Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 21:55

Ah fijn Elisa. En nog wat fijne tips zag ik voor star!

Hier druk aan het werk geweest maar wel leuk en in de avond een stapritje met nieuwe bijrijdster gemaakt.

Ik ga in juli 4 daagjes naar de Veluwe denk ik. Morgen even definitief maken met collegas maar dat komt wel goed.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 22:07

Beter verwend dan verwaarloosd Elisa :D

Zon aanbidders he Maartje :+ :')

Lekker ritje gemaakt dus Audesta! Bevalt de nieuwe bijrijder nog?
En leuke plannen zeg!! Heerlijk!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 22:16

Ja heel goed. Ze stelde zelfs voor om een keer tuig te poetsen ipv te rijden, viel haar op dat ik niet zo'n tuigpoetser was :')

Ik hou ervan. En de zwarte lijkt haar ook te mogen dus dat is ook fijn :+

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 22:26

Hahha oh van zulke bijrijders hou ik :')
Wel heel leuk en fijn!!
En fijn dat ze ook gedoogd wordt door de zwarte :+

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 22:47

Tuig poetsen, oh ja… mag ik ook wel weer eens doen :')

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:16

Wat een weertje he!

Schone en vieze paardjes! Die van mij is vooral van het slapen in poep haha!

Century, hopelijk klikt het met de nieuwe instructie!

Maartje, oh vervelend wachten op hooi! Ik mag zelf altijd een half uur heen en half uur terug met trailer rijden (is maar voor 1 dan).

Audesta, altijd fijn zo’n bijrijdster! En leuk! Op ponykamp!

Hooi gaat hier nu ook minder snel op.

Puppy paard vind het allemaal wel goed om met muilkorf op de weide te staan. Wel vaak 1 beentje omhoog want het gaat hem niet snel genoeg haha. Vanmiddag mag hij een paar uren zonder muilkorf eten, eens zien hoe dat gaat. Ze staan op een niet zo groot stuk dus het meeste is wel al opgegeten.

We zijn nu dagelijks aan het vechten omdat zijn ogen zo geïrriteerd zijn. Ik ga nu 2x per dag heen en krijg 100 kopstoten per keer. Maak zijn ogen 1x pd met ogentroost thee schoon en ‘s avonds wat oogzalf erin. Overdag een UV vliegenmasker op. Hij ziet er echt fantastisch uit met alles haha.
Afbeelding

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:32

Hahahaha je hebt een ninja paard.

Ik heb ook nog 2 kennismakingen staan voor grooms op wedstrijd. Ik vind alleen echt maar saai en de bijrijdster kan zondag helaas niet vaak.

Maar wel leuk als er dan nog iemand in ons team komt haha.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:57

Je woont voor mij vast te ver weg Audesta, vind dat altijd wel leuk!

Ninja paard, goeie! :')

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:57

Vreselijk he die maskers. En die vliegen zijn zooo heftig ook ineens..
Lekker spook heb je zo haha.

Oh leuk Audesta! Snap dat je het alleen maar saai vindt!
Ben benieuwd of daar een geschikte groom tussen zit!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 09:01

Dat is waar Jolmer :D

De vliegen zijn hier ook ineens zo extreem..ik heb maar een halster aangedaan met vliegengordijntje aangezien ze nog geen goede voorpluk heeft.

Alleen op wedstrijd is ook niet handig Audesta, ik hoop dat je iemand vindt. Enne..het blijven "paarden van de zon' he? :D

Verstandig dat je het gras even beperkt hebt Luci, hopelijk gaat het goed zonder muilkorf en kan hij weer snel zonder staan.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:05

haha dat zijn de bijrijders die je moet koesteren Audesta :') Hopelijk vind je ook een leuke groom!

Ik laat mijn hooi graag bezorgen voor die in verhouding paar euro en het missen van al het gedoe wat ik met zelf halen heb :+ Hopelijk red ik het nu tot we weer hooi van eigen land hebben.

LuciLusitano: hij is flink ingepakt inderdaad, maar het is voor een goed doel he

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:27

Dat snap ik heel goed Maartje! Het kan voor mij niet uit kwa bezorgkosten voor 20 pakjes per keer. Ik kan niet heel veel opslaan en net 20 pakjes doe ik ongeveer 2 maanden.

En het inpakken is allemaal voor een goed doel inderdaad. Mijn oudje kwam altijd al klaar staan als hij het vliegenmasker zag, die vond dat echt een genot!
Heb gister ook vliegenspray gemaakt maar hij is nog niet perfect dus zal straks even op zoek naar etherische olie.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:54

Ik woon in het grensgebied brabant / limburg (nl).

Ik laat het ook liever bezorgen voor wat euro's meer. Helaas komen we niet uit dus zometeen even langs de fourage handel om klein pakjes op te vissen om te overbruggen.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:29

Met Jarana gaat het intussen weer goed :-) Gelukkig heb ik nog weinig vliegen gezien. We hebben al wel heel veel zwaluwen op stal, dat zal misschien ook wel helpen.

Ik heb even weinig tijd deze week. Ik ga met mijn teefje naar de reu voor een dekking. En gezien die reu op 3 uur afstand woont kost dat wel wat tijd :D Het is ook lastig plannen, je weet nooit hoe het gaat. Rana staat nu de hele dag op de wei, dus wat minder werk is geen probleem. Ik heb ook een bijrijder die haar een dag extra doet. Als alles achter de rug is dan ga ik werk maken van de persoon die haar even oppakt voor we er zelf op gaan.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:49

Leuk, puppy's!

Met deze temperaturen is dat ook geen ramp als ze wat minder doen toch.

Ik moet vanavond werken en mijn bak ligt in de schaduw dus ga er zo even een paar licht rondslingeren. Veel meer doen we niemand een plezier mee als het zo warm is.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:20

Dartel schreef:
Met Jarana gaat het intussen weer goed :-) Gelukkig heb ik nog weinig vliegen gezien. We hebben al wel heel veel zwaluwen op stal, dat zal misschien ook wel helpen.

Ik heb even weinig tijd deze week. Ik ga met mijn teefje naar de reu voor een dekking. En gezien die reu op 3 uur afstand woont kost dat wel wat tijd :D Het is ook lastig plannen, je weet nooit hoe het gaat. Rana staat nu de hele dag op de wei, dus wat minder werk is geen probleem. Ik heb ook een bijrijder die haar een dag extra doet. Als alles achter de rug is dan ga ik werk maken van de persoon die haar even oppakt voor we er zelf op gaan.

Wat leuk! Welk ras heb je?

Wij verwachten een oeps nestje van onze honden, teef zou gesteriliseerd worden maar werd eerder loops en op een of andere manier zijn ze, ondanks apart houden, toch bij elkaar gekomen… helemaal zeker is het nog niet maar we gaan het zien. Ik heb mijn vakantie er in ieder geval op aangepast.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:31

Oehh puppy's!
Welk ras is het dartel?

Lekker Audesta, slingeren in de schaduw is dan vast te doen!

Ohhh ohh, oeps puppy's haha
Wat voor honden zijn het Lucilucitano?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:33

Hier bak vol in de zon, ik pak alleen Lissy voor een krukje-training want dan hoeft ze niet echt te werken natuurlijk. Avonden zijn wat druk deze week dus de rest heeft gewoon vrij

Leuk puppy’s! Behalve als het niet helemaal gepland is haha. Wel een leuke combinatie LuciLusitano?

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:54

Vader is een “Hollandse” herder (werklijn dus veelal kruisingen tussen Mechels en Hollands, wij hebben zelf veel met hem gedaan, maar bij ons nu huishond). Moeder kruising Duitse herder met Zwitserse herder, ook veel drive maar veel huiselijker als de Hollander. Mijn oudste zoon loopt nu met haar trainingen omdat ik er geen tijd voor heb.
Dus het zullen geheid hele leuke pups worden, vader heeft een zeer bekende lijn uit de politie honden dus ik verwacht dat deze combinatie erg leuke pups voor het werk geeft.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:16

Oh dat is geen verkeerde combinatie

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:14

Hallo allemaal, misschien is het niet handig deze vraag hier te stellen.... maar ik probeer het maar eens.

Gisteren heb ik voor het eerst op een PRE gereden.
Ik heb nu al een half leven IJslanders, en daarvoor arabieren kruisinkjes.

Maar goed, ik was erg onder de indruk.... echt heel erg onder de indruk. Veel comfort, heel licht, heel voorwaarts maar goed regelbaar temperament.
Verder beleefd, zacht, gevoelig.
Ongetwijfeld zijn er binnen het ras ook weer heel veel verschillen tussen onderlinge paarden. Maar ik vond dit toch een prachtige ervaring.

Nu vroeg ik me af welke gezondheidsproblemen dit ras kent? Bij de IJslander lijken dit helaas steeds meer te worden.
Over de PRE kan ik niet veel terugvinden. Behalve dan dat het een sober ras is.
Maar zijn er verdere zaken bekend die binnen dit ras spelen mbt gezondheid?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:22

Goh, PSSM2 is wel een dingetje. Paarden vanuit Spanje geïmporteerd kunnen Piro dragen. Schimmelkleur is een frequente kleur onder PRE’s en die zijn gevoelig voor melanomen.

Ik hoor van DA’s dat ze best wat PRE’s moeten afkeuren, maar dat zou ook de goedkopere import kunnen zijn natuurlijk.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Lukasje op 01-05-25 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:36

Ninx schreef:
Hallo allemaal, misschien is het niet handig deze vraag hier te stellen.... maar ik probeer het maar eens.

Gisteren heb ik voor het eerst op een PRE gereden.
Ik heb nu al een half leven IJslanders, en daarvoor arabieren kruisinkjes.

Maar goed, ik was erg onder de indruk.... echt heel erg onder de indruk. Veel comfort, heel licht, heel voorwaarts maar goed regelbaar temperament.
Verder beleefd, zacht, gevoelig.
Ongetwijfeld zijn er binnen het ras ook weer heel veel verschillen tussen onderlinge paarden. Maar ik vond dit toch een prachtige ervaring.

Nu vroeg ik me af welke gezondheidsproblemen dit ras kent? Bij de IJslander lijken dit helaas steeds meer te worden.
Over de PRE kan ik niet veel terugvinden. Behalve dan dat het een sober ras is.
Maar zijn er verdere zaken bekend die binnen dit ras spelen mbt gezondheid?

Hypermobiliteit en spat en ks zijn wel zaken om rekening mee te houden naast wat Lukasje zegt.

Maar mooi hè? Zo ben ik ook ooit verliefd geworden op het ras. <3

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:13

De door jullie genoemde zaken vind je eigenlijk nergens online terug.
Zijn dit echt individuele ervaringen of echt binnen het stamboek bekende problematiek?
En dan doel ik op de (duurdere) gefokte paarden binnen het stamboek.

Aangezien ik heel weinig tegen kwam durfde ik al bijna optimistisch te zijn! Hahaha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:48

Geen enkel stamboek erkend gezondheids problematiek. Dus als je zoiets zoekt ga je dat nooit vinden.

Mijn ervaringen zijn gebaseerd op mijn ervaringen met het ras, zowel op werk, prive als van anderen.