witte friezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Birgit_

Re: witte friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:15

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:19

Als je verder leest:

Friesian/American White Stallion
Kruising dus.
Dit is wederom een cremelo, en het fries ras draagt de verdunningsfactor niet (en heeft dat ook nooit gedragen)
Dus 100% cremmelo friezen kunnen al helemaal niet

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:20

Mooi dier!!!

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:20

Avelienvd schreef:
http://www.angelfire.com/tx2/friesians/red.html
Als je deze link kopieert naar je adresbalk dan zie je de voskleurige friezen.

die vind ik wel vet veel mooier dan de gewone zwarte friezen!
Maar een fries is officeel geen fries meer zodra hij een aftekening heeft of andere kleur dus, een fries moet zwart zijn! (officieel)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:29

nou ik blijf ze mooi vinden, voskleurig, wit, zwart...
maar helaas zijn de meeste kruisingen(i.v.m. andere kleur dan zwart)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:34

stef schreef:
Wij hebben wel een echte albino op stal gehad Ja Knipoog
http://members.lycos.nl/selevia/Asley_1.jpg

WEderom ook dit is geen albino.
Als je goed kijkt naar de ogen dan heeft dit paard blauwe ogen, dus kan het geen albino zijn.
Helaas dus maar dit is GEEN ALBINO

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:43

dit is idd geen albino

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:44

stef schreef:
Als je verder leest:

Friesian/American White Stallion
Kruising dus.
Dit is wederom een cremelo, en het fries ras draagt de verdunningsfactor niet (en heeft dat ook nooit gedragen)
Dus 100% cremmelo friezen kunnen al helemaal niet

hebben cremello's ook rode ogen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:47

Volgende keer op je fototoestel het "rode ogen" knopje even inschakelen..... Tong uitsteken

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:52

horseyfries schreef:
Volgende keer op je fototoestel het "rode ogen" knopje even inschakelen..... Tong uitsteken

Pling

Mieschelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:53

een Witte Fries zal wel gaaf zijn idd Haha!
Maar ik heb net fotos van bruine gezien en die vind ik ook super gaaf!! Vork

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:59

stef schreef:
Wij hebben wel een echte albino op stal gehad Ja Knipoog
http://members.lycos.nl/selevia/Asley_1.jpg

Zo te kijken naar de kleur zou ik cremmello zeggen, je ziet ook nog pigment in dit paard, in de oren bijvoorbeeld en de huid is ook niet helemaal wit.
De rode ogen zou ik eerder aan de foto wijten

jiehaaa schreef:
Ik heb niet alle pagina's gelezen, maar heb wel even gegoogled op albino fries omdat ik het erg fascinerend vond. Ik vond deze foto:

http://pets.webshots.com/photo/29222244 ... 7916RWTTaY

Hadden jullie deze al gezien?

Die is een paar bladzijden eerder al voorbij gekomen Vork Net als die Fries x Amerian White in het eerdere onderwerp.
De kleur van beide dieren is naar mijn idee 'echt wit' dus de zeldzame vorm van wit dat wordt veroorzaakt door een apart wit gen W ze worden wit geboren en blijven dat hun hele leven. Deze kleur vind je als de 'White' componet in het American Cream and white register. Dat de Fries x American white deze kleur wit heeft en niet cremmello, zoals eerder gezegd. Immers, cremmello heeft twee creme genen nodig, van elke ouder een, het friese ras draagt geen creme, dus zou het paard maar 1 creme gen hebben mee kunnen krijgen, en dan was het geen cremello, maar een smokey black (zwart met creme verdunningsfactor, die kleur is soms vrijwel gelijk aan zwart, soms meer vos, moeilijke kleur en het paard is dus een toverballetje Tong uitsteken ) of heel misschien palomino als de Fries ouder tievallig vos was. Dit is niet het geval en het is dus een gewone White (dominant wit) nou ja, gewoon, het is best een zeldzame kleur waar ook erg weinig over bekend is

eigenwijs23 schreef:
albino paarden bestaan. maar dat is eigenlijk een ongelukje en ze worden ook zeer zeker niet bewust gefokt. ook is het vaak dat die veulens nauwelijks levensvatbaar zijn. in de natuur worden ze ook vaak gedood. die dieren zijn enorm huidkanker gevoelig omdat ze snel verbranden in de zon.

Dat is al een erg verouderde opvatting, die gelukkig door de huidige kleuren genitica wetenschap allang is ingehaald. Verschillende zaken worden hier gewoon door elkaar gehaald, veulens die nauwelijks levensvatbaar zijn, zijn Lethal white, een fout gerelateerd aan het overo gen (dus bont) en de gebruikelijke opvattingen die gelden voor normale albino's. Deze opvatting is vervolgens helaas geprojecteerd op de cremmello, die men voor de albino aanzag, waardoor deze kleur lang als inferieur heeft gegegolden en pas een paar jaar bezig is van dit imago af te komen.

Wij vinden voskleurige friezen meestal geen echte friezen, maar in Amerika is dit meer geaccepteerd en worden ze als zeldzame uitzondering en iets bijzonders gezien

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:02

Voskleurige Friezen zijn natuurlijk wel echte Friezen, ze hebben immers echt Frieze ouders, de kleur is alleen niet toegestaan bij het stamboek en hengsten met de vosfactor worden niet goedgekeurd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:27

horseyfries schreef:

valt me een beetje tegen dat jij kennelijk de enige bent die begrijpt waar een Knipoog smiley voor staat.
Ik plaats voor dat bericht notabene een quote uit een amerikaanse site waar het bestaan van albino's ook ontkent wordt.

dat een niet zwarte fries per definitie geen fries is kan ik het niet mee eens zijn.
Ook in NL komt het nog weleens voor dat een 100% fries x 100% fries een vos of bruin veulen krijgt.
Over het algemeen hebben deze beestjes echter geen lang leven en vertrekken ze gelijk naar de slager, het mag tenslotte niet bekend worden dat hengst X een vos veulen heeft gegeven, want dat is slecht voor de zaken.
Zelfde geldt voor aftekeningen, komen voor, alleen worden ze niet in het stamboek opgenomen. Dan zijn ze IMO nog steeds 100% fries

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:31

Bij mijn weten kan er alleen een vosveulen geboren worden. Bruin niet, vanwege het ontbreken van het Agouti-gen, anders zou de zwarte fries al bruin zijn.

Maar een niet zwarte Fries blijft een Fries, het is alleen jammer dat deze meteen in een 'verdomhoekje' gestopt worden. Dat het stamboek heeft gekozen voor alleen zwarte paarden, wil naar mijn inziens niet zeggen dat een vos geen fries is. De voorouders bepalen het ras en niet een stamboek.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:11

stef schreef:
horseyfries schreef:

valt me een beetje tegen dat jij kennelijk de enige bent die begrijpt waar een Knipoog smiley voor staat.
Ik plaats voor dat bericht notabene een quote uit een amerikaanse site waar het bestaan van albino's ook ontkent wordt.

dat een niet zwarte fries per definitie geen fries is kan ik het niet mee eens zijn.
Ook in NL komt het nog weleens voor dat een 100% fries x 100% fries een vos of bruin veulen krijgt.
Over het algemeen hebben deze beestjes echter geen lang leven en vertrekken ze gelijk naar de slager, het mag tenslotte niet bekend worden dat hengst X een vos veulen heeft gegeven, want dat is slecht voor de zaken.
Zelfde geldt voor aftekeningen, komen voor, alleen worden ze niet in het stamboek opgenomen. Dan zijn ze IMO nog steeds 100% fries

?? Voor het geval je het niet begreep, ik maakte ook maar een grapje met die opmerking.... Knipoog Knipoog

Zoals ik al zei, een vos Fries is wel een echte Fries, het is immers een kind van Friese ouders, het is alleen een kleur die niet toegestaan is binnen het stamboek. Bruin is inderdaad een kleur die niet voorkomt zoals Sjonniej ook al zegt. Ik denk niet dat je verhaal over vosveulens naar de slager klopt, deze veulens zijn veel geld waard omdat het uitzonderingen zijn en worden juist vaak verkocht naar Amerika.
Veulens met aftekeningen worden meestal via de markt of achterdeur verkocht als "veulen zonder papier", alleen een kol met maximale grootte van een rijksdaalder is toegestaan tegenwoordig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:19

he? nu volg ik het niet meer...
Ik neem toch aan dat iedereen kan bedenken dat als ik een Knipoog erachter zet, dat ik ook wel snap dat de pony op de foto rode ogen heeft van de camera?
Jij was de enige die er niet serieus op inging dat het geen albino was, vandaar dat het me tegen viel dat er zoveel reageerden met: dat is geen albino (nee duh, dat snap ik ook)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:33

stef schreef:
he? nu volg ik het niet meer...
Ik neem toch aan dat iedereen kan bedenken dat als ik een Knipoog erachter zet, dat ik ook wel snap dat de pony op de foto rode ogen heeft van de camera?
Jij was de enige die er niet serieus op inging dat het geen albino was, vandaar dat het me tegen viel dat er zoveel reageerden met: dat is geen albino (nee duh, dat snap ik ook)

Ah, bedoelde je het zo.... Ok, we zijn weer bij! Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:35

Zijn al die berichten nu door elkaar gehusseld of ligt dat aan mij?
Mijn opmerking over het rode ogen knopje stond toch vlak onder jouw link? Nu staan er opeens allemaal andere dingen tussen.
Vreemd...

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:28

Chariiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:03

Zo! Ik vind die Voskleurige Friesen echt heel mooi Vingers aflikken Haha! Pling

Clijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:21

_WenDy