woensdagavond les dus heb ze gewoon klaar liggen om mee te nemen, beter mee verlegen als om verlegen.

berdien85

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:02

Er zit ook een gedeelte in voor het 'bedrijf' waar je naar toe gaat toch? Die moeten zij dan ondertekenen? Dat gedeelte snap ik namelijk niet..

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:05

Berdien succes morgen. Kaula geen slechte punten toch. Ik herken wel dat het thuis beter bevestiging is op wedstrijd nog last van spanning en sensatie:d

caro jammer is dat soms super fijn gevoel en dan net geen punten.

Maralyn bij jullie gaat het ook beter zo te lezen fijn!

Ik moet even bijleren dames het gaat hard hier!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:23

Berdien succes! Ben erg benieuwd wat er uit gaat komen.

En de gereden wedstrijd, naam kwijt uiteraard.
Wat apart die lage punten.
Maar je bent wel ervaringen rijker.

We hebben vandaag longeerwerk gedaan.
Veelal stappen en wat draven, en dan vragen met het zweepje, die ik gebruik als stick, om de achterhand er onder te krijgen.
Voor de eerste keer ging het zo vreemd nog niet!
Daarnaast ging ze ook zelf zoeken met haar hoofd, en zelfs momenten in draf!

Aangezien ze nog niet geheeld is, gaan we dit even goed bijhouden met de longe.
Maar ik moet dan wel een lijn hebben, die een meter of wat korter is. Ik zat nu best veel in de knoop, omdat ik veel mee loop.

Ik ben ook begonnen met de clicker. Zodat ik voor 100% zeker weet, dat ik geen bedeleraar krijg :D

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:25

Estherr__1 schreef:
Haha L_Vie prinsesjes moeten indd ook aan het werk!
Is wel een beetje herkenbaar, mijne is ook echt een Diva maar dan gelukkig niet echt saggo of nukkig tijdens het rijden.
Tijdje geleden reed ik samen met iemand anders in het bos, dat andere paard liep gewoon onder een tak door (op hoofd hoogte) maar denk nou maar niet dan mijn diva daar onder door/tegen aan liep.. :')

Haha, die van mij loopt ook echt niet door plassen. In het bos wilde ik haar keer door een plas hebben, nou dan springt madam wel, alles beter dan natte voeten. En als we naar de wei lopen gaat ze achter me lopen :+ Snap het eigenlijk ook wel weer:P

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:37

Hahaha dat herken ik!
Door de plassen doet ze liever ook niet, en als ze de wei in moet (waar het in het begin veel plassen liggen) gaat ze het liefst helemaal langs het draadje en helemaal langs de kant waar het minste water ligt :') en eerlijk gezegd snap ik dat ook, dat zou ik zelf ook doen :+ haha

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:11

L_Vie schreef:
Vandaag weer lekker gereden op mn hobbelpaard. Nieuwe fase is bokken. Ach vandaag niet zo hoog. Als ik boos begin te praten gaan die oren naar achteren haha gekke merrie.
Goed ervoor gelongeerd dus ze was mooi rustig, niet met me gaan rennen :) voortaan maar gewoon altijd doen, totdat weer beetje normaal is.
Morgen misschien voor het eerst les op de manege, spannend!

Hebben jullie ook filmpjes van jullie proefjes? Vind wel leuk om ze eens te zien! Zie hier nooit friesen :(

ik heb nog wel filmpjes van zaterdag. Zal zo even kijken of ze willen uploaden :)

Balen dat de punten wat tegen vielen.
kwa tinkerwedstrijden, het is maar net wat voor jury er zit. Als je een jury hebt die veel vergelijkt, dan scoor je misschien makkelijker dan als je tegen een goed lopend sportpaard zal doen. Die maken toch vaak meer indruk. Maar als er een jury zit die beoordeeld wat ie ziet, dan zal je niet anders beoordeeld worden dan op een gewone wedstrijd.

Succes berdien! Ik zal voor je duimen!!

net ida even gereden :) galop is weer in orde! De boef! Verder was de bak erg slecht, maar voel tot nu toe verder eigenlijk geen vooruitgang met 7 weken geleden, maargoed wie weet komt dat nog :) nu weer eerst even door de uitprobeerfase heen. En ze heeft mok :'( gelukkig niet heel erg en maar aan 1 been. Dus meteen maar met betadine gewassen en ingesmeerd :)

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:33

Jeetje wat kan dat snel gaan in 1 dag hier maar Berdien succes!
En lauke wat vervelend van de mok bah!

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:56

T gaat indd hard hier!

Oh balen mok..

Janet, zag toevallig een filmpje van je voorbij komen op youtube van een Z1 proef, ziet er goed uit!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:14

Voor degene die proefjes wou zien :)

Proef 6, 182pt.

Proef 5, 181pt.

Mocht iemand de filmpjes kijken en tips hebben, ik hoor het graag :D
Stoor me zelf enorm aan dat ik m'n handen zo breed neerzet. Nooit doorgehad, maar blijkbaar doe ik dat al langer :')

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:25

berdien85 schreef:
Jij ook gefeliciteerd Kaula! Welke punten gaan nog niet goed?

Ze mag nog stiller in de aanleuning, iets waar ik in de training eigenlijk geen moeite mee hebt.
En met aanspringen komt ze nog weleens tegen mijn hand in tijdens mijn proef, daarbuiten doet ze het eigenlijk
hartstikke netjes.
Ze is tijdens het rijden van de proeven gewoon heel erg snel afgeleid en daardoor heeft ze ook minder impuls en wordt ze onrustig in de aanleuning.

Leuk weer om jouw filmpjes te zien Lauke, film jij altijd al je proeven? Zet je gewoon je camera op de bakrand of zoiets? :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:56

vaak vraag ik iemand, als het een beetje in de buurt is komt paps vaak filmen :D
Nu had m'n voorlezer hem gewoon op de bakrand gezet :)
Vind het altijd erg fijn om terug te zien. Moet zeggen dat deze filmpjes me nog verbaasde. Ze voelde heel erg gespannen, maar dat is niet eens heel erg terug te zien :)

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:41

Het ziet er best beheerst uit Lauke!

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:57

Ben benieuwd Lauke, ga straks kijken als ik thuis ben!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:16

Lauke je handen vielen me op beetje wiebelen. Daarnaast de aanleuning van de merrie soms ook wat onrustig. En middendraf mag ook iets meer.

Wat had je voor commentaar op je protocol?

Mijn handen leiden soms ook een eigen leven. Vooral als douwe sterk wordt. Middendraf en halsstrekken moet bij ons echt beter. Thuis lukt het soms wel en niet.

Vanavond les gehad heel fijn gereden. Veel het binnen achter been activeren zodat hij wat meer gaat dragen. Ik heb steeds minder het zware gevoel in mijn handen alsof ik hem moet optillen nu op wedstrijd nog de truc vinden om de spanning makkelijker af te laten vloeien.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:26

Ja, handen zijn ook echt een puntje idd :j
Was veel spanning en daar komt die aanleuning idd vandaan. Terwijl ik dat dus in het filmpje wel mee vind vallen. Ik ga in die proef ook weer knijpen met m'n benen, stomstomstom, maar goed, dat is dus voornamelijk in de proef, dus hopelijk binnenkort wel minder.

Middendraf zijn wel veel mee bezig :) Dit is al heel wat voor haar hihi, maar krijg nog steeds de opmerking dat het meer moet ja. Net zoals impuls, ook zoiets helaas.

Halsstrekken moet bij ons ook beter. Ze moet echt tot kniehoogte, maar dat is bijna niet te doen met dat korte halsje. Dus ben hier al erg tevreden mee :)

Dat waren dan ook voornamelijk de puntjes die op het protocol stonden :)
Ja en stelling en buiging in galop rechtsom. Maar daar kan ik me niet druk om maken. Kijk hoe braaf ze galoppeert hihi, eerst dat maar helemaal bevestigen :+ Daar hadden we vorige week nog zo'n ruzie om, maar dit toppertje laat toch even der goede kant zien op wedstrijd :)

oja en de overgangen galop-draf zijn knudde :') ook daar kunnen we behoorlijk elkaar in de weg zitten hihi. Madammeke kan het wel, maar zo voorover vallen en doorknallen is veel makkelijker :j

Fijn dat het zo goed gaat Laura! Spanning is altijd nog een lastige. Scheelt ook wel per locatie.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:51

Lauke, heb je filmpjes gekeken en vind het er eigenlijk best netjes uit zien!
Je handen mogen indd meer bij elkaar, teugels korter en je handen wat naar voren.
En je overgang terug vanuit galop naar draf mag vloeiender maar dat probleem herken ik helemaal! :D

Lekker door trainen en komt dan helemaal goed met jullie!

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:00

Heeft er iemand nog tips voor mijn 'probleem'?

Mijn merrie kantelt met haar hoofd tijdens het rijden..
Als ik linksom op de hoefslag rijd en we bijna bij de hoek zijn, valt ze naar binnen en kantelt ze haar hoofd naar rechts.
Wat ik probeer te doen is om mijn buiten teugel niet te strak te houden en met mijn binnenhand echt overdreven naar binnen te doen om de juiste stelling te krijgen.

Pas geleden is de osteopaat geweest en toen is het een tijdje over geweest, maar nu heb ik het dus weer en ik krijg het er maar niet uit... :( ik begrijp dus ook wel dat het aan mij ligt maar ik heb geen idee wat ik nu precies verkeerd doe..
Probeer niet te sterk te zijn in mijn rechterhand/teugel, en op zowel rechts als links mijn overdreven naar binnen (had voorheen de neiging om hem naar mij toe te halen)

Had het probleem voor gelegd aan mijn instructrice, die zei dat ik gewoon telkens goed stelling en buiging moest blijven vragen beide kanten op, en met de les gaat dat elke keer eigenlijk best wel goed.
Maar nu heb ik gisteren zelf gereden en dan is het kantelen weer helemaal terug.
Zaterdag heb ik weer les en ga ik vragen of ze er even op wil om ook even te voelen maar misschien dat jullie voor in de tussen tijd nog tips hebben?

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:10

Lekker los maken, laat je paard naar rechts kijken en weer naar links. Buig even iets door. Merk dat het mijn paard lekker los maakt en ze er stabiel van werd. ;)

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:00

L_Vie, doe ik ook.. Ik begin ook altijd met lang en laag en buiging en stelling
En buig ze af en toe ook iets door en probeer veel af te wisselen

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:23

lauke: ziet er netjes uit hoor. Middendraf moet wel meer en ook bij halstrekken moet neusje lager en ze valt na de galop uit elkaar in draf. Als dit wat netter gaat dan ga je zeker hoger scoren!!
succes

esther: als je paard linksom kantelt naar rechts dan zet je misschien onbewust je buitenhand vast op je been

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:30

Ik vind het allemaal vet netjes Lauke! Ziet er idd erg beheerst uit en van spanning is niet heel veel te zien. De rest is al genoemd :D

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:47

Jenny_S, daar heb ik ook over nagedacht maar naar mijn idee zet ik mn buitenhand niet vast, daar probeer ik juist goed op te letten.. Misschien toch nog niet goed genoeg dus..
En nu is het heel moeilijk om dit eruit te krijgen